johome Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Prosessor i nye iPhone X (og i Iphone8 som er samme type bare litt lavere klokket) er kraftige saker - den benchmarker i området Intel i7 desktop prosessor. Som i utgangspunktet ikke er noe sensasjon; den lave strømbruken er derimot en sensasjon med tanke på prosseseringskraften A11 brikken leverer. Ingen sensasjon , da utviklingen av desktop prosessorer nærmest har stått bom stille de siste 10 årene .... Godt har AMD har begynt å levere igjen , da er nok Intel nødt til å sette inn et høyere gir. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 (endret) Det er nettopp derfor vi må ha konkurranse; ellers stopper alt opp. Ingen gidder bruker milliarder på utvikling og research når de kan tweake på gammel teknologi og få pengene sine. Naturlig nok. Endret 10. oktober 2017 av TGB Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Mange gode AF-innspill her. Merker D850 har fått på plass mange funksjoner jeg setter pris på i det daglige. Spesielt touch (til kontrastfokus), vippbar skjerm, 4K, AF-joystick, skuddtakt og plassering av ISO-knapp kommer godt med. Pop-up blitzen er imidlertid savnet, og omveien rundt er veldig dyr i mitt bruksscenario. Det toppet seg egentlig 17. mai for et år siden. Jeg sto på bunnen av en lang rettstrekke og ventet på toget, og 70-200 bommet på det JÆVLA 17.-MAI-TOGET(!) i kontrastrikt sollys med femten meter. Med D800 har jeg hatt slike scenarier i flere år, men det var umulig å kalibrere inn godt på egenhånd. Har brukt D800 mest til stilleben, og D700 på alt annet. Blendermekanismen i D800 tok kvelden på 120k eksponeringer for en måneds tid siden, og nå bytter Fotocare både AF-modul og front unit. AF treffer som en drøm på D850 og D810, sammenlignet med slik det har vært før. D850 føles som et knallkamera. Skal ikke se bort ifra at det ryker inn en bestilling, også kjøper jeg bare en 85mm 1.8 til a6500'n som jeg kan bruke i intervjusituasjoner hvor jeg trenger tele og autofokus på video. Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 (endret) ... Endret 11. oktober 2017 av johome Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Prosessor i nye iPhone X (og i Iphone8 som er samme type bare litt lavere klokket) er kraftige saker - den benchmarker i området Intel i7 desktop prosessor. Som i utgangspunktet ikke er noe sensasjon; den lave strømbruken er derimot en sensasjon med tanke på prosseseringskraften A11 brikken leverer. Ingen sensasjon , da utviklingen av desktop prosessorer nærmest har stått bom stille de siste 10 årene .... Godt har AMD har begynt å levere igjen , da er nok Intel nødt til å sette inn et høyere gir. Desktop har ikke stått bom stille i ti år. En iPhone yter ikke i nærheten av en desktop. Begge deler er misvisende påstander. AtW 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Desktop har ikke stått bom stille i ti år. En iPhone yter ikke i nærheten av en desktop. Begge deler er misvisende påstander. AtW Enig med Atw her. Jeg har stor respekt for det ARM (de som designer prosessorarkitekturen som brukes av Apple og de fleste andre mobiler) har fått til, men ytelsen er ikke i nærheten av en high end desktop prosessor foreløpig. Microsoft prøvde seg med en ARM-basert nettbrett/laptop (Surface RT) for noen år siden og det kjørte en Windows-versjon brukbart på nivå med en virkelig low end vanlig laptop. Nå går det rykter om at det vil dukke opp ARM-baserte laptops som kjører full Windows 10 i løpet av høsten, men igjen er det low end laptop-markedet som er målet. Nå har jo Apple egenutviklet hardware med noe bedre ytelse enn de fleste konkurrentene og det er fullt mulig at en ARM-basert prosessor kan matche en bra desktop prosessor på noen områder som en mobil-prosessor er optimalisert for, men ikke for generell bruk. Ingen tvil om at A11 og andre ARM-baserte prosessorer er ekstremt bra, men det er fortsatt ytelse med lavt strømforbruk som er hovedfokus. Lenke til kommentar
HSP Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Noen som har prøvd Adobe Portfolio (www.myportfolio.com) ? Det er gratis (eller man betaler allerede for det) med creative cloud, og det ser jo interessant ut, jeg tenker på å oppdatere nettsida mi litt, og vurderer om jeg skal prøve dette... Om noen har prøvd det hadde det vært interessant å høre erfaringer. H Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Snakker med Nikon om AF-problemene, tenkte jeg kunne hive ut et par bilder her så dere kan se hva jeg snakker om. Supporten fra Nikon og Fotocare er forøvrig helt overlegen, ikke et vondt ord om disse! Dette er med et nykalibrert 70-200 2.8 VRII fra Fotocare og et D850 på utlån fra Nikon. For- og bakfokus varierer med hvilken side fokus legges fra, brennvidde og fokusavstand. Jeg tolererer variasjoner, men jeg syns disse er for store. Resultatene er repeterbare. 2200x1500px utsnitt fra senter. 70-200 2.8 VRII @ D850 2.8, 1/1000s, stativ, AF-S, fokusprioritet, 5s selvutløser, 3s eksponeringsutsettelse 200mm Fokusert fra nærgrensen, 0 AF-Finjustering, med sterk forfokus som resultat: 200mm Fokusert fra infinity, 0 AF-Finjustering, med svak forfokus: 200mm Fokusert fra nærgrensen, +20 AF-Finjustering, fremdeles med svak forfokus(!): Kontrastfokus: 70mm Fokusert fra nærgrensen, +20 AF-Finjustering, med sterk bakfokus: Prøvde å ringe Sony angående A9, men der regnes det som en del av consumer-avdelingen, og alt skal tas via forhandler, enten det er service eller det er prøvelån. Ser ikke for meg at en forhandler åpner opp et nytt A9 for utlån samme dag som jeg leverer inn et A9 på service, men jeg har fått tlf til serviceverkstedet deres, så kan jeg høre om rutinene. Det er tydelig at Sony ikke har noe stort proff-apparat i Norge enda i alle fall. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 De fokusresultatene er selvfølgelig helt uakseptable, ja. 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 .... Det er tydelig at Sony ikke har noe stort proff-apparat i Norge enda i alle fall. https://www.sonyalpharumors.com/sony-pro-service-going-ot-expanded-belgium-sweden-norway/ Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Se der ja, da er Sony et alternativ allikevel! Blir spennende å se hvordan dette går. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Tok en halvtimes tur med Panasonic GF2 og 14mm f/2.5 i det semihistoriske kvarteret av byen jeg bor i. Det var litt gøy, etter å ha brukt industrielt effektive nikonkameraer i over ett år. Jeg tror jeg må skaffe meg et Olympus av en eller annen sort for moro-kamera. Må bare finne beste valget ut fra kost/nytte. Hva foreslår folket? Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 (endret) .... Hva foreslår folket? Spørs hvor kresen du er. E-M10 Mk II burde det være mulig å finne rimelig, og Mk III har ikke så mye forbedringer. Ellers er E-M5 Mk II kompakt og vanntett, generelt litt mer features enn E-M10-serien (naturlig nok). Personlig synes jeg Panasonic GX80 også er et interessant alternativ, kompakt og ikke alt for dyrt og IBIS. Alt dette er modeller med 16MP sensor. Skal du ha minst mulig og ikke trenger søker så får du omtrent samme bildekvalitet som de andre kameraene med 16MP fra Pen E-PL8 eller GF8. 20MP-sensoren i GX8 og Pen F scorer litt bedre, men det er marginalt. Skal du ha beste MFT-sensoren er det E-M1 Mk II eller GH5 som gjelder. Endret 14. oktober 2017 av se# 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Enig med se# - E-M10Mk II eller GX80. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 .... Hva foreslår folket? Spørs hvor kresen du er. E-M10 Mk II burde det være mulig å finne rimelig, og Mk III har ikke så mye forbedringer. Ellers er E-M5 Mk II kompakt og vanntett, generelt litt mer features enn E-M10-serien (naturlig nok). Personlig synes jeg Panasonic GX80 også er et interessant alternativ, kompakt og ikke alt for dyrt og IBIS. Alt dette er modeller med 16MP sensor. Skal du ha minst mulig og ikke trenger søker så får du omtrent samme bildekvalitet som de andre kameraene med 16MP fra Pen E-PL8 eller GF8. 20MP-sensoren i GX8 og Pen F scorer litt bedre, men det er marginalt. Skal du ha beste MFT-sensoren er det E-M1 Mk II eller GH5 som gjelder. Jeg vurderer faktisk et OMD EM-5 mk1. Litt over 4.000 inkludert to batterier og et 45/1.8 (pluss et 14-42 pancake, men det er ikke så viktig). Jeg vet dette er et gammelt kamera. Men det har søker. Og jeg får med et 45/1.8 til mindre enn prisen av et mk2. Er dette veldig dumt av meg..? Tenker ikke å bruke det til spesielt krevende foto, og for feriebruk vil det jo uansett nå samme nivå som E-3 på høy ISO (eller bedre), og det har jeg strengt tatt klart å jobbe med til både jobb og ferie, tross alt. Ellers har et videre dypdykk i utstyrslageret avdekket at E-400 fortsatt er tregt, har dårlig autofokus og en skjerm som ikke forteller så veldig mye om bildet som er tatt, hva angår skarphet, eksponering og fargebalanse. E-3 har jeg mistet laderen til. Men føles ganske godt i hånda. Jeg har ikke en kortleser som tar CF-kort. E-400 har proprietær USB-plugg (som jeg heller ikke finner). Forøvrig er USB-pluggen til E-400 USB1.0(!). E-3 har mini-USB. Kunne brukt som kortleser. Men har altså ikke laderen. Eller, jeg har den sikkert. På et lurt sted. At jeg nettopp brukte 800 kroner på en kortleser som tar QXD og SD-kort, men ikke CF-kort, irriterer litt. Jeg vurderer å handle inn en OM-m4/3-adapter. Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Originale E-M5 er fortsatt et bra kamera med omtrent samme 16MP sensor som de andre så bildekvalitet er lik. Lite, lett og bra værtetting. Du mister litt funksjonalitet som stacking og Hires som kom på nyere E-M-modeller, uten at jeg helt husker hva som er med i de ulike modellene. 1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Det er helt uvesentlig for meg. Om jeg trenger 10 bilder i sekundet og markedsledende autofokus, samt brukbare filer på 6400ISO, da kan jeg når som helst plukke opp D500. Dette er mest for å ha noe lett å dra med meg på ferie og rundt om kring, og å ta litt bilder med nå og da, når D500 er for stort, og når jeg ikke er tent på Nikon-fargene. Hvordan er E-M5 på slikt som rask brukeropplevelse? Jeg har f.eks. erfart hvordan et relativt nytt kamera som D800 er softwaremessig, det er ikke en dealbreaker, men er dette et relativt raskt kamera å bruke? Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 E-M5 er raskt i bruk, ingen problemer. Hadde det et par år. Rask AF (som på nesten all nyere speilløse) for stillestående motiv, men ikke fantastisk på følgefokus, men har du D500... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Ja, og om jeg skulle velge et sportskamera tror jeg uansett jeg velger det systemet der jobben allerede har rask, skarp og tålelig lang optikk (70-200VR) til. Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 (endret) En svakhet med Olympus (og mange andre) er at de lett fokuserer på bakgrunn hvis fokuspunkt dekker mer enn motivet. E-M5 fikk mulighet for et "spot" AF-punkt i en Firmware oppdatering (Panasonic har hatt det hele tiden) og det reduserer problemet når du skal fokusere på et lite punkt. Endret 14. oktober 2017 av se# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå