2bb1 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Aha Finnes det forresten en billig og grei kontroll som gjør speilreflekskameraene litt smartere? F.eks. for innstilling av timelapse? Endring av lukkertid/blenderåpning/ISO etc.? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 De som har Wifi og App burde har flere muligheter. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Er dette noe du har mulighet til å se på TGB? Av og på med GPU? Med tanke på at Premiere får akselerering ved bruk av GPU, men det spiller liten rolle hva slags gpu du bruker. Det meste kommer ned til cpu uansett. Faktisk støtter Lightroom GPU (Metal på macOS), alternativt om Metal ikke støttes av GPU i macOS så kan den bruke OpenCL. Har Radeon Pro Vega 64 (iMac Pro) med 16GB, det sparker relativt bra i fra seg på Lightroom Classic. Når jeg er ferdig å flytte bilder kan jeg teste ny eksport-runde med og uten GPU akselerering. Testet nå med 209 RAW-filer fra Nikon D5; gjort alt det vanlige jeg pleier gjøre før jeg leverer bilder (bruker det meste i Lightroom); også gjort resize til 16Mpixels. GPU har ingen betydning på eksport (samme resultat). 209 D5 RAW-filer tok mer eller mindre nøyaktig 2min og 20 sekunder. Edit: Dette var i Lightroom 7.1; la merke til at den bare utnyttet halvparten av CPU (10 core). Nok av minne (128GB) og svært lite aktivitet på SSD mot hva den klarer. Så ser ut som GPU i hovedsak benyttes til development modulen, og generell UI oppdatering av programmet/bilder. Basert på tallene fra Adobe med tilsvarende maskin ser det ut som den samme jobben vil gå på ca 1min og 15 sekunder i Lightroom Classic 7.2. Tested nå Lightroom Classic 7.2; fikk ikke som Adobe påstår samme jobb gjennomført på 1:15, men det gikk på 1min og 50 sekunder. Fortsatt brukes ikke alle kjerner (men en stor forbedring). Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 De som har Wifi og App burde har flere muligheter.Ja, skulle gjerne hatt et litt nyere, men tenkte mer på aldrende speilrefleks ala D90 som jeg har nå, evt. D7000/D7100? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 (endret) Aha Finnes det forresten en billig og grei kontroll som gjør speilreflekskameraene litt smartere? F.eks. for innstilling av timelapse? Endring av lukkertid/blenderåpning/ISO etc.? Ja, men husker jeg ikke feil "lenge siden d90 var aktuell" så var den noe med Nikon , 3parts fjernkontroll og timelaps-funksjoner men husker ikke om det gjaldt D90. Når det gjelder endringer på kamera så er det nok bare via en PC det går an, Canon har programmet "utility" som fikser dette vet ikke om Nikon har noe tilsvarende. Endret 15. februar 2018 av Nautica Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 (endret) Panasonic har utviklet en sensor med imponerende spesifikasjoner: 8K 60 fps video 36 Mpix Global shutter 450 000 e- saturation High sensitivity mode High dynamic range 60 grader chief ray angle Innebygget trinnløst variabel ND-filter Ukjente faktorer: Brikkestørrelse, støygulv, polarisering, maks lukkerhastighet i GS-modus, om 8K 60fps kun er tilgjengelig i rolling shutter-modus, pris, tilgjengelighet, marked. http://image-sensors-world.blogspot.no/2018/02/panasonic-8k-gs-opf-sensor.html http://news.panasonic.com/global/press/data/2018/02/en180214-2/en180214-2.html Edit: Jeg fant mer info: Commentary by an image sensor expert, Albert Theuwissen:'Nishimura of Panasonic talked about the organic-photoconductive film GSCIS with an in-pixel noise canceller. It is not the first time thatthis technology is presented at ISSCC, but this time an extra noisecancellation “trick” is applied in the pixel to lower the noise. Donot forget that this pixel is basically a 3T pixel that suffers from kTCnoise. A similar noise cancellation method was applied as what we haveseen earlier with the so-called “active reset”, but no longer on columnlevel, this time on pixel level. Key advantage of this device is the GSmode with very good PLS (- 110 dB), tunable sensitivity by biasing theright voltage across the photoconductor, very high saturation level.The paper claims that the reset noise is lowered by a factor of 10,while the saturation level is increased by a factor of 10 (but the highsaturation mode cannot be combined with the low noise level). The pixelsize is 3 um x 3 um, for a 8192 x 4320 pixels, 60 fps, 12 bit ADC, 65nm process technology 1P4Cu1Al, noise of 8.6 e (in the proceedings, notconsistent with the presentation where it was mentioned 4.5 e). Butagain not a single indication about dark current and darknon-uniformities. During the presentation as well as after the session,super quality images were shown, but all was prerecorded.' Sensoren er altså ikke i mFT-format men heller ikke langt unna i areal. Aspekt-raten er 17:9. Støynivået er en del høyere enn jeg hadde håpet, ADC er bare 12 bit og DR er ikke så høy som jeg først trodde. Men det er uansett imponerende med kombinasjonen så mange piksler, veldig stor chief ray angle og global lukker. Endret 15. februar 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Fujifilm har lansert nytt flaggskip. Fuji X-H1! Den har internt stabilisering, 120fps 1080p, 4K, infoskjerm på toppen og nytt forbedret grep. En ordentlig Sony A* konkurrent? https://m.dpreview.com/reviews/fujifilm-x-h1-first-impressions-review Lenke til kommentar
TGB Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 (endret) Har også brukt Lightroom Classic 7.2 på en early 2013 Macbook Pro 15" med 16GB RAM og i7 Quad core i noen dager. Med stort antall bilder redigert så "henger" den litt når man blar mellom bilder i development modul (når man har redigert en del 100 bilder i forkant) - men vi snakker 1-2 sekunder sammenlignet med 40-50 sekunder med Lightroom Classic 7.1. Så med tanke på økt ytelse på eksport/import; og at programmet ikke "rakner" når man har en jobb med et par 1000 bilder og redigering på ca 1/4 av dem - så ser dette veldig bra ut. Faktisk såpass bra at jeg kan avvente oppgradering av macbook pro 1 år eller 2 til Edit: Føler jeg har svidd av nok på iMac Pro nettopp; greit å slippe enda flere utlegg Endret 17. februar 2018 av TGB Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Samyang kommer med en XP 50mm F1.2 foreløpig for Canon, og Tamron kommer sansyneligvis med en 70-210mm f/4 Di VC USD og en 28-75mm f/2.8 Di III RXD ifølge ryktene. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Ny spennende konkurranse dere !Gir fra dere alle rettigheter til bildene, og jeg klarer ikke finne en eneste premie her.https://www.kvinnherad.kommune.no/getfile.php/4093528.1216.lipibwukmwbjsn/Fototevling.pdf Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Litt fotoutstyr har blitt lansert i dag. Canon 2000D og 4000D. Tamron har lansert 70-210mm F/4 Di VC USD og Opera 50mm f/1.4 FF blir snart lansert EOS 4000D Specifications 18mp CMOS APS-C DIGIC 4+ Full HD video 2.7″ LCD Screen ISO range: 100-6400 Wi-Fi Size: 129.0 × 101.6 × 77.1 mm Weight: 436 g Canon EOS Rebel 2000D Specifications: 24.1mp APS-C DIGIC 4+ Full HD video 3.0 type liquid crystal ISO: 100-6400 Wi-Fi installed Size: 129.0 × 101.3 × 77.6 mm Weight: 475 g Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 (endret) (...)og jeg klarer ikke finne en eneste premie her. Heder og ære, samt kjendisstatus blant alle 13 000 innbyggerne? Endret 22. februar 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 (endret) Skal vi melde forumets Pentaxianer savnet? Det er nå nesten tre dager siden Pentax K-1 Mark 2 ble lansert, og vi har ikke hørt et pip! Kul feature (jeg tror det når jeg ser det): Håndholdt high-res feature! EDIT: Også veldig bra: K1 Mark 1-eiere kan få oppgradert kamerahuset sitt til Mark II for rundt 500 USD, har ventet på at kameraprodusentene skal begynne med dette! Nå, hvis det bare snart blir mulig å gjøre det selv... Endret 23. februar 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Hva er vitsen med både EOS 2000D og 4000D? Hadde det ikke vært nok med en av de to modellene? Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Ser ikke helt rekkefølgen i tallene til disse to canon-husene jeg.. på bilder så ser det hvertfall ut som de overtar etter bittelille 200D og hakket over der igjen - 1300D..Syntes de har for mange entrylevel/amatørkameraer nå.. 5 stk, eller 6 stk om man regner med 7D-serien. 80D, 77D, 800D, 200D og 1300D... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 Er rykter om et par kommende ART-objektiver fra Sigma, 1stk. 70mm f/2.8 DG Macro Art og en 105mm f/1.4 DG HSM Art, om dette stemmer får vi nok vite i løpe av uka som kommer. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 (endret) Ser ut som Canon nå har forstått at de er nødt til og satse på speilløse og akseptere at det vil kannibalisere dslr-salget, Canon sier at det egentlig er grunnen for at de ikke har gått inn for fullt i speiløse kameraer. Ser ut som M-serien selger i Japan. TOKYO — Canon will shift more of its focus to mirrorless cameras, a change in strategy spurred by sharp growth in the market. The company boasts a commanding share of the global single-lens reflex market but was reluctant to enter the mirrorless field over concerns about cannibalizing SLR sales. Canon said Monday that it will release an entry-level mirrorless camera next month. The product is positioned as “a strategic model” for mirrorless cameras, according to Masahiro Sakata, president of Canon group member Canon Marketing Japan. Canon hopes that the new product will attract demand from families, including mothers who enjoy taking pictures of their children. A latecomer to the mirrorless market, Canon released its first model in 2012 under the EOS M brand. The company held 23% of the domestic market for these cameras in 2017, ranking second behind Olympus. It aims for the top spot with the new offering. With mirrorless cameras rapidly gaining popularity and rivals like Sony breaking into SLRs, Canon decided it must “actively roll out products for a growth market even if there is some cannibalization,” Sakata said. The Japanese market for interchangeable lens cameras recorded a 10.1% drop in sales for SLRs last year while mirrorless varieties soared 29.2%. Mirrorless cameras also account for half of the interchangeable lens market in Hong Kong, Taiwan and Singapore Endret 28. februar 2018 av Nautica Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 (endret) Er rykter om et par kommende ART-objektiver fra Sigma, 1stk. 70mm f/2.8 DG Macro Art og en 105mm f/1.4 DG HSM Art, om dette stemmer får vi nok vite i løpe av uka som kommer. Min gamle Sigma 70mm f/2,8 macro var fantastisk rent optisk, men det er på høy tid med en mekanisk oppdatering. Dvs. raskere AF, oppgradering fra skrufeste til bajonettfeste på solblenderen og oppgradering fra metall til plast solblender med "tulipanform". (Jepp, jeg mener plast er et bedre solblender-materiale). Skjønt som pentaxianer så blir dette objektivet overflødig for min del (Pentax har en knallgod 100mm macro som i tillegg har værtetting og likevel er både mer kompakt og lettere.) 100mm f/1,4 er i hvert fall i følge spesifikasjonene egnet til portretter. Håper bare de har prioritert fløtemyk bokeh og ikke "hard" bokeh. Endret 28. februar 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Elkjøp selger pakkeløsning..... 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Elkjøp selger pakkeløsning..... Untitled-3.jpg Lurer på om det finnes adapter den veien ? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå