Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Nei, jeg klarer ikke å se hvorfor det skulle skje. Ser det ligger litt lenger opp i månedstråden, men jeg klikket på linken flere ganger, og det virket som om siden lastet inn to ganger, og nettleseren automatisk videresendte meg til det Flickr-bildet. Jaja. Datamaskiner.

Fikk akkurat beskjed fra Japan Photo om at jeg kan hente D850, 70-200 2.8E FL, 200-500 5.6E og Sony 85mm 1.8. Spørs om jeg ikke må ta en tur ut. :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 fotojobber i morgen; julelunsj og julegudstjeneste med kronprinsparet/kronprinsfamilien i morgen. En fin måte å avrunde fotoåret 2017 på. 

Edit:

Har vel egentlig ikke gjort en eneste jobbrelatert ting tidligere denne uka heller; så kun et lite avbrekk i juleferien

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Vedrørende video fra DSLR, er det noen som har prøvd PCIe kort med HDMI inn til å lagre datastrømmen fra et kamera, som f.eks http://www.hauppauge.com/site/products/data_colossus.html som har kort både til full HD og 4K?

Eventuelt en USB3 adapter med HDMI inngang som f.eks https://www..com/en/gaming/cam-link

Er kjent med Blackmagic Shuttle, Atomos Ninja, Aja Ki Pro med flere, men synes det er en bedre løsning å få det rett inn på en datamaskin enn en ekstern opptager.

Lenke til kommentar

Fikk testet denne telefonladeren i jula, ganske genial nesten som et kinderegg. Lader telefonen, kan lades via solcelle, lommelykt og testet den som lyskilde ved fotografering i jula og lyset ble ganske fint. Er dette interessant så sjekk om batteri er installert for den jeg fikk testet måtte eieren selv bestille og montere batterier i etterkant selv om selgeren påsto at det var inkludert.

aa9df36a-2c9e-43dc-8399-6770e755912c.jpg

s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vedrørende video fra DSLR, er det noen som har prøvd PCIe kort med HDMI inn ......

Har ikke hatt noe slikt i/tilkoblet PC'en på veldig lenge (over 10 år) så jeg kan ikke si jeg har erfaring med noen av dagens produkter. Det eneste jeg kan bidra med rundt Hauppauge er forhåpentligvis foreldet - nemlig dårlige websider og minimal support av eldre produkter.

Ser fordelen ved å kunne få datastrømmen rett i PCen hvis du skal ta opp ekstremt lange sekvenser og aldri skal flytte på kamera under opptak, men kjøper du for eksempel noe fra Atomos så får du et produkt som er beregnet nettopp til å lagre høykvalitets video.

Så på spesifikasjonen for Hauppauge-kortet du linket til og kan ikke se at det vil gi bedre kvalitet enn det du får ved å lagre til kortet i kameraet (Full HD, ingen 4K??) og da blir eneste fordel slik jeg ser det mulighet for lengere opptak enn 30 minutter. 

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg skal nå på en liten hyttetur et sted hvor jeg tror det er mulig å ta gode bilder av stjernehimmelen. Dette er noe jeg aldri har prøvd på før og lurte på om dere har noen tips.

For det første håper jeg å kun ta med meg ett objektiv, men er usikker på hva rask lukkertid en egentlig trenger for å få et godt resultat. Bildet jeg ser for meg blir nok best med vidvinkel, men det vil da bli 8mm - 16mm f/4.5 - f/5.6 (crop-sensor), og det er vel ikke helt optimalt? Vil det være bedre å gå for 17mm - 50mm f/2.8, og håpe 17mm er vidt nok, eller trenger jeg enda mer lys og burde ta med 35mm f/1.8?

Bildet jeg ser for meg er av en liten klynge gamle seterbygninger ved et lite vann, fjell i bakgrunnen og en fin stjernehimmel. Er det noen andre tips til hvordan jeg kan få til dette?

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Flere eksponeringer og så litt klipp og lim i photoshop i etterkant.

Det er en mulighet jeg ikke tenkte over, men hvordan vil det bli med tanke på stjernene?

Du tar et bilde hvor du eksponerer for stjernene, et bilde for bygningene og et for landskapet. Så klipper smeller du det sammen i PS. Hvis man er litt forsiktig ser det ikke alt for HDR ut. Kjører du på med "dagslyslook" på bygningene med stjernehimmel over ser det noe pussig ut.

Gjør det nå og da på bildene mine med (i mine øyne) godt resultat.

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Ser ut som Samyang går for autofokus, de blir ifølge ryktene og lansere en 14mm f/2.8 med autofokus.

samyang14afbig-728x403.jpg

Og hvorfor forandre noe som fungerer, ser ut som Canon sin nye 85mm har aner helt tilbake til 1970 tallet.

The Canon 85mm f/1.2 II lens, the king of creamy bokeh, is basically a 40-year old optical design first released in 1976 (in FD mount) and released as an EF mount lens after some slight optical modification in 1989. The “II” version, released in 2006, was an electrical/mechanical change only, the optics remained the same. That’s an amazing run for a photography lens. It was designed in the early 1970’s and is still used frequently today.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...