Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kjenner ikke jeg CS3 skikelig, men jeg vil tro at hvis filene ikke vises, så er det fordi CS3 ikke finner ACR. Eller fordi du har en versjon av ACR som ikke støtter kameret ditt. Det siste er et klassisk problem. Oftest lar det seg løse ved å oppdatere ACR på adobe sine sider.

Det tredje alternativet er at ikke filene der du tror.

Lenke til kommentar
Så det å øke skarpheten vil ikke hjelpe meg noe spesielt?

 

RAW er jo RAW :roll:

 

Jaja, det ser iallefall litt skarpere ut, så får bare sjekke om jeg finner ut av front/bakfokusen, noen som har et sånn fokus chart eller noe?

 

Diskuterte med en kollega i går på jobben hvor vi diskuterte akkurat dette med skarphet/kontrast ut fra kamera. Han sa noe klokt som jeg må si meg enig i. "Som fotograf ønsker man ikke et bilde med høy kontrast ut fra kamera". Jeg stusset litt over det han sa men så forklarte han det på en god måte, iallefall for meg. "Du kan legge til kontrast i et bilde men du kan ikke fjerne kontrast fra et bilde". Det må jeg si var godt sagt. Eller er dere uenig? 

 

Kim...

Lenke til kommentar
Diskuterte med en kollega i går på jobben hvor vi diskuterte akkurat dette med skarphet/kontrast ut fra kamera. Han sa noe klokt som jeg må si meg enig i. "Som fotograf ønsker man ikke et bilde med høy kontrast ut fra kamera". ...
Dette høres ut som kloke ord. Det er ikke uten grunn at kameraer som henvender seg til profesjonelle og avanserte amatører svært ofte har nettopp denne egenskapen.

 

Og for meg, så ser det ut som om Nikon har gått et skritt lenger i den retningen når D200 ble oppdatert til D300. Eller at konverteren som Marius bruker, har ulike kameraprofiler for D200 og D300, hvor da sistnevnte er mer tilpassa såkalt avansert bruk.

Lenke til kommentar
Jeg holder på det han sa. Liker å starte med relativt kontrastløse bilder når jeg skal retusjere.
Det er nok heller ikke til å komme fra at det vi kaller kontrastløse bilder, ofte er nærmere virkeligheta enn det billedidealet som er rådende i dag. Vi har vendt oss til at bildene skal være "virkeligere enn virkeligheta" ;)

 

EDIT: My av årsaken til endring i billedideal er nok mye at Hvermansen har fått mulighet til å manipulere bilder, og at Hvermansen har lett for å bli litt for fasinert av mulighetene som ligger i det. Men det blir en helt annen debatt...

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Ahh.. da var årets første bad unnagjort.

Første, nå? Hvor bor du? :p

Hehe, er ikke fisken i vannet akkurat. Bor i Bergen hvor hver dag de siste ukene har hatt temperatur på mellom 25 og 31 grader.

 

Det er heller ikke til å komme fra at det vi kaller kontrastløse bilder, ofte er nærmere virkeligheta enn det billedidealet som er råddende i dag.

Er vel kanskje det ja.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
Så det å øke skarpheten vil ikke hjelpe meg noe spesielt?

 

RAW er jo RAW :roll:

 

Jaja, det ser iallefall litt skarpere ut, så får bare sjekke om jeg finner ut av front/bakfokusen, noen som har et sånn fokus chart eller noe?

 

Diskuterte med en kollega i går på jobben hvor vi diskuterte akkurat dette med skarphet/kontrast ut fra kamera. Han sa noe klokt som jeg må si meg enig i. "Som fotograf ønsker man ikke et bilde med høy kontrast ut fra kamera". Jeg stusset litt over det han sa men så forklarte han det på en god måte, iallefall for meg. "Du kan legge til kontrast i et bilde men du kan ikke fjerne kontrast fra et bilde". Det må jeg si var godt sagt. Eller er dere uenig?

 

Kim...

Lavkontrast RAW-fil sammen med høykontrast JPEG. Sende pene JPEGs til trykk, og redigere RAW-filer. Det beste av to verdener.

Lenke til kommentar

Ang dette med bilder ut ifra kamera:

 

Så lenge jeg kan gjøre noe like bra eller bedre i etterkant så vil jeg ha så lite kontrast som mulig i bildene, dette gjelder forøvrig skarphet også. Men om det hadde vært slik, at man KAN gjøre innstillinger som endrer RAW-opptaket til å bli skarpere så er det noe jeg vil ha nytte av. Men når Optimize Image - Sharpen: 0-9 er en etterbehandling, så vil jeg ikke bruke den... Og det var dette jeg lurte litt på, da jeg har lært at RAW er RAW...

 

For jeg syns D300 har vært litt for uskarp kontra D200, så nå driver jeg å tar litt tester for å sjekke dette, å håper det bare er en illusjon, men i går fikk jeg inntrykket av at D200 var skarpere enn D300, emn det er ikke lett når som sagt kontrasten er ulik, og heller ikke oppløsningen er lik.

 

Fant fort ut at Nikon 17-55mm f/2.8 ER revva på 17mm + f/2.8, men allerede på f/4 var den bra... Skal teste mellomstegene i dag...

Lenke til kommentar
Fant fort ut at Nikon 17-55mm f/2.8 ER revva på 17mm + f/2.8, men allerede på f/4 var den bra... Skal teste mellomstegene i dag...
Tipper du og vil oppleve at ytelsen blir bedre ved la oss si 20mm. Sånn er i hvert fall min DA* 16-50/2,8 ikke særlig god ved 16mm og full åpning, men bedrer seg rask bare jeg zoomer noen få mm inn. Jeg har inntrykk av at dette gjelder de fleste lyssterke normalzoomer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...