Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

De gangene det er et ork med DLSR er når man i tillegg til grunnpakken skal dra på 600mm f/4 VR + 200-400mm f/4 VR II og et massivt stativ i tillegg. Har man ekstra uflaks skal det også gjøres noe video; så da drar man med seg en sekk med en av de enkle videoriggene også. Har man ekstra ekstra uflaks skal det også gjøres noen portretter med skikkelig blitsanlegg; så da er det å plusse på 3 eller 4 Profoto B1, trigger (som ikke veier veldig mye) og lysmodifikatorer og tilhørende stativer.

 

Edit:

Verden hadde vært enklere om man kunne gjort alt med en iPhone7 eller lignende, men da hadde jeg vel neppe noen betalt for jobben heller....

 

Edit2:

Det finnes pr i dag ingen snarvei for å få bra resultat. Verden er ikke perfekt lyssetting og dagslys. De speilløse systemene er også uendelig treige på fokus og operasjon (selv om de fliser 60 bilder/sek; hjelper det lite om man må vente 2 sekunder før den begynner (ja jeg tok litt i nå). Jeg prøver stadig nytt og lettere utstyr i håp om at det en vakker dag dukker opp noe som leverer varene.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vi er alle forskjellige, men kan ikke helt begripe hvordan dette kan vurderes som for mye vekt. Min lette oppakning består av:

Når vi vokste opp måtte vi opp kl. 4 hver morgen og gå 12 mil hver dag i sludd, snøvær og kun oppoverbakker til skolen samt 30kg skolebøker i sekken, så for oss er ikke et par tre kilo noe og bry seg om.

Og det var midt på sommeren!

Lenke til kommentar

For å være seriøs i utstyr med mindre volum/vekt diskusjon. Man kan sikkert i mange tilfeller klare seg fint med mindre fysisk sensor; og/eller treigere operasjoner. Det er forskjell på å ta bilder med god tid hvor man knipser litt her og der og bruker det som fungerer; og når man må levere og ting går veldig fort. Flertallet klarer nok helt sikkert med speilløst kamera og lettere optikk. Men mitt poeng var; det er med dagens teknologi _veldig_ langt unna å finnes løsninger som duger når man har litt krav. Det mangler service-tilbudet, utstyrs-utvalget, hurtigheten, kvaliteten osv. Bare brukerinteraksjonen er jo til å grine av på alle speilløse kamerahusene jeg har tatt i så langt. Det er masse styr og stell før den får ut fingeren og tar bilde vanligvis. AF-systemene henger ikke med (jeg synes til nøds 1DX mk2 og D5 holder mål på AF-ytelsen under krevende forhold).

 

Men jeg gleder meg til den dagen jeg kan få mer kompakt utstyr som ikke føles som et hinder når man jobber. Tror dessverre vi er 10-20 år unna der.

 

Edit:

På samme måte som at DSLR for video er relativt ubrukelig. Fantastisk bildekvalitet på video, men det hjelper ikke når det er så håpløst å bruke. Det tragiske med video på DSLR er at det lett kan løses, hadde bare produsentene prioritert (trenger ikke engang AF, bare man har verktøyene for å fokusere manuelt, som selvsagt finnes på flertalellet av mellom-klasse og oppover videokamera.... som koster langt mindre. Så hvorfor nekter produsenter å legge til denne funksjonaliteten? 

 

Edit2:

Produsenter av videokamera har også noen merkelig valg (alle). Hvor vanskelig er det å få støtte for å flytte fokus med trykkfølsom bryter (+/-) som de fleste har på zoom ? Jeg fatter ikke. Samt rolling shutter; det kan da klin umulig koste 500.000 å lage en global-shutter sensor. 

 

Edit3:

Hadde Nikon og Canon hatt litt næringsvett og sett fremover relatert video for DSLR, så hadde de laget sensor med global shutter. Samt objektiv med innebygd zoom-motor, og støtte for fixed fokus på alle brennvidder. Trykkfølsome brytere som kan opereres samtidig for å endre fokus og brennvidde (zoom) i jevne steg uavhengig av brennvidde (for fokus). Kamera som dagens DLSR uten speil med virkelig høyoppløsnings fargekorrekt OLED (eller annet) i søkeren, som ikke ser ut som man ser på et crappy display fra 1992 i farge/oppløsning og ikke minst responstid. Jeg vil i praksis at et kamerahus med de samme mulighetene for stillbilder, respons og konfiguring som D5 og 1Dx mk2, med lettere vekt (muligens også tynnere). Med skikkelig elektronisk søker kunne man kanskje levd med dagens LCD-størrelse på baksiden.

 

Edit4:

Siste irritasjonsmoment fra DLSR og videokameraprodusenter. Hvorfor kan de ikke bruke display av samme kvalitet som siste generasjon samsung og iphone telefoner. En iPhone kan brukes ute i sollys (samme med andre mobiltelefonprodusenter; har du prøvd å bruke display på DSLR/videokamera til å filme ute i sollys noengang? Det går ikke ;)

 

Faktisk med global shutter kunne de spart seg for mekanisk lukker, så video ville blitt bedre. Samt de kunne fint synket blits trigging til maks av hva blitsen klarer på en gitt styrke. Så lukkertid med blits kunne fort blitt 1/8000 om man ikke kjørte blitsen på full styrke.

 

Har klaget min nød, men har fått beskjed om at jeg har litt høye krav. Hvor er den tekniske utviklingen?!

 

Og med det samme jeg er i klagemodus; hvorfor kan de ikke implementere elektronisk ND-filter som er trinnløst? Videokameraprodusenter har klart dette.... hvorfor er det en umulighet på DSLR ?

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Jeg prøver stadig nytt og lettere utstyr i håp om at det en vakker dag dukker opp noe som leverer varene.

Er der jeg er. Ikke sikker på at jeg blir å bytte enda. Men hadde jeg fått det til i løpet av neste år, så hvorfor ikke. Så kan man heller oppgradere seg innen "kompakt"-familien når det blir enda bedre. Fuji X-T2 frister veldig når den kommer, men med en heftig prislapp. Må testes grundig før man eventuelt går over, men den har mye av det jeg leter etter i alle fall.

 

I mellomtiden så storkoser jeg meg med mitt overdimensjonerte kit.

Lenke til kommentar

Hvem skyter du for, forresten? :)

Jeg har mange oppdragsgivere :)

 

Edit:

Har en utdatert referanseliste; ikke alle jeg har fakturert direkte (bildene mine har gått gjennom bildebyrå).

StellaPictures, FameFlynet, KK, Elle, NRK, VG, Dagbladet, Se&Hør, Her&Nå, TV2, DailyMail, Expressen, Monarchy Press Europe, MVphotos, VTT impuls, Romerike Blad, Jilani, Mardou&Dean, Iben, Alfa, MSN Norge, Visma, Frøken Norge, Ford Norge.

 

Nyladet :)

post-182759-0-61697300-1474678143_thumb.jpg

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

 

Vi er alle forskjellige, men kan ikke helt begripe hvordan dette kan vurderes som for mye vekt. Min lette oppakning består av:

Når vi vokste opp måtte vi opp kl. 4 hver morgen og gå 12 mil hver dag i sludd, snøvær og kun oppoverbakker til skolen samt 30kg skolebøker i sekken, så for oss er ikke et par tre kilo noe og bry seg om.

Og det var midt på sommeren!

 

Ja, vinterstid måtte vi slåss med isbjørner i gatene i tillegg.

 

Og vi hadde det fint, bestefaren min måtte stå opp før ha la seg så han rakk å melke kuene og mate hønene før han måtte gå 48 mil loddrett oppover lia til skolen hver dag.

Lenke til kommentar

 

Vi er alle forskjellige, men kan ikke helt begripe hvordan dette kan vurderes som for mye vekt. Min lette oppakning består av:

Du vet, de siste generasjonene er oppvokst med X-bok og playstadion og har slitt ut x antall sofaputer ikke rart at de synes et DSLR er kjempetungt.

 

Når vi vokste opp måtte vi opp kl. 4 hver morgen og gå 12 mil hver dag i sludd, snøvær og kun oppoverbakker til skolen samt 30kg skolebøker i sekken, så for oss er ikke et par tre kilo noe og bry seg om.

 

 

......og så måtte dere LAGE alle lekene selv....i snikkarboden ???

Lenke til kommentar

 

 

Vi er alle forskjellige, men kan ikke helt begripe hvordan dette kan vurderes som for mye vekt. Min lette oppakning består av:

Du vet, de siste generasjonene er oppvokst med X-bok og playstadion og har slitt ut x antall sofaputer ikke rart at de synes et DSLR er kjempetungt.

 

Når vi vokste opp måtte vi opp kl. 4 hver morgen og gå 12 mil hver dag i sludd, snøvær og kun oppoverbakker til skolen samt 30kg skolebøker i sekken, så for oss er ikke et par tre kilo noe og bry seg om.

 

 

......og så måtte dere LAGE alle lekene selv....i snikkarboden ???

 

Vi hadde ikke tid til lek, måtte jobbe i fabrikkene med en gang vi var ferdig med morsmelken :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Vi hadde ikke tid til lek, måtte jobbe i fabrikkene med en gang vi var ferdig med morsmelken :)

Det ser ut som iPhone(Apple) også benytter de samme skikkelig gamle og solide metodene for å få jobben gjort....

Hvorfor er det da så mange som kritiserer noe som faktisk funker...???

 

Man har fått lett tilgang til medier, før tok et brev en ukes tid eller så fra sted til nabostedet. Skulle du sende et brev for å fortelle at nabojenta var gravid, og når man fikk brevet var ungen allerede i skolealderen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

 

Kjære medlemer, jeg har et spm til dere: Jeg har en masse ubrukte mellomformat film fryst ned. Hvor lang tid tar det før de er klare til å brukes (tint opp)? Hvordan bør filmrullene tines opp?

 

 

Ikke spør om det på forum; spør noen fagfolk. Her vil du ikke gjøre feil.

 

 

Bra svar det :)

Har lest litt etter noe googling fra engelske nettsider (forum) der folk har gjort dette. Tenker å teste det de sier, men uten forventning… 

Lenke til kommentar

 

Kjære medlemer, jeg har et spm til dere: Jeg har en masse ubrukte mellomformat film fryst ned. Hvor lang tid tar det før de er klare til å brukes (tint opp)? Hvordan bør filmrullene tines opp?

 

I tett pose, det er det viktigste. 

Du vil ikke få kondens på filmen, det er døden.

Lenke til kommentar

 

 

Kjære medlemer, jeg har et spm til dere: Jeg har en masse ubrukte mellomformat film fryst ned. Hvor lang tid tar det før de er klare til å brukes (tint opp)? Hvordan bør filmrullene tines opp?

 

I tett pose, det er det viktigste. 

Du vil ikke få kondens på filmen, det er døden.

 

Jeg går utifra at ubrukt film ligger i originalemballasje og da skal det være innpakket lufttett, hvis ikke kan den være ødelagt selv om filmen har vært dypfryst.

 

Det finnes like mange svar som brukere om hvordan man skal klargjøre filmen, det viktigste er at filmen har oppnådd romtemperatur.

 

Denne tråden burde kunne gi noen svar.

 

 

  • Store unexposed 35mm film in the freezer, but only in its moisture-proof pot. Frozen film may be expected to remain fresh for an average of DOUBLE its process-by interval.

  • Take it out to thaw at room temperature for 8 hours before needed. Only when it is fully thawed should you open the pot.

  • Film should always be processed as soon as possible after exposure. However, if there is likely to be a delay of more than one month before processing of exposed film, then it may be re-frozen. This will limit latent image regression. Don't forget the pot.

  • If you haven't got the space for storing film in the freezer, use the normal fridge instead.... In any event, film should be kept cool and DRY until needed....

Lenke til kommentar

En enkelt filmrull tiner i løpet av en halvtime. Har du en boks med hundre så kan det sikkert ta mange timer.

 

tow/Nautica: Hvorfor ikke fukt/kondens? Hva er det som er så døden med det? Film er jo konstruert for nettopp å ligge i vannbad i deler av sitt liv. Film går ikke i oppløsning selv om det ligger lenge i vann. Vannet er vel først og fremst et problem hvis man setter rullen inn i et kamera som har mange komponenter som kan korrodere.

Lenke til kommentar

Et lite eksempelbilde fra gårsdagens skal vi danse; portretter etter sending. 2 Profoto B1 benyttet for lys; en i zoom-reflector med 20 graders grid (rim/hår-lys) plassert på en høyde på 3.40m bak til høyre vinklet ned mot ryggposisjon av motiv; og en til venstre fra kameraposisjon, plassert på ca 2.0m skrått innover med 130cm paraply (i sølv) med påmontert diffusor

 

post-182759-0-07627700-1474781955_thumb.jpg

 

Edit:

Leverte fra meg over 250-bilder fra den ene jobben faktisk.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

tow/Nautica: Hvorfor ikke fukt/kondens? Hva er det som er så døden med det? Film er jo konstruert for nettopp å ligge i vannbad i deler av sitt liv.

 

 

Mennesker er konstruert for og sove, men det er mange situasjoner hvor man ikke burde sove.

 

Kan ikke tenke meg at resultatet blir bra hvis filmen har vanndråper/vannfilm på seg når den blir eksponert, har filmen ligget i fryseren over lang tid uten innpakningen er det store muligheter for at det har kommet rim på selve filmen og da må det endel timer til for å få dette fordampet bort, men ligger filmen i en tett forpakning er det ingen problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...