Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...

 

Senebetennelse i høyre hånd også *knaske Voltaren* 

 

Fastlegen min anbefalte å bruke voltaren i salveform. Mindre fare for bivirkninger og virker mer direkte mot smerten sa han. Noen av pasientene hans har visst oppnådd veldig gode resultater på denne måten sa han.

 

Og grattis med bilder på forsiden!

Lenke til kommentar

 

...

 

Senebetennelse i høyre hånd også *knaske Voltaren* 

 

Fastlegen min anbefalte å bruke voltaren i salveform. Mindre fare for bivirkninger og virker mer direkte mot smerten sa han. Noen av pasientene hans har visst oppnådd veldig gode resultater på denne måten sa han.

 

Og grattis med bilder på forsiden!

 

Har prøvd salveformen også, fungerer ikke like bra for min del.

 

Takk, ikke første gang - men fortsatt gøy :)

Lenke til kommentar

Når dere fotograferer for privatpersoner mot betaling, hvilke avtaler inngår dere vanligvis da? Altså hva får kunden? Og finnes det noen gode utkast til kontrakt?

Om man ikke har planer om å bruke bildene selv, så er jo ikke dette noe problem. Ta bildene; lever dem og send faktura. De få gangene jeg tar bilder for privatpersoner jeg ikke kjenner (f.eks bryllup) så avtaler jeg å dele betalingen i 2. Halvparten først; så gjør jobben; få betaling (for siste halvdel) og så leverer ut bilder elektronisk. Orker ikke styre med print og andre ting, det er penger å tjene der, men det tar altfor mye tid. Når jeg leverer fra meg bildene som kunde har betalt for, så kan de bruke dem til nøyaktig hva de selv ønsker (leverer dem i høykvalitets JPEG i maks oppløsning, normalt sett i AdobeRGB fargerom). Enkelte ganger leverer jeg også WEB-oppløsning (2048 eller 1024px) i sRGB fargerom i tillegg.

 

Man kan selvsagt sette restriksjoner for at bildene ikke skal manipuleres/editeres osv; men hvorfor bruke tiden på det? - da må man jo følge opp. Flertallet vet hvordan bildene jeg leverer ser ut allerede; så om noen ønsker å ødelegge dem selv så får de kjøre på med det.

 

Det blir ofte et styr med å kreve inn penger fra privatpersoner (gjelder ikke alle, men skjer veldig ofte). Så om man ikke har mottatt 1/2 betaling på konto i forkant så møter jeg ikke opp. Samt de får ikke bildene før siste halvdel er innbetalt. Dette er dessverre realiteten av samfunnet vi lever i. De fleste bryr seg ikke med å betale om de allerede har fått levert bildene - og da må man inn med inkasso og det blir masse styr; koster penger gjør det også. Uansett, har jeg gjort jobben så flyr alt til inkasso om jeg ikke får penger på konto etter 1 purring (inkassoselskap sender inkasso-varsel; jeg har funnet det best å bruke tiden min på å ta bilder; ikke fikle med administrative ting).

 

Vipps og andre lignende betalingsløsninger har også gjort ting langt enklere. Da kan man ta betaling ved oppmøte før jobben gjennomføres. Gjør livet langt enklere. Tidligere når jeg jobbet mye mot privatkunder så hadde jeg betalingsterminal fra Nets - men det koster en del å leie pr måned. Så sluttet med det etter at jeg beveget meg mer mot bedriftsmarkedet.

 

Flertallet av fotografer gjør dette med salg av bilder altfor komplisert. Masse avanserte kontrakter og restriksjoner. Det blir litt som om Samsung skulle selge TV du kun kan se på NRK med uten å betale ekstra. La kunden få gjøre som de vil. Ta heller nok betaling når du gjør jobben. Jeg tar i hovedtrekk betalt for tiden min; og bryr meg svært lite om hva bildene brukes til.

 

Til slutt, privatmarkedet for fotografer er stress - ikke slutt dagjobben din for å satse på det segmentet er mitt tips ;)

Samt, dropp latterlige ting som vannmerke på bildene. Det er ikke god reklame, bare irriterende å se på (hadde min fase der jeg også gjorde det).

 

Edit:

Om man ønsker å bruke bildene i egen portefølje; så kan det være veldig smart å få godkjent denne bruken skriftlig med signatur. Det holder i praksis med muntlig godkjenning, men folk skifter mening og da kan du få kjempetrøbbel med å ha brukt bilder i egen portefølje som ikke er godkjent (selv om det er godkjent). Viktig å kunne dokumentere dette; spesielt for privatpersoner. 

 

https://www.inphilanthropy.org/sites/default/files/resources/Sample%20Photo%20Release%20Form.pdf

Endret av TGB
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Da var 5D Mark IV bestilt. Gleder meg, selv om det betyr at det blir en stund før jeg bestiller X-T2 og mer optiikk til begge systemer.

 

Jeg tenker meg at jeg med tiden skal bruke 5D4 (sammen med min analoge Hasselblad) for det meste i studio og situasjoner ute der jeg ikke trenger å forflytte meg så langt til fots, og så ha X-T2 til "out-and-about"-kamera sammen med X100T.

Lenke til kommentar

Ser ut som det har blitt en form for enighet imellom Canon og de søksmålene mot "gråmarkedet" som jeg nevnte for en god stund siden.

 

 

The dismissal “with prejudice” is the red herring that there was a settlement agreement between the two parties. Otherwise, Canon would have simply dismissed the case without prejudice – meaning that it could re-open the case at a later date for any given reason. Get It Digital wanted the case closed with the option for Canon to re-file and that would have been part of the terms of the settlement. As long as Get It Digital lives up to end of the settlement agreement (i.e., stops selling gray market cameras), Canon won’t sue it again.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Da var 5D Mark IV bestilt. Gleder meg, selv om det betyr at det blir en stund før jeg bestiller X-T2 og mer optiikk til begge systemer.

 

Jeg tenker meg at jeg med tiden skal bruke 5D4 (sammen med min analoge Hasselblad) for det meste i studio og situasjoner ute der jeg ikke trenger å forflytte meg så langt til fots, og så ha X-T2 til "out-and-about"-kamera sammen med X100T.

Du får parre 5D4 med denne :)

 

 

The MTF charts predicted excellence in regards to 16-35 L III image quality and the good news is that I think you will find that expectation fully delivered. With a pair of Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM Lenses going through formal and informal testing, we have not been left disappointed. This lens is absolutely razor sharp across the entire full frame sensor at 16mm f/2.8, showing very impressive resolution and contrast. Stopping down makes very little 16mm sharpness difference in the center of the plane of sharp focus.

Lenke til kommentar

 

Da var 5D Mark IV bestilt. Gleder meg, selv om det betyr at det blir en stund før jeg bestiller X-T2 og mer optiikk til begge systemer.

 

Jeg tenker meg at jeg med tiden skal bruke 5D4 (sammen med min analoge Hasselblad) for det meste i studio og situasjoner ute der jeg ikke trenger å forflytte meg så langt til fots, og så ha X-T2 til "out-and-about"-kamera sammen med X100T.

Du får parre 5D4 med denne :)

 

 

The MTF charts predicted excellence in regards to 16-35 L III image quality and the good news is that I think you will find that expectation fully delivered. With a pair of Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM Lenses going through formal and informal testing, we have not been left disappointed. This lens is absolutely razor sharp across the entire full frame sensor at 16mm f/2.8, showing very impressive resolution and contrast. Stopping down makes very little 16mm sharpness difference in the center of the plane of sharp focus.

 

 

Tja, før eller senere, kanskje, men først på listen står Sigma Art 85 mm f/1.4. Deretter vurderer jeg Canons 24-70 f/4 eller f/2.8, en god vidvinkelzoom (som den du foreslår), og 100-400. Mht sistnevnte er det nok mer sannsynlig at jeg går for Fuji X-T2 med deres 100-400. Lettere å bære på i tilfelle safari, og gir litt ekstra teleeffekt for pengene.

Lenke til kommentar

Da har man jaggu meldt seg inn i superteleklubben også.

 

Slo til på en Nikon 500mm F4 AF-S med ny fokusmotor og plettfrie glass til den nette summen av 16900. Prøvd og kjøpte 30 min kjøring hjemmefra hos forhandler, det må da være innafor:)

Gratulerer :)

 

Den fungerer fint med 1.4 og 2.0 TC også.

Lenke til kommentar

Noen av dere som har erfaring med Wacom Intuos Pro? Jeg sliter med driveren, og med å få den trådløse koblingen til å virke.

 

Jeg har installert driveren fra Wacom og restartet maskinen, og pennen funker på brettet så lenge det er koblet i USB, men jeg får likevel beskjed om at "The driver was not found" når jeg forsøker å endre på noe, og i Wacom properties-appen er heller ikke brettet mitt listet opp. Så fort jeg trekker ut USB-kabelen slutter det å funke, men batteriet skal være ladet opp og jeg har forsøkt å ha den trådløse USB-dongelen i flere ulike USB-porter, med og uten ekstra strøm, både foran på PCen og i skjermenes USB-hub.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...