Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke kjøpe noe av det du har i ønskelisten din. 70-200 er helt klart en investering som du kanskje ikke har råd til på en stund. Klin til med en blits! En ekstern blits åpner virkelig for mer kreativ fotografering. Ønsker du å ta den skikkelig ut kan du jo kjøpe både 580 og 430. Synd for dere Canon-folk at dere ikke har noen form for trådløs blitsstyring innebygget i huset.

Ønskeliste? Jeg? :hrm:

Lenke til kommentar
Er det noen her som bruker lukkerprioritering under fugle- / dyrefotografering? :)

 

Nei, fordi det er viktigere å holde styr på blenderen, siden for høy lukkertid kan føre til undereksponert bilde om det trengs mer enn laveste blender.

 

Og ved fugler i flukt endrer lysforholdene seg heller sjeldent, med mindre man har noen som flyr rundt seg, så man får motlys. Men sist jeg tok et fuglebildet brukte jeg m, vi snakker 1år + et par måner siden, så er vel mer dyrebilder dette gjelder og da var det blenderprioritet, men klokka var halv 1 på natta, ISO'n var 2000, og vi undereksponerte så det ble bare kake hele saken.

 

Ellers kjører jeg på blenderprioritet til vanlig, blenderen er viktig, og manuell om jeg føler for det, men det er ganske skjelden.

Manuell er vanskelig, spesielt for fugler i flukt (BIF). Da er lysforholdene forskjellig når du beveger kameraet med fuglen, og resultatet blir alt annet enn bra (selv om man kan ha flaks).

 

På åte bruker jeg som oftest manuell modus da jeg vet at fuglen ikke skal noen sted og lysforholdene er tilnærmet identisk. Da blir det gjerne en del eksprimentering med stor / liten blender og gjerne lange lukkertider hvis fuglen er noenlunde stillestående. Da kan jeg blende godt ned, samtidig som jeg bruker lav ISO og likevel ende opp med et sylskarpt resultat med 1/100sek lukkertid.

 

I all hovedskap et skarpt bilde som har fanget en for meg, vanlig situasjon.

 

Bildet viser klare tegn til blits (Eller litt for skarpt sollys, men jeg setter fingern på en makroblits), det er rotete som følger av dårlig bakgrunn og etter min mening elendig komposisjon.

 

Tatt i betrakting at det mest sannsynlig er brukt blits kunne oppsettet vært mye bedre, for de som ikke fenges av redningsaksjonen, dvs bedre bakgrund og en helhet av bedre teknisk kvalitet.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Holder på å tanke opp mp3 spilleren (Cowon D2) med Blues - skal jo til Notodden på torsdag (16GB med Blues og lignende blir bra).

 

Vurderer å ta med noe foto-utstyr, da det er lov å ta bilder i noen sammenhenger. 350D + 35mm f/2 og 85mm f/1.8 burde vel holde.

Ingen som har noen tanker om dette ?

Lenke til kommentar
Holder på å tanke opp mp3 spilleren (Cowon D2) med Blues - skal jo til Notodden på torsdag (16GB med Blues og lignende blir bra).

 

Vurderer å ta med noe foto-utstyr, da det er lov å ta bilder i noen sammenhenger. 350D + 35mm f/2 og 85mm f/1.8 burde vel holde.

Ingen som har noen tanker om dette ?

 

Jeg vet faktisk ikke om det er fullformat du har, men hvis ikke burde du kanskje tatt med en videre i tillegg.

Kommer uansett mest ann på hva du selv antar du kommer til å ta bilder av.

Lenke til kommentar
Jeg vet faktisk ikke om det er fullformat du har, men hvis ikke burde du kanskje tatt med en videre i tillegg.

Kommer uansett mest ann på hva du selv antar du kommer til å ta bilder av.

350D var crop sist gang jeg sjekket. 35mm holder fint på blues-campen, men jeg er usikker på om 85mm holder til de andre tingene.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg vet faktisk ikke om det er fullformat du har, men hvis ikke burde du kanskje tatt med en videre i tillegg.

Kommer uansett mest ann på hva du selv antar du kommer til å ta bilder av.

350D var crop sist gang jeg sjekket. 35mm holder fint på blues-campen, men jeg er usikker på om 85mm holder til de andre tingene.

 

Tom

 

Ja, det er lov å åpne øynene og lese ordentlig før man svarer.

Smekk på lanken min der.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en plass å evt. leie blits i Stavanger?

sn0dig? Leier dere ut blits?

 

Ble nettopp oppringt av en kompis. Han og dama vil bli fotografert på en gammel og forlatt jernbane.

Det er allerede blitt nevnt tau, som skal brukes til å knytte dama hans fast til jernbanen :D

Foreløpig ser jeg for meg en slags moderne cowboy variant av å rane verditransport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...