Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Her er en forklaring på hvorfor ikke ordinær hvitmaling ikke er særlig effektivt til varmereduksjon
Sikkert derfor Canon bruker off-white, og det er sikkert ikke "ordinær" hvitmaling heller :-)

Ja. De bruker sikkert spesialmaling utviklet ved Berkley National Laboratory. Det er det som er så fint med Internett - man kan diskutere i all evighet om noe man ikke vet noe om. Vis oss heller et Canon-dokument som sier noe om dette.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikkert derfor Canon bruker off-white, og det er sikkert ikke "ordinær" hvitmaling heller :-)
Mener å huske at i en annen diskusjon om samme tema så ble det lenket til noen som faktisk hadde testet hvor mye forskjellige objektiver absorberte infrarødt lys. Konklusjonen var at de hvite Canon-objektivene absorberte så og si nøyaktig like mye som de svarte.
Lenke til kommentar
Vis oss heller et Canon-dokument som sier noe om dette.
Som om det ville gjøre oss klokere ;-)

 

Mener å huske at i en annen diskusjon om samme tema så ble det lenket til noen som faktisk hadde testet hvor mye forskjellige objektiver absorberte infrarødt lys. Konklusjonen var at de hvite Canon-objektivene absorberte så og si nøyaktig like mye som de svarte.
Tviler ikke. Ser ikke bort fra at hovedårsaken til den hvite fargen, er reklameeffekten som Wikipedia antydet at lå der, ved at alle kjenner igjen de hvite L-objektive på idrettsstevner etc. Andre faktorer kommer lenger bak i rekken...
Lenke til kommentar
Fluoritt kan eksplodere dersom det utsettes for ekstreme vibrasjoner (derfor er Canon-utstyr absolutt no-no hos NASA)

Interessant. Du har ikke tilfeldigvis en kilde å vise til (enten om fluoritt, men også om at dette er grunnen til at NASA ikke bruker Canon).

Lenke til kommentar
Interessant. Du har ikke tilfeldigvis en kilde å vise til (enten om fluoritt, men også om at dette er grunnen til at NASA ikke bruker Canon).
Fluoritt er krystallinsk, så at det er noe mer følsomt for vibrasjoner enn glass høres fornuftig ut. Om det har noe å si i praksis er en annen sak.

 

NASA har meg bekjent kun brukt Nikon og Hasselblad. Om det har noe å gjøre med fluorittelementer eller ikke vet jeg ikke, jeg tviler litt. Canon har jo ganske mange objektiver uten fluorittelementer også.

Lenke til kommentar

Du har all grunn til å tvile Sutekh. :) Riktignok hevder Nikon at deres ED-glass har bedre egenskaper ifht temperatursvingninger og vibrasjoner, men jeg kan nok ha kommet i skade for å videreformidle en Internettmyte her. Skal komme tilbake med "kilder" ila. kvelden.

 

Hovedårsaken er nok at NASA standardiserte på Nikon på småbildeformat en gang på -70 tallet, og ikke har hatt noen grunn til å skifte.

 

Edit:

Dette er den opprinnelige dpreview-postingen, som jeg tok for god fisk: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=9952054

Googler man litt, så finner man massevis av foruminnlegg rundt omkring som sier det samme, men man finner aldri noen førstehåndsinformasjon - sjelden et godt tegn.

 

Imidlertid er denne mer troverdig: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=9953284

 

Det er all grunn til å tro at man ikke bruker Canon rett og slett fordi Nikon er "flight tested", og akkurat det er en ekstremt lang, krevende og kostbar prosess - det er ikke uten grunn at det fortsatt er diverse eldgamle DCS'er og D1'er som er med opp.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hvis du leser litt på den ene websiden som blir lenket til i posten som han siterer, så står det en del interessant der.

 

Ta en titt på dette kapittelet fra denne siden. Fyren som har skrevet det ser ut til å jobbe med optikk på University of Arizona, så jeg vil tro han vet hva han snakker om.

 

Anyway, det interessante avsnittet er vel dette:

Nowadays fluorite is routinely used in telescopes and there is an industry of artificially grown crystals. The problem, however, with using a crystal like fluorite instead of an amorphous material like glass is that fluorite easily cleaves. Thus, despite its wonderful optical properties, fluorite can fracture spontaneously during fabrication or as a result of shocks and rapid temperature changes during use. Worse still, fluorite is very soft. So however optically excellent, a fluorite objective cannot be as robust as an achromat or apochromat made with stable glasses.

Det ser ut som magefølelsen min var korrekt. Krystallinske materialer er mer sårbare for fysiske belastninger enn glass-materialer.

 

Om det er årsaken til at Canon ikke brukes i romfart er nok en annen sak, men det virker som om kalsiumfluritt har en del ulemper.

 

Det skulle egentlig vært interessant å se om kalsiumfluorittlinser brukes i andre sammenhenger i romfart (optiske sensorer på satelitter o.l.) eller om andre materialer er å foretrekke.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Det finnes (du skrur dem på foran på objektivet som et filter), men jeg stiller meg sterkt skeptisk til den optiske ytelsen du får ut av dem. De er nok vanligere til kompaktkameraer der du ikke kan montere på et dedikert vidvinkelobjektiv.

 

Kjapp googling fant noen eksempler her

Lenke til kommentar
Ooh, begynner med film i Mai. Påsken skal jeg lære meg Mamiya M645 1000s. Ser du har strøket det ut av signaturen din. Noe du hadde før?

Ja jeg har det fortsatt (til høyre på bildet), men det fungerer ikke lenger. Bestemte meg for å kjøpe den "vanlige" M645 i stedet da den er en del rimeligere, men angrer litt. Kommer til å savne selvutløser og til dels nedblendingsknappen. 1/1000 sek vs 1/500 tror jeg ikke blir noe stort problem. Ellers er de helt like.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...