se# Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Etter å ha svingt mellom 8, 10 og 14 kjerner en periode landet jeg på 10 som var planen i utgangspunktet. Da er det bare å vente i spenning. Lykke til, sikkert fantastisk maskin. Tror du har mer glede av 10 kjerner med høy frekvens enn flere med lavere i overskuelig fremtid. Har også vurdert Xeon og ECC, men synes det er høyt pristillegg som i praksis ikke gir meg en mer stabil maskin. Men er det det du vil ha så synes jeg iMac Pro er rimelig bra priset. Tror også du vil ha glede av 4TB SSD intent, ingenting slår nok intern disk når det gjelder ytelse og convenience. Det jeg har imot iMac (Pro) og andre alt i ett maskiner er primært kronglete gjenbruk av skjerm. Jeg prøver å ha en rimelig god og ikke alt for gammel primærskjerm, og når den erstattes blir den ekstraskjerm. Den eldste jeg har nå er godt over ti år og fungerer fortsatt utmerket til å vise mail og andre program som ikke trenger nøyaktige farger osv. Men er ikke ekstra skjermer noe poeng så faller jo dette argumentet bort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 At man ikke kan bruke den som en "dum skjerm" i ettertid er en reell ulempe for mange (for meg også), men hvis du kun vil bruke den til "mail og andre program som ikke trenger nøyaktige farger osv. " så kan man for eksempel fortsette å kjøre Mac Pro som vanlig maskin, men installere Synergy (eller liknende) på den. Det blir ikke det samme som å bruke den som sekundær skjerm, men du vil fortsatt kunne bruke ett sett med tastatur/mus over flere skjermer, og ha delt utklippstavle, så kopier/klipp ut/lim inn fungerer. Det "eneste" som ikke fungerer er å flytte vinduer mellom skjermene... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Er litt tannløs bruk for en maskin til 100k dog... AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Er litt tannløs bruk for en maskin til 100k dog... AtW Joda, er forsåvidt enig i det. Men det er også et ganske tannløst bruk å bruke en 100k maskin til ekstern skjerm for en annen PC som viser "mail og andre program". Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 At man ikke kan bruke den som en "dum skjerm" i..... Jeg skrev "kronglete gjenbruk av skjerm", nettopp fordi det finnes måter å gjøre det på som vil fungere - mer eller mindre elegant. Synes uansett dette er en ulempe med integrerte maskiner da en god skjerm kan være nyttig lenge etter at selve PCen/Mac'en er utdatert. Tror det var mulig med tidligere iMac'er. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Ugh. Det kjipe med å ha byttet til Sony er et utsultet bruktmarked. Første gang jeg har kjøpt et objektiv og føler jeg betaler mer enn det jeg synes prisen burde være. Men hva Skal man gjøre når det så godt som aldri er noen andre tilgjengelig. Får bare håpe man blir fornøyd. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 (endret) Etter å ha svingt mellom 8, 10 og 14 kjerner en periode landet jeg på 10 som var planen i utgangspunktet. Da er det bare å vente i spenning. Lykke til, sikkert fantastisk maskin. Tror du har mer glede av 10 kjerner med høy frekvens enn flere med lavere i overskuelig fremtid. Har også vurdert Xeon og ECC, men synes det er høyt pristillegg som i praksis ikke gir meg en mer stabil maskin. Men er det det du vil ha så synes jeg iMac Pro er rimelig bra priset. Tror også du vil ha glede av 4TB SSD intent, ingenting slår nok intern disk når det gjelder ytelse og convenience. balanse mellom antall kjerner og prosessorens frekvens (ytelse på en enkelt kjerne) er vanskelig. Flere og flere programmer utnytter flere kjerner på en god måte nå (selv siste Lightroom har støtte for dette på det aller meste). Samt man har mulighet til å kjøre flere tung prosesser samtidig (encoding av video samtidig som man gjør tunge operasjoner i adobe photoshop f.eks). 4TB SSD var jeg aldri i tvil om; makser vanligvis alltid lagringen lokalt på maskiner - synes forøvrig oppgradering av SSD var dyrt; spesielt til 4TB. RAM oppgradering fra 32GB til 64GB var faktisk relativt rimelig - opp til 128GB var igjen dyrt. Men dette henger sammen med at større brikker koster mer. Rimelig overbevist om at denne kommer til å levere varene de neste 5 år. Så er det bare å håpe at Adobe klarer implementere bedre kildekode som faktisk utnytter nyere maskinvare (adobe premiere er relativt bra på dette; adobe photoshop og lightroom er også blitt bedre; men det er fortsatt enkelte prosesser som kjører på 1 kjerne der... som jeg håper blir oppdatert snart. Endret 15. desember 2017 av TGB Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 ...... Så er det bare å håpe at Adobe klarer implementere bedre kildekode som faktisk utnytter nyere maskinvare (adobe premiere er relativt bra på dette; adobe photoshop og lightroom er også blitt bedre; men det er fortsatt enkelte prosesser som kjører på 1 kjerne der... som jeg håper blir oppdatert snart. iMac'en din vil sikkert fungere rimelig bra også om fem år. Eneste som kan skape problemer er vel hvis 8K begynner å ta av, men selv det burde fungere brukbart. Når det gjelder Adobe er det lett å kritisere, men de har nok kommet i litt samme situasjon som IBM og Microsoft - nemlig at de har så omfattende programvare/produkter at endringer blir stadig mer krevende uten å introdusere inkompatibilitet og/eller bugs. Det å parallellisere oppgaver er heller ikke helt enkelt. Ting som Raw-konvertering og bildebehandling er oppgaver som i teorien kan splittes opp, men det er også overhead ved å dele opp og slå sammen igjen. Da blir spørsmålet om man sparer nok tid på enkeltbilder til at det er verdt jobben med å parallellisere algoritmene. Jeg tviler for enkeltbilder, men åpner man en haug bilder i ACR eller importerer en stor batch i LR burde det være både relativt enkelt og effektiv å fordele prosessering av enkeltbilder ut på hver sin kjerne. Video er enklere å behandle i parallell og det er nok derfor Adobe har kommet lenger med utnyttelse av flere prosessorer for videoeditering. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Jeg vil "flytte" hele dokumenter mappa mi til OneDrive mappa for at alt automatisk skal synkroniseres. Er det bare å gjøre, eller vil jeg få problemer med programmer som ikke finner igjen filene? Har Windows 10 Pro og har tenkt til å bruke flyttefunksjonen i Windows. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 16. desember 2017 Del Skrevet 16. desember 2017 Jeg vil "flytte" hele dokumenter mappa mi til OneDrive mappa for at alt automatisk skal synkroniseres. Er det bare å gjøre, eller vil jeg få problemer med programmer som ikke finner igjen filene? Har Windows 10 Pro og har tenkt til å bruke flyttefunksjonen i Windows. Det bør går uten problem (bruker stort sett macOS selv da men). https://www.pcworld.com/article/3025345/windows/move-your-windows-10-libraries-to-a-separate-drive-or-partition.html Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 "Fant" over 100.000 bilder fra 2015-2017 som ikke var lagt inn i lightroom arkivet 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 (endret) Nå har Adobe kommet med absolutte siste oppdatering til LightRoom 6, så etter denne blir det ingen flere standalone LightRoom og få kjøpt, eller flere oppdateringer. lightroomjournal The goal of this release is to provide perpetual customers additional camera raw support, lens profile support and address bugs that were introduced in previous releases of Lightroom. You should only update to Lightroom 6.14 if you are currently holding a license to our perpetual product. Please note, there will be no additional updates after 6.14 for the perpetual, standalone version of Lightroom. You can check out this blog post for more information when this was announced earlier. Endret 20. desember 2017 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 (endret) Ny firmvare til Canon C300 og Canon C100 Firmware Version 2.0.9.1.00 incorporates the following correction. When CN-E70-200mm T4.4 L IS KAS S is attached the following features are enabled:Autofocus using the Dual Pixel CMOS AF function The joystick on the camera’s grip unit can be set to operate the zoom. Manual control of the iris with Camera’s Control dial. Control of focus, zoom and iris using the separately-sold Remote Controller RC-V100. Automatic aperture and push auto iris functions. Start/stop recording on the separately-sold lens grip ZSG-C10. Retrieval of Lens metadata, such as the model name and the focal distance will display on the camera. Endret 20. desember 2017 av Nautica Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 (endret) Hvordan forhindrer en "banding" ved eksportering til jpeg? Jeg har ikke hatt problemer med dette tidligere, men lastet nå nettopp opp et bilde her på forumet, og det ser rett og slett ikke ut. Originalfilen har ikke noen problemer med banding, men ved eksportering til jpeg (høyeste kvalitet Lightroom vil gi meg) ser ikke bra ut. Jeg prøvde meg på en tiff-fil, men den ville ikke forumet ha noe av. Endret 21. desember 2017 av Dr. Brodsky Lenke til kommentar
TGB Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Hvordan forhindrer en "banding" ved eksportering til jpeg? Jeg har ikke hatt problemer med dette tidligere, men lastet nå nettopp opp et bilde her på forumet, og det ser rett og slett ikke ut. Originalfilen har ikke noen problemer med banding, men ved eksportering til jpeg (høyeste kvalitet Lightroom vil gi meg) ser ikke bra ut. Jeg prøvde meg på en tiff-fil, men den ville ikke forumet ha noe av. Bruker du sRGB eller AdobeRGB? Ser det helt klart på bakgrunnen, men var ikke noe som ødela bildet for min del. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 sRGB står det exif-fila Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 For meg ser støyen i bakgrunnen ut som artifaktene man får hvis man drar for hardt i en luminance-slider uten å berøre de nærmste nabofargene. Lenke til kommentar
tow Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Hvordan forhindrer en "banding" ved eksportering til jpeg? Jeg har ikke hatt problemer med dette tidligere, men lastet nå nettopp opp et bilde her på forumet, og det ser rett og slett ikke ut. Originalfilen har ikke noen problemer med banding, men ved eksportering til jpeg (høyeste kvalitet Lightroom vil gi meg) ser ikke bra ut. Jeg prøvde meg på en tiff-fil, men den ville ikke forumet ha noe av. Kan det være overeksponert i en av fargene? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 (endret) ...men i alle dager, da jeg klikket på bildelinken i går, kom jeg vitterlig til dette bildet på Flickr av noen jernbanelinjer ved Oslo S. Glem luminance-kommentaren min. Endret 22. desember 2017 av -Teddy- Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 (endret) Kan det være overeksponert i en av fargene? Jeg vet ikke, det er jo en del etterbehandling og tulling med farger på gang her, men det ser helt fint ut som DNG i Lightroom eller om jeg eksporterer som tiff. Så det er nok noe i jpeg-komprimeringen som ikke er helt heldig, syns bare det er merkelig at det er så ekstremt tydelig på dette bildet. ...men i alle dager, da jeg klikket på bildelinken i går, kom jeg vitterlig til dette bildet på Flickr av noen jernbanelinjer ved Oslo S. Glem luminance-kommentaren min. Merkelig, jeg har aldri tatt bilder av jernbanelinjer... Endret 22. desember 2017 av Dr. Brodsky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå