Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det verdt 3500 i prisdifferanse å gå fra Tamron 17-50 til Canon 17-55 IS USM?

Umulig å svare på. Det er verdt det for noen, men ikke for andre.

- Hvor godt liker du farge/kontrast/andre optiske egenskaper på den ene i forhold til den andre?

- Hvor godt liker du byggekvalitet/vekt på den ene i forhold til den andre?

- Hvor viktig er IS?

Lenke til kommentar
Er det verdt 3500 i prisdifferanse å gå fra Tamron 17-50 til Canon 17-55 IS USM?

Umulig å svare på. Det er verdt det for noen, men ikke for andre.

- Hvor godt liker du farge/kontrast/andre optiske egenskaper på den ene i forhold til den andre?

- Hvor godt liker du byggekvalitet/vekt på den ene i forhold til den andre?

- Hvor viktig er IS?

Alt i alt veldig fornøyd, bortsett fra fokusering i dårlig lys - der hadde det vært greit med USM. Is er vel forsåvidt ikke spesielt viktig på de brennviddene..

Lenke til kommentar
Er det verdt 3500 i prisdifferanse å gå fra Tamron 17-50 til Canon 17-55 IS USM?

Umulig å svare på. Det er verdt det for noen, men ikke for andre.

- Hvor godt liker du farge/kontrast/andre optiske egenskaper på den ene i forhold til den andre?

- Hvor godt liker du byggekvalitet/vekt på den ene i forhold til den andre?

- Hvor viktig er IS?

Alt i alt veldig fornøyd, bortsett fra fokusering i dårlig lys - der hadde det vært greit med USM. Is er vel forsåvidt ikke spesielt viktig på de brennviddene..

Da høres det ut som at det ikke er verdt å kjøpe EF-S 17-55 f/2.8. :)

Lenke til kommentar
Is er vel forsåvidt ikke spesielt viktig på de brennviddene..
Dette avhenger nok mye av hvordan og hva du fotograferer. Ved landskapsfoto f.eks kan det være avgjørende for å kunne velge tilstrekkelig dybdeskarphet samtidig som du holder støy nede. Fotografering inne uten blits er et annet område.

 

Jeg for min del vil ikke være foruten SR, heller ikke på kortere brennvidder.

Lenke til kommentar
Er det verdt 3500 i prisdifferanse å gå fra Tamron 17-50 til Canon 17-55 IS USM?

Umulig å svare på. Det er verdt det for noen, men ikke for andre.

- Hvor godt liker du farge/kontrast/andre optiske egenskaper på den ene i forhold til den andre?

- Hvor godt liker du byggekvalitet/vekt på den ene i forhold til den andre?

- Hvor viktig er IS?

Alt i alt veldig fornøyd, bortsett fra fokusering i dårlig lys - der hadde det vært greit med USM. Is er vel forsåvidt ikke spesielt viktig på de brennviddene..

Da høres det ut som at det ikke er verdt å kjøpe EF-S 17-55 f/2.8. :)

Fant ut det selv også nå.. Waster heller de pengene på noe annet snacks;)

Lenke til kommentar

Da har jeg holdt på D700 med Nikkor 12-24mm f/4 og 12mm igjennom den søkeren var fantastisk.

 

Må ærlig si at jeg ikke skjønner hvordan folk kan si at grepet er så godt. Kanskje det at jeg er vant med Canon, men sånn helt nøytralt mener jeg at grepet på min 40D er langt bedre enn på D700 - da sikkert D300 også. D700 føltes likevel veldig solid og det virket dyrt, men igjen ubehagelig i mine hender.

Lenke til kommentar
Må ærlig si at jeg ikke skjønner hvordan folk kan si at grepet er så godt. Kanskje det at jeg er vant med Canon, men sånn helt nøytralt mener jeg at grepet på min 40D er langt bedre enn på D700 - da sikkert D300 også. D700 føltes likevel veldig solid og det virket dyrt, men igjen ubehagelig i mine hender.

Jeg kan vær enig i at 40D grepet er meget godt - også bedre enn 30D'en min.

 

Har holdt en del i 300D etter hvert og synes det er helt greit. Men selve huset er litt i det største laget. Skulle tro at D700 er rimelig likt.

 

Tom

Lenke til kommentar
Da har jeg holdt på D700 med Nikkor 12-24mm f/4 og 12mm igjennom den søkeren var fantastisk.

 

Må ærlig si at jeg ikke skjønner hvordan folk kan si at grepet er så godt. Kanskje det at jeg er vant med Canon, men sånn helt nøytralt mener jeg at grepet på min 40D er langt bedre enn på D700 - da sikkert D300 også. D700 føltes likevel veldig solid og det virket dyrt, men igjen ubehagelig i mine hender.

Men du får jo en 1,5x crop med det objektivet (DX), gjør du ikke? Det tilsvarer jo 18mm. Prøv heller en 14-24/2,8 (FX), da får du "ekte" 14mm uten at det croppes. Jeg har prøvd, og det er ganske spektakulært :)

 

Grep er individuelt. Noen liker det ene, mens noen liker det andre.

Lenke til kommentar
hum, har bursdag om ett par dager, og tenker jeg skal ha meg litt backup disker for pengene jeg får. tenker noe alà 250gb ca, vil ikke har for mye på hver. 320gb er også OK.

 

vil ha discer som bare trenger USB(ikke ekstra ledning for strøm, det er stress), noen som har noen tips / erfaringer?

Western Digital Passport. Jeg har fire stykker (2x160gb, 1x250gb og 1x320gb). De er små, lette, enkle å ta med seg over alt og ser ut til å fungere meget bra. Eneste trøbbelet med disse, har vært at den ene kabelen til den ene disken er litt ustabil. Men det er ok... jeg bruker aldri alle fire samtidig så da tjuvlåner jeg bare kabelen til en av de andre.

 

Finnes i en drøss forskjellige farger, og alle tre kapasitetene jeg nevner er fortsatt tilgjengelige.

 

Det som er dumt med disker som trekker strøm fra USB, er at de krever full spenning som USB-porten kan gi. Derfor kan det fungere særdeles dårlig om du har en USB hub, eller til og med en litt billig forlengelseskabel. Den bør kobles direkte på en av USB portene på maskinen. Står også noe om at man må ha en ekstrakabel om man skal koble den på enkelte Mac-maskiner, da disse gir ut for liten spenning på USB-portene i forhold til hva som er standard.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Edit: Enig med Super8 om passportene, men du kan kan fort spare ett par lapper vis du skal handle flere eksterne som stort sett skal stå på samme plass. Da blir det for urimelig dyrt med passportserien

Men da får han strømkabelen som han helst vil slippe. Regner med at det er fordi han har tenkt å dra de med seg rundt, slik som meg :)

Lenke til kommentar
Men du får jo en 1,5x crop med det objektivet (DX), gjør du ikke? Det tilsvarer jo 18mm. Prøv heller en 14-24/2,8 (FX), da får du "ekte" 14mm uten at det croppes. Jeg har prøvd, og det er ganske spektakulært :)

Hmm.. ser det er DX-objektiv ja. Tenkte ikke mye over det i farten. Har uansett sett igjennom D3 med 14-24/2.8 før, så jeg har hatt gledet av det. :p

Lenke til kommentar
Må ærlig si at jeg ikke skjønner hvordan folk kan si at grepet er så godt. Kanskje det at jeg er vant med Canon, men sånn helt nøytralt mener jeg at grepet på min 40D er langt bedre enn på D700 -

Jeg kan vær enig i at 40D grepet er meget godt - også bedre enn 30D'en min.

 

De som har holdt i min 40D har syntes at det var godt grep på den. Det har vært både store og små hender som har testet. De har ikke likt å holde i 350D'n. :p

 

 

ER det noen som har erfaring med "Aputure" produkter fra ebay? Vurderer å kjøpe batterygrep og en fjernstyrt shutter sak.

 

Lenke til kommentar
Edit: Enig med Super8 om passportene, men du kan kan fort spare ett par lapper vis du skal handle flere eksterne som stort sett skal stå på samme plass. Da blir det for urimelig dyrt med passportserien

Men da får han strømkabelen som han helst vil slippe. Regner med at det er fordi han har tenkt å dra de med seg rundt, slik som meg :)

Ja, det er sant:) Tenkte ikke over det, men da er uansett Passportserien til WD bra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...