Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Merker at jeg må kjøpe meg ny kameraryggsekk. Har brukt en Lowepro slingshot-variant som er alt for liten for meg nå synes jeg.

Kom tilfeldigvis over en bag jeg synes var veldig snasen, men kanskje litt stivere pris enn hva jeg hadde forventet. Noen som har noe lignende som dette men litt rimeligere? Kan fint bestille den men ~1700 på en ryggsekk er ikke noe jeg prioriterer høyt i alle fall.

rucksack-600x600.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med den nye til Peak design? Virker praktisk, men har ikke prøvd den selv.

AtW

Jeg har den store (Backpack 30 l). Veldig behagelig, og god kvalitetsfølelse. Funker bra for mitt bruk. 

Kostet meg totalt $234,- siden jeg fikk den sendt til datteren min i Florida, og tok den med hjem etter jeg tilbrakte julen der.

Endret av tow
Lenke til kommentar

Takker for tips! Skal holde utkikk etter Peak Design og Thinktank-sekkene på bruktmarkedet. Den Brevite-sekken jeg linket til er ikke likt utbredt så ikke lett å finne den brukt. Skal investere i ny sekk og nytt stativ i løpet av sommermånedene så prøver å planlegge litt og handle brukt. Kan lett bruke flere tusen på objektiver, men av en eller annen grunn så føles det kjipere ut å bruke det samme på sekk/stativ osv.

Lenke til kommentar

Hvis du er mye ute med mer enn bare kamera + ett objektiv, så er det vel verdt å spytte litt ekstra i en god kamerabag først som sist. Har brukt en del forskjellig opp gjennom årene, og Peak design-baggen er noe av det bedre jeg har brukt. Veldig komfortabel, ikke i veien under bruk, og den bugner over av snedige detaljer. Ikke like lekker som en Ona Brixton, men ti ganger finere enn sånne standard Loewepro-sort-nylon-bagger.

Har du litt å dra med deg, ville jeg ikke vært redd for å se på en Everyday backpack. Så en på bruktmarkedet for en måneds tid siden.

Lenke til kommentar

Ja tror kanskje det er smartest. Når jeg er ute så har jeg stort sett to "loadouts":

* Enten ut med bare kamera + et objektiv og da er stort sett alt av vesker og bagger for store slik at jeg bare tar med kameraet med objektivet på,

* Eller så tar jeg med kamerabag med alt av utstyr just in case. Da har det som regel blitt kamera, 3 objektiver (50mm tar ingen plass dog), en blits, minnekort, batterier, filter, rengjøringsutstyr til linser. Stativ er som regel bare hvis jeg skal ta nattfoto eller landskap så baggen trenger egentlig ikke tilrettelegge for det noe spesielt da det kan stroppes utenpå ved behov.

Enig i at Lowepro i sort-nylon ser forferdelig ut. Det er det eneste jeg har for øyeblikket (fikk den gratis), en type Lowepro slinggbag som er lett å få ut kameraet på, og hater den pga utseendet. Praktisk nok, men ikke noe jeg føler jeg vil bli sett med. 

Den Everyday Backpack ser jo nydelig ut. Jeg tenker jeg enten vil ha noe slikt som er litt moderne og bybruk-aktig, eller den Brevite Rucksack som jeg la til bildet lenger opp. Litt mer ut-på-tur look på den, men absolutt pen synes jeg. Problemet er at jeg kjenner ingen som har prøvd den så foruten internett-reviews er det lite info å hente.

Forresten, har dere fått med dere at Sony har sluppet Sony a9? Ser ingen tråder om det i alle fall.

sony-a9-702x351.jpg

Virker som et skikkelig beist av et kamera for sport, natur og annen action-foto. Veldig bra jobbet av Sony i alle fall og nå trenger de vel bare noen lyssterke 300-600 objektiver, enten fast eller zoom. Jeg er nok mer i målgruppen for en a9r eller a9s som sikkert kommer senere i år. 

Vet at hadde jeg startet på nytt så hadde jeg vurdert Sony som system nå i alle fall. Godt å se at flere sparker Canon og Nikon i ræva på flere områder og skaper mer konkurranse.

Lenke til kommentar

Hmm..... bemerkelsesverdig hvor lav vekt det er på toppmodellene til Sony

A9 veier 673 gram. Putt på FE 35 mm f 2/8 ZA og vekta er på skarve 793 gram.

Panasonic ser bare ut til å øke vekta på toppmodellene. GH5 veier 725 Gram.

Tilsvarer to pakker med tobakk, godt jeg har slutta å røyke så jeg slipper påkjenningene med og bære tobakkspakka :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joa, er litt å styre med, jeg burde hatt med meg en assistent på jobben i morgen. Blir to-tre kameraer og lyd, skal lage en serie med korte tekniske filmer om båt. Er et lite prøveprosjekt, må finne en form som er enkel å produsere, men gir kurant kvalitet. Har kjøpt meg Røde Filmmaker kit, veldig fint opplegg. :)

Det høres da spennende ut. Røde Filmmaker kit; er det saken med mygg og sender/mottaker? 

Hvorfor bruker du så mange kamera?

Ja, det stemmer. :) Har brukt det en del før, men har ikke hatt eget kit. Bruker flere kamera så vi kan få alt uten å gjøre opptaket alt for mange ganger. Blir som regel bedre flyt av å klippe mellom flere kameraer, enn å klippe til ulike takes på ett kamera, liker arbeidsflyten bedre også. Ett hovedkamera hvor jeg veksler mellom portrettbilde og mekking, og ett totalbilde som jeg klipper til når jeg bytter utsnitt med hovedkameraet. Noen ganger et kamera til, når jeg har en assistent som kan styre det. Da kan én ta seg av portrett, og én mekking. Så kjører jeg en runde til slutt med litt innklippsbilder fra slider, uten lydopptak.

Kunne jaggu bruke oppsettet til selfi også.

post-50769-0-60167200-1492721967_thumb.jpg

EDIT: Hadde med NEX6 og GoPro Hero5 i tilllegg. Ikke de råeste kameraene, men fungerer bra nok til dette.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Heftig objektiv, men skulle heller sett en fleksibel servo som kan tilpasses flere av linsene til Canon, selv om det sikkert er 70-200 som har mest behov for det.

Har jo PZ-E1 som passer til 18-135, regner med at vi ser flere objektiver og kameraer som får dette systemet.

Power%20Zoom%20Adapter%20PZ-E1%20FSL_tcm

Lenke til kommentar

Prinsippet er kult, men at det kun er donald-duck optikk fra Canon som har støtte for denne er jo selvsagt et problem

Helt enig. Selv den som ble linket over har bare blenderåpning tilsvarende f/4. Selv om den skulle være skarp nok så er det ikke lyst nok synes jeg. Men jeg tror absolutt det hadde vært et marked for slike servoer til 24-105L (evt 24-70), 70-200L og flere andre populære Canon-linser.

Lenke til kommentar

Kommer litt an på hva man filmer da vil jeg si. Fordelen vil jeg vel si er at det blir jevn zoom, og hvis den kan gjøre det veldig sakte eller veldig raskt så er den flinkere enn hva man klarer å få til jevnt manuelt. Vilkårlig zooming ser såklart dårlig ut, men er det gjennomtenkt (slik alle klipp burde være) så kan det se veldig bra ut. Er ikke noe man gjør alt for ofte da, blir for spesifikke klipp.

Tror jeg da. Har ikke sett de i funksjon enda.

Lenke til kommentar

Det er heller ikke ofte det er behov for zoom under filming. Ser vanligvis veldig amatør ut

Jeg zoomer endel under filming og ja det ser veldig amatørmessing ut men siden motivet "båt" beveger seg relativt raskt og over større avstand flere ganger under sekvensen så må det bli sånt :)

Lenke til kommentar

Helt enig. Selv den som ble linket over har bare blenderåpning tilsvarende f/4.

Tenker du på CN-E 70-200mm T4.4 L IS KAS S, så er det ikke f/4 men T/4

T stop = f stop + (transmission loss in lens measured in stops)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...