Comma Chameleon Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Er enig i det du sier, men det kommer også an på hvor rotete systemet er fra før av. Har du hatt samme PCen i flere år og installert/avinstallert hundrevis av programmer samt flyttet om på filer og laget rot så er det 100% riktig å installere på nytt. Er maskinen derimot rensket for <1 år siden så blir det jo enklest å klone. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Godt spørsmål. Hvis man har kopi/klone av systemdisken da den nettopp var installert, så kan det være en god idé, problemet er at de aller fleste ikke har det. Å klone en gammel installasjon er aldri anbefalt, da det er mye rusk og rask fra gamle programmer og oppdateringer som windows ikke gidder å rydde opp. Dette vil trolig også påvirke ytelsen negativt, samt fylle opp harddisken med unødig filer. Personlig kloner jeg aldri systemdisker, da neste gang jeg har bruk for kopien som oftest har det kommet nye programmer på markedet, kanskje også en ny versjon av winodws, så jeg foretrekker alltid en ny, ren installasjon de gangene jeg skifter systemdisk. Da er man også sikret best ytelse. Mye synsing her.... Klonet alle maskinene mine ved oppgradering til SSD og alt virket umiddelbart - enklere blir det ikke Jeg sier ikke at ting ikke vil fungere, men at det kan være at du ikke får den ytelsen som du kunne ha fått ved en ren installasjon, pluss at du potensielt får med mye rask som ikke lenger trengs. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 (endret) Fungerer greit, kunne fungert bedre, jeg har en kraftigere maskin enn det, og lightroom er langt fra instantan i ytelse. AtW En del av problemet er nok også at Lightroom kunne trengt en hel del optimalisering. For min egen del synes jeg det går så treigt at det eneste jeg bruker Lightroom til for tida, er som en glorifisert FTP-klient (og det er bare fordi arbeidsplassen min bruker en Lightroom-plugin for å laste opp bilder). Både Capture One og Camera Raw (I Photoshop) er betydelig kjappere. Dermed bruker jeg de to programmene til etterbehandling, mens Photo Mechanic tar seg av ingest, sortering og metadata. Endret 2. mai 2017 av olegunnaro Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 (endret) Canon har begynt og selge reklameartikler, er det bare meg som synes modeller med avkuttet hode ser rart ut ? Men messenger-bagen like jeg. Endret 2. mai 2017 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 (endret) Prototypen for Kwanon-kameraet og Kwanon-logoen som var inngravert oppå kamerahuset Ingeniørene som utviklet kameraet, bestemte seg for å kalle kameraet opp etter Kannon, barmhjertighetens gudinne i buddhismen, i håp om at gudinnen ville dele av sin godhet mens de fulgte drømmen om å produsere verdens beste kamera. Kameraets objektiv fikk navnet Kasyapa som også er hentet fra buddhismen – fra Mahakasyapa, en av Buddhas disipler. I tillegg hadde den øverste delen av kamerahuset en inskripsjon som viste den tusenarmede Kannon. I 1936, to år etter at Kwanon så dagens lys og etter mye prøving og feiling, ble Hansa Canon¹ lansert. Det var Canons første kommersielle 35mm-kamera med fokalplanlukker, og det markerte starten på selskapets historie som kameraprodusent. Endret 2. mai 2017 av Nautica 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Fungerer greit, kunne fungert bedre, jeg har en kraftigere maskin enn det, og lightroom er langt fra instantan i ytelse. AtW En del av problemet er nok også at Lightroom kunne trengt en hel del optimalisering. For min egen del synes jeg det går så treigt at det eneste jeg bruker Lightroom til for tida, er som en glorifisert FTP-klient (og det er bare fordi arbeidsplassen min bruker en Lightroom-plugin for å laste opp bilder). Både Capture One og Camera Raw (I Photoshop) er betydelig kjappere. Dermed bruker jeg de to programmene til etterbehandling, mens Photo Mechanic tar seg av ingest, sortering og metadata. Joda, men optimalisering av lightroom er det ikke så mye noen av oss for gjort noe med. (men er helt enig, programmet er tregere enn det "burde være"). Derfor er man nødt til å løse det som best man kan, dvs via bedre ytelse. Men må innrømme jeg er overrasket over alle her inne som sier at lightroom ikke har noe ytelsestrøbbel overhodet. Det er et ganske seigt program. AtW Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Jeg hadde ingen ytelsesproblemer på min gamle i5 2500K, men på min nye 8-kjerner-16-tråder Ryzen 1800X varierer det mye. Den nye prosessoren drøyt tre ganger så rask som den gamle. I perioder fungerer det bra, i andre perioder bruker LR 4-5 sekunder på å reagere på hver eneste handling. Må da bare starte LR på nytt. Trodde jeg løste det ved å slå av SMT (AMDs variant av HT), men det var ikke så entydig positivt som jeg trodde. Har åpnet en support-tråd hos Adobe, har kun fått et forslag om å redusere antall tilgjengelige tråder for programmet. Holder på å teste det ut, men opplever ikke noen vesentlig forbedring. Jeg tror de fleste som opplever problemer har CPU-er med mer enn fire tråder. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Jeg legger merke til at det er tonnevis av websider, og endog bøker som handler om hvordan man kan få bedre ytelse i lightroom, jeg velger å tro det ikke bare er pga en bug med mer en 4 tråder. AtW 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Adobe-produktene funker ikke like kjapt i nyeste versjoner....satser på at de finner den skyldige rimelig kjapt Lenke til kommentar
TGB Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Min i utgangspunktet stille og rolige mai relatert foto/video-oppdrag ble akkurat alt annet enn stille og rolig Mai ble mer eller mindre fullbooket på 1 dag. Stas! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Ser ut som kamerasalget har tatt seg opp i 1st, kvartal 2017 CIPA has released their sales numbers for the first quarter of 2017 and the news is better than we’ve seen over the last couple of years. The sales if interchangeable lens cameras (Mirrorless & DSLR) saw a 6% increase over the same quarter in 2016. A big boost coming from mirrorless cameras, which according to CIPA, now account for 36% of all ILC’s shipped. The sales of compact/fixed lens cameras have gone flat, which is good news after 21 straight quarters of decline in the segment. The focus by Canon on its G series prosumer cameras seems to have helped raise the value of compact camera shipments by 7%. For the moment, the decline in camera sales may have reached the bottom and we may see a little bit of growth in 2017. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Jeg blir overrasket om ikke kamerasalget stuper ytterligere fremover. Det er jo snart ikke noen som bryr seg med mer enn de får med iphone/android telefon. Pressefotografer begynner det å bli veldig få av (nå er det journalist som tar bildene selv; ofte med iphone!). Jeg tror dette løpet er kjørt; spesielt for kompaktkamera. Produsentene kan ikke leve av hobbyfotografene alene; så lenge folk flest ikke ser nyttverdien blir det en skummel fremtid. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Ønsker de at den "vanlige mann" skal ha fotografi-apparat igjen, så må de slutte å leve i fortiden sånn jeg ser det. AtW Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Ønsker de at den "vanlige mann" skal ha fotografi-apparat igjen, så må de slutte å leve i fortiden sånn jeg ser det. AtW Og hva er fremtiden ? finner du den formelen blir du rik Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Ønsker de at den "vanlige mann" skal ha fotografi-apparat igjen, så må de slutte å leve i fortiden sånn jeg ser det.Som Nautica sier, hva er fremtiden? Mange av de tingene som gjør telefonen attraktiv som hverdags-fotografiapparat gjør det vanskelig å lage noe dedikert som faktisk yter nevneverdig bedre enn en mobiltelefon. Ytelse tar plass, og noe av det mest praktiske med mobiltelefonen er størrelsen. Og funksjoner som enklere deling av bilder, mer mobiltelefonaktig brukergrensesnitt... vel, det virker ikke som om de selger noe særlig heller. Mulig det ikke bare er noen som har gjort det bra nok ennå, selvsagt. Jeg tror rett og slett ikke folk flest har et bevisst nok forhold til fotografering til at de i særlig grad ønsker noe som yter nevneverdig bedre enn telefonen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 (endret) De fleste forbrukerene gir vel stort sett beng i bildekvalitet ... de fleste er fornøyd med hva de får ut fra mobiltelefonen. Det er når de ikke er fornøyd med telefonen det blir vanskelig å gå videre. Det er ikke alle som ønsker den "gode" gamle arbeidsflyten: Ta bilder, kopiere bildene til PC, jobbe med de i LR/Photshop/Whatever. Det blir for knotete ... Og det er ingen som har gjort det enkelt nok for telefon-generasjon til å komme seg videre. Samtidig tror jeg det er det nok foto-interesserte til å holde liv i kameraprodusentene. Endret 3. mai 2017 av tomsi42 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Ønsker de at den "vanlige mann" skal ha fotografi-apparat igjen, så må de slutte å leve i fortiden sånn jeg ser det.Som Nautica sier, hva er fremtiden? Mange av de tingene som gjør telefonen attraktiv som hverdags-fotografiapparat gjør det vanskelig å lage noe dedikert som faktisk yter nevneverdig bedre enn en mobiltelefon. Ytelse tar plass, og noe av det mest praktiske med mobiltelefonen er størrelsen. Og funksjoner som enklere deling av bilder, mer mobiltelefonaktig brukergrensesnitt... vel, det virker ikke som om de selger noe særlig heller. Mulig det ikke bare er noen som har gjort det bra nok ennå, selvsagt. Jeg tror rett og slett ikke folk flest har et bevisst nok forhold til fotografering til at de i særlig grad ønsker noe som yter nevneverdig bedre enn telefonen. Folk deler i disse dager, et kamera som kjører apper er et must, for deling, filter, o.l., og det er ikke bare det, bare henge med på helt grunnleggende simple ting klarer de ikke, som feks å lade via USB eller å ha wi-fi-overføring som ikke er ubrukelig. AtW Lenke til kommentar
johanf Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Jeg kan ikke forestille meg noen ta bilder som i denne posten her (se lenke) med en mobiltelefon, og ikke dedikert utstyr - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1449694&page=57&do=findComment&comment=23872501 Jeg vet om flere som har holdt fast på kameraet for å ta bilder, men etterhvert har "gitt opp" fordi det er mer snakk om å dokumentere enn å ta fotografier, og da er et godt mobilkamera mer enn godt nok for de. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Takk for tips tidligere i tråden angående fotobag! Slo til idag på en Everyday Backpack 30L på finn.no til en god pris (synes jeg). Fått testet den litt og førsteinntrykket er veldig bra. En vanvittig oppgradering fra Lowepro 200 AW som jeg egentlig har hatt et hat-forhold til de siste årene men vært for gjerrig til å oppgradere. Tomler opp 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Takk for tips tidligere i tråden angående fotobag! Slo til idag på en Everyday Backpack 30L på finn.no til en god pris (synes jeg). Fått testet den litt og førsteinntrykket er veldig bra. En vanvittig oppgradering fra Lowepro 200 AW som jeg egentlig har hatt et hat-forhold til de siste årene men vært for gjerrig til å oppgradere. Tomler opp Kult, vurderer den samme selv, virker størrelsen ok? AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå