Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kunne plutselig dø, selv om det var svært uvanlig. Med maks uflaks kunne det å kjøre trillekofferten over en fortauskant være nok. Ikke veldig betryggende.... Dette døde under bruk helt plutselig mens jeg kikket i søkeren

Wow, er objektiver så skjøre? Jeg må innrømme jeg er ikke er så veldig nøye med objektivene mine.

AtW

Lenke til kommentar

De kunne plutselig dø, selv om det var svært uvanlig. Med maks uflaks kunne det å kjøre trillekofferten over en fortauskant være nok. Ikke veldig betryggende.... Dette døde under bruk helt plutselig mens jeg kikket i søkeren

Wow, er objektiver så skjøre? Jeg må innrømme jeg er ikke er så veldig nøye med objektivene mine.

AtW

De dør nok ikke av at man ser hardt på dem. Første gang jeg har opplevd en VR modul sier natta siden 2001. Så svakhet i komponent eller dunk/slag under transport. Uansett burde produsent tatt regningen når det ikke er noen eksterne synlige årsaker til feilen
Lenke til kommentar

Høres ut som et veeeldig tynt argument for at de skal slippe å stå til ansvar for denne sjeldne svakheten. Siden det er så sjelden så bør det jo ikke akkurat være dyrt for dem å ta det ansvaret de bør.

Høres ut som den obligatoriske første avvisningen man får hos forsikringsselskaper og elektrokjeder. De "må" bare prøve å si nei første gang for å filtrere bort de som rett og slett ikke tør eller gidder å ta kampen for å få sin rett.

Hvis beskrivelsen er riktig tror jeg ikke de hadde kommet langt med sin side av saken. En klar garantisak i mine øyne.

Lenke til kommentar

De har nok sitt på det rene; objektivet er straks 5 år gammelt - jeg er næringsdrivende. Så i praksis er de bare forpliktet til å fikse ting det første året. MEN når objektivet til tross for snart 5 år alder ser tilnærmet nytt ut så er det åpenbart at det ikke er kastet rundt. Så da peker dette tilbake på en svakhet i VR-modulen; og da synes jeg at produsent burde tatt ansvar og fikset denne svakheten. Som nevnt; jeg har forsikring og får dekket egenandelen - så dette går mer på prinsipper for min del.

Edit:

Skal legges til at jobben som er gjort på objektivet med tanke på bytte av modul og justering av optikk er perfekt. Sikker på objektivet nå er bedre enn når det var helt nytt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

De har nok sitt på det rene; objektivet er straks 5 år gammelt - jeg er næringsdrivende. Så i praksis er de bare forpliktet til å fikse ting det første året. 

Er det ikke to år nå?

Jeg ville forøvrig aldri ha dekket en reparasjon på noe av utstyret jeg leverer, når det nærmer seg 5 år. Uavhengig av om det er en iboende svakhet som er årsaken eller ikke. 

Lenke til kommentar

De har nok sitt på det rene; objektivet er straks 5 år gammelt - jeg er næringsdrivende. Så i praksis er de bare forpliktet til å fikse ting det første året. 

Er det ikke to år nå?

Jeg ville forøvrig aldri ha dekket en reparasjon på noe av utstyret jeg leverer, når det nærmer seg 5 år. Uavhengig av om det er en iboende svakhet som er årsaken eller ikke. 

I følge kjøpsloven har det blitt 2 år reklamasjon mellom næringsdrivende.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke på lovforpliktelser, men frivillig produsentgaranti. Jeg vil jo anta at Nikon har en grei garantitid og ok vilkår på sine proffobjektiver.

Tja, fabrikkgarantier må man nesten finlese betingelsene, ser ofte at utvidede garantier ikke gjelder kommersiell bruk. Man skulle tro at objektiver som er designet for mer profesjonell bruk burde ha utvidede fabrikkgarantier men de har nok ikke mer en lovverket proklamerer. Vil man ha bedre betingelser inngår man en serviceavtale.

Faktisk så sto det i betingelsene på en såkalt proff vinkelsliper fra blackdecker at alle former for reklamasjon frafalt ved komersiell bruk siden den ikke var designet for hard bruk, De annonserte/reklamerte med at denne vinkelsliperen var like god som en profesjonell vinkelsliper. Det samme gjelder for verktøy på foreksempel Biltema, jula, etc. som reklamerer med 10 års garantier, livstids-garantier, etc. står tydelig gjelder ikke for kommersiell bruk.

Det er mange fallgruver rundt omkring, foreksempel så solgte Jula for noen år siden varmepumper som man kunne montere selv "gjør det selv reklamering" siden de var trykkfylte fra produsenten, leste man garantibetingelsene sto det at pumpen måtte monteres av en autorisert installatør eller bortfalt garantiene, men i monteringsmanualen sto det ingenting angående dette.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tja, fabrikkgarantier må man nesten finlese betingelsene, ser ofte at utvidede garantier ikke gjelder kommersiell bruk. Man skulle tro at objektiver som er designet for mer profesjonell bruk burde ha utvidede fabrikkgarantier men de har nok ikke mer en lovverket proklamerer. Vil man ha bedre betingelser inngår man en serviceavtale.

Er det ikke noe mer enn lovverket proklamerer så er det null garanti. Det er ulovlig å kalle reklamasjon for garanti. Garanti er det som finnes ut over lovverket. Serviceavtale er noe annet/mer enn produsentgaranti.

Faktisk så sto det i betingelsene på en såkalt proff vinkelsliper fra blackdecker at alle former for reklamasjon frafalt ved komersiell bruk siden den ikke var designet for hard bruk, De annonserte/reklamerte med at denne vinkelsliperen var like god som en profesjonell vinkelsliper. Det samme gjelder for verktøy på foreksempel Biltema, jula, etc. som reklamerer med 10 års garantier, livstids-garantier, etc. står tydelig gjelder ikke for kommersiell bruk.

Lovfestet reklamasjon kan ikke frafalle på grunn av produsentens regler. Lovfestet reklamasjon kan kun bortfalle som følge av lovteksten. Det virker som du forveksler loven med produsentens frivillige garanti. Garanti kan bortfalle etter produsentens garantiregler.
Lenke til kommentar

Er det ikke noe mer enn lovverket proklamerer så er det null garanti. Det er ulovlig å kalle reklamasjon for garanti. Garanti er det som finnes ut over lovverket. Serviceavtale er noe annet/mer enn produsentgaranti.

Lovfestet reklamasjon kan ikke frafalle på grunn av produsentens regler. Lovfestet reklamasjon kan kun bortfalle som følge av lovteksten. Det virker som du forveksler loven med produsentens frivillige garanti. Garanti kan bortfalle etter produsentens garantiregler.

Skulle nok spesifisert bedre, men ser ut som du forstår ståa allikevel :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tips til stativ? Helst et hvor jeg kan stå oppreist, og samtidig ikke for tungt og klumpete å drasse på :) Rundt 1000 kr. Kanskje litt stramt budsjett, men vil ikke legge for mye i det om interessen skulle dabbe av.

Ser Andersson bl.a. har et billig til 399 som har fått grei omtale. Kun 142 cm høyt, men klarer vel å gå på kne til den prisen.

https://www.netonnet.no/art/fotoogvideo/tilbehor/stativ/stativ-speilrefleks-og-hybrid/andersson-cat2-0/173746.11179/

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Ser Andersson bl.a. har et billig til 399 som har fått grei omtale.

Kjenner ikke denne modellen, men stativ i denne prisklassen som du linker til har normalt ganske dårlig mekanisk kvalitet (dvs ikke veldig stødig, tåler ikke all verden før det ryker).

Ser du bare for deg sporadisk bruk, og helst med ganske lett utstyr kan det godt være at dette vil fungere helt fint. Beveger du deg opp i pris til rundt 1000 vil du sannsynligvis får noe som tåler en del mer. Lenge siden jeg sjekket stativ av denne typen så jeg har ikke noe konkret å forslå, men vet at det er en modell i 1000-kronersklassen som flere i forumet anbefaler. Kommer sikkert noen som har en link.

Personlig synes jeg det er stor fordel å se/kjenne på et stativ før jeg handler, da er det mulig å sjekke om det er noen opplagte svakheter.

Lenke til kommentar

Det velbon sherpa 600r stativet til rundt 900.-  som ofte ble anbefalt her på forumet er gått ut av produksjon så vet ikke hva som erstatter det i dag.

Ser at Andersson CAT 2.0 kun klarer 3kg kameravekt så man burde vite om det er nok eller ikke utifra kamera og objektiv man ønsker å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...