Thunderhead Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Når det gjelder salg, har jeg solgt 10-12 objektiver og 4 kamerahus i år. I annonsen skriver jeg kort og konsist hvilken tilstand er uten å forsøke å skjule noe, samt legger ut mine egne bilder av det som selges. Lange utredninger eller klipp og lim fra produsentens nettsider kjeder meg, så jeg forsøker å holde det så kort som mulig. Det kan se ut til at det funker, da alt utenom et litt ukurant objektiv er solgt til strålende fornøyde kunder. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Får du jobbe med full oppløsning når du overfører med wifi? Personlig klarer jeg ikke å gjøre noe annet enn å ta det inn i lightroom å jobbe selv om det en del ganger er overkill. Sjeldent jeg legger ut noe som er tidssensitivt. Så har jeg og samboeren også en Insta for hunden vår (som har nesten 5000 følgere. Litt bedre enn mine stusselige ~140). Thunderhead: Er enig i at det også fungerer helt supert. Det jeg prøver på er å ha den viktigste infoen relativt kort og tydelig og så får resten av plassen gå til de som trenger forklaring og som kanskje vet mindre om kamerautstyr. Litt for å treffe begge kundegrupper. Tar også klare bilder som tydelig viser hvor alle eventuelle kosmetiske feil er. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Får du jobbe med full oppløsning når du overfører med wifi? Personlig klarer jeg ikke å gjøre noe annet enn å ta det inn i lightroom å jobbe selv om det en del ganger er overkill. Sjeldent jeg legger ut noe som er tidssensitivt. Jeg kan sende over fulloppløste JPEGs. Som regel merker jeg bare bildene jeg vil overføre i kamera, og så, når jeg kobler til kameraet og åpner appen, så lastes de over i En mellomoppløsning, tror det er 1500 piksler i lengste kant. Jeg skyter jo konsekvent bare RAW, så bildene får seg som regel en tur innom Bildebutikk CC når jeg kommer til en PC. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Høres kjekt ut. Vet at jeg har WiFi på mitt kamera også, men enda ikke testet det. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Det er flere fotofolk på YouTube som påstår at Wifi er så tungvindt å bruke på kamera at det nesten ikke er noe poeng. Jeg er uenig. Man merker at det ikke er Apple eller Samsung som har laget app og løsning. Men når man får inn rutinen kan man bruke det med relativt stor grad av effektivitet. Det gjør at jeg kan legge ut målbilder som dette og dette, og bilder som dette. Hvilket ikke hadde gått med bilder fra en iPhone. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 (endret) Det er flere fotofolk på YouTube som påstår at Wifi er så tungvindt å bruke på kamera at det nesten ikke er noe poeng. Spesielt i starten var det en del apper som hadde utrolig lite funksjonalitet og var et mareritt å sett opp og i tillegg var kommunikasjon ustabil, men det var også gode apper helt fra starten og de fleste er fullt brukbare nå. Jeg forstår til en viss grad negativ omtale, men at det virker hvis man virkelig trenger det er det heller ingen tvil om. Vet ikke om jeg har sett akkurat de samme YouTube omtalene som deg, men er uansett enig at flere er i overkant negative. Både om WiFi-integrasjon og at brukergrensesnittet på kameraer er så utrolig dårlig. Jeg tror imidlertid at integrasjon bør bli bedre og håper at Nikon og Canons bruk av Bluetooth som kan gi kontinuerlig tilkobling vil forenkle en del. Ser Nikons har fått mye negativ omtale, og har ikke prøvd noen av dem, men kontinuerlig kobling (gjort riktig) bør gi mulighet for bedre brukergrensesnitt. Endret 13. mai 2017 av se# Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 At man bruker wifi er både en fordel og en ulempe. At Wifi er betydelig raskere er en klar fordel. En enorm fordel i noen tilfeller. Samtidig vil jeg jo gjerne gjøre noe med bildene etter å ha overført dem. Arbeidsflyten blir da (Nikon D7200/Gammel Samsung-telefon): Merke bildene jeg vil ha underveis som jeg skyter Skru på wifi på kameraet Vente på at telefonen kobler til nettverket (skjer automatisk) Åpne appen. Gå inn på "Files on camera", velge "ok" på at jeg vil ha forutvalgte bilder Bildene lastes over Skru av wifi på kamera og mobil. Laste opp til Dropbox, eller legge direkte på Instagram (Åpne Teamviewer og skrive sak/legge bilder inn via jobbmaskinen) Dette kunne utvilsomt vært gjort mye enklere. Men det fungerer når du har det i fingrene. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Jeg har hatt kamera med Wifi i noen år, men jeg har ennå ikke funnet en arbeidsflyt som er kjappere, mer presis og bedre enn å faktisk bare laste over bildene til datamaskina. Det går uhyre kjapt med en dugelig kortleser og kjappe minnekort. Dessuten får jeg sjansen til å legge til gode bildetekster, og til å gjøre fornuftige justeringer i annen programvare enn de mikke mus-løsningene som finnes på telefonen. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 (endret) Torsdag jobbet jeg slik. Satt med laptop i et auditorium, og skrev og tok bilder. Kameraet har to minnekort, og jeg byttet mellom dem og redigerte rett på kortet. Ferdige bilder legges i en dedikert mappe på harddisken, og legges rett til bildearkivet til avisa. Finfin måte å jobbe på det. Det jeg snakker om er å jobbe når jeg ikke har laptop med meg. Enten fordi den står igjen på kontoret. Eller fordi jeg ikke har tak over hodet, eller tid til å komme meg under tak. Eller av en annen grunn. Da bruker jeg telefon og wifi. Og jeg mekker gode bildetekster på mobil også, det er bare mer tungvindt. Jeg har faktisk levert tekst og bilder til en sidetopp eller to via mobil. I fjor leverte jeg tre fullgode nettsaker på mobil fra samme næringskonferanse som jeg på torsdag dekket med laptop, via telefonen. Det var tungvindt, men det går. Men laptop er bedre om man kan. Så i år tok jeg med laptopen. Edit: Og da jeg tok disse bildene hadde jeg heller ikke med meg laptop. Endret 14. mai 2017 av Simon Aldra 2 Lenke til kommentar
HSP Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Jeg bruker faktisk wifi på kamera hjemme en del. Laster ned bilder direkte på ipad'en, så printer jeg rett fra ipad'en på fotoprinteren min som også har en app. Ganske stilig å kunne gi besteforeldre rykende ferske bilder uten å måtte forlate sofaen. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Torsdag jobbet jeg slik. Satt med laptop i et auditorium, og skrev og tok bilder. Kameraet har to minnekort, og jeg byttet mellom dem og redigerte rett på kortet. Ferdige bilder legges i en dedikert mappe på harddisken, og legges rett til bildearkivet til avisa. Finfin måte å jobbe på det. Det jeg snakker om er å jobbe når jeg ikke har laptop med meg. Enten fordi den står igjen på kontoret. Eller fordi jeg ikke har tak over hodet, eller tid til å komme meg under tak. Eller av en annen grunn. Da bruker jeg telefon og wifi. Og jeg mekker gode bildetekster på mobil også, det er bare mer tungvindt. Jeg har faktisk levert tekst og bilder til en sidetopp eller to via mobil. I fjor leverte jeg tre fullgode nettsaker på mobil fra samme næringskonferanse som jeg på torsdag dekket med laptop, via telefonen. Det var tungvindt, men det går. Men laptop er bedre om man kan. Så i år tok jeg med laptopen. Edit: Og da jeg tok disse bildene hadde jeg heller ikke med meg laptop. Du er en mer tålmodig mann enn meg. Min løsning er å stort sett ha med laptopen når jeg er ute av redaksjonslokalene. Har til og med ordna meg sånn at jeg bestandig har ekstra lader til den liggende i kameraveska (i tillegg til én hjemme og én på jobb). Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Torsdag jobbet jeg slik. Satt med laptop i et auditorium, og skrev og tok bilder. Kameraet har to minnekort, og jeg byttet mellom dem og redigerte rett på kortet. Ferdige bilder legges i en dedikert mappe på harddisken, og legges rett til bildearkivet til avisa. Finfin måte å jobbe på det. Det jeg snakker om er å jobbe når jeg ikke har laptop med meg. Enten fordi den står igjen på kontoret. Eller fordi jeg ikke har tak over hodet, eller tid til å komme meg under tak. Eller av en annen grunn. Da bruker jeg telefon og wifi. Og jeg mekker gode bildetekster på mobil også, det er bare mer tungvindt. Jeg har faktisk levert tekst og bilder til en sidetopp eller to via mobil. I fjor leverte jeg tre fullgode nettsaker på mobil fra samme næringskonferanse som jeg på torsdag dekket med laptop, via telefonen. Det var tungvindt, men det går. Men laptop er bedre om man kan. Så i år tok jeg med laptopen. Edit: Og da jeg tok disse bildene hadde jeg heller ikke med meg laptop. Du er en mer tålmodig mann enn meg. Min løsning er å stort sett ha med laptopen når jeg er ute av redaksjonslokalene. Har til og med ordna meg sånn at jeg bestandig har ekstra lader til den liggende i kameraveska (i tillegg til én hjemme og én på jobb). Maskinen jeg har på jobb er ikke egnet for mobilt arbeid. 720p-skjerm er noe herk, dessuten har den nesten ikke batterikapasitet. Den er også treig, og overoppheter med en gang. I et kommunestyremøte låste den seg da jeg åpnet Outlook. Den private laptopen min er en Win10 ultrabook, som fungerer finfint mobilt. Lett, ledig, 1080p og bra ytelse, den har batteri og grei ytelse, uten at den spinner i gang viftene bare jeg åpner Escenic. Men den har jeg normalt stående som arbeidsstasjon hjemme. Og den liker jeg å ha tilgjengelig via Teamviewer for ett og annet, blant annet for å få tilgang til det private arkivet mitt. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Jeg er så allergisk mot Windows at jeg bruker min private Macebook Pro til alt som har med bilder å gjøre. Jobbmaskina brukes dermed nesten bare til Escenic og Google Chrome. Og det kan jeg jo like gjerne gjøre fra macen når jeg er i felt. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 (endret) Jeg er så allergisk mot OSX at jeg ville brukt min private Windows-laptop ved enhver anledning om de ga meg en fullspeccet 2016 MBP. Eller. Går jo an å legge inn Windows på Apples PCer nå. så kunne jo gjort det. De er jo ganske pene. Endret 15. mai 2017 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Liker osx til laptop men windows på gamer/foto/video-riggen. Å ha et hat mot enda de virker litt ulogisk da de er begge veldig gode (med problemer hver for seg). Lenke til kommentar
TGB Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Fant akkurat ut at bildeprofilene til Nikon er det største skrotet i historien.... Kunne ikke begripe hvorfor rødt ble helt feil (typisk røde kjoler). Naturligvis bunnet det hele ut i at profilene til Nikon er helt på bærtur (standard, portrett, osv). Lurte et øyeblikk på om de hadde prestert å lage sensor som ikke håndterte rødfarger. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Liker osx til laptop men windows på gamer/foto/video-riggen. Å ha et hat mot enda de virker litt ulogisk da de er begge veldig gode (med problemer hver for seg). Jeg brukte OSX i fem år på høgskolen. Jeg hater det fra ende til annen, OSX står i veien for kreativiteten min, og jeg vil før eller senere reise meg fra skrivebordet, banne stille for meg selv, og være nødt til å gå ut og trekke litt luft. Det gir meg sponk, og hemmer meg, og er noe møkk, i min mening. Det handler om helheten i OSet, om hvordan det føles å bruke, hvordan vinduer og elementer fungerer sammen. Så vet jeg at det er andre som er uenige med meg. Det er greit. 3 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Liker osx til laptop men windows på gamer/foto/video-riggen. Å ha et hat mot enda de virker litt ulogisk da de er begge veldig gode (med problemer hver for seg). Jeg brukte OSX i fem år på høgskolen. Jeg hater det fra ende til annen, OSX står i veien for kreativiteten min, og jeg vil før eller senere reise meg fra skrivebordet, banne stille for meg selv, og være nødt til å gå ut og trekke litt luft. Det gir meg sponk, og hemmer meg, og er noe møkk, i min mening. Det handler om helheten i OSet, om hvordan det føles å bruke, hvordan vinduer og elementer fungerer sammen. Så vet jeg at det er andre som er uenige med meg. Det er greit. OSX virker fordummende, er min teori (som jeg har hatt ganske lenge). Jeg har de siste dagene brukt en del tid på å forklare en kollega hvordan hun kan ta backup av bildene som ligger på Macen hennes. Det viste seg etter mye om og men at hun bare hadde hatt bildene liggende på minnekortene og kjøpt nye etter hvert som de ble fulle. Konseptet å kopiere filer over på f.eks en ekstern harddisk var fullstendig fremmed for henne. 3 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 OSX virker fordummende, er min teori (som jeg har hatt ganske lenge). Jeg har de siste dagene brukt en del tid på å forklare en kollega hvordan hun kan ta backup av bildene som ligger på Macen hennes. Det viste seg etter mye om og men at hun bare hadde hatt bildene liggende på minnekortene og kjøpt nye etter hvert som de ble fulle. Konseptet å kopiere filer over på f.eks en ekstern harddisk var fullstendig fremmed for henne. Mens jeg synes det er lettere å lære noen OSX enn det er å lære noen Windows. Mange flere ganger i Windows der folk må stoppe og spørre meg om noe, mens OSX har flere pop-ups og enklere OS å komme inn i. Som regel kan man gjøre det meste av det samme i OSX. Største problemet ligger i at ikke all programvare er tilgjengelig på OSX. Er man vant til Windows og bytter til OSX så er det en innkjøringsperiode, akkurat som det er andre veien. iOS er også enklere og mer "fordummende" enn Android, men for 90% så gjør de akkurat samme jobben. Noen ting er iOS/OSX bedre på også. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Det heter ikke OSX lengre, men macOS macOS kan gjøre absolutt alt, skulle man ikke finne muligheten i grensesnittet så har man alltid terminal-vinduet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå