Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Vet noen om det finnes mulighet for å highlighte en slider i Lightroom med tastaturet, for deretter å kunne justere den med scrollhjulet?

 

Drømmen min er å kunne holde inne en tast, gjerne en ekstratast på et gamertastatur, og deretter kunne justere den tilknyttede slideren med scrollhjulet på musa. Jeg vet det finnes programmer som VSCO Keys, men de fleste løsningene jeg har sett, innebærer at man trykker gjentatte ganger på en tast for å justere den aktuelle slideren, i stedet for å highlighte slideren og justere den med scrollhjulet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet noen om det finnes mulighet for å highlighte en slider i Lightroom med tastaturet, for deretter å kunne justere den med scrollhjulet?

 

Drømmen min er å kunne holde inne en tast, gjerne en ekstratast på et gamertastatur, og deretter kunne justere den tilknyttede slideren med scrollhjulet på musa. Jeg vet det finnes programmer som VSCO Keys, men de fleste løsningene jeg har sett, innebærer at man trykker gjentatte ganger på en tast for å justere den aktuelle slideren, i stedet for å highlighte slideren og justere den med scrollhjulet.

Om hver enkelt parameter har en egen knapp vet jeg ikke men du kan venstreklikke på markøren for og arkivere den i slideren du vil justere, da kan du bruke scrolleren, straks du flytter pilen bort fra spesifikke slideren fungerer det ikke lengre. Du kan også klikke på tallet helt til høyre på sliderene og da skrive i ønsket parametere.

 

Edit: enkelte parameter kan direktejusteres via snarveier på tastaturet men tror ikke noen slidere kan gjøre dette.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Om hver enkelt parameter har en egen knapp vet jeg ikke men du kan venstreklikke på markøren for og arkivere den i slideren du vil justere, da kan du bruke scrolleren, straks du flytter pilen bort fra spesifikke slideren fungerer det ikke lengre. Du kan også klikke på tallet helt til høyre på sliderene og da skrive i ønsket parametere.

 

Edit: enkelte parameter kan direktejusteres via snarveier på tastaturet men tror ikke noen slidere kan gjøre dette.

 

 

Ja, er klar over dette, men takk for tipset. :) Ønsket mitt er å ikke måtte bruke tid på å flytte blikket og musa for å plassere pekeren over slideren. Målet er å øke effektiviteten når jeg jobber. Å ha et gamertastatur som Corsair K95, hvor hver makroknapp tilsvarte "å holde musa over en slider", slik at slideren kunne justeres med scrollhjulet, hadde gitt meg en bra produktivitetsboost. Det jeg bruker mest tid på når jeg redigerer store mengder bilder, er å flytte blikket og musa mellom sliderne.

 

Det finnes mange ulike løsninger med MIDI-kontrollere, motoriserte fadere og lignende, men for Windows ser det ikke ut til at det finnes én god integrert løsning, alt krever en del "hacking", uten å oppnå et fullgodt resultat. Dessuten ønsker jeg ikke å flytte hendene fram og tilbake mellom MIDI-kontrollere, mus og tastatur.

 

 

 

 

2813147.jpg

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Fant dessverre ikke de riktige snarveiene, vet ikke om de en gang finnes gjennom API-et til Lightroom. Har postet forespørsler på MIDI2LR og Lightrooms offisielle forum.

 

Ser ut til at det nærmeste jeg kommer, er å kjøpe et lite MIDI-brett med 8-16 vriknotter (encoders), men da blir det fort mindre ergonomisk og mer bevegelse med hendene enn jeg ønsker.

Lenke til kommentar

Ser ut til at det nærmeste jeg kommer, er å kjøpe et lite MIDI-brett med 8-16 vriknotter (encoders), men da blir det fort mindre ergonomisk og mer bevegelse med hendene enn jeg ønsker.

 

Vet ikke om det er interessant, men det finnes diverse hardwareløsninger, da i tillegg til tastatur.

Husker ikke hvor jeg så det opprinnelig, men fant denne siden som inneholder en del info.

 

Edit: Fant også noen referanser til et produkt som het VSCO Keys. Det ble lagt ned som produkt i fjor høst, men er tilgjengelig som Open Source program. Siden jeg aldri har brukt det og ikke vet eksakt hva det kan gjøre er dette ikke en anbefaling, men noe du kan sjekke ut hvis du synes det ser interessant ut.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan jeg har vært så mye på internet og Youtube uten å ha sett på Chelsea & Tony Northrup. Fant de for en uke eller to siden på YT. Liker de skikkelig godt og har en del gode (og mye morsomme videoer). Liker å se på LIVE-opptakene deres.

Måtte teste Squarespace, da kjører en plug for de hver eneste episode. Veldig lett og intuitivt å lage foto-blogg/portfolio der. Enda lettere enn Wordpress. Må bare lære litt domain-mapping før jeg får det på min side.

Noen her som har teste de da? Synes prislappen er litt stiv. Blir over 1000kr i året for å ha en personlig blogg som ingen blir å lese. :p

 

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan jeg har vært så mye på internet og Youtube uten å ha sett på Chelsea & Tony Northrup. Fant de for en uke eller to siden på YT. Liker de skikkelig godt og har en del gode (og mye morsomme videoer). Liker å se på LIVE-opptakene deres.

 

Måtte teste Squarespace, da kjører en plug for de hver eneste episode. Veldig lett og intuitivt å lage foto-blogg/portfolio der. Enda lettere enn Wordpress. Må bare lære litt domain-mapping før jeg får det på min side.

Noen her som har teste de da? Synes prislappen er litt stiv. Blir over 1000kr i året for å ha en personlig blogg som ingen blir å lese. :p

 

Det blekner jo i forhold til hva man bruker på fotoutstyr for å ta bildene til siden som ingen kommer til å se. :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blekner jo i forhold til hva man bruker på fotoutstyr for å ta bildene til siden som ingen kommer til å se. :D

 

Haha, forsåvidt sant det. Er ikke så mye om man kjøper ett år på en gang, da det er ett år til neste gang man ser prislappen. Bare å kutte ut noen kopper kaffe i mnd så har man det spart inn. Har prøvd litt forskjellig (wix, wordpress, blogg.no++) og egentlig ikke vært fornøyd. Likte Squarespace da, foreløpig.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er interessant, men det finnes diverse hardwareløsninger, da i tillegg til tastatur.

 

Husker ikke hvor jeg så det opprinnelig, men fant denne siden som inneholder en del info.

 

Edit: Fant også noen referanser til et produkt som het VSCO Keys. Det ble lagt ned som produkt i fjor høst, men er tilgjengelig som Open Source program. Siden jeg aldri har brukt det og ikke vet eksakt hva det kan gjøre er dette ikke en anbefaling, men noe du kan sjekke ut hvis du synes det ser interessant ut.

 

 

Har sjekket MIDI2LR og VSCO Keys. VSCO Keys fungerer ikke på maskinen min, og det ser ut til at flere andre har samme problem med Windows 10 og LR CC.  :( Ingen som svarer på MIDI2LR eller på de offisielle LR-forumene.

 

Kanskje jeg kjøper meg en Midi Fighter Twister. Men det blir nok mest fordi det er moro å prøve noe annet, enn det er for å effektivisere arbeidet... Alle knottene kan også trykkes ned, så kan tilegne dem en del snarveier. :)

 

Black_34_zoomed.jpg?1398722121

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

17 timer jobbing på fredag, 11 timer på lørdag og 9 timer i dag. Fikk ikke spesielt mye glede av denne helga....

 

Senebetennelse i høyre hånd også *knaske Voltaren* 

Er det nå man burde anbefale lettere kamerautstyr..

 

"no pain no gain"

 

Tjene penger mens man trener er en vinn vinn situasjon :)

Lenke til kommentar

 

17 timer jobbing på fredag, 11 timer på lørdag og 9 timer i dag. Fikk ikke spesielt mye glede av denne helga....

 

Senebetennelse i høyre hånd også *knaske Voltaren* 

Er det nå man burde anbefale lettere kamerautstyr..

 

Skulle ønske det ville vært mulig; mye av jobben på lørdag og søndag var med 300mm f/2.8 for oversikt (den går fint å håndholde) og 600mm f/4 på monopod (med kamerahus blir denne riggen fort mot 7 kg). Ble også mye flytting og løping frem og tilbake. Akkurat denne løpingen og flyttingen tok livet av hånden min (bar objektiv og kamerahus etter stativfestet).

 

Tror faktisk ikke jeg kunne jobbet med lettere utstyr. Var mye på ISO12800 og ellers svært dårlig lys.

 

Edit:

Jeg kunne selvsagt oppgradert til siste generasjon 600mm f/4 (som er en hel del lettere); men det er 140.000+; føler jeg kan lide litt for 140.000 ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

 

17 timer jobbing på fredag, 11 timer på lørdag og 9 timer i dag. Fikk ikke spesielt mye glede av denne helga....

 

Senebetennelse i høyre hånd også *knaske Voltaren* 

Er det nå man burde anbefale lettere kamerautstyr..

 

"no pain no gain"

 

Tjene penger mens man trener er en vinn vinn situasjon :)

 

Merker at alderen spiller inn også; hadde ingen problem med dette før jeg fylte 40 (det er noen år siden). Samme utstyr før også (joda, muligens andre kamerahus, men vektmessig var de veldig nære).

 

Så hadde jeg 1+ times portrett-maraton i forkant av å løpe rundt med 600mm og 300mm på søndagen også... var på et event der de ønsket så mange portretter som mulig av deltakere med hvit bakgrunn; så brukte 2 * Profoto B1 på vegg i bakgrunn for å blåse den til hvit; og en Profoto B1 med 130cm dyp paraply som hovedlys. Tok nesten 700 bilder; brukte en time på rask redigering og umiddelbar levering før jeg kjørte til neste jobb (flaks det ikke var fartskontroll ;)).

 

Edit:

Portrett-runden var med D5 og 70-200mm f/2.8 VR II; så det hjalp sannsynligvis ikke på hendene. Kjenner det i beina også.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Fikk en telefon i dag av Mittanbud.no. De hevdet at de manglet fotografer, og om jeg hadde ledig kapasitet til de.. Da de hadde flere foto oppdrag enn fotografer tilgjengelig. Vel, jeg synes at det er en utspekulert måte tilegne seg kunder på til katalogen deres! Jeg takket høflig men brått nei, da jeg plutselig sitter i en katalog av noe slag, og en regning på 8000 kr e.l. dumper ned i postkassa.. :)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Fikk en telefon i dag av Mittanbud.no. De hevdet at de manglet fotografer, og om jeg hadde ledig kapasitet til de.. Da de hadde flere foto oppdrag enn fotografer tilgjengelig. Vel, jeg synes at det er en utspekulert måte tilegne seg kunder på til katalogen deres! Jeg takket høflig men brått nei, da jeg plutselig sitter i en katalog av noe slag, og en regning på 8000 kr e.l. dumper ned i postkassa.. :)

Og det er et telemarketingselskap som får mesteparten av de pengene, har selv blitt oppringt av disse selskapene som påstår at det er veldig mange som ønsker mine tjenester.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...