Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk fatt i en ny Think Tank Shape Shifter fotosekk i dag; den har gått ut av produksjon og versjon 2 er ikke like bra. 

Dette vidunderet har plass til opp til 17" laptop.
2 * D5 med WT-6 på hver
AF-S 24-70mm f/2.8E VR
AF-S 70-200mm f/2.8E VR eller AF-S 80-400mm f/4.5-5.6 VR
2 ekstra kamerabatteri
2 SB-5000 / SB-910
Quantum batteripakke
Et par mobile bredbåndsroutere
Minekort **
Blitsbracket
Lader til macbook med lang kabel
Minnekortlesere
Diverse kabler

Samt det er også plass til et ekstra objektiv om man pakker litt kreativt

 

Den gamle har begynt å falle fra hverandre etter ca 5 års hard bruk. Etter min mening den beste kamerasekken som finnes, anbefales :)

 

Versjon 2 av den fungerer også, men synes første utgave er best.

 

Og det aller viktigste; det blinker ikke kamerasekk av den; så den får være i fred fra de med litt i overkant lange fingrer ;)

 

post-182759-0-90191300-1479231815_thumb.jpg

 

 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ordet "dyrt" fikk kjørt seg igjen når prisen på Olympus OM-D E-M1 MKII ble kjent.

Rødfarge er visst også "dyrt" nede i Tyskland, for man kan få ett Olympus for mellomlegget her til kr. 0,- hvis man kan leve med ett sort objektiv vel og merke istedet for rødt.

http://www.thephoblographer.com/2016/11/15/leica-releases-apo-summicron-m-50mm-f2-asph-red-finish-no-really/#more-96908

Lenke til kommentar

Har arvet et Nikon D90 - er dette fortsatt et bra kamera? Eller kunne jeg fått et helt nytt speilrefleks til 3-4000 med samme bildekvalitet? :)

 

Og; kan man skyte i automodus gitt at man bruker RAW? Altså trenger man egentlig å bruke modusene P/S/A/M, siden man uansett kan endre alt etterpå? Selvsagt flott om man treffer med innstillingene med en gang.

Lenke til kommentar

P/A/S/M er for å styre eksponeringen med lukkertid og blenderåpning, og ja - det trenger du uansett om du skyter jpeg eller Raw. Derimot er ikke hvitbalansen så farlig når du skyter i Raw.

 

D90 er fremdeles et godt kamera, selv om sensorene på de nyere husene har blitt enda litt mer høyoppløste og litt bedre på støy og dynamikk. En fordel er at du kan få autofokus på eldre objektiver uten innebygd fokusmotor.

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to :)

 

Las litt i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1311119&page=1

 

Forsto det sånn at man faktisk kunne velge lukkertid og blenderåpning i etterkant om man tok RAW-bilder - altså at RAW-filen inneholdt både antall foton per tid (per punkt), type foton (farge) og plassering (ved justering av blenderåpningen i ettertid), men detta kan man altså ikke? Er helt ny med speilrefleks, så blir dessverre en del ignorante spørsmål.

Lenke til kommentar

Fantastisk irriterende; AF-S 17-35mm f/2.8 var klar til henting av kjøper. Så laget den høyfrekvent lyd av fokusmotoren (aldri hørt før). Så brukte jeg optikken en halvtimes tid og nå er den helt fin. Antageligvis bare smørning som hadde stivnet etter 5 år stående i esken.

 

Lærdom: Test ting før man skal selge ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

2bb1: Nei, det lar seg ikke gjøre.

 

Lukkertiden er tiden lyset samles i hver piksel. PCen har ingen mulighet til å vite når innenfor det tidsintervallet lyset falt og heller ikke hvor mye lys som faller på pikselen utenfor det tidsintervallet. Sammenlign gjerne med en regnmåler. Sjekker man måleren to ganger om dagen, kl 08 og 12, har man ingen mulighet for å vite om regnet kom mellom kl 08 og 09 eller 11 og 12. Ei heller hvor mye som kom utenfor det intervallet man målte.

 

Blenderåpningen er en fysisk barriere som gir visse fysiske effekter. Den sitter i objektivet. Sensoren kan ikke vite noe om hvordan bildet ville blitt dersom blenderen var annerledes. Lukkeren sitter også før sensoren.

 

En piksel registrerer ikke fargen til hvert foton. Enkelt forklart registrerer hver piksel bare mengden fotoner som faller innenfor spekteret til én primærfarge, R, G eller B. Det er dette som registreres i råfila. Når dette skal konverteres til jpeg så interpoleres de to andre fargene til hver av pikslene ved hjelp av verdiene i nabopikslene. Det er ikke fysisk umulig å registrere fargen til hvert enkelt foton, men så vidt jeg vet er det ingen dugelige teknologier som har potensiale for det i nær fremtid, i fotosammenheng, uten store kompromisser.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På Canon sine speilreflekser kan du ikke bruke RAW i auto mode kun JPG, om Nikon har samme greia vet jeg ikke.

 

Det er hvitbalansen, større fargespekter og eksponeringen du kan jobbe enklere med i RAW.

 

Skikkelige kamera har ikke slike kunstige begrensninger.

 

Og hva er et skikkelig kamera da ?

 

Går utifra at skikkelige fotografer ikke bruker automode så da er det ikke et problem, det er flere begrensinger i automode og det er en grunn for at alle disse begrensingene finnes og det er ikke gjort for å kødde med forbrukerne.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nautica: Mitt D90 klarer iallefall RAW+JPEG i Auto-modus.

 

Simen1: Takk for utfyllende forklaring! Da kommer jeg nok til å bruke P/S/A/M fremover.

 

Likte spesielt M hvor jeg kan bestemme både lukkertid og blenderåpning raskt med de to rullehjulene. P og A lar meg bare endret blenderåpning ser det ut som, mens S justerer bare lukkertid. P kan vel programmeres/forhåndsinnstilles siden det står for "program", men antar S/A/M ikke er ment for forhåndsinnstillinger.

 

Når det kommer til objektiv har jeg medfølgende kitobjektiv 18-55 + 55-200 (begge Nikon + VR). Men disse er ikke så lyssterke slik jeg har forstått det. De fungerer vel fint til selskapsbilder og landskapsbilder, men de duger kanskje ikke til nærbilder/makro? Isåfall har dere tips til objektiv? :)

 

Kom gjerne med stativforslag i samme slengen. Har sett på Manfrotto 190XB, men usikker på om det er stabilt nok? Er ingen fjellgeit så kommer til å frakte alt i bil, men alltid fint at ting er lette og tar liten plass.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...