Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Fett. Nå hvis de bare kunne gjort det mulig å forandre formen på grensesnittet mellom lyst og mørkt ville vi hatt noe virkelig kult. Si at man kunne spesifisere grensekurven som en generell splinekurve, da hadde jeg hatt alt jeg trengte. :D

Lenke til kommentar

Alle filter tilfører uønskede effekter i en eller annen grad. Farge-påvirkning, reflekser og brytning. GND legger også mange begrensninger på hvordan skillet mellom mørkt og lyst må være. F.eks fungerer det bare bra når skillet er en rett linje og har riktig gradient. GND-filter kan som regel erstattes av to eksponeringer hvis det er store kontraster og ingen bevegelser som krysser mellom lys og mørk side av bildet. Eventuelt kan det erstattes av én eksponering om det er bevegelser på tvers av skillet mellom lyst og mørkt, men da er det essensielt at kameraet har høy DR og man bruker råformat.

Det er få situasjoner gradert ND-filter er verdt det over ulempene det medfører. Du skal ha: bevegelser som krysser mellom lyst og mørkt, skillet må være en rett linje og kameraet har liten DR eller at man må bruke jpeg av en eller annen grunn. Det generelle rådet er å unngå GND og heller bruke andre teknikker for å balansere eksponeringen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

F.eks fungerer det bare bra når skillet er en rett linje og har riktig gradient.

Derfor man burde kunne spesifisere grensesnitt som en spline :) Forøvrig, alle linjer i matematikken er rette, en kurve kan derimot være ikke-rett;)

Lenke til kommentar

Spline blir blir ennå en ting å holde styr på i tillegg til blender, lukker, ISO, fokusmodus, hvitbalanse, EV-kompensasjon, lysmålermodus, kobling mellom fokuspunkt og lysmålepunkt, motiv og tidspunkt, antivibrering av eller på, filtre etc etc.

Jeg har en filosofi at desto flere valg og handlinger man kan flytte fra skuddøyeblikket til etterbehandlingen jo bedre. GND er en sånn ting.

Enig i at linjer er rette :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Joda. Ser den. :) Og bruker ikke gnd av mye samme grunn selv. Hadde bare synes det var morsomt å få noe slikt å lekt seg med.

Og så tror jeg ikke man skal undervurdere verdien av å se et "ferdig" bilde direkte fra kameraet. Lite er vel kjipere å komme hjem og se at selv etter redigering er bildet ikk helt som man forestilte seg. Man kan selvsagt trene seg opp til å se slikt, men det kan vel aldri helt måles med å se bildet rett etter man har tatt det.

Lenke til kommentar

Fin søndagslektyre

Canon bekrefter også det jeg har påstått hardnakket i flere år, at de ligger etter på innovasjon, da de ikke har prioritert det, noe feks Sony har kjørt hardt på. Nå skal Canon åpne ny avdeling for innovasjon, så ser ut som de har fått med seg poengene mine :wee: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Fin søndagslektyre

Canon bekrefter også det jeg har påstått hardnakket i flere år, at de ligger etter på innovasjon, da de ikke har prioritert det, noe feks Sony har kjørt hardt på. Nå skal Canon åpne ny avdeling for innovasjon, så ser ut som de har fått med seg poengene mine :wee: 

Hadde Canon lansert et fullformatkamera med innebygget bildestabilisering, "konkurransedyktig" DR, skikkelig værtetting, samt åpen standard for objektivfeste som minst en annen kameraprodusent bruker, så hadde jeg glatt byttet. Kan du videreformidle? :)

Lenke til kommentar

Har fått kjørt litt bildeprosessering på Lightroom CC Classic med iMac Pro 10core. Det mest ville så langt var eksport av 175 RAW-filer på under 1 min (tok mellom 10-15 min på den gamle maskinen). Ellers fungerer alt helt fint på min favoritt arbeidsflyt ved å bla gjennom bilder i development og gjøre justeringer/markeringer av bilder fortløpende derfra. 

Lenke til kommentar

Ser ut som DJI Mavic Air blir lansert i morgen.

DJI Mavic Air Rumored Specifications:

• A 32-megapixel camera with panorama mode
  • 1/2.3 CMOS sensor and new ISP (Image Signal Processor)
  • 4K video spec @ 60fps
  • 3-way gimbal (upgrade from 2-way on Spark)
  • Four foldable legs like the current Mavic Pro
  • Obstacle-avoidance sensors in the front, bottom, and back
  • Equipped with a VPS – Visual Positioning System for better control, hovering and indoor flying
  • Gesture control
  • 21-minute flight time
  • It will be available in different matte colors: white, black and red we’ve seen so far
  • Compatible with DJI Goggles

djimavicairleak.jpg

Lenke til kommentar

Photolemur har laget et "kart" over alle produsenter som lager alle former for fotoutstyr.

The aim of this initiative is to become the gate to the digital photo industry and to help photographers, new companies, VC’s, entrepreneurs, journalists, and bloggers to understand who the major players in the world’s digital photo industry are.

Note that some companies work in more than one segment so we decided to link them only to their primary segment on the map.

ecosystembig2.jpg

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...