Gjest Slettet+5132 Skrevet 19. november 2017 Del Skrevet 19. november 2017 YouTube-videoer høres ut som det perfekte formatet å diskutere på. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 (endret) Vet ikke om det er maskinen min eller lightroom; men nå begynner det virkelig å bli ille (spesielt med store sett på et par 1000 bilder). Bla i development modulen går fint i 8-10 bilder; så plutselig henger den i 1-2 min før den går videre. Det er skikkelig stas når man har noen 1000 bilder å gå gjennom (tar evigheter). Samme resultat med D5 RAW-filer som D850 RAW-filer; så ser ikke ut som størrelsen på bildene har noe betydning. Smertegrensen er ca 500 bilder, og alle bilder er på SSD disk. Lightroom bruker ikke noe spesielt med CPU eller RAM heller, så dette er litt merkelig - virker som det er en kjempefeil i implementasjonen av Lightroom. Endret 20. november 2017 av TGB Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Jared Polin er vel et godt eksempel på at folk med en andel ungt publikum samt OCD+ADHD burde ha strammere regi. 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Vet ikke om det er maskinen min eller lightroom; .... Godt mulig LR er problemet, men siste versjon får bedre kritikk for hastighet. - Har du god plass på alle disker, inklusiv systemdisk? - Er det kun LR som gir problemer, ingen treghet i andre program samtidig? - Mac eller Win? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 (endret) Vet ikke om det er maskinen min eller lightroom; .... Godt mulig LR er problemet, men siste versjon får bedre kritikk for hastighet. - Har du god plass på alle disker, inklusiv systemdisk? - Er det kun LR som gir problemer, ingen treghet i andre program samtidig? - Mac eller Win? Det er bare Lightroom som gir problem (det er Mac). Responsen på lightroom når man redigerer et bilde er helt fint; problemet blir når man blar mellom bilder i development modulen). Edit: Selvsagt kan jeg bla gjennom library modul og finne alle bildene jeg skal gjøre noe med (markere dem); så filtrere på dem og gjøre arbeid i developmen modulen. Problemet er at dette er helt motsatt av hva jeg alltid har gjort. Endret 20. november 2017 av TGB Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 (endret) Det er bare Lightroom som gir problem (det er Mac). Responsen på lightroom når man redigerer et bilde er helt fint; problemet blir når man blar mellom bilder i development modulen). .... Har ikke Mac selv så lite jeg kan teste hvis det er Mac-relatert. Det høres jo litt ut som noe går fullt, men selv da burde det ikke bli minutters ventetid. Har du sjekket for eks. max cache size for Camera Raw? Endret 20. november 2017 av se# Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Vet ikke om det er maskinen min eller lightroom; men nå begynner det virkelig å bli ille (spesielt med store sett på et par 1000 bilder). Bla i development modulen går fint i 8-10 bilder; så plutselig henger den i 1-2 min før den går videre. Det er skikkelig stas når man har noen 1000 bilder å gå gjennom (tar evigheter). Har egentlig ikke peil men det som falt meg inn først er om det kan være noe backup/synkronisering mot skyen ? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Mitt Nikkor 70-200 2.8 VR II ble til slutt sendt til Sverige, hvor de justerer linsenes innbyrdes avstand og linearitet, så da regner jeg med at det blir knall. I så fall blir det D850. Noen som har erfaring med en 2x telekonverter på nyere 70-200 objektiv? Mitt inntrykk er at det overhodet ikke er noe å hente når husene har så høy oppløsning, og at det er bedre å bare croppe. Angående arbeidsflyt, så pleier jeg alltid å gå gjennom bildene to ganger i library-modulen før jeg redigerer dem. Først sortering av alle de gode bildene (2 stjerner), slik at de blir lette å sammenligne mot hverandre. Deretter finsortering av disse igjen, hvor jeg bare plukker vekk de jeg ikke skal ha (1 stjerne). Ellers ender jeg opp med å redigere de første fine bildene jeg finner, for så å bare finne bedre varianter senere. Går ganske fort, og gir kunden samtidig mulighet til å få en mappe med "alternative bilder" om det er noe de savner. Slipper også å flytte hendene rundt på tastaturet, slik man fort må med vanlig flagging. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 70-200 f/2.8 VR II tror jeg ikke gir noe glede med 2xTC på D850. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Regnet vel egentlig med det. Får heller se om det blir en 200-500 hvis behovet melder seg, da ikke av det lyssterke slaget. Fotograferer stort sett bare i sola uansett. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 (endret) Satte RAW cache i Lightroom til 75GB (på lokal SSD disk); ser ut som ting er litt mer på stell nå. Endret 20. november 2017 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 (endret) På lørdag er det P3 Gull (NRK); har vært inne i en dårlig trend - knust minst 1 kamerahus hvert år de forrige 4 årene (litt variabelt om det har vært min skyld, uhell og andre som har vært årsaken). Klarer jeg bryte tradisjonen dette året? Edit: "Favoritten" min var for 3 år siden; da sekken revnet og alt knaste i asfalten på H3 arena fornebu bare meter fra bilen.... Pris 22.000! Endret 20. november 2017 av TGB Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 (endret) Edit: "Favoritten" min var for 3 år siden; da sekken revnet og alt knaste i asfalten på H3 arena fornebu bare meter fra bilen.... Pris 22.000! Selv om det er kjedelig å ødelegge så må man ha godt utstyr for og få jobben gjort effektivt, selv så sagde jeg aluminium og brukte en sag som ikke var av bra kvalitet, den løsnet i strammingen av sage-dybden og jeg sagde igjennom 4 plater aluminium, dvs 3 plater x 11.000.- var omgjort til søppel. Helt ubrukelig var ikke platene siden jeg kunne bruke de til mindre deler men måtte bestille 3 stk. nye for å få gjort jobben og ingen forsikring dekker dette. Endret 21. november 2017 av Nautica Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Noen som følger med på månedens bilde på foto.no? Kanskje stemme på dette bildet? (Det er ikke mitt) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Noen som følger med på månedens bilde på foto.no? Kanskje stemme på dette bildet? (Det er ikke mitt) Nå fikk du meg til og gå igjennom alle innsendte bilder Skal jeg være ærlig så er det et par andre som gir meg større inntrykk, og endel flere som virkelig ville vært gode om de ikke var redigert i stykker. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Noen som vet om fotobutikkene regnes som "elektronikk" med disse kredittkortrabattene? AtW Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Hva slags kredittkortrabatt er det snakk om? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 (endret) Lurer på om jeg skal gå fullstendig villmann i morgen; og kjøre Profoto B1 på rød løper? Det er P3 Gull (tradisjonen vil jo at jeg skal knuse noe; like greit å la alle muligheter stå åpne ) Endret 24. november 2017 av TGB Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Hva slags kredittkortrabatt er det snakk om? Endel kredittkort har rabatter av typen "5% på elektronikk" osv. AtW Lenke til kommentar
TGB Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 P3 Gull uten noe knust utstyr; trenden er brutt! 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå