Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Hva bruker dere når det kommer til SD-kort? Jeg har svidd av i overkant mye penger på dårlige kort, og har nå, etter jeg mistet 20 minutter med video, planer om å kjøpe noe skikkelig.

Jeg trenger 2 kort på minst 64 GB som varer litt mer enn et par måneder.

Er det forresten noen tiltak en kan gjøre for å forlenge levetiden? Jeg formaterer kortet i kamera hver gang jeg tømmer det, og trodde det var bra, men kan det bli for mye formatering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har inntrykk av at billigmerker og ukjente merker har høy feilrate. Sandisk og Leksar tror jeg har lavere feilrate, unntatt billigkortene deres. Mitt inntrykk er at man ikke bør se på pris/GB, men på merke, hastigheter og "pro" i navnet.

Lenke til kommentar

Kjøper bare sandisk pro "SD", har et par kort som blir tømt et par ganger i uka og blitt formatert hele tiden, og det har disse 2 kortene gjort siden 2008. Men har opplevd et par ganger de siste ukene at kameraet avviser kortet ved første forsøk på å sette de på plass, så sannsynlig er kortet eller kameraet sine pin på grensen til og bli utslitt.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt best erfaring med SanDisk når det kommer til kompatibilitet, men nå var det et temmelig nytt SanDisk-kort som feilet. Det er jo mest sannsynlig tilfeldig, men det gir meg jo ikke mer lyst på et nytt kort fra SanDisk.

Har sett på Transcend og lexar i det siste for å få god hastighet på kortene, men kjenner de ikke så veldig godt. Har hatt et lexar-kort en gang. Når det er sagt har jeg aldri hatt noen problemer med kort.

AtW

Lenke til kommentar

Utdannet, seriøs, lykkelig og naturlig person. Jeg er 35 år gammel, jeg er skilt. Jeg liker natur, gå, sport, reise, musikk. Jeg leter etter en enkelt eller engasjert og utdannet mann med lignende interesser, tilsvarende år, fra enhver by i Norge. Jeg leter etter en introduksjon, et eventyr eller et seriøst forhold. Du kan skrive meg gratis på en side eller la mobilnummeret ditt stå på min private profil. Her er min private profil **********

Ser ut som hele forumet er spamet med Love nå :) Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hva bruker dere når det kommer til SD-kort? Jeg har svidd av i overkant mye penger på dårlige kort, og har nå, etter jeg mistet 20 minutter med video, planer om å kjøpe noe skikkelig.

Er det forresten noen tiltak en kan gjøre for å forlenge levetiden? Jeg formaterer kortet i kamera hver gang jeg tømmer det, og trodde det var bra, men kan det bli for mye formatering?

Jeg har 3 Sandisk Extreme liggende foran meg, underkant av 300000 bilder har de enda til gode å svikte - bank i bordet.

Har også brukt andre varianter i mobiler siden forrige årtusen uten problemer.

Så det gjelder å kjøpe noe som er bra, og ikke minst styr unna ebay og andre "special-price-for-you-my-friend" steder, men kjøp hos en seriøs norsk forhandler. De hundrelappene man sparer er ikke verdt noe når 500 bilder er tapt...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med SanDisk Extreme, i foto.no sin julekalender så jeg at man kunne vinne et "Hoodman Steel" minnekort, det skryter av livstidsgaranti og at det er vanntett. Jeg har ingen erfaringer med det, og jeg ser at det koster "flesk".

https://butikk.foto.no/hoodman/110502/hoodman-steel-sdxc-64gb-uhs-i-uhs-1-class-10-u3-4k

Endret av KanonEOS
Lenke til kommentar

Panasonic GH5s, er lansert i dag. Hot or not?

Ikke for meg, men ser ut som et veldig bra kamera for den som bruker MFT for video og ønsker bedre egenskaper i lite lys. Dvs, veldig spesialisert, men bra hvis man virkelig trenger disse egenskapene.

Lenke til kommentar

Noen som har testet noen eksterne batteriladere til Sony A7rII batterier? Gjerne dual charger. Har bare ladet via kameraet hittil men det er ganske tungvindt. Kjøper jeg en dual charger kan jeg lade 3 samtidig (med det i kameraet).

Jeg har ikke R-utgaven, men batteriene er de samme på A7ii. Jeg kjøpte en vanlig original lader og batteri, denne tror jeg det var: 

https://butikk.foto.no/sony/105013/sony-acc-trw-reiselader-kit-np-fw50-plus-bc-trw

Funker bra. Jeg så på noen dobbel-ladere også, men de jeg fant når jeg lette var litt store og klumpete, så jeg droppa det. 

Egentlig helt utrolig at det ikke følger med lader når man kjøper såpass dyre kameraer. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Panasonic GH5s, er lansert i dag. Hot or not?

Det er litt "Meh" for min del. Kameraet i seg selv er utrolig spennende, og er sikkert kjempeflott for dem som lager mye videoinnhold. Det er dessverre ikke min greie. De siste mFT-kameraene har hatt litt feil fokus (pun intended) for mitt bruk.

Hadde gjerne sett en oppdatering til EM-5, eller noe i den størrelsesklassen/vektklassen med værtetting. Og så skulle jeg gjerne sett et par nye små objektiv med værtetting (typisk må du opp litt i størrelse for å få fastoptikk med værtetting). Et 25mm f/1.7-ish objektiv til mFT med  værtetting er ikke å oppbringe tror jeg?

De siste mFT-lanseringene (G9, GH5s, samt f/1.2-objektivene fra Olympus) har vært for store og for dyre til at jeg klarer å bli skikkelig gira.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

NAS boksene mine begynner å bli fulle igjen.....

Synology DS3617xs med 7 * Seagate IronWolf Pro 10TB bestilt. Kjører RAID 6 med 6 disker (og en i reserve). Litt skeptisk til RAID-6 sett med 12 disker (spesielt med 10TB disker). Spent på om Seagate leverer varene; har kjørt kun Western Digital de siste 10 årene, har litt delte erfaringer med Western Digital med at enkelte disker i et raid-oppsett er så utrolig mye varmere enn de som ligger i samme område. Også hatt en hel del disker som har feilet, men det er normalt når man lar ting surre å gå i x antall år.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

NAS boksene mine begynner å bli fulle igjen.....

Synology DS3617xs med 7 * Seagate IronWolf Pro 10TB bestilt. Kjører RAID 6 med 6 disker (og en i reserve). Litt skeptisk til RAID-6 sett med 12 disker (spesielt med 10TB disker). Spent på om Seagate leverer varene; har kjørt kun Western Digital de siste 10 årene, har litt delte erfaringer med Western Digital med at enkelte disker i et raid-oppsett er så utrolig mye varmere enn de som ligger i samme område. Også hatt en hel del disker som har feilet, men det er normalt når man lar ting surre å gå i x antall år.

Høres ikke helt normalt ut, jeg har 50+ disker og opplever ikke at en hel del disker svikter.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...