Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Trenden er subscription; ikke så veldig mye å gjøre med. Jeg tror det vil bli billigere med tid, og det gjør livet enklere for både kunder og softwareselskapene med at man vet hva prisen ut blir, og man vet hva inntekten blir fremover. Tidligere har det vært en massiv investering hver 12, 18 eller 24 måned for kundene, og for software selskapene har det vært inntektstørke mellom hver hovedversjon som gjør det vanskelig å gjøre investeringer og beholde mennesker.

Edit:

Alle piler peker rett vei for Adobe, så det er jo helt åpenbart at dette har vært rett valg for dem. Om inntektene ligger høyt hver måned så tror jeg de lever fint med at 2% av kundene prøver andre alternativer. De andre vil med stor sannsynlighet gå samme vei snart uansett, og da er man like langt.

Jo, det er ganske mye å gjøre med det, konkurrenter popper opp, og er såvidt jeg kan se mer konkurransedyktige og vitale enn noensinne. Software har klart seg uten subscription i mange mange tiår, så det er åpenbart ikke umulig å drive butikk basert på den modellen.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes den lightroom virker raskere etter oppdatering. Jeg hopper mellom bilder i development-modus uten at det tar noe særlig tid å laste neste. Ellers må jeg si at lightroom på ipaden er fantastisk. Jeg vurderer å oppdatere til en større ipad for å kunne redigere enda lettere. 

Henning

Lightroom på Ipad fungerer bra, men det bare illustrerer hvor håpløst tregt det er på desktop, når det går tregere på en mye raskere maskin.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siste lightroom ser også ut til å ha kommet i form helt av seg selv; siste store batch jeg importerte valgte jeg embedded&sidecart som previewvalg under import. Ser ut som når man importerer en del 1000 filer så tar systemet litt tid å få høykvalitetsutgaver av preview tilgjengelig; som parkerer systemet fullstendig. Heller ikke noe problem med å bla på tidligere importerte album i development modul. Så da ser alt glede ut.

Edit:

Prøvde nå med stort import av D850 raw-filer

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Leiedelen fra Adobe er fin den; mye billigere enn å kjøpe. De har tilpasset abonnement for kun lightroom og photoshop cc; som bør passe fint for de fleste fotografer. Det som er irriterende med Adobe subscription er at man får mye lavere pris om man sier opp abonnementet og så signer igjen for lavere pris. Det er faktisk umulig å få lav pris uten å si opp avtalen først. Noe som for meg virker helt meningsløst. Så bare å få god pris på 1 år; betal for året så si opp igjen i god tid før det løper ut - da får man nytt bra tilbud :)

Edit:

Jeg har subscription på alt; tidligere betalte jeg 25000 ca hvert andre år (18-24 måneder) - nå betaler jeg litt i underkant av 500 i måneden. Som selvsagt er en mye bedre pris.

Det blir enda sprøere om du snakker litt mer seriøs industriell 3D-programvare. Hadde en lærer som brukte en 7-8 versjoner utdatert utgave av Autodesks stabile (HAH!) Maya. Fordi han hadde betalt 120.000 for lisensen i 2006 eller noe sånt.

På jobben opplevde jeg det samme. Fikk Photoshop CS. Photoshop. C. S. CS!

Så jeg ordnet abonnement, og plutselig hadde jeg et Photoshop som gjorde jobben. Bare forbedringene i hvordan ACR håndterer råfiler kan tidvis gi kanskje ett stop bedre ytelse i råfiler, og det er ikke noe å kimse med. Det, og at det ikke føles som å bruke Windows XP.

Lenke til kommentar

For min del føles Lightroom Classic CC som en klar forbedring når det kommer til ytelse på min relativt raske Windows-laptop, mens på min mid 2013 MacBook Air (i7, 8gb ram) er den nye versjonen håpløst mye tregere enn forrige. Og ja, den gamle MacBook'en har frem til nå vært mer enn god nok som reiselaptop. 

Lenke til kommentar

Det var snakk for en liten stund siden om faren ved og ikke verifisere fotoutstyr ved reise ut av landet, vet ikke helt om man er avhengig av en ATA-carnet dokument for dokumentasjon av fotoutstyr til det landet man besøker så man ikke plutselig blir avkrevd for toll og mva.

https://www.toll.no/no/verktoy/skjema/legitimasjonsbevis-for-reise-yrkesutstyr-til-midlertidig-bruk-i-utlandet/ 

Det er for varer/eiendeler med mindre verdi, men hva er grensen på verdien ? over den grensen må man utfylle et såkalt ATA-carnet eller ordinær utførselsdeklarasjon.

Lenke til kommentar

Det var snakk for en liten stund siden om faren ved og ikke verifisere fotoutstyr ved reise ut av landet, vet ikke helt om man er avhengig av en ATA-carnet dokument for dokumentasjon av fotoutstyr til det landet man besøker så man ikke plutselig blir avkrevd for toll og mva.

https://www.toll.no/no/verktoy/skjema/legitimasjonsbevis-for-reise-yrkesutstyr-til-midlertidig-bruk-i-utlandet/ 

Det er for varer/eiendeler med mindre verdi, men hva er grensen på verdien ? over den grensen må man utfylle et såkalt ATA-carnet eller ordinær utførselsdeklarasjon.

Er dette en reell problemstilling? Jeg har reist en god del med forskjellig kamerautstyr, men aldri vært borti noen problemer med toll og lignende.

Lenke til kommentar

Er dette en reell problemstilling? Jeg har reist en god del med forskjellig kamerautstyr, men aldri vært borti noen problemer med toll og lignende.

Tja, sannsynligvis ikke.

Bare at jeg fikk med meg at et par arbeidere fikk beslagtatt firmautstyr for ca. 20.000 £ når de ankom Irland. Og de måtte da dokumentere at de skulle ta med seg utstyret hjem igjen etter utført jobb og ikke selge det i Irland. Så ble litt nyskjerrig på dette.

Det er sikkert en grunn for at dette dokumentet finnes ?

Lenke til kommentar

Tollvesenet har heller ikke definert grensen, det står bare "større verdi" (i "gakke-tegn"). ATA-Carnet er svindyrt, og som privatperson må du stille en garanti i form av innskudd på konto, husker ikke om det er 30 eller 40% du må betale inn for å få Carnetet. Jeg har brukt det i jobbsammenheng for en del år tilbake, det frister ikke å skulle gå gjennom den mølla som privatperson bare for å ta med litt fotoutstyr ut av landet. Ikke engang folk i korpset deklarerte noe på turen til Italia for noen uker siden. Noen hadde instrumenter til over 100 000,-. Jeg planlegger en tur til Sveits i vinter, da tar jeg i tilfelle med instrument for ca 130 000,-. Da tar jeg bare med en kopi av kjøpskvitteringen, det får holde. Viktigere for den turen er faktisk et opphavssertifikat for treverket i instrumentet...

Endret av tow
Lenke til kommentar

Jeg husker at jeg brukte ATA Carnet i jobb-sammenheng for ca 25 år siden. De brukes oftest når det er snakk om dyrt verktøy og spesialutstyr. Den gang var bærbar PC nytt og dyrt, så vi brukte Carnet for å spare tid og problemer. Etter at laptopene sank i pris, så stoppet vi med det.

Lenke til kommentar

Leiedelen fra Adobe er fin den; mye billigere enn å kjøpe. De har tilpasset abonnement for kun lightroom og photoshop cc; som bør passe fint for de fleste fotografer. Det som er irriterende med Adobe subscription er at man får mye lavere pris om man sier opp abonnementet og så signer igjen for lavere pris. Det er faktisk umulig å få lav pris uten å si opp avtalen først. Noe som for meg virker helt meningsløst. Så bare å få god pris på 1 år; betal for året så si opp igjen i god tid før det løper ut - da får man nytt bra tilbud :)

Edit:

Jeg har subscription på alt; tidligere betalte jeg 25000 ca hvert andre år (18-24 måneder) - nå betaler jeg litt i underkant av 500 i måneden. Som selvsagt er en mye bedre pris.

Klassisk winback taktikk det der, samme kan du klare hvis du gidder hos teleoperatører, tvoperatører og som sjefen for et callsenter fortalte - han sa opp Jakt og Fisk hvert eneste år, og hadde en skuff full av "premier" for at fortsatte som kunde...

Lenke til kommentar

Må forøvrig si meg fornøyd med Profoto Umbrella Deep White XL, men måtte bruke litt magi for å få på diffusor (det er helt døfødt når den er oppslått med 165cm diameter - så lange armer har ikke jeg). Fant ut at om jeg monterte på paraply på blits og slo den litt opp så kunne jeg lett legge på diffusor for så å slå opp paraply helt. 

Profoto Umbrella Deep med diffusor fungerer på mange måter som en softbox; så veldig anvendelig og lett å ta med seg (anbefales forøvrig ikke å bruke den utendørs; da tror jeg den stikker av både med stativ og studioblits ved et lite vindpust  ;))

Vi har en 170 cm Visico (Godox whatever OEM) i studioet, og sjeldent kjedelig når jeg fikk første krisetelefonen da den ikke trigget et par dager etter at den var på plass. Jeg måtte selvsagt spørre om det stod en trigger på den, nei det gjorde det ikke - for det var så høyt opp! så den stod på en mindre 80x100 cm ved siden av. Så etter å ha forklart at lampa som nesten befinner seg (nesten) i naborommet gjemt bak 170 cm sort stoff neppe fanget opp noe lys fra en softbox langt unna, da ble det løst med en tur opp i stigen, som forøvrig stod ved siden av 170 cm'n...

Endret av fo2re
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Sony A7R III er lansert, "alt" er bedre til samme størrelse. 5.5 trinns bildestabilisering.  Interessant nok har de også en pixel shift-teknologi ala den vi finner i Pentax- eller til en viss grad Olympus-kameraer. Også interessant er at de påstår batteriøkning på 2.2x ("Use of the larger NP-FZ100 battery increases the battery life by 2.2x"). 

Nå, hvis de bare kunne hatt et bedre objektivutvalg :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...