modin Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Til dere sportsfotografer: Det finnes kun en eneste profesjonell sportsfotograf i Norge. Med det mener jeg at han kun tar sportsbilder, er kun kjent for det og lever av det. Det er kampsportfotografen Kjetil Kausland. Vi har hatt ham oppe tidligere. Når det gjelder hans valg av kamera så satt vi og pratet på kaffebaren i Strandgaten for et par år siden. Da brukte han 1D MkII. Han likte bildekvaliteten til 5D bedre, men var redd for det med hastighet og intuitiv bruk. Hva tror dere han bruker i dag? Ihvertfall ikke 1D. Kjenner du Kausland PM, var du på Performancen hans her i Bergen, men det er vel litt missvisende for dette forumets klientel og betegne Kausland som sportsfotograf da det er mer snakk om kunst en journalistisk foto og telelinse langs fotball banen. Men skillet mellom sportsfotografer og fotojournalister er litt kunstig, det er vel snarere en fotojournalistisk oppgave, som blir dekket av avisens fotojournalister eller eventuelt freelansere. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Fikk printet ut 8 stk A2 bilder på beste fotopapir for 400,- totalt. Ikke så gale det ?? Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Heisann Kva kan gjerast for å få så mykje inn i bilde som moglig? Funker det med mellomring eller er det bedre å kjøpe eit 10mm objektiv? helst billig... veeeldig billig Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Du får ikke med mer i bildet med mellomringer - de gjør bare fokusavstanden kortere, så du kan fokusere nærmere. En Peleng 8mm fisheye får med det meste.. Søk på ebay Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Veldig billig høres ut som en dårlig løsning. Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Heisann Kva kan gjerast for å få så mykje inn i bilde som moglig? Funker det med mellomring eller er det bedre å kjøpe eit 10mm objektiv? helst billig... veeeldig billig Du har ikke vurdert Zenitar 16 mm f/2.8 da? Fåes til rundt en tusenlapp på ebay! Lenke til kommentar
AasmundMo Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Veldig billig høres ut som en dårlig løsning. Tja, Pelengen er ganske billig, men også en ganske grei løsning så vidt jeg har fått med meg. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Veldig billig høres ut som en dårlig løsning. Tja, Pelengen er ganske billig, men også en ganske grei løsning så vidt jeg har fått med meg. Peleng 8mm er vel sånn omtrent Hviterusslands viktigste eksportartikkel... det må jo bety noe... Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Tja, Pelengen er ganske billig, men også en ganske grei løsning så vidt jeg har fått med meg. Det er mulig jeg har lite penger men jeg synes ikke 1500 kroner er veldig billig. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Lol, Stephen Sackur (HARDTalk, BBC World) blir EID av den italienske utenriksministeren. Og når Stephen Sackur blir EID i en debatt kommer himmelen til å falle i hodene våre.. Lenke til kommentar
AasmundMo Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Er Gissan blitt utestengt? Why? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 På innkjøpsliste: Macbook Pro, Canon EF 500mm f/4L IS, Canon EOS 5D mkII og Canon EF 24-105mm f/4L IS *jobbe mye, spare, jobbe mye, spare* Forslag til endringer? Tja, hsuker ikke prisen på Canon 500mm i hodet, men hva med å vurdere Sigma 500mm/4.5? Du skal sikkert bruke det på stativ uansett, så MÅ du ha IS? Lenke til kommentar
Vegard_ Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Er Gissan blitt utestengt? Why? Fordi han bryter lov om opphavsrett da han har ett bilde(åndsverk) av ludvig i flåklypa som avartar uten tillatelse:D Men wtf, er han utestengt? Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Med eller uten IS... er ikkje det bedre med IS vist det er eit bevegelig objekt du skal ta bilde av? Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 På innkjøpsliste: Macbook Pro, Canon EF 500mm f/4L IS, Canon EOS 5D mkII og Canon EF 24-105mm f/4L IS *jobbe mye, spare, jobbe mye, spare* Forslag til endringer? Tja, hsuker ikke prisen på Canon 500mm i hodet, men hva med å vurdere Sigma 500mm/4.5? Du skal sikkert bruke det på stativ uansett, så MÅ du ha IS? Nei, må ikke ha IS. Skal bruke den mest på monopod. Om Sigma 500mm f/4.5 er bra optisk så må den vurderes Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 IS hjelper ikke på bevegelige motiver nei. Vanlig misforståelse. Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 hmm... Er denne god til oversiktbilde? https://prisguiden.no/product.php?productId=2844 Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Tja, hsuker ikke prisen på Canon 500mm i hodet, men hva med å vurdere Sigma 500mm/4.5? Du skal sikkert bruke det på stativ uansett, så MÅ du ha IS? Sigmaen koster 31k inkl moms fra BH. Canonen koster 38k inkl moms. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Prøv å sette kitzoomen din på 28 mm og se om den er vid nok for deg. Noe jeg egentlig betviler, da 28 mm på crop er en normal. Men mange vil argumentere for at den er en utmerket normal. Blant annet PMnormal her. ^_^ Endret 12. august 2008 av Pusur1993 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Kjenner du Kausland PM, var du på Performancen hans her i Bergen, men det er vel litt missvisende for dette forumets klientel og betegne Kausland som sportsfotograf da det er mer snakk om kunst en journalistisk foto og telelinse langs fotball banen. Men skillet mellom sportsfotografer og fotojournalister er litt kunstig, det er vel snarere en fotojournalistisk oppgave, som blir dekket av avisens fotojournalister eller eventuelt freelansere. Kaus har jeg kjent i 15+ år. Han er av mange regnet som kunstfotograf, og jeg er blant dem. Men det er heller ingen tvil om at han er sportsfotograf, fordi det er slik han tjener pengene sine. Edit: Jeg var bortreist da han hadde sin performance i Teatergarasjen. Endret 12. august 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå