Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

....  Hva foreslår folket?

Spørs hvor kresen du er. E-M10 Mk II burde det være mulig å finne rimelig, og Mk III har ikke så mye forbedringer. Ellers er E-M5 Mk II kompakt og vanntett, generelt litt mer features enn E-M10-serien (naturlig nok).

Personlig synes jeg Panasonic GX80 også er et interessant alternativ, kompakt og ikke alt for dyrt og IBIS.

Alt dette er modeller med 16MP sensor. Skal du ha minst mulig og ikke trenger søker så får du omtrent samme bildekvalitet som de andre kameraene med 16MP fra Pen E-PL8 eller GF8.

20MP-sensoren i GX8 og Pen F scorer litt bedre, men det er marginalt. Skal du ha beste MFT-sensoren er det E-M1 Mk II eller GH5 som gjelder.

Jeg vurderer faktisk et OMD EM-5 mk1. Litt over 4.000 inkludert to batterier og et 45/1.8 (pluss et 14-42 pancake, men det er ikke så viktig).

Jeg vet dette er et gammelt kamera. Men det har søker. Og jeg får med et 45/1.8 til mindre enn prisen av et mk2. Er dette veldig dumt av meg..? Tenker ikke å bruke det til spesielt krevende foto, og for feriebruk vil det jo uansett nå samme nivå som E-3 på høy ISO (eller bedre), og det har jeg strengt tatt klart å jobbe med til både jobb og ferie, tross alt.

Ellers har et videre dypdykk i utstyrslageret avdekket at

• E-400 fortsatt er tregt, har dårlig autofokus og en skjerm som ikke forteller så veldig mye om bildet som er tatt, hva angår skarphet, eksponering og fargebalanse.
  • E-3 har jeg mistet laderen til. Men føles ganske godt i hånda.
  • Jeg har ikke en kortleser som tar CF-kort. E-400 har proprietær USB-plugg (som jeg heller ikke finner). Forøvrig er USB-pluggen til E-400 USB1.0(!).
  • E-3 har mini-USB. Kunne brukt som kortleser. Men har altså ikke laderen. Eller, jeg har den sikkert. På et lurt sted.
  • At jeg nettopp brukte 800 kroner på en kortleser som tar QXD og SD-kort, men ikke CF-kort, irriterer litt.
  • Jeg vurderer å handle inn en OM-m4/3-adapter.

Jeg solgte faktisk mitt EM5 i dag (for 2000), synes det er et godt kamera, har brukt det mye og er fornøyd med det. Liker forsåvidt mitt nye bedre (Em1 mk2), men det er ikke så veldig mye å savne på em5 sånn reellt sett.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har E-M5 og ser ikke noe behov for å bytte med det første. Det er egentlig kun to ting jeg ville ha endret. Det første er kontrollhjulenes plassering, E-M10MkII og E-M5 MkII har fikset dette. Det andre er mangelen på Wifi. Har tenkt å skaffe et wifi-kort, men får bare halvparten av det er som interessant med wifi - automatisk overføring av filer. Jeg kan også tenke meg å styre kamera fra telefon/nettbrett.

Lenke til kommentar

Jeg har E-M5 og ser ikke noe behov for å bytte med det første. Det er egentlig kun to ting jeg ville ha endret. Det første er kontrollhjulenes plassering, E-M10MkII og E-M5 MkII har fikset dette. Det andre er mangelen på Wifi. Har tenkt å skaffe et wifi-kort, men får bare halvparten av det er som interessant med wifi - automatisk overføring av filer. Jeg kan også tenke meg å styre kamera fra telefon/nettbrett.

Jeg trenger bare muligheten til å få utvalgte bilder fra kamera til mobilen, dette er tross alt et feriekamera.

På D500 har jeg Snapbridge. Har jeg ikke på flymodus spiser det batteri. I praksis velger jeg ut bilder i kamera som skal overføres, så skrur jeg av flymodus, og så gjør kameraet jobben. Og så skrur jeg flymodus på igjen.

Men så kritisk er det ikke med et feriekamera.

Lenke til kommentar

Jeg trenger bare muligheten til å få utvalgte bilder fra kamera til mobilen, dette er tross alt et feriekamera.

På D500 har jeg Snapbridge. Har jeg ikke på flymodus spiser det batteri. I praksis velger jeg ut bilder i kamera som skal overføres, så skrur jeg av flymodus, og så gjør kameraet jobben. Og så skrur jeg flymodus på igjen.

Hvorfor ikke heller gå for et Olympus E-M10 mkI. Denne har innebygd wifi og bedre lukkermekanisme som eliminerer shuttershock. Den har også Live Composite. 

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke heller gå for et Olympus E-M10 mkI. Denne har innebygd wifi og bedre lukkermekanisme som eliminerer shuttershock. Den har også Live Composite.

Pris og tilgjengelighet. Jeg fant ikke noe E-M10 på fotodotten nå, og kan ikke huske å ha funnet noen kupp på Finn (akkurat nå har Finn problemer, så får ikke søkt), og i denne dealen får jeg med et ekstra batteri (som turde være et must på speilløst) samt en 45/1.8. Sistnevnte clincher kanskje mest, jeg sparer om lag 1000 kroner bare på det.

Live composite virker som en interessant funksjon for lange eksponeringer, men det er ikke noe jeg gjør desperat mye av, og strengt tatt var jeg fornøyd med selv resultatene jeg fikk med gamle E-3 når jeg først gjorde det. 

Dette er ment å være cheap and cheerful leketøy.

Jeg har forresten kjøpt det nå, for 4.100 kroner. Selgeren slengte med en Petnax-adapter han hadde liggende. Kan jo komme til nytte.

-

Also.

Arrangerte en mini-workshop for et par av frilanserne våre i dag. Tenkte det var en gyllen anledning til å dra med meg Olympus E-400 og ZD 25mm f/2.8 Pancake.

ZD 25 var aldri kjent som noe veldig imponerende objektiv. Jeg husker ikke helt hvordan jeg endte opp med det, men mistenker jeg kom over et brukt kupp. Men det er greit nok, og på et kamera med litt mer kapabel autofokus er det helt greit vidåpent. På E-400, som nesten ikke har hørt om autofokus, er det en litt annen sak. Mye arbeid, men til gjengjeld leverer jo E-400s Kodak-sensor på lav ISO. Det var gøy å behandle råfilene, de egner seg særlig godt for hudtoner. Men her har vi et par enkle bilder av vanndråper på vegetasjon. Gøy det og. Alt på f/2.8 og ISO400, skulle jeg tro.

e400_1.jpg

e400_2.jpg

e400_3.jpg

e400_4.jpg

e400_5.jpg

Endret av Simon Aldra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neste steg er en OM-m4/3-adapter. Så får jeg vurdere en 4/3-m4/3-adapter. Men 4/3-optikken er egentlig litt stor for m4/3 (i alle fall Panleica 25/1.4).

Edit: Forslag til gode OM-m4/3-adaptere som ikke koster flesk?

Jeg tror nok også jeg går for en 25/1.8 (eller en 25/1.7, selv om jeg helst vil ha 25/1.8). De finnes jo til okei priser brukt. Jeg vil helst slippe å bruke adapter for annet enn manuelloptikk. Men om f.eks. 25/1.4 fungerer bra på m4/3 må det vel vurderes, om enn bare for å kunne utnytte den fantastiske bokehen.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Zeiss blir sannsynligvis og lansere en Milvus 25mm f/1.4 lens.

Zeiss Milvus 25mm f/1.4 Specifications: (Google Translated)

• Mount: ZE (for Canon), ZF.2 (for Nikon)
  • Shortest shooting distance: 25 cm
  • Maximum magnification: 1: 4.6
  • Filter diameter: 82 mm
  • Weight: 1225 g (ZE), 1171 g (ZF.2)

milvus25nok-728x403.jpg

Z25_2-225x225.jpgZ25-225x225.jpg

Lenke til kommentar

Det kan være skummelt å bruke auto.

Kollega har overtatt mitt gamle D7200, og dekket kommunestyre. Kameraet valgte å eksponere f/20, ISO8000 og 1/250s.

Man kan si mye om kommunestyresaler, men spesielt godt belyste pleier de ikke å være. Og jeg har nok heller aldri hatt nevneverdige problemer med DIFFRAKSJON i kommunestyremøte.

En hyllest til Nikons softwarefolk, som øyensynlig har vært drita fulle når de satte opp algoritmene. Kollegaen brukte 17-55/2.8.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være skummelt å bruke auto.

Kollega har overtatt mitt gamle D7200, og dekket kommunestyre. Kameraet valgte å eksponere f/20, ISO8000 og 1/250s.

Man kan si mye om kommunestyresaler, men spesielt godt belyste pleier de ikke å være. Og jeg har nok heller aldri hatt nevneverdige problemer med DIFFRAKSJON i kommunestyremøte.

En hyllest til Nikons softwarefolk, som øyensynlig har vært drita fulle når de satte opp algoritmene. Kollegaen brukte 17-55/2.8.

Fin lærepenge til kollegaen din, hvis man har fotografering som yrke så burde man kunne bruke kameraet på noe annet enn Auto.

Lenke til kommentar

Tror ikke at det er Lightroom CC du skal ha. Den er bare for amatører.

Lightroom Classic CC er det du skal ha.

Tror like godt at jeg ditcher Adobe , er ikke interressert i å leie et program.

Det finnes heldigvis gode alternativer til Lightroom.

Har classic CC, men vil sjekke ut "nye" lightroom også, som feks ser ut til å ha en faktis cloud, i motsetning til greiene adobe har drevet med tidligere.

AtW

Lenke til kommentar

Fin lærepenge til kollegaen din, hvis man har fotografering som yrke så burde man kunne bruke kameraet på noe annet enn Auto.

Kollegaen vet det, og er fullt kapabel til å fotografere utenfor Auto. Men ville ha det enkelt. Sånt skjer. 

Forøvrig vil jeg bare understreke at fotografering bare er en del av jobben i en lokalavis. Ofte en relativt liten del, selv om det skjer daglig. Så har du folk som meg som har en fotobakgrunn. Sjefen min har bakgrunn innen kulturjournalistikk, og kan anmelde hva det skal være. Jeg er naturlig nok litt mer på dypt vann.

Lenke til kommentar

Har classic CC, men vil sjekke ut "nye" lightroom også, som feks ser ut til å ha en faktis cloud, i motsetning til greiene adobe har drevet med tidligere.

AtW

Direkte link til nedlasting

Lenke til kommentar

AtW

Direkte link til nedlasting

Takk for det, men det er dessverre ingen direkte link til nedlasting, den bare åpner creative-cloud-programmet, og det installerer ingenting, selv om den liksom skal gjøre det.

https://helpx.adobe.com/creative-cloud/kb/creative-cloud-apps-download.html?red=a&tduid=5e473746458f9add565f47d53ac91cbb&url=https://helpx.adobe.com/creative-cloud/kb/creative-cloud-apps-download.html

Her ligger direktelenker, men lightroom er ikke der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...