Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøsses, har fått flere mailer fra ukjente firmaer som sier at jeg må oppdatere personvernreglene, en lur måte og spamme på :)

Bla. fra Optimalprints som jeg aldri har hatt kontakt med, så enten har de kjøpt min fotorelaterte mail.adr. eller samarbeider med noen andre.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

TRYKK OK på våre brukerbetingelser* for å bruke vår superbrukervennlige ultraflotte og hypernyttige tjeneste som du ikke visste at du trengte, og nå ikke kan klare deg uten. ADVARSEL: Hvis ikke så blir du totalt asosial siden alle dine smarte venner har trykket OK før deg etter å ha vurdert avtalen i gjennomsnittlig 2 sekunder.

* 100-siders brukerbetingelser med kryssreferanser som sikkert tar 1000 sider å lese gjennom og forstå koblingene mellom. Ved å godta våre betingelser godtar du at dine data kan bli utlevert til våre samarbeidspartnere, brukes og misbrukes resten av ditt liv. Og selv om du ikke finner denne konkrete betingelsen godtar du at betingelsene kan endres etter vårt forgodtbefinnende akkurat som vi vil, når vi vil og uten ditt samtykke og uten at du en gang informeres. Vi kan finne på å ta oss betalt akkurat hvor mye vi vil, med tilbakevirkende kraft og drive utestående betaling til inkasso. Vi kan og vil også finne på å rævkjøre deg på andre måter. Samtidig har vi absolutt null ansvar for deg og dine data, datasikkerhet, null erstatningsansvar om vi driter oss ut, ingen plikter og ingen moral. Vi vil også torturere en kattunge for hver gang du uttaler deg kritisk om oss. Vi vil selvsagt stille deg økonomisk erstatningspliktig for et hvert fall i aksjekursen vår som følge dine handlinger. Du har nå bare 99,9 sider igjen å lese..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke så lenge siden en ville fått hele forumet mot seg om en, som nybegynner, startet en tråd hvor en spurte om råd ved kjøp av ny linse. Nå er det ikke en eneste reaksjon å se. Hvor er latterliggjøringen?

Blir jeg ikke mobbet vet jeg ikke om jeg skal si dynamikkomfang eller dynamisk omfang, lukkerhastighet eller lukkertid eller om kameraet mitt egentlig er et fotografiapparat?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er ikke så lenge siden en ville fått hele forumet mot seg om en, som nybegynner, startet en tråd hvor en spurte om råd ved kjøp av ny linse. Nå er det ikke en eneste reaksjon å se. Hvor er latterliggjøringen?

Blir jeg ikke mobbet vet jeg ikke om jeg skal si dynamikkomfang eller dynamisk omfang, lukkerhastighet eller lukkertid eller om kameraet mitt egentlig er et fotografiapparat?

Vel, jeg er for all del for at man sier høflig ifra, men det blir vel fort også forstyrrende for diskusjonen? Og er det innenfor retningslinjene å korrigere på slikt? Skrivefeil er det for eksempel ikke akseptert å rette på (utenom på PM)? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Å bruke begrepet linse om objektiv er feil mener jeg. En linse er 1 glass formet som konveks eller konkav optisk linse, øyet har også en linse. Et objektiv er bygd opp av flere linser, som jobber sammen for et resultat.

Så snakker du om linse må man klargjøre hva man faktisk snakker om som feks optisk linse, øyets linse eller kontaktlinse.. Snakker man om kameraets verden så heter det objektiv. 

Lenke til kommentar

Så snakker du om linse må man klargjøre hva man faktisk snakker om som feks optisk linse, øyets linse eller kontaktlinse.. Snakker man om kameraets verden så heter det objektiv. 

Linse finnes også innen det organiske, matlinser? :p

Hva man går tilbake på mine innlegg så tror jeg ikke at jeg har diskreditert noen for og si "linse" istedenfor objektiv, men jeg skriver konsekvent objektiv og ved første benevnelsen av objektiv pleier jeg og sette "linse" i parentes så TS forstår at det er objektiv de er ute etter. Synes at det er feil, eller jeg liker ikke de som gjerne på litt flåsete/aggressiv måte skal korrektere andre.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nybegynneren som har kjøpt sitt første objektiv ut over kitobjektivet, til kamerageeken:

- Hvor mange linser har du da?

- I går hadde jeg et par hundre, men jeg spiste halvparten til middag så når har jeg bare hundre igjen og litt bacon.

:p (er det rart vi er en utdøende rase?)

Jeg synes det er greit å korrigere, men man trenger ikke gjøre noe poeng ut av det mer enn én gang. Dessverre baller det ofte på seg når militante anti-korrekturister kommer og påpeker hvor fælt det er å påpeke språkfeil. Så kræsjer tråden i surmaga skyttergravs-retorikk i stedet for å løse det TS egentlig lurte på.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Å bruke begrepet linse om objektiv er feil mener jeg. En linse er 1 glass formet som konveks eller konkav optisk linse, øyet har også en linse. Et objektiv er bygd opp av flere linser, som jobber sammen for et resultat.

Grunnen til at mange i Norge sier Linse tror jeg kommer av det Engelske navnet Lens.

Lenke til kommentar

Det er veldig vanlig å bruke linse om objektiv. Det var det 70-tallet da jeg begynte å interessere meg for foto, og det er det fortsatt. Skal man være politisk korrekt så bruk objektiv, ønsker man at flest mulig skal forstå det man sier så er det bedre å bruke linse.

Endret av se#
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...