Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tilat meg.

 

ACR?

 

Ja, vet at det er ganske stor forskjell, men i ett lite øyeblikk så spurte jeg meg selv: "Hva om jeg har tatt feil?". Til mine store unskyldning vil jeg bare påpeke at det er søndag, og at jeg nå går og vasker denne helvetes buksen som bare lukter bygdefyll.

Lenke til kommentar
Anyhoo! CS3 til mac har en fin funksjon som heter: "Clarity", når du åpner RAW filer. Det funksjonen gjør, er å justere skarpheten på bildet. Ikke dramatisk mye, men litt. Pittelitt. Jeg finner ikke den finurligheten på CS3 til windows.
Har du oppdatert Camera Raw? Clarity kom i 4.1 eller noko slikt.
ACR?
Adobe Camera Raw, råkonverteraren til Photoshop.
Lenke til kommentar
Flesteparten har Canon :) Nice.

 

Samtidig er det langt mindre Canon dominans enn ved forrige OL, Nikon har de siste 2-3 årene gjort en rekke lansering og satsninger rettet mot netopp top of the line sportsfoto fordi dette er en av de beste måten å få eksponert sine produkter. Fra OL 1988 til OL 1992 snudde det totalt fra Nikon til total Canon dominans, det at det ser ut til å nærme seg 40/60 fordeling i dag viser jo at det er langt jevnere enn på lenge noe som er en fordel for kundene og for utviklingen. I dag er vel Nikon et lite hakk foran Canon på teknologisk utvikling, mens Canon fortsatt er markedslederen fordi de fleste fotografer har Canon utstyr og Canon har ryktet som best blant dagens proffer. Men siden dette er et yrke som er dominert av yngre mennesker som jobber med det i et par år, så er det ikke mange årene Nikon skal lage bedre kameraer enn Canon før de igjen blir markedslederen.

Lenke til kommentar

På loftet finner man mye morsomt. Et Kodak trekkspill-kamera som bruker 120-film, et Canon Prima 5, altså et kompaktkamera fra filmtiden en gang og et Ucanett, hva nå enn det er. Jeg lurer for øvrig på hvor fokusringen sitter på de to av kameraene som ikke har autofokus.

 

Er det noen som har lest dagens Dagbladet? Det er et bilde der fra krigen i Georgia som viser en kolonne med russiske tanks som ruller frem (det finnes lignende bilder på nett, men det er ikke det samme). Minner det bildet om et kjent fotografi? Jeg synes det virket så fryktelig kjent.

Lenke til kommentar

Belgkameraer har med få unntak fokus helt ytterst på objektivet. Det har også Ucanett, hvis jeg husker rett. De har begge ukoblede målsøkere, så du må estimere avstanden selv. Fint vær og bruk av hyperfokal burde løse det. Ucanett tar vanlig 35mm film, men det skal være noe voldsomt plunder med ladingen, så du bør lese deg frem på nettet om det.

Lenke til kommentar

Ytterst på Ucanetten er blenderringen, men jeg fant noe jeg mistenker er fokusringen. Jeg ser i alle fall tegnet for uendelig, og da regner jeg med de andre tallene er enten fot eller meter? Den virker uansett generelt plundrete å betjene.

 

Men Kodaken ser rett og slett ikke ut som om den har noen fokusring. Er det mulig at fokusen er fast og at objektivet må flyttes frem eller tilbake på skinnene?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...