Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nye AF-S 70-200mm f/2.8E virker svært lovende. Den ultimate testen på lørdag; Skal vi danse finalen.

Da kommer du kanskje og med en utdypende kommentar ang. det alle andre snakker om på dette objektivet.. plassbyttet på zoom- og fokusring? :p

 

Dette er en vanesak selvsagt; det føles veldig naturlig. Som du kanskje vet så er gummien på fokus og zoom ring forskjellige; og utformingen av disse har samme mønster som før. Så jeg er litt skeptisk, og innrømmer det er litt uvant. - selv om jeg helt naturlig tok tak i zoom ring umiddelbart uten å gå omveien om fokus. Hele objektivet er noe kortere vs forrige utgave. Når man bruker stativfoten å lene på håndflata så har man helt naturlig tilgang til zoom-ringen nå. Ser fortsatt ikke helt gleden med de 4 nye knappene på objektivet (fokus/eksponeringslås) - men disse har jeg heller ikke brukt veldig mye på de større teleobjektivene (hvor de alltid har vært). 

 

Edit:

De 4 fokus/eksponeringslås-knappene kan jeg se langt mer nytteverdi av om man ikke har dedikert AF-knapp på kamerahuset. Men siden man har egen knapp for fokus på begge grepene på D5 vil dette aldri bli brukt av meg.

 

Det nye objektivet balanserer enda bedre på D5; hjelper med litt kortere optikk (kan ikke være langt unna samme lengde på den nye 24-70mm f/2.8E VR og det nye 70-200mm f/2.8E VR

 

Edit2:

Zoom-ringen er forøvrig silkemyk å vri på. Langt mer motstand på forrige utgave av objektivet.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Nye AF-S 70-200mm f/2.8E virker svært lovende. Den ultimate testen på lørdag; Skal vi danse finalen.

Da kommer du kanskje og med en utdypende kommentar ang. det alle andre snakker om på dette objektivet.. plassbyttet på zoom- og fokusring? :p

 

Ikke at jeg har prøvd det, men jeg ville langt ha foretrukket et objektiv med zoomringen ytterst, særlig teleobjektiv. Det blir definitivt mer stødig av å holde lenger ut med venstre hånd. 

Lenke til kommentar

 

 

Nye AF-S 70-200mm f/2.8E virker svært lovende. Den ultimate testen på lørdag; Skal vi danse finalen.

Da kommer du kanskje og med en utdypende kommentar ang. det alle andre snakker om på dette objektivet.. plassbyttet på zoom- og fokusring? :p

 

Ikke at jeg har prøvd det, men jeg ville langt ha foretrukket et objektiv med zoomringen ytterst, særlig teleobjektiv. Det blir definitivt mer stødig av å holde lenger ut med venstre hånd. 

 

Det er jo det som er scenario nå; zoom ring er flyttet ytterst. Stabiliteten blir uten tvil bedre ved å ha zoom ring ytterst; men det blir tyngre å holde armen 15 cm lengre ut over flere timer. Den nye 70-200 er forøvrig kortere og lettere. Kan ikke uttale meg om hvordan dette vil fungere når man bruker dette kontinuerlig over en dag i strekk. Men for det lille jeg har testet så har det fungert utmerket

Lenke til kommentar

 

Ikke at jeg har prøvd det, men jeg ville langt ha foretrukket et objektiv med zoomringen ytterst, særlig teleobjektiv. Det blir definitivt mer stødig av å holde lenger ut med venstre hånd. 

 

Det er jo det som er scenario nå; zoom ring er flyttet ytterst. Stabiliteten blir uten tvil bedre ved å ha zoom ring ytterst; men det blir tyngre å holde armen 15 cm lengre ut over flere timer. Den nye 70-200 er forøvrig kortere og lettere. Kan ikke uttale meg om hvordan dette vil fungere når man bruker dette kontinuerlig over en dag i strekk. Men for det lille jeg har testet så har det fungert utmerket

 

Mulig det var uklart, men det var det jeg mente: Jeg har bare brukt den gamle med zoomringen innerst, og ville heller hatt den ytterst som på den nye. Har forresten nettopp solgt den, bruker den for lite etter at guttungen sluttet med fotball og har begynt med roing i stedet. 200mm monner ikke stort ut på vannet...

Får se om ikke aksjeutbyttet neste år tillater kjøp av en 80-400G

Endret av tow
Lenke til kommentar

 

 

Ikke at jeg har prøvd det, men jeg ville langt ha foretrukket et objektiv med zoomringen ytterst, særlig teleobjektiv. Det blir definitivt mer stødig av å holde lenger ut med venstre hånd. 

 

Det er jo det som er scenario nå; zoom ring er flyttet ytterst. Stabiliteten blir uten tvil bedre ved å ha zoom ring ytterst; men det blir tyngre å holde armen 15 cm lengre ut over flere timer. Den nye 70-200 er forøvrig kortere og lettere. Kan ikke uttale meg om hvordan dette vil fungere når man bruker dette kontinuerlig over en dag i strekk. Men for det lille jeg har testet så har det fungert utmerket

 

Mulig det var uklart, men det var det jeg mente: Jeg har bare brukt den gamle med zoomringen innerst, og ville heller hatt den ytterst som på den nye. Har forresten nettopp solgt den, bruker den for lite etter at guttungen sluttet med fotball og har begynt med roing i stedet. 200mm monner ikke stort ut på vannet...

Får se om ikke aksjeutbyttet neste år tillater kjøp av en 80-400G

 

AF-S 80-400mm f/2.8G VR er ekstremt bra (den gamle modellen av denne er kort oppsummert ubrukelig; så ikke kjøp den gamle på bruktmarkedet), ikke optimalt for innendørs bruk uten blits selvsagt. Bruker den stort sett alltid når jeg tar bilder av de kongelige :) Rask fokus, god rekkevidde, vanvittig bra optisk og bare litt tyngre enn 70-200mm f/2.8. Pleier da ofte låse den i f/5.6 så slipper jeg variabel blender over zoom-området.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

AF-S 80-400mm f/2.8G VR er ekstremt bra (den gamle modellen av denne er kort oppsummert ubrukelig; så ikke kjøp den gamle på bruktmarkedet), ikke optimalt for innendørs bruk uten blits selvsagt. Bruker den stort sett alltid når jeg tar bilder av de kongelige :) Rask fokus, god rekkevidde, vanvittig bra optisk og bare litt tyngre enn 70-200mm f/2.8. Pleier da ofte låse den i f/5.6 så slipper jeg variabel blender over zoom-området.

 

Tar gjerne en 2,8-versjon av 80-400, ja :dribble:

Ellers, det er akkurat min konklusjon også, D-versjonen er bortkastet. Da kjøper jeg heller en 70-300 for å ha noe inntil videre, de er omtrent gratis og måler faktisk veldig bra på dxomark, bedre enn 80-400D.

Lenke til kommentar

 

 

AF-S 80-400mm f/2.8G VR er ekstremt bra (den gamle modellen av denne er kort oppsummert ubrukelig; så ikke kjøp den gamle på bruktmarkedet), ikke optimalt for innendørs bruk uten blits selvsagt. Bruker den stort sett alltid når jeg tar bilder av de kongelige :) Rask fokus, god rekkevidde, vanvittig bra optisk og bare litt tyngre enn 70-200mm f/2.8. Pleier da ofte låse den i f/5.6 så slipper jeg variabel blender over zoom-området.

Tar gjerne en 2,8-versjon av 80-400, ja :dribble:

Ellers, det er akkurat min konklusjon også, D-versjonen er bortkastet. Da kjøper jeg heller en 70-300 for å ha noe inntil videre, de er omtrent gratis og måler faktisk veldig bra på dxomark, bedre enn 80-400D.

Trykkfeil som jeg regner med at du skjønte, En f/2.8 utgave hadde blitt så massiv og tung at du ville ikke hatt den ;-)
Lenke til kommentar

 

 

AF-S 80-400mm f/2.8G VR er ekstremt bra (den gamle modellen av denne er kort oppsummert ubrukelig; så ikke kjøp den gamle på bruktmarkedet), ikke optimalt for innendørs bruk uten blits selvsagt. Bruker den stort sett alltid når jeg tar bilder av de kongelige :) Rask fokus, god rekkevidde, vanvittig bra optisk og bare litt tyngre enn 70-200mm f/2.8. Pleier da ofte låse den i f/5.6 så slipper jeg variabel blender over zoom-området.

Tar gjerne en 2,8-versjon av 80-400, ja :dribble:

Ellers, det er akkurat min konklusjon også, D-versjonen er bortkastet. Da kjøper jeg heller en 70-300 for å ha noe inntil videre, de er omtrent gratis og måler faktisk veldig bra på dxomark, bedre enn 80-400D.

Trykkfeil som jeg regner med at du skjønte, En f/2.8 utgave hadde blitt så massiv og tung at du ville ikke hatt den ;-)

 

Vet :wee:

Lenke til kommentar

Tja, er nok prisen og utformingen av annonsen som avgjør hvor fort en vare blir solgt, har bestandig solgt i løpe av noen timer og et par ganger har det tatt noen dager hvis det har vært mer upopulære fotoprodukter. Kan også legge til at jeg ikke selger billig men ligger stort sett mitt på treet.

Solgte faktisk en 70-200 f/2.8 for 2K mer en en tilsvarende som hadde ligget et par uker til salg på samme salgssted, var mer utformingen av annonsen som solgte objektivet da.

Lenke til kommentar

Jeg har merket meg at tid på året; og som nevnt utforming av annonse og ikke minst bilder har stor betydning.

 

Edit:

Naturligvis til dyrere produkter man selger; til lengre tid kan det gå. Merket meg at D4-kamerahusene tok sin tid å selge. Om jeg husker rett ble de solgt rett i området 20.000 pr stk. Ser ut som smertegrensen for folk flest ligger på 10.000, alt under 10.000 blir borte raskt - det over pleier ta lengre tid. Ekstrem tele kan ta 6 måneder (ikke så mange som kjøper slikt utstyr).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...