Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sony A7R III er lansert, "alt" er bedre til samme størrelse. 5.5 trinns bildestabilisering.  Interessant nok har de også en pixel shift-teknologi ala den vi finner i Pentax- eller til en viss grad Olympus-kameraer. Også interessant er at de påstår batteriøkning på 2.2x ("Use of the larger NP-FZ100 battery increases the battery life by 2.2x"). 

 

Nå, hvis de bare kunne hatt et bedre objektivutvalg :(

 

Hva gjør olympus sin implementering mer "til en viss grad" en sonys?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Sony A7R III er lansert, "alt" er bedre til samme størrelse. 5.5 trinns bildestabilisering.  Interessant nok har de også en pixel shift-teknologi ala den vi finner i Pentax- eller til en viss grad Olympus-kameraer. Også interessant er at de påstår batteriøkning på 2.2x ("Use of the larger NP-FZ100 battery increases the battery life by 2.2x"). 

 

Nå, hvis de bare kunne hatt et bedre objektivutvalg :(

 

Hva gjør olympus sin implementering mer "til en viss grad" en sonys?

 

AtW

 

 

Noen må veldig gjerne rette meg, men jeg trodde Olympus sin versjon også ga høyere oppløsning på bildefilene, mens Pentax sin "kun" gir mer nøyaktige farger ved å fylle inn hver subpixel? Det var egentlig ikke ment som at Olympus sin versjon var underlegen, bare at Pentax og Sony ser ut til å gå for samme fremgangsmåte

Lenke til kommentar

 

 

Sony A7R III er lansert, "alt" er bedre til samme størrelse. 5.5 trinns bildestabilisering.  Interessant nok har de også en pixel shift-teknologi ala den vi finner i Pentax- eller til en viss grad Olympus-kameraer. Også interessant er at de påstår batteriøkning på 2.2x ("Use of the larger NP-FZ100 battery increases the battery life by 2.2x"). 

 

Nå, hvis de bare kunne hatt et bedre objektivutvalg :(

 

Hva gjør olympus sin implementering mer "til en viss grad" en sonys?

 

AtW

 

 

Noen må veldig gjerne rette meg, men jeg trodde Olympus sin versjon også ga høyere oppløsning på bildefilene, mens Pentax sin "kun" gir mer nøyaktige farger ved å fylle inn hver subpixel? Det var egentlig ikke ment som at Olympus sin versjon var underlegen, bare at Pentax og Sony ser ut til å gå for samme fremgangsmåte

 

 

Mulig jeg misforsto, men virker på meg som det var ganske likt som olympus sin i sonys tilfelle, virker som oly og sony låner endel fra hverandre.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

DxO acquires Nik Collection assets from Google, and plans to continue to develop the Collection for the benefit of the photographer community.

 

https://nikcollection.dxo.com/

 

 

The benefit? Så ikke gratis lenger?...

 

AtW

 

 

Ja , enn så lenge , tok et screenshot :

 

10fchgk.jpg

 

 

________

 

DxO lanserte også en ny versjon av DxO Optics Pro idag. Den nye heter DxO PhotoLab , der Nick Collection er integrert.

Som jeg hadde trodd så kommer den nye versjonen også med Local adjustment.

http://www.dxo.com/us/photography/photo-software/dxo-photolab

 

Nå finnes det mange gode erstattere til Lightroom...

Photoshop har vel ikke en eneste konkurrent , ingen som er i nærheten ( kanskje med unntak av Affinity )

Lenke til kommentar

 

 

 

Sony A7R III er lansert, "alt" er bedre til samme størrelse. 5.5 trinns bildestabilisering.  Interessant nok har de også en pixel shift-teknologi ala den vi finner i Pentax- eller til en viss grad Olympus-kameraer. Også interessant er at de påstår batteriøkning på 2.2x ("Use of the larger NP-FZ100 battery increases the battery life by 2.2x"). 

 

Nå, hvis de bare kunne hatt et bedre objektivutvalg :(

 

Hva gjør olympus sin implementering mer "til en viss grad" en sonys?

 

AtW

 

 

Noen må veldig gjerne rette meg, men jeg trodde Olympus sin versjon også ga høyere oppløsning på bildefilene, mens Pentax sin "kun" gir mer nøyaktige farger ved å fylle inn hver subpixel? Det var egentlig ikke ment som at Olympus sin versjon var underlegen, bare at Pentax og Sony ser ut til å gå for samme fremgangsmåte

 

 

Mulig jeg misforsto, men virker på meg som det var ganske likt som olympus sin i sonys tilfelle, virker som oly og sony låner endel fra hverandre.

 

AtW

 

Ja, og det er ikke så rart heller, siden Sony er deleier i Olympus og hjelp dem med å komme seg på beina igjen etter milliardsvindelen for noen år siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Mulig jeg misforsto, men virker på meg som det var ganske likt som olympus sin i sonys tilfelle, virker som oly og sony låner endel fra hverandre.

 

AtW

 

 

Det var denne setningen i dpreview som fikk meg til å tro det var gjort på samme måte som i Pentaxen:

 

New to the a7R III is a multi-shot resolution mode that, much like the system in recent Pentax DSLRs, shoots four images and moves the sensor between each shot, so that each pixel position in the final image is captured with a red, a blue and two green pixels. This cancels out the side-effects of the Bayer color filter array, meaning that full color information is captured for every pixel. 

 

Jeg burde nok ha spesifisert det bedre i første innlegg.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Det ser ut som samme pixel shift teknikk som Pentax bruker, bare kraftig hemmet:

- Til tross for at kameraet klarer 10 fps med aktiv stabilisering, så reduserer de dette til i beste fall 1 fps med pixel shift. Pentax gjør dette med ca 4 fps.

- Kameraet sammenstiller ikke bildene i kameraet. Man henvises til en bestemt programvarepakke for å klare det.

Lenke til kommentar

Spennende nye Olympus-objektiver, ja... ! :dribble:

 

17/1.2 hadde jo vært en fin kompanjong. Men kjenner jeg sjefens bonusbudsjett rett blir det nok 17/1.8. Kanskje til jul.

 

 

Spennende nye Olympus-objektiver, ja... ! :dribble:

12 og 13 tusenlapper for en 90mm f/2,4 og 34mm f/2,4 FF-ekvivalent høres veldig drøyt ut. Ikke er de spesielt mye lettere enn lignende objektiver. F.eks veier Sony FE 28mm f/2,0 ca halvparten av 34mm-ekvivalenten, selv om det har større ekvivalent blender.

 

 

Nå er det knapt kilospris på objektiver heller.

 

Men neida, jeg ser argumentet. Jeg tror nok at mer konkurranse på m4/3-optikk ville gitt mer overkommelige priser. Du kunne nok høvlet av fire tusen på hvert av de to objektivene, og fortsatt hatt god fortjeneste. 

 

Jeg nevner i forbifarten at Sigmas 18-35/1.8, som neppe er noen enklere optisk konstruksjon, koster halvparten av disse.

Lenke til kommentar

Var heldig og fikk være fotograf for NTB Scanpix et par ganger de siste dagene pga hendelser i mitt nærområde, og må si meg positivt overasket over hvor mye lettere de er å ha med å gjøre ang betaling for bilder, enn lokalaviser som nærmest prøver å prute så mye at man omtrent ender opp med å betale de for å ta bildene. Og ikke minst, godt å se at noen bildebyråer/mediehus fortsatt tyr til folk med skikkelige kameraer og ikke hopper på første og beste uklare mobilbilder.

Ble dog litt test av "jobb under press" når man måtte ta skarpe og klare bilder i regn på mørke kvelden, kun med dårlig gatebelysning. Endte opp på ISO 12.800.. og var helt fornøyd med resultatet. Lokalavisen fikk delvis stryk på den testen desverre :o

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/5mWLE/Kumlokk-flyter-opp-og-veier-stenges-i-Telemark

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Mulig jeg misforsto, men virker på meg som det var ganske likt som olympus sin i sonys tilfelle, virker som oly og sony låner endel fra hverandre.

 

AtW

 

 

Det var denne setningen i dpreview som fikk meg til å tro det var gjort på samme måte som i Pentaxen:

 

New to the a7R III is a multi-shot resolution mode that, much like the system in recent Pentax DSLRs, shoots four images and moves the sensor between each shot, so that each pixel position in the final image is captured with a red, a blue and two green pixels. This cancels out the side-effects of the Bayer color filter array, meaning that full color information is captured for every pixel. 

 

Jeg burde nok ha spesifisert det bedre i første innlegg.

 

Det var vel for øvrig Hasselblad som begynte med dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Min drøm er at de en gang i fremtiden legger på stabilisering til pixel shift (altså essensielt har en bevegelig sensor på en bevegelig plate igjen, eller "to stabiliseringssteg"), slik at man kan gjøre dette håndholdt. Kanskje ikke praktisk gjennomførbart? Mulig dette kunne blitt gjort via stabilisering i objektivet?

 

EDIT: Når jeg tenker meg om burde det vel være mulig med dagens bevegelige sensorer? Du må kun forflytte sensoren mot bevegelsesretningen og så deretter forflytte en epsilon for å få de nye pikslene. Godt mulig dette er for vanskelig i praksis?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Var heldig og fikk være fotograf for NTB Scanpix et par ganger de siste dagene pga hendelser i mitt nærområde, og må si meg positivt overasket over hvor mye lettere de er å ha med å gjøre ang betaling for bilder, enn lokalaviser som nærmest prøver å prute så mye at man omtrent ender opp med å betale de for å ta bildene. Og ikke minst, godt å se at noen bildebyråer/mediehus fortsatt tyr til folk med skikkelige kameraer og ikke hopper på første og beste uklare mobilbilder.

 

Ble dog litt test av "jobb under press" når man måtte ta skarpe og klare bilder i regn på mørke kvelden, kun med dårlig gatebelysning. Endte opp på ISO 12.800.. og var helt fornøyd med resultatet. Lokalavisen fikk delvis stryk på den testen desverre :o

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/5mWLE/Kumlokk-flyter-opp-og-veier-stenges-i-Telemark

 

Vi verdsetter gode bilder, gitt at saken forsvarer det.

 

For ordens skyld tror jeg nok vi hadde klart å vært med på leken i den saken. Sjefen kjøpte seg nettopp A7RII. :p

 

Hva skyter du selv?

Lenke til kommentar

Ser utrolig heftig ut det nye Sony A7R III. Sammen med de nye objektivene så forstår jeg godt at folk starter med Sony hvis de skal begynne på nytt nå. Har lenge planer om å ta steget tilbake til fullformat (dog med Canon-utstyr) da jeg syntes 70D var litt for skuffende. Hvis A7R II faller nok i pris på bruktmarkedet så tror jeg faktisk at jeg skal vurdere den og heller bruke en adapter. De gamle kjempene blir parkert føler jeg.

Lenke til kommentar

 

Var heldig og fikk være fotograf for NTB Scanpix et par ganger de siste dagene pga hendelser i mitt nærområde, og må si meg positivt overasket over hvor mye lettere de er å ha med å gjøre ang betaling for bilder, enn lokalaviser som nærmest prøver å prute så mye at man omtrent ender opp med å betale de for å ta bildene. Og ikke minst, godt å se at noen bildebyråer/mediehus fortsatt tyr til folk med skikkelige kameraer og ikke hopper på første og beste uklare mobilbilder.

 

Ble dog litt test av "jobb under press" når man måtte ta skarpe og klare bilder i regn på mørke kvelden, kun med dårlig gatebelysning. Endte opp på ISO 12.800.. og var helt fornøyd med resultatet. Lokalavisen fikk delvis stryk på den testen desverre :o

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/5mWLE/Kumlokk-flyter-opp-og-veier-stenges-i-Telemark

 

Vi verdsetter gode bilder, gitt at saken forsvarer det.

 

For ordens skyld tror jeg nok vi hadde klart å vært med på leken i den saken. Sjefen kjøpte seg nettopp A7RII. :p

 

Hva skyter du selv?

 

Bruker Canon 1d mk4 og 5D mk2 :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

 

Spennende nye Olympus-objektiver, ja... ! :dribble:

17/1.2 hadde jo vært en fin kompanjong. Men kjenner jeg sjefens bonusbudsjett rett blir det nok 17/1.8. Kanskje til jul.

 

Spennende nye Olympus-objektiver, ja... ! :dribble:

12 og 13 tusenlapper for en 90mm f/2,4 og 34mm f/2,4 FF-ekvivalent høres veldig drøyt ut. Ikke er de spesielt mye lettere enn lignende objektiver. F.eks veier Sony FE 28mm f/2,0 ca halvparten av 34mm-ekvivalenten, selv om det har større ekvivalent blender.

Nå er det knapt kilospris på objektiver heller.

 

Men neida, jeg ser argumentet. Jeg tror nok at mer konkurranse på m4/3-optikk ville gitt mer overkommelige priser. Du kunne nok høvlet av fire tusen på hvert av de to objektivene, og fortsatt hatt god fortjeneste.

 

Jeg nevner i forbifarten at Sigmas 18-35/1.8, som neppe er noen enklere optisk konstruksjon, koster halvparten av disse.

Sammenlignet med Sigma 18-35/1,8 blir det meste dyrt i forhold... Nikons gamle 17-55/2,8 selges ny til over 15 lapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...