Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Trenger ikke noe studio vøtt. Balkong klokken 10 på kvelden med blits og grei nok lukker funker fett. Skog i bakgrunenn hjalp enda mere. Canon Ef85 mm F/1.8 USM @ 2.8. Blir vist en 50mm f/1.4 USM imorra.

 

2720049407_a9d1c8782e.jpg?v=0

Edit: Liker dette bedre.

2720957448_a63bea5fc5.jpg?v=0

Endret av Zettec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er det du egentlig lurer på? Jeg ser at D200 bildene ha mindre kontrast, det er det eneste påfallende jeg oppdager.

 

Skarpheten, jeg syns D300 gjør en heller dårlig jobb...

Mhm. Det ante meg, forsåvidt.

Da er det jeg kommer med et av mine evige omkveder, nemlig at opplevd skarphet henger nøye sammen med kontrast. Spesielt på denne typen motiver.

Forsøk å leke deg litt med ulike kameraprofiler, er den første tanken som detter ned i mitt hode.

En turkompis av meg har D300. Bildene hans slo meg som svært kontrastfattige, rett fra kamera. Men hvis ikke jeg tar feil så har du omtrent ørtenhundreogsnørrogførti muligheter til å tweake dette i kamera.

Lenke til kommentar
Er bildene tatt i RAW i begge tilfeller?

 

Ja...

 

Hva er det du egentlig lurer på? Jeg ser at D200 bildene ha mindre kontrast, det er det eneste påfallende jeg oppdager.

 

Skarpheten, jeg syns D300 gjør en heller dårlig jobb...

Mhm. Det ante meg, forsåvidt.

Da er det jeg kommer med et av mine evige omkveder, nemlig at opplevd skarphet henger nøye sammen med kontrast. Spesielt på denne typen motiver.

Forsøk å leke deg litt med ulike kameraprofiler, er den første tanken som detter ned i mitt hode.

En turkompis av meg har D300. Bildene hans slo meg som svært kontrastfattige, rett fra kamera. Men hvis ikke jeg tar feil så har du omtrent ørtenhundreogsnørrogførti muligheter til å tweake dette i kamera.

 

Joda, kan tweake i kamera, men det er slik at man kan endre på skarpheten i RAW-modus. Vil det si at det ikke er 100% RAW?

 

Jeg ser forskjell på skarpheten når jeg tar i RAW, men man burde jo ikke kunne endre på skarpheten i kamera i RAW. Jeg vil ikke gjøre noe i kamera som kan gjøres i PS, altså er skarphetsregulatoren noe som legges på i etterkant vil det være bedre å legge på det senere.

Lenke til kommentar

Glemte at du er råmann. Da er det lite du kan gjøre i kamera.

 

Men ikke desto mindre så henger opplevd skarphet sammen med kontrast. Så da burde det være en del å hente ved å kompensere for redusert kontast i etterbehandlingen.

Råkonveerteren din f.eks den har en kameraprofil som tolker rådataene. Hvis konverteren har ulike profiler for de to kameraene, noe som er rimelig å anta at den har, så kan dette forklare forskjellene. Dette kan du eventuelt kompensere ved enten å behandle ulikt, eller ved å endre profilen som er i bruk.

 

Jeg sier ikke at dette er løsningen. Jeg tenker bare litt høyt her.

Lenke til kommentar

Google er din venn: Focus chart

 

Så til det med skarphet:

Joda. Rå er rå, ut fra kamera. Det har du rett i.

Men du har ikke et bilde å forholde deg til, før det har vært innom en konverter som tolker rådatene.

Den enkleste måten å sjekke om jeg er på rett spor er å manipulere råfilene i konverteren sånn at kontrasten på de matchende bildene matcher hverandre 100%. Virker det da skarpere, så bør du nok forske mer i retning av konverterprofiler o.l. som jeg antyda.

Hvis ikke, så er jeg på bærtur :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Kanskje. Men til D300 vs D200. Jeg har utallige ganger skrevet at når megapikslene kommer inn døren, forsvinner kontrastene ut. Slik er det bare, hvis de ikke manipuleres i prosesseringen. Når megapikslene øker minsker kontrastene altså. Det er derfor noen mener at 350D er bedre enn 400D, men jeg synes at mellom de to modellene er ikke tapet av kontrast særlig merkbart. Men forskjellen er der, og den er synlig. Det er også derfor at mange foretrekker 5D foran 1Ds MkII. De (blant andre jeg) synes det blir for mye etterarbeid for å få kontrastene slik de skal være. Kjekt for studiofotografer, kjedelig for de som ikke liker Photoshop for godt.

Lenke til kommentar

At bildet blir større synes jeg er rart. Hvor mange piksler er det snakk om?

 

Men raw inneholder mer detaljer. Det har jeg selv erfart med min 20D, og det ble nesten enda mer åpenbart når jeg prøvde 7D for noen år siden. I raw var det utrolig mye detaljer å hente frem fra åpne skygger i raw. Ikke så verst i jpg heller, men det var spesielt i raw. Men så er det også det kameraet med størst pikselskarphet jeg har hatt i hendene. Så skarp at det fungerte heller dårlig til sorthvitt.

Lenke til kommentar
At bildet blir større synes jeg er rart. Hvor mange piksler er det snakk om?

 

Men raw inneholder mer detaljer. Det har jeg selv erfart med min 20D, og det ble nesten enda mer åpenbart når jeg prøvde 7D for noen år siden. I raw var det utrolig mye detaljer å hente frem fra åpne skygger i raw. Ikke så verst i jpg heller, men det var spesielt i raw. Men så er det også det kameraet med størst pikselskarphet jeg har hatt i hendene. Så skarp at det fungerte heller dårlig til sorthvitt.

Vet ikke hvor mange pixels, men det er en forskjell når jeg blar gjennom bildene i Bridge, så er jpg-filen mindre i kantene enn rawfila.

Lenke til kommentar
noen som vet av billige måter å få tak i orginalt batterigrep til D80 på? ga "litt" mersmak når jeg fikk prøve d80 med og uten grep ved siden av hverandre.

 

kan og vurdere brukt, om det er lett å finne?

Var faktisk en butikk i Tromsø som hadde det til en tusenlapp, men det ville uansett vært like trygt å kjøpe det brukt (butikken var på vei til å legges ned)...

 

Eller her :-)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...