Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er et blur-filter på samme måte som gaussian blur.
Blurfilter er det egentlig ikke. Det er et meget effektivt filter for å fjerne støy og shot-noise i bilder, men beholder detaljnivået i stor grad. Det er dog ikke-reversibelt, i den forstand at det finnes ikke noe filter som gjør det motsatte av median-filteret, og er således også destruktivt ved lagring. Gaussian blur kan i teorien reverseres med et invers-filter, også etter lagring, dersom du vet parametrene som ble brukt (de kan også estimeres, men da blir det en litt verre prosess).

 

Som sagt - det er et filter som brukes til støyfjerning, men blurrer ikke egentlig bildet. Det tar median-verdien av de omkringliggende pixlene i på forhånd bestemt radius. Dermed vil områder med store kontraster bevare detaljene, mens et og annet tilfeldig "skudd" vil lett bli fanget opp og fjernet.

Lenke til kommentar

Hehe, var det jeg trodde :wee:

 

Hva med de 3 siste? Nr 1 og 2 er gode i utgangspunkte men redigeringen var meget laber, masse shadow/highlights, USM, men tipper det er fordi han ikke er/var så god i PS...

 

Teist og Lunde er ikke vadere, og Tjeld er vel regnet som en vader, selv om den nesten er mer en måke, aller helst noe midt imellom.

 

Resten er vadere, men er nok ikke særlig imponerende. Meget tamme fugler, alle sammen...

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
husk at Kjartan Trana har vært Ut i nauren fotograf, tror du de sitter i skjul?

Min fetter er Ut i naturen fotograf, så jeg vet nok ganske mye mer enn deg om hvordan de opererer.

 

Om du mener jeg tar feil, opplys meg om hvordan de gjør det...

Tror du virkelig at de ikke bruker kamuflasje i Ut i naturen? :ermm:

Lenke til kommentar
Hva med de 3 siste? Nr 1 og 2 er gode i utgangspunkte men redigeringen var meget laber, masse shadow/highlights, USM, men tipper det er fordi han ikke er/var så god i PS...

Det var da ikke redigeringen vi snakket om, det var opptaket. Det er brukt haugevis av tid for å nærme seg tjeldene. Ett skritt om gangen, sakte, men sikkert. Tålmodighet er et viktig stikkord. Stians ord da jeg snakket med han om disse opptakene var blant annet "de blir tammere og tammere for hver dag".

Lenke til kommentar
husk at Kjartan Trana har vært Ut i nauren fotograf, tror du de sitter i skjul?

Min fetter er Ut i naturen fotograf, så jeg vet nok ganske mye mer enn deg om hvordan de opererer.

 

Om du mener jeg tar feil, opplys meg om hvordan de gjør det...

Tror du virkelig at de ikke bruker kamuflasje i Ut i naturen? :ermm:

 

Ikke på alt...

 

Hva med de 3 siste? Nr 1 og 2 er gode i utgangspunkte men redigeringen var meget laber, masse shadow/highlights, USM, men tipper det er fordi han ikke er/var så god i PS...

Det var da ikke redigeringen vi snakket om, det var opptaket. Det er brukt haugevis av tid for å nærme seg tjeldene. Ett skritt om gangen, sakte, men sikkert. Tålmodighet er et viktig stikkord. Stians ord da jeg snakket med han om disse opptakene var blant annet "de blir tammere og tammere for hver dag".

 

Jau, Tjeld er skye fugler, men det finns også områder i sør hvor jeg har snakket med lokalbefolkning som ikke tar bilder av Tjeld fordi de er tammere enn Byduer, så variasjon er det nok, ikek at det trenger å være tamme Tjeld han har knipset, emn man vet aldri...

Lenke til kommentar
Jau, Tjeld er skye fugler, men det finns også områder i sør hvor jeg har snakket med lokalbefolkning som ikke tar bilder av Tjeld fordi de er tammere enn Byduer, så variasjon er det nok, ikek at det trenger å være tamme Tjeld han har knipset, emn man vet aldri...

At forholdene varierer lokalt er rett. De stokkendene jeg knipser er ikke tamme, de lever av mat de finner selv og lar seg ikke bli matet av personer. De holder til i et tjern like ved huset mitt.

 

Jeg kunne dratt ned i byen og fått de samme bildene mye enklere med én enkelt brødskalk, men jeg velger å ikke gjøre det. Men ingen ser forskjell på bildene av en tam og en sky (så sky den kan bli) stokkand.

 

Tjeldene SH har fotografert er ikke av den tamme typen, bare så det er sagt. Det samme gjelder ærfuglene (her er det ekstremt stor variasjon mellom ulike lokaliteter).

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Hyggelig å høre, jeg var av den overbevisning at mine evner som fuglefotograf var på linje med de en stokkand innehar. Rett nok er en stokkand stealthy blant fugler, men tviler på at de er flinke med kamera.

 

Setter virkelig pris på å høre det, Gissan. Men det er dog en tædd croppet, kanskje 20%?

 

E-3, SAF, 200mm f/3.5 1/1000 ISO100 for de som skulle være interessert.

Lenke til kommentar
Jeg brukte ordet "feigt" feil... "et lite snev av juks" er vel bedre beskrivende, selv om det bare er en teknikk ;)
:) Et lite snev, ja ;)

 

På samme måte som manipulering av fugler og dyr er juks, eller bare en teknikk som du avslutter med å si?

 

Jeg for min del liker ofte best å jobbe mest mulig "naturell", men det er ikke ut fra noen edle motiver, det er rett og slett fordi jeg finner det mer interesant å være mest mulig direkte kontakt med naturen. Ingen regel uten unntak heller, jeg kan kose meg ved et fuglebrett også, men det blir liksom noe annet. Det blir mer tidtrøyte, enn naturopplevelse.

 

EDIT: Tegnsetting

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Athlon XP3200+?! :hmm:

 

Jeg tror ikke jeg har sett en slik på år og dag.. tåler mye da, bekjent hadde en som idlet på 85C.

 

Kan sikkert være kjekt å ha som backup den, spesielt om det er en Barton.

 

Edit: Hos min far står det en 2600+ med Barton-kjerne, den skal visst være fin å klokke.

 

Det kom plutselig en frosk hoppende utenfor døren, så jeg dro frem kameraet. Problemet er at den bare fyller 20% av bildeflaten. Den er vel knapt en centimeter lang.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...