Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

Her er litt om global shutter og higher dynamic range som Canon holder på å utvikler.

 

 

Canon researchers will discuss high-resolution, large-format CMOS imaging technology for use in high-performance cameras large enough to take photographs and videos at ultra-high-definition resolution.

The Canon researchers developed a new architecture that enables the readouts of multiple pixels to be accumulated and stored in memory, and then processed all at once. This technique enabled the implementation of a global shutter while also delivering excellent noise and dark current performance and high dynamic range (92dB at a standard 30fps frame rate).

 

 

Så ca 15 stops, omtrent en stop bedre enn dagens sensorer?

 

Global shutter virker det som alle aktørene har drevet med en stund, håper de snart får sving på det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DP har testet Tamron 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD G2 og er relativ fornøyde.

 

 

I have to admit that I didn't expect to see the second generation of Tamron's first 150-600mm VC lens arriving this soon. And, I didn't expect the upgrade to be such a substantial one. While I can't say that image quality was dramatically improved, the form and function of this lens definitely were.

Lenke til kommentar

Nå har Canon lagt ut 120mp CMOS sensoren for salg til 3parts produsenter, men det er tvilende at vi får se den i et kamera med det første.

 

 

As reported back in August, Canon is going to be selling sensors for OEM use. It’ll be interesting to see who is the first to use the 120mp CMOS sensor.

Keep in mind these image sensors will likely be used for something other than still cameras, and could appear in things like cars, robots and other pieces of technology.

View the gallery below for the tech specs of chips that will be available.

 

Canon%2B3.png

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nå har Canon lagt ut 120mp CMOS sensoren for salg til 3parts produsenter, men det er tvilende at vi får se den i et kamera med det første.

Interessant. De har også lagt ut for salg en Full HD-sensor med 19 mikron piksler og litt i underkant av fullformat-størrelse. Mon tro hva sensorene selges for, sammenlignet med mer vanlige sensorer. Antar de blir en god del dyrere.

Lenke til kommentar

 

Nå har Canon lagt ut 120mp CMOS sensoren for salg til 3parts produsenter, men det er tvilende at vi får se den i et kamera med det første.

Interessant. De har også lagt ut for salg en Full HD-sensor med 19 mikron piksler og litt i underkant av fullformat-størrelse. Mon tro hva sensorene selges for, sammenlignet med mer vanlige sensorer. Antar de blir en god del dyrere.

 

Du får si at du er fra "troll motorcompany" eller noe sånt og spørre etter en vareprøve :p

Lenke til kommentar

Siden jeg "tar mye bilder" (er ikke proff, eller noe oppsiktsvekkende flink), har jeg fått i oppgave å ta portrettbilder av noen på jobb, er ikke så vant til den slags, tar oftest bilder av folk "i farta", ikke når de er oppstilt. Noen tips? Har kamera, en liten blits, og svært moderat budsjett til utstyr for denne oppgaven. Det er mye lys ovenfra på jobb (normalt kontor), så skyggene er ikke så fine, folk ser litt "skumle" ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

ATWindsor:

Prøv å skyt blitsen inn i en hvit vegg eller hvitt tak og prøv å utnytte vinduslyset som "fill light" fra motsatt side. Særlig vinduer på byggets nordre side gir et flott lys, men om dette ikke er mulig så kan du likevel få et fint naturlig lys på en overskyet dag fra andre sider.. Prøv å bruke blitsen til å fylle ut skygger i størst mulig grad, men unngå å peke den direkte på personen du tar bilde av. Lykke til.

Lenke til kommentar

ATWindsor:

Prøv å skyt blitsen inn i en hvit vegg eller hvitt tak og prøv å utnytte vinduslyset som "fill light" fra motsatt side. Særlig vinduer på byggets nordre side gir et flott lys, men om dette ikke er mulig så kan du likevel få et fint naturlig lys på en overskyet dag fra andre sider.. Prøv å bruke blitsen til å fylle ut skygger i størst mulig grad, men unngå å peke den direkte på personen du tar bilde av. Lykke til.

 

Takk for tips, litt redd for å blitze taket, vil jeg ikke da forsterke skyggeeffekten fra lyskilder i taket? Hva med en sånn liten rundt "sølvsak" som reflekterer lys, de er ganske små og billige, har de grei funksjon?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

ATWindsor:

Prøv å skyt blitsen inn i en hvit vegg eller hvitt tak og prøv å utnytte vinduslyset som "fill light" fra motsatt side. Særlig vinduer på byggets nordre side gir et flott lys, men om dette ikke er mulig så kan du likevel få et fint naturlig lys på en overskyet dag fra andre sider.. Prøv å bruke blitsen til å fylle ut skygger i størst mulig grad, men unngå å peke den direkte på personen du tar bilde av. Lykke til.

 

Takk for tips, litt redd for å blitze taket, vil jeg ikke da forsterke skyggeeffekten fra lyskilder i taket? Hva med en sånn liten rundt "sølvsak" som reflekterer lys, de er ganske små og billige, har de grei funksjon?

 

AtW

 

 

 

Slå av taklysene.

 

Om du har noen hundrelapper i budsjett ville jeg dog ha skaffa en sync-kabel til blitsen og en enkel softboks til den. Så kan du enten få noen til å holde blitsen, eller bare holde den selv mens du tar bilder. Gjerne på skrå slik at det legger seg noen pene skygger på den ene sida av ansiktet - men fortsatt lys på begge øynene. 

 

En slik "sølvsak" - eller reflektor - vil neppe hjelpe så veldig mye med lysene som er på jobben din. Funker best sammen med en blits som nevnt tidligere (for å myke opp skyggene på den sida det ikke er blitslys), eller med sollys. 

 

--

 

In other news: Har endelig bestilt meg systemkamera igjen, etter at jeg måtte levere utstyret mitt tilbake til Fujifilm da jeg slutta å jobbe for dem for et par måneder siden. Tror det blir en fin liten pakke: 

X-T2 + 18-55/2.8-4

18/2

35/1,4 

90/2

 

Reiste rundt i Kina, Mongolia og Russland i to måneder med de samme objektivene (og X-T1), minus zoomen. Savnet vel egentlig aldri noe annet. Så fant ut at da trenger jeg vel ikke noe mer nå heller. 

 

Jeg tror faktisk et par år i kamerabransjen har kurert alt som heter GAS. 

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

 

ATWindsor:

Prøv å skyt blitsen inn i en hvit vegg eller hvitt tak og prøv å utnytte vinduslyset som "fill light" fra motsatt side. Særlig vinduer på byggets nordre side gir et flott lys, men om dette ikke er mulig så kan du likevel få et fint naturlig lys på en overskyet dag fra andre sider.. Prøv å bruke blitsen til å fylle ut skygger i størst mulig grad, men unngå å peke den direkte på personen du tar bilde av. Lykke til.

 

Takk for tips, litt redd for å blitze taket, vil jeg ikke da forsterke skyggeeffekten fra lyskilder i taket? Hva med en sånn liten rundt "sølvsak" som reflekterer lys, de er ganske små og billige, har de grei funksjon?

 

AtW

 

 

Fungerer fint å blitse taket, gjort det ofte selv med godt hell sålenge det er hvitt. Blitsen vil treffe taket i ett relativt stort område, og reflekteres ned igjen desto større, noe som vil gjøre det mykt. Legger ved et gammel eksempelbilde. Enkel blits, på kameraet, rett opp i taket.

 

Edit: Bare unngå min tabbe her, nemlig en vegg med litt mønster rett bak motivet. Vet ikke hvor tette utsnitt du skal ta av dine kolleger, men en blits i taket fungerer helt greit til hovedlys i selv mindre kontorrom \ et skrivebordsområde.

 

Edit 2: En reflektor kan absolutt løfte opp skyggene litt ja. For å ta bildet mitt som eksempel: Hadde motivet selv holdt en reflektor i armene under bildekanten, så ville blitsslyset truffet den og reflektert opp igjen en del lys. Kunne hindra noen skygger du ser her, under nesa  og over øynene osv.

post-138195-0-48199500-1478290154_thumb.jpg

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Flytt motivet en meter fra veggen du bruker som bakgrunn og på normale blendere vil evt. mønstre i bakgrunnen forsvinne. 

 

 

Edit: 

Et ninjatriks jeg ofte bruker på jobb når jeg trenger et kjapt og enkelt kildebilde er rett og slett å finne skyggesida av huset. Altså når det er dagslys ute (eller bare overskyet). 

 

Perfekt lys til straighte portretter: 

post-27106-0-98412100-1478290781_thumb.jpg

 

(spaltene i trepanel er verre å få til å forsvinne - på normale avstander og blendere - som du ser)

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

...(er ikke proff, eller noe oppsiktsvekkende flink), ......

 

Kjenner meg igjen. Har du et vindu kan du bruke det som lyskilde så lenge du ikke får sol rett på personen. Gir veldig diffust lys, kanksje vel diffust, men bedre enn dårlig lys ovenfra hvis det er alterantivet. Ulempe hvs det er veldig skiftende lys ut, men kan du velge en dag med stabilt vær kan det fungere bra.

 

Uansett hva du gjør, pass på at det ikke blir skygger i øynene - vanskelig å få bra i etterbehandling hvis det er skygger der.

 

Prøv oppsettet først, gjerne en dag før med en frivillig. Lettere å se eventuelle tabber på PC'en enn mens du er stresset og midt oppi jobben.

 

Har du et eller annet nøytralt, gråkort, passport el.l så få det med på et bilde så du har noe å sette hvitbalanse på. Ikke det at du nødvendigvis skal ha det helt nøytralt, men fint å ha muligheten hvis du er usikker på fargene.

 

Bakgrunn er viktig. Har jobben en "ren" vegg (på riktig sted), en prosjektorskjerm el.l så bruk det til bakgrunn.

 

Det er flere her som vet mye mer enn meg om portretter og flere gode kommentarer allerede, men vikig å ikke ha alt for mye nytt å passe på når du skal gjøre noe likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...