Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Et argument for å bruke høyeste tilgjengelige kvalitet er hvis man tror videoen vil ha noen verdi i fremtiden. Det gjelder forsåvidt like mye for stillbilder. Jeg har noen VGA-videoer som det ikke er spesielt morsomt å se på en moderne skjerm eller TV. Full HD vil skalere mye bedre til 4K-skjermer enn VGA til Full HD, men fremtidig bruk er likevel noe man bør tenke over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon driver fortsatt og utvikler "CMOS global shutter sensors"

 

 

Conventional CMOS sensors use the “rolling shutter” technology, which exposes lines of pixels in series (one after another). It causes a time lag when reading signals from each pixel, sometimes distorting the image of a fast-moving subject.

On the other hand, the [global shutter] technology exposes all the pixels at the same time and is suited for taking images of fast-moving subjects. However, its dynamic range is narrow. To solve this problem, Canon made two major improvements.

First, within time for one exposure, the value calculated by accumulating the electric charge from the light-receiving part (PDs: photo diodes) twice is stored in the memory and processed. To read out the electric charge at a high speed, Canon used its own A-D (analog-digital) converter called “SSDG-ADC”. The converter was announced at ISSCC 2014.

Lenke til kommentar

Med mindre man ønsker å drifte en YouTube/Vimeo -kanal så kan man vel nå et like stort publikum ut fra hvordan man klarer å selge seg selv?

Det at YouTube er YouTube betyr at enkelte kanaler faktisk kan tjene penger. Det er veldig mange fisk i pytten, men mekanismene er der. Jeg tror faktisk ikke at Vimeo er i nærheten av å kunne gi samme eksponering som YouTube. Det blir epler og pærer.

 

Jeg tror også at en del av disse kanalene er midt i blinken for disse kameraene. Ikke for dyre, men med god nok kvalitet og fleksibilitet.

Lenke til kommentar

Det er det jeg mener. Kvaliteten til YouTube ble nevnt tidligere. Skal man dele noe kreativt er det ikke nødvendigvis den beste plattformen.

 

Godt nok for de aller fleste ja.

 

Men Vimeo kan vel gi samme eksponering. Det kommer an på hvordan du når de du vil treffe. For de aller fleste så vil det være å dele via sosiale medier. Legger jeg opp en video på hver av plattformene og averterer likt, så regner jeg med å få likt resultat. Men ønsker jeg å drifte en kanal og få noe tilbake er det jo selvfølgelig YouTube som er enklest. Alle verktøyene for å lykkes er jo der.

Lenke til kommentar

Canon Professional Services "CPS" har fjernet noen produkter fra listen som det gies service til og deletilgangen har blitt stoppet.

 

 

These products have reached the end of their service period and will no longer be eligible for CPS:

  • EOS 50D
  • EF 70-200mm f/2.8L IS USM
  • EF 400mm f/2.8L IS USM
  • Extender EF1.4x II
  • Extender EF2x II
  • Battery Grip BG-E2

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Conta faktura som er et gratis faktureringsprogram har kommet i ny drakt og har åpnet for private å fakturere.

Dette kan sikkert enkelte fotografer her ha glede av siden de ikke tjener så mye at de ønsker og starte en bedrift.

 

 

Til slutt er vi fornøyde med at det er blitt enklere å registrere seg på Conta-tjenestene for privatpersoner som ikke har organisasjonsnummer. Driver du hobbyvirksomhet, vinklubb, arrangerer fest, leier ut eller måker snø i hyttefeltet vil du se at Conta også passer for deg.*

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Adobe has updated Camera RAW to version 9.9 and Lightroom CC to 2015.9.

New Canon Camera Support in Lightroom CC 2015.9

  • Canon PowerShot G9 X Mark II

New EF/EF-M Lens Support in Lightroom CC 2015.9

  • Canon EF Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM
  • Canon EF Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM
  • Canon EF Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM
  • Canon EF TAMRON 10-24mm F/3.5-4.5 Di II VC HLD B023E
  • Canon EF TAMRON SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2 A025E
  • Canon EF TAMRON SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2 A025E +1.4x III
  • Canon EF TAMRON SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2 A025E +2x III
  • Canon EF-M Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM
  • Canon EF-M Canon EF-M 28mm f/3.5 MACRO IS STM
Lenke til kommentar

Kanskje en tåpelig spørsmål, men jeg prøver for tiden å sette meg inn i foto-verden; jeg har kjøpt Canon 70D, og har tre objektiver.

 

- Canon 50mm 1.8

- Det standard objektivet som følger med kamera når man kjøper det

- 70-200mm (ish, aldri brukt det og har det ikke foran meg nå)

 

Det jeg ønsker er å kunne ta bilder av by, natur/landskap og personer. Jeg vet at "man kan bruke hvilket som helst objektiv til det", men jeg føler ikke det blir veldig bra med de jeg har. Jeg har tenkt på et vidvinkel-objektiv, etter å va prøvd broren min sitt.

 

Hva anbefales av objektiv da?

Lenke til kommentar

Kjenner igjen den følelsen - at bildene ikke blir noe bra. Men det er ikke sikkert at du trenger å kjøpe noe nytt. Såfremt det ikke er feil på de objektivene du har, så skal du ikke trenge noe mer. Foreslår du øver med kit-objektivet og prøver det på det videste og på tele-enden for å se hvilke motiver som egner seg til det. Jeg har funnet ut at tele kan skape veldig fine landskaps- og naturbilder. Ved bruk av vidvinkel, så er det lett å få kjedelige bilder, og da må du finne noe du kan plassere i forgrunnen.

 

50mm-en din er fin til portrett.

 

 

Har du noen eksempler på bilder som du føler ikke blir bra, og si gjerne hva du savner i bildene.

Lenke til kommentar

Akkurat. Da prøver jeg kit-objektivet litt videre. Jeg har prøvd det med et annet kamera og var langt ifra fornøyd med kvaliteten, og har også lest på nettet at det er "ubrukelig" mtp kvalitet på bildet. Men jeg skal se hva jeg får tatt med det, og eventuelt lastet det opp her :)

Lenke til kommentar

Akkurat. Da prøver jeg kit-objektivet litt videre. Jeg har prøvd det med et annet kamera og var langt ifra fornøyd med kvaliteten, og har også lest på nettet at det er "ubrukelig" mtp kvalitet på bildet. Men jeg skal se hva jeg får tatt med det, og eventuelt lastet det opp her :)

Det er vanlig å si at kit-objektivet er ubrukelig og bør hives så langt man klarer. Men jeg har sett bilder tatt med kit-objektivet som vinner konkurranser. Men da med kit-objektiv som er i orden.

 

Det er mange grunner til at et bilde kan bli dårlig.

  • Dårlig lys - det er for flatt, for skarpt eller kommer fra feil vinkel.
  • Uskarpt bilde - for lang lukkertid gir bevegelsesuskarphet, feil blender kan gi for lite dybdeskaprhet.
  • Feil brennvidde - Du kommer ikke nærme nok, eller du kan være for nærme. Eller så kan perspektivet bli feil.

Det er mye å øve på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du 70D med et kid-objektiv fra samme tidsperiode skal objektivet yte relativt bra Er det med STM-teknolog skal det objektivet yte enda bedre, men enkelte solgte 70D  "billig" med et eldre kid-objektiv og da er kvaliteten på bildene ikke fullt så bra.

 

Men uansett hvilken objektiv du bruker burde du kunne finne ut hvilken brennvidde som passer for det uttrykket du ønsker på bildene og ikke se så mye på skarpheten i bildene til å begynne med, uskarpe bilder behøver ikke og bety at objektivet er dårlig, det er flere andre parametere som kan være en avgjørende årsak så som bevegelseuskarphet, feil fokus, etc. Har du et stativ så ville jeg ha prøvd med det eventuelt satt kamera på et stabilt underlag.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje en tåpelig spørsmål, men jeg prøver for tiden å sette meg inn i foto-verden; jeg har kjøpt Canon 70D, og har tre objektiver.

 

- Canon 50mm 1.8

- Det standard objektivet som følger med kamera når man kjøper det

- 70-200mm (ish, aldri brukt det og har det ikke foran meg nå)

 

Det jeg ønsker er å kunne ta bilder av by, natur/landskap og personer. Jeg vet at "man kan bruke hvilket som helst objektiv til det", men jeg føler ikke det blir veldig bra med de jeg har. Jeg har tenkt på et vidvinkel-objektiv, etter å va prøvd broren min sitt.

 

Hva anbefales av objektiv da?

Mht. vidvinkel, så er dette både bra og billig! :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...