Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Nikon har en egen europeisk og verdens-garanti som må leveres ved reklamasjon, er det ikke det så gjelder reklamasjonen i 2år selektivt til Polen.

 

 

3. Hvis du krever å få reparasjonen dekket av garantien, må vi be deg legge ved et kjøpsbevis (kvittering, faktura) samt en verdensgaranti eller europeisk garanti. Hvis du ikke har dette, ber vi deg angi om du ønsker at vi skal gjøre et overslag over hva reparasjonen vil koste, før vi utfører den. Vær klar over at vi vil forlange et mindre gebyr hvis du ber om overslag men velger å ikke reparere produktet.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon har en egen europeisk og verdens-garanti som må leveres ved reklamasjon, er det ikke det så gjelder reklamasjonen i 2år selektivt til Polen.

Siden sier vel strengt tatt ingen ting om reklamasjon.

 

Ja, hvis du av en eller annen grunn ønsker en reparasjon dekket av garantien så må du sikkert følge retningslinjene her, men antageligvis kan du bare reklamere til forhandleren og fullstendig ignorere det som står på den siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nikon har en egen europeisk og verdens-garanti som må leveres ved reklamasjon, er det ikke det så gjelder reklamasjonen i 2år selektivt til Polen.

Siden sier vel strengt tatt ingen ting om reklamasjon.

 

Ja, hvis du av en eller annen grunn ønsker en reparasjon dekket av garantien så må du sikkert følge retningslinjene her, men antageligvis kan du bare reklamere til forhandleren og fullstendig ignorere det som står på den siden.

 

Vel, produktet vi snakker om er opprinnelig kjøpt i Polen og vurdert videresolgt her i Norge, så reise til forhandleren kan fort ta litt tid da :)

Lenke til kommentar

Northlight har testet TS-E 135mm F4L Macro.

 

 

What a lens – in many ways one of the best quality lenses I’ve seriously tested.

The 10º of tilt, 12mm of shift and wide open sharpness make it a joy to use for product photography, giving a level of creative control previously more in the realm of large format view cameras. Make no mistake, this is a lens that you will have to work with to get the best from

 

135mm.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant noe mystisk i arkivet mitt; veldig mange D4 RAW-filer kommer ut defekte. Laster ned et "album" fra jotta; det tar jo 100-år å få ned. Så enten er siste lightroom defekt for D4-raw-filer; eller så har jeg hatt en feil i filsystemet (all sjekk sier filsystemet er bra).

 

Spent på å se om jotta-filene oppfører seg likt (dette er arkiverte bilder; så ikke del av normal sync).

Lenke til kommentar

Tanker til kamerastativ? Har sett litt på Manfrotto Befree, de ser ganske greie ut. 1,5 kg, ca 150 cm høyde og veldig kompakt når sammenslått (rundt 40 cm). Så dette kunne jeg brukt både hjemme og på ferie. Men ganske stiv pris, oppunder 2000 kr.

 

Finnes det fullgode alternativer under tusenlappen, eller blir stativene for skrøpelige da? :)

 

Ser det ligger mange Manfrotto 190 og 055 på Finn, men disse blir vel litt store for ferieturer. Kunne evt. kjøpt Manfrotto sitt bordstativ for feriebruk (Pixi).

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Tanker til kamerastativ? Har sett litt på Manfrotto Befree, de ser ganske greie ut. 1,5 kg, ca 150 cm høyde og veldig kompakt når sammenslått (rundt 40 cm). Så dette kunne jeg brukt både hjemme og på ferie. Men ganske stiv pris, oppunder 2000 kr.

 

Har aldri brukt Manfrotto Befree, men har et lignende stativ som jeg er veldig fornøyd med. Litt kort maks høyde og tåler ikke supertungt utstyr, men utrolig praktisk å ha med. Synes prisen på rundt 2000 var veldig rimelig for et slikt stativ, sannsynligvis fordi det er aluminium som gir litt billigere, men tyngre stativ enn karbon.

 

Som alltid med stativ er det fordel å ta en tur i butikk så du kan se og kjenne på det før du handler. Da får du også bedre inntrykk av høyden og hvor stabilt det er på full høyde. Det finnes forøvrig lignende modeller fra Benro, MeFoto, Sirui osv hvis du liker designet med ben som kan brettes oppover, men ønsker å se litt ulike varianter/spesifikasjoner.

 

Under 1000 ville jeg ikke vurdert hvis det er noe som skal brukes ofte, men er det type noen ganger i året skjønner jeg jo at det er fristende å gå ned i den prisklassen.

Lenke til kommentar

 

Tanker til kamerastativ? Har sett litt på Manfrotto Befree, de ser ganske greie ut. 1,5 kg, ca 150 cm høyde og veldig kompakt når sammenslått (rundt 40 cm). Så dette kunne jeg brukt både hjemme og på ferie. Men ganske stiv pris, oppunder 2000 kr.

Har aldri brukt Manfrotto Befree, men har et lignende stativ som jeg er veldig fornøyd med. Litt kort maks høyde og tåler ikke supertungt utstyr, men utrolig praktisk å ha med. Synes prisen på rundt 2000 var veldig rimelig for et slikt stativ, sannsynligvis fordi det er aluminium som gir litt billigere, men tyngre stativ enn karbon.

 

Som alltid med stativ er det fordel å ta en tur i butikk så du kan se og kjenne på det før du handler. Da får du også bedre inntrykk av høyden og hvor stabilt det er på full høyde. Det finnes forøvrig lignende modeller fra Benro, MeFoto, Sirui osv hvis du liker designet med ben som kan brettes oppover, men ønsker å se litt ulike varianter/spesifikasjoner.

 

Under 1000 ville jeg ikke vurdert hvis det er noe som skal brukes ofte, men er det type noen ganger i året skjønner jeg jo at det er fristende å gå ned i den prisklassen.

Takk for input. Skal ta meg en runde i div butikker og teste ut :)

 

Har lyst å kunne klipse kameraet kjapt av og på sekken når jeg er ute på tur, og så at Tony Northrup bruker «Peak Design Capture Clip». Noen som har erfaring med denne eller alternativer?

 

Var en del forskjellige varianter, men denne skulle vel passe til mitt D7200: Www.interfoto.no

 

Når jeg tenker meg om hadde det vært fint med en festeplate på kameraet som passer både på et stativ og i Peak sitt kamera-klips. Men det finnes kanskje ikke? Jo mindre skruing jo bedre.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Peak design sine feste klips er vanlig arca Swiss kompatible plater så hvis du har et tripod som bruker det systemet så er du good to go. Tror også de har løsninger for andre systemer også uten å være helt sikker, ville ha sjekket det opp hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Takk for input. Skal ta meg en runde i div butikker og teste ut :)

 

Har lyst å kunne klipse kameraet kjapt av og på sekken når jeg er ute på tur, og så at Tony Northrup bruker «Peak Design Capture Clip». Noen som har erfaring med denne eller alternativer?

 

Var en del forskjellige varianter, men denne skulle vel passe til mitt D7200: Www.interfoto.no

 

Når jeg tenker meg om hadde det vært fint med en festeplate på kameraet som passer både på et stativ og i Peak sitt kamera-klips. Men det finnes kanskje ikke? Jo mindre skruing jo bedre.

Jeg har en av de ikke aller nyeste variantene. Systemet fungerer for så vidt veldig bra.

 

Allikevel så ender jeg opp med å ikke bruke den så veldig mye, rett og slett fordi det mest aktuelle utstyret gjerne er såpass stort at det blir værende veldig i veien hvis jeg prøver å henge det frempå brystet på sekken. Jeg har heller ikke noen god erfaring med å henge objektiver på reimen til skuldervesken, vesken blir fremtung og blir hengende feil på skulderen.

 

Så til ting som 70-200 f/2,8 fullformatoptikk (og større objektiver), så vet jeg ikke om det er en veldig praktisk løsning. Jeg sliter med å finne noen praktisk og nyttig måte å faktisk utnytte den, det funker bedre å ha ting i skulderreim eller bag. Men til et lettere oppsett som et mindre crophus med en normalzoom, så tror jeg den vil funke ypperlig.

 

(En annen ting er at den nok ikke er like klønesikker som en kamerareim. Selv er jeg skeptisk til å bære kamera i noe annet enn skulderreim, fordi jeg kjenner meg selv godt nok til å innse at en eller annen gang kommer jeg til å kløne det til når jeg skal hekte kameraet på plass og droppe det i bakken.)

Lenke til kommentar

Jod-R: Ahh, takk for tips!

 

KanonEOS: Så bra ut den der. Litt mer bulky enn Peak sitt oppsett kanskje. Forløpig frister det mest med Peak + arca-feste så jeg kan bruke samme på tripoden.

 

Sutekh: Ja, med fullformatkropp+linse blir det vel fort 2-3 kg. Mitt oppsett ligger rundt 1,3 kg, så det burde vel kanskje gå akkurat. Med 35 mm-linsen er jeg på rundt 0,9 kg. Men tviler ikke på at sekken blir litt skjev likevel. Er jo begrenset hvor mange kilo man vil ha i sekken for å stabilisere også. Nå er jeg bare en lykkelig amatør, så forhåpentligvis haster jeg ikke slik at jeg bommer på hektemekanismen :)

 

Siste innkjøp må bli en telelinse. Helst en supertelezoom eller hva det kalles :hmm: Fra før har jeg 18-140 mm kitlinsen fra Nikon samt Nikon 35 mm f/1.8 og Tokina 11-16 f/2.8. Har lyst på Nikon 18-300 mm slik at jeg slipper å bytte linse på ferie, og kan ta alt fra landskapsbilder til makro til månebilder uten å bytte linse. Har tre alternativer ser det ut som:

 

Nikon 18-300 mm

Sigma 18-300 mm

Tamron 16-300 mm

Tamron 18-400 mm

 

Alle f/3.5-6.3 (sistnevnte vel å merke på 400 mm). Alle har nærgrense mellom 39 og 48 cm, så de burde vel fungere fint til makro også. Rundt 550 gram og 10 cm lengde på de tre første, siste er 700 g og 12 cm lang.

 

Tips? :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Har capture og prøvd det litt med Canon 550d og Tamron 17-50 2.8, synes selv at det blir noe snålt å ha det dinglende på brystet. Blir som regel lagt i sekken slik at det ikke er i veien eller å bruke skulderstroppen. Det funker greit å ha det på ei lita stund, men ville ikke ha belaget meg på å gå slik over lang tid. Kan hende at oppsettet jeg har er for stort og tungt og det ville ha blitt bedre med et mindre og lettere system.

Lenke til kommentar

...... Helst en supertelezoom eller hva det kalles :hmm: Fra før har jeg 18-140 mm kitlinsen fra Nikon samt Nikon 35 mm f/1.8 og Tokina 11-16 f/2.8. Har lyst på Nikon 18-300 mm slik at jeg slipper å bytte linse på ferie, og kan ta alt fra landskapsbilder til makro til månebilder uten å bytte linse. Har tre alternativer ser det ut som:

 

Nikon 18-300 mm

Sigma 18-300 mm

Tamron 16-300 mm

Tamron 18-400 mm

 

 

Supertelezoom brukes vanligvis om zoomer som kun er tele, f.eks. 100-400, 150-600 osv. Linser med stort zoomområde som dekker alt kalles vanligvis superzoom.

 

Så stort zoomområde som du ser på her går ut over optisk kvalitet (og lystyrke) så leser du tester så vil du se at alle du nevner scorer relaitvt dårlig på det området. Sannsynligvis vil du få litt bedre resultater med Nikon sin, særlig hvis du bruker Jpg hvor kameraet retter opp noen optiske feil automatisk. Det er alltid en (liten) fare for fokusproblemer på speilreflekskameraer og slik sett er Nikon også et tryggere valg.

 

Ellers utmerker Tamron 16-300 seg med mer vidvinkel. Bare 2 mm forskjell, men det utgjør ganske mye i vidvinkelenden. Tilsvarende gir Tamron 18-400 ekstra tele, men alle slike linser blir dårligere optisk i teleenden så ikke sikkert du vil ha så mye glede av mer tele I praksis. Hadde jeg hatt Nikon ville jeg kjøpt 18-300, eller aller helst den gamle versjone av Nikon 18-300 hvis den finens fortsatt. 

Lenke til kommentar

Jod-R: Ok, skjønner. Kanskje jeg avventer litt med den da.

 

Se#: Takk :) Siden jeg har lyst på en linse som er god til månebilder samt makrobilder, så bør den være så skarp som mulig i teleenden. Vil isåfall en Nikon 55-300 være bedre egnet? Eventuelle andre alternativer?

Lenke til kommentar

Sitter å redigerer en timelapse i Lightroom nå (brukte kameraets «Interval Timer Shooting» for å få råfiler, og ikke timelapsmodusen da denne komprimerer til jpeg og videre til .mov ser det ut som).

 

På de første 200 bildene er snøen hvit, mens på de siste 100 har snøen fått et svakt, rødlig skjær. Kanskje til og med litt lavere eksponering. Bildene ble tatt mellom kl 22 og 23 på kvelden forrige uke, så lenge etter solnedgang. Har kameraet plutselig funnet ut at det skal endre hvitbalansen? Skal åpenbart velge den manuelt i fremtiden isåfall.

 

Når jeg hadde redigert ferdig et av bildene som fra før hadde riktig hvitfarge på snøen, så kopierte jeg innstillingene og limte inn på samtlige andre bilder. Men fortsatt er det en synlig forskjell på de 100 siste bildene. Tips til hvordan jeg kan få hvitbalnsen lik (om det er det som er problemet)? Synes veldig godt i film-filen når bildene med rødskjær kommer.

 

Ved å justere de siste filene 150 Kelvin kaldere samt noen knepp grønn tint så nærmer det seg, men skyggepartiene er fortsatt mørkere/brunere bl.a. Endring av én parameter fører til at jeg må endre en annen, og får det aldri helt likt. Vanskelig.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...