Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer etterhvert å skaffe meg ny PC hvor hovedbruken er bilderedigering (RAWbilder i photoshop) og kanskje litt videoredigering. Og selvsagt vanlig surfing og småjobbing. Spilling er egentlig ikke så viktig.

Har nå en godt voksen og godt brukt Asus-sak som begynner å bli småsliten og tungpustende og med en og annen urovekkende lyd fra maskineriet.

Ønsker 17" skjerm, størrelse og vekt har ingenting å si. Hva bør jeg se etter? Ser at veldig mange pcer kommer med "bare" 8gb ram, på min er det 12gb ram.

Hvordan vil en "spill-pc" fungere til mitt bruk? Budsjettet er helst ikke så mye over 10 000, men ser at de gjerne noen lapper over dette.

En som dukket opp på søket mitt er f.eks denne

https://www.komplett.no/product/908081/gaming/gaming-pc/baerbar/asus-rog-gl753ve-173-full-hd-matt

Noen tanker om denne? Evt andre alternativer som jeg bør vurdere? Har egentlig ikke dårlig tid, men ser at Microsoft kjører cashback-kampanje med opp til 2000 kr tilbakebetaling for tiden.

Og nei, ønsker ikke MAC!

Lenke til kommentar

Min første tanke er, kan det være en idé å forsøke å få mer liv ut av den du allerede har? Når du sier ulyd fra maskineriet, så er det enten fra (magnetisk) harddisk eller vifte. Er det bare gammeldags snurredisk i den, vil du få betydelig mer fart i maskineriet hvis du går over til SSD. Er det vifta som begynner å synge på siste verset, så er det også overkommelig, og ikke minst billig, å skifte denne.

Ellers, vil neste alle nyere maskiner med litt "guffe" klare å svelge unna raw filer uten store anstrengelse, det er når du begynner å bryne dem på videoredigering at tinge begynner å gå langsomt hvis det ikke er de aller raskeste prosessorene, mye ram og kjapp harddisk.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig, Lightroom ol er tregt nok også når man driver med bilder. AtW

Ok, siden du ikke spesifiserer nærmere, må svaret til awesnes være at ingen bærbare PC'er er kraftige nok og hvis han skal bruke den til videoredigering i tillegg, så er det bare en toppspesifisert stasjonær maskin veien å gå.

Lenke til kommentar

PCen du linker til ser rimelig bra ut. På PCer designet for spill er skjermen som regel optimalisert for rask oppfriskning og ikke nødvendigvis nøyaktige farger. Det er en ulempe for bildebehandling og videoredigering, men bortsett fra det er det mye felles i krav til spill-PC og PC for bildebehandling.

Det er litt tynt med spesifikasjoner for skjermen på den du linker til, men den ser ut til å ha ca sRGB fargerom, men langt unna aRGB. Om det er et problem avhenger av om du er interessert i stort fargerom eller ikke. Fant heller ikke noe info om paneltype. Full HD oppløsing er greit nok, men personlig ville jeg sett etter noen med litt høyere oppløsning.

Vet ikke om det kan være aktuelt for deg, men jeg foretrekker litt mindre PC/skjerm og heller bruke ekstern skjerm i tillegg. Selv  med 17-tommers skjerm innebygd synes jeg det er fordel med ekstern skjerm i tillegg da det er mye lettere å finne en god ekstern skjerm enn en god latop-skjerm.

Lenke til kommentar

Har blitt spurt om å filme litt i et bryllup om et par måneder. Ikke noe Hollywood-kvalitet, snarere dokumentasjon.

Jeg har ikke noe videokamera, men har en 5D mk2 med eksempelvis 70-200 2.8L IS og stativ. Må stå litt bak i kirken så tror det er det beste valget. Tenkte å kjøre i full HD, men det som bekymrer meg mest er lydkvaliteten. Har tilgang på en OK stereomikrofon jeg kan bruke. Lønner det seg å satse på å låse lydnivået, eller funker det å la det stå på auto? Hvor raskt og stort minnekort bør jeg ha? Regner med at vielsen er over i løpet av en times tid.

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil får du ca. 12 minutter video på 4GB. Etter det stopper opptaket automatisk. Det betyr at du må starte opptaket på nytt etter 12 minutter, og vil trenge rundt 20GB for å ta opp i en time. 

Det betyr også at du ikke vil greie filme hele seansen i ett strekk, så det vil være lurt å starte og stoppe opptaket på strategiske tidspunkt etter rundt 10 minutter per klipp. 

For lyden sin del tipper jeg en stereomikrofon vil være et dårlig valg. En retningsstyrt mikrofon (shotgun altså) vil være mer formålstjenlig, men selv med det vil du slite med å plukke opp god lyd fra bak i kirka. Dersom det er lydanlegg i kirka kan det likevel gå bra - men da bør du også vurdere å forhøre deg om du kan få gjort et opptak rett fra miksebordet. Ellers kan det jo være et alternativ å plassere en lydopptaker ved alteret en plass. Gjerne med en retningsstyrt mikrofon mot der det skal foregå. 

Lenke til kommentar

Takk for svar! Retningsbestemt mikrofon har jeg dessverre ikke tilgang på. Ellers er det greit lydanlegg i kirken som er justert for tale, så håper det går greit. Utfordringen er da brudeparet skal snakke etter presten. De har ikke mikrofon, så en lydopptaker i nærheten er en ganske god idé! Skal tenke mer på det.

Lenke til kommentar

Tok den klassiske "Hive ut et spørsmål like før man drar på en liten ferie så man ikke får fulgt opp spørsmålet sitt"...

Min første tanke er, kan det være en idé å forsøke å få mer liv ut av den du allerede har? Når du sier ulyd fra maskineriet, så er det enten fra (magnetisk) harddisk eller vifte. Er det bare gammeldags snurredisk i den, vil du få betydelig mer fart i maskineriet hvis du går over til SSD. Er det vifta som begynner å synge på siste verset, så er det også overkommelig, og ikke minst billig, å skifte denne.

Ellers, vil neste alle nyere maskiner med litt "guffe" klare å svelge unna raw filer uten store anstrengelse, det er når du begynner å bryne dem på videoredigering at tinge begynner å gå langsomt hvis det ikke er de aller raskeste prosessorene, mye ram og kjapp harddisk.

Takk for svar, har en laptop nå, er kanskje ikke like greit å bytte ut komponenter som hvis det hadde vært en stasjonær?

Pcen er jo dessuten over fem år gammel og veldig mye brukt, så er vel litt på tide med noe nytt.

Hvilken prosessor har du i eksisterende system?

post-38990-0-53131100-1493662798_thumb.jpg

Kanskje du skal sjekke denne videoen?

Takk for tips, skal ta en titt på den.

PCen du linker til ser rimelig bra ut. På PCer designet for spill er skjermen som regel optimalisert for rask oppfriskning og ikke nødvendigvis nøyaktige farger. Det er en ulempe for bildebehandling og videoredigering, men bortsett fra det er det mye felles i krav til spill-PC og PC for bildebehandling.

Det er litt tynt med spesifikasjoner for skjermen på den du linker til, men den ser ut til å ha ca sRGB fargerom, men langt unna aRGB. Om det er et problem avhenger av om du er interessert i stort fargerom eller ikke. Fant heller ikke noe info om paneltype. Full HD oppløsing er greit nok, men personlig ville jeg sett etter noen med litt høyere oppløsning.

Vet ikke om det kan være aktuelt for deg, men jeg foretrekker litt mindre PC/skjerm og heller bruke ekstern skjerm i tillegg. Selv  med 17-tommers skjerm innebygd synes jeg det er fordel med ekstern skjerm i tillegg da det er mye lettere å finne en god ekstern skjerm enn en god latop-skjerm.

Takk for svar.

Er vel ofte skjermen som ikke er helt optimal til bilderedigering på disse spill-pcene vel? Jeg sitter stort sett i sofa'n når jeg holder på med pcen, så en ekstern skjerm er ikke aktuelt dessverre.

Bruker stort sett sRBG nå og ser vel ingen begrensninger med det.

Lenke til kommentar

Vurderer etterhvert å skaffe meg ny PC hvor hovedbruken er bilderedigering (RAWbilder i photoshop) og kanskje litt videoredigering.

Ser du bruker samme kraftige prosessor som jeg har i en Acer laptop med 19".....oppgradering til SSD bør holde fint i lang tid framover....

Lenke til kommentar

Tok den klassiske "Hive ut et spørsmål like før man drar på en liten ferie så man ikke får fulgt opp spørsmålet sitt"...

Takk for svar, har en laptop nå, er kanskje ikke like greit å bytte ut komponenter som hvis det hadde vært en stasjonær?

Pcen er jo dessuten over fem år gammel og veldig mye brukt, så er vel litt på tide med noe nytt.

Det er nok letter å skifte deler i en stasjonær, mest fordi delene er større og det er letter å komme til å skifte dem. Noen bærbare er også litt vanskelige å plukke fra hverandre, men å skifte harddisk til SSD er i de aller fleste tilfeller en smal sak. En mulig utfordring er om hovedkortet støtter SATA 2 eller 3. Er hovedkortet såpass gammelt at det bare støtter SATA 2 vil du ikke få utnyttet en SSD, men vil likevel få bedre ytelse enn en gammeldags snurredisk. Det som tar tid med bytte av systemdisk, er å installere alt på nytt, og å laste ned og installer alle oppdateringene.

Også viftebytte er en overkommelig operasjon, hvis det er denne som forårsaker "lyder".

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig, Lightroom ol er tregt nok også når man driver med bilder. AtW

Ok, siden du ikke spesifiserer nærmere, må svaret til awesnes være at ingen bærbare PC'er er kraftige nok og hvis han skal bruke den til videoredigering i tillegg, så er det bare en toppspesifisert stasjonær maskin veien å gå.

Ser ikke helt hvorfor det er en konklusjon som følger, men jeg påstår at bildebehandling er krevende nok til at man bør legge litt i ytelse.

AtW

Lenke til kommentar

....jeg påstår at bildebehandling er krevende nok til at man bør legge litt i ytelse.

En god i3 funker greit til både foto og video...behandling

Fungerer greit, kunne fungert bedre, jeg har en kraftigere maskin enn det, og lightroom er langt fra instantan i ytelse.

AtW

Lenke til kommentar

Det som tar tid med bytte av systemdisk, er å installere alt på nytt, og å laste ned og installer alle oppdateringene.

Hvorfor ikke bare klone eksisterende disk...?

Godt spørsmål. Hvis man har kopi/klone av systemdisken da den nettopp var installert, så kan det være en god idé, problemet er at de aller fleste ikke har det. Å klone en gammel installasjon er aldri anbefalt, da det er mye rusk og rask fra gamle programmer og oppdateringer som windows ikke gidder å rydde opp. Dette vil trolig også påvirke ytelsen negativt, samt fylle opp harddisken med unødig filer. Personlig kloner jeg aldri systemdisker, da neste gang jeg har bruk for kopien som oftest har det kommet nye programmer på markedet, kanskje også en ny versjon av winodws, så jeg foretrekker alltid en ny, ren installasjon de gangene jeg skifter systemdisk. Da er man også sikret best ytelse.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Hvis man har kopi/klone av systemdisken da den nettopp var installert, så kan det være en god idé, problemet er at de aller fleste ikke har det. Å klone en gammel installasjon er aldri anbefalt, da det er mye rusk og rask fra gamle programmer og oppdateringer som windows ikke gidder å rydde opp. Dette vil trolig også påvirke ytelsen negativt, samt fylle opp harddisken med unødig filer. Personlig kloner jeg aldri systemdisker, da neste gang jeg har bruk for kopien som oftest har det kommet nye programmer på markedet, kanskje også en ny versjon av winodws, så jeg foretrekker alltid en ny, ren installasjon de gangene jeg skifter systemdisk. Da er man også sikret best ytelse.

Mye synsing her....

Klonet alle maskinene mine ved oppgradering til SSD og alt virket umiddelbart - enklere blir det ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...