Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vet de, men jeg har ikke råd til å kjøpe skjerm i titusen klassen.

 

Ikke for å vekke TN-paneldebatten til live igjen, men er det så stor forskjell?

Klarer du å skrape sammen en tusing eller to ekstra til en Lenovo L220x? 22" med 1920x1200 oppløsning og S-PVA-panel, jeg ville gått for den i budsjettklassen... Evt. den rimeligste LG-skjermen med S-IPS panel og 1600x1200-oppløsning. For meg er oppløsning en viktig parameter ved kjøp av skjerm, da det er slitsomt å jobbe på en skjerm med lav oppløsning. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Klarer du å skrape sammen en tusing eller to ekstra til en Lenovo L220x? 22" med 1920x1200 oppløsning og S-PVA-panel, jeg ville gått for den i budsjettklassen... Evt. den rimeligste LG-skjermen med S-IPS panel og 1600x1200-oppløsning. For meg er oppløsning en viktig parameter ved kjøp av skjerm, da det er slitsomt å jobbe på en skjerm med lav oppløsning.

Jeg fant akkurat drømmeskjermen min, blir nok en sånn etterhvert ja - takk :)

Lenke til kommentar
Forskjellen mellom S-IPS og S-PVA?
Jeg tror for å være ærlig at du ikke vil merke de helt store forskjellene på to skjermer som koster omtrent det samme med de to panelene, det er ikke bare panelet heller som utgjør skjermen selv om det er viktig.

 

Den største forskjellen er at S-IPS-skjermer holder fargegjengivelsen bedre sett fra siden, og særlig på store skjermer der innsynsvinkelen varierer mye også fra samme plass kan det være problematisk å bruke til kritisk bildebehandling. Jeg tror en 22" der man sitter et lite stykke unna vil gå bra, men 24" og større som står nært deg vil bli problematisk.

 

Du kan lese litt mer her:

http://forums.macrumors.com/showthread.php...p;highlight=ips

Lenke til kommentar
Jeg har en gammel LG Flatron CRT-skjerm stående. Tror dere den vil gi bedre bilder enn en relativt billig Fujitsu Siemens LCD-skjerm?
Neppe - selv om CRT-skjermer ikke er så verst, bør de være i toppklasse for å matche nye LCD-skjermer på bl.a. lysstyrke, og mange CRT-skjermer har blitt nokså lyssvake med årene - og vil ikke gi deg den kontrasten de hadde som nye. De vil ikke være kalibrerbare i så stor grad som er nødvendig, og jeg tror du vil tjene mer på å investere i et kalibreringskit til skjermen og kalibrere en "dårlig" skjerm. Alle skjermer trenger kalibrering, men dårlige skjermer har nok ofte mest å hente på det...
Lenke til kommentar

....og der tok min andre Macbook adapter fyr.

 

Ser ut til at jeg må ta på meg pirathatten, og prøve PS til Windows nå :cry:

 

Edit: jeg sitter med en herlig Multsync V721 her! Dette er selvsagt helt frivilig fordi CRT banker stygge LCD skjermer langt ned i gjørmen, og ikke fordi den gamle Dell LCD monitoren, under mystiske omstendigheter, ble kastet i veggen.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Det enkleste er uansett å prøve - du ser jo selv om du synes bildet blir bedre... Jeg tviler, men det må du jo finne ut av selv :-)

 

Den er tung å drasse opp fra kjelleren, det var derfor jeg jeg spurte her. Så må den kobles til og jeg må få til dualscreen i Linux (det aner jeg ikke om er mye arbeid egentlig) og så kalibreres på samme måte som LCD-en for å få noe sammenlignbart resultat. Ikke noe jeg gidd gjøre en søndagskveld i alle fall.

 

Olsen: Se på selv, finner jeg noen som er gode legger jeg dem kanskje ut, er de virkelig gode (relativt sett) så printer jeg dem.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Da ville jeg gått for S-IPS om du har strenge krav til deg selv...

 

For nettbruk vil mest sannsynlig de fleste som ser bildene se på med en TN-skjerm... Selv tror jeg ikek noe på at det er natt og dag i forskjell, men det får være...

 

Det kan det nok ikke sies at jeg har, nei. Ikke har jeg penger eller planer om å kjøpe noen ny skjerm før jeg kjøper ny PC heller. Det første spørsmålet var mest av nysgjerrighet. Det andre spørsmålet var hakket mindre akademisk, og med tanke på at det var en viss uenighet, så tror jeg jeg må bære opp den gamle traveren en dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...