johome Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Angående litt dum , hvem husker vel ikke denne scenen ? Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Mulig jeg trenger egen tråd for dette? Si gjerne ifra så fikser jeg.Jeg vurderer å bytte min kamerapark inn i noe mer kompakt (feks speilløst). Tar mest bilder, men filmer litt av og til.Har i dag: Canon 5D MK2 Canon16-35mm /2.8L Canon 28-300mm f/3.5-5.6L IS Canon 50mm 1.8 II Får kanongode bilder og er kjempefornøyd. Problemet er at det er mye å drasse med seg. Om jeg selger dette lurer jeg på hva slags alternativer jeg kan kjøpe. Har sjekket for lenge siden, men har sikkert kommet mye. Tre muligheter jeg vil ha er vidvinkel (rundt 16-20 mm ca?), Zoom (100+mm) og lyssterkt (digger 50mm 1.8). En normal-zoom + et lyssterkt fastobjektig kan kanskje løse dette? Mistenker at jeg ikke utnytter mitt kamera til det fulle og kan like så godt bytte i noe mindre slik at jeg får det med meg oftere. Trikset er vel at jeg ikke vil legge i noe mer, men heller selge mitt og bytte det inn. Hva slags alternativer er det? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Mulig jeg trenger egen tråd for dette? Si gjerne ifra så fikser jeg. Jeg vurderer å bytte min kamerapark inn i noe mer kompakt (feks speilløst). Tar mest bilder, men filmer litt av og til. Har i dag: Canon 5D MK2 Canon16-35mm /2.8L Canon 28-300mm f/3.5-5.6L IS Canon 50mm 1.8 II Får kanongode bilder og er kjempefornøyd. Problemet er at det er mye å drasse med seg. Om jeg selger dette lurer jeg på hva slags alternativer jeg kan kjøpe. Har sjekket for lenge siden, men har sikkert kommet mye. Tre muligheter jeg vil ha er vidvinkel (rundt 16-20 mm ca?), Zoom (100+mm) og lyssterkt (digger 50mm 1.8). En normal-zoom + et lyssterkt fastobjektig kan kanskje løse dette? Mistenker at jeg ikke utnytter mitt kamera til det fulle og kan like så godt bytte i noe mindre slik at jeg får det med meg oftere. Trikset er vel at jeg ikke vil legge i noe mer, men heller selge mitt og bytte det inn. Hva slags alternativer er det? Ett alternativ kan være Fuji sin X-serie. Jeg har selv X-E2 og 3 objektiver, som er 10-24, 18-55 og 55-200. Crop-faktor er 1,5. Sensoren har bedre dynamisk rekkevidde enn Canon 5DMk2. Ulempen med den speilløse X-serien er at man aldri får like fin bokeh som på dSLR - mener jeg i alle fall. Den store fordelen med Fuji-utstyret jeg har vs Canon-utstyret jeg har, og har hatt, er at Fuji bare er 40% av vekten til Canon. Det nyeste kameraet i X-serien, med 24MP, skal ha så kjapp elektronisk søker at man kan fotografere sport med den - ifølge DPreview eller hvem det var. Jeg kjenner best Canon og X-serien til Fuji. Andre får eventuelt foreslå andre systemer. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Personlig synes jeg mFT er det beste kompakte systemet, mens APS-C faller litt mellom to stoler. Men dette er jo en prioriteringssak, mindre sensor gir mindre system og dårligere kvalitet. AtW Lenke til kommentar
tow Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Er rett mFT vil være en litt for stor nedtur. Ville sett på Canon 1x00D eller Nikon D3x00. Små og gode kamera. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Er rett mFT vil være en litt for stor nedtur. Ville sett på Canon 1x00D eller Nikon D3x00. Små og gode kamera. Ja, det blir jo en vurderingssak, personlig mener jeg APS-C ikke er "nedtur nok", dvs det er for liten størrelsesbesparelse. AtW 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Personlig synes jeg mFT er det beste kompakte systemet, mens APS-C faller litt mellom to stoler. Men dette er jo en prioriteringssak, mindre sensor gir mindre system og dårligere kvalitet. Fuji har løsninger som er kompakte, så det er et godt alternativ. Men det er riktig at du kan få ned størrelsen enda et hakk med µ-4/3. Jeg er ikke like overbevist om at µ-4/3 blir en så veldig stor nedtur. Jeg trives godt med systemet selv; og vet at mange har gått ned til µ-4/3 fra FF uten å se seg tilbake noen gang. Lenke til kommentar
tow Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Bruktmarkedet er nok et greit sted å begynne. Kjøpe noe billig for å teste systemet, og heller selge om det ikke faller i smak. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Er rett mFT vil være en litt for stor nedtur. Ville sett på Canon 1x00D eller Nikon D3x00. Små og gode kamera. Eller Canon 100D, meget kompakt speilrefleks som du kan bruke nåværende objektiver på eventuell kjøpe mindre EF-S objektiver "de nyeste kompakte EF-S objektivene meget skarpe i forhold til prisen" personlig ville jeg nok anbefalt Sigma 8-16, Canon 24mm f/2.8 IS og Canon 50-250 STM hvis man vil ha kompakte objektiver. Edit: du kan jo kjøpe Canon 100D brukt for et par tusen og bruke 5D/100D om hverandre en periode for å sjekke om du synes det er ok. Endret 23. september 2016 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Fokusprogrammet Reikan FoCal 2.3 er oppdatert til 5D mkIV. Sigma har kommet med en advarsel angående deres objektiver montert på 5D mkIV. MO (Manual Override) function is unavailable with this camera (Full-time Manual function can be offered). When using a SIGMA interchangeable lens for EOS, setting the corrections to [Disable] is recommended, as “Lens Correction” functions of the camera, such as Peripheral illumination correction, Chromatic aberration correction, Diffraction correction and Distortion correction are not supported.* Read more: http://www.canonrumors.com#ixzz4L5g1wWPg Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Ett alternativ kan være Fuji sin X-serie. Mye bra i X-serien, og en del å velge i. Det som frister meg mest er X-T2 modellen, men den ser jeg er vanskelig å få tak i samt er veeeldig dyr. Tror ikke jeg hadde fått råd til T2+objektiv selv om jeg selger alt mitt kamerautstyr. Får se etterhvert om prisen på T2 dropper eller det er noen som havner på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
sungun Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Gikk fra d800 og de tre hellige til fujifilm x-t1, og har ikke angret ett sekund Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Hadde jeg kunne velge hadde jeg nok skutt FX. Men så plager ikke kamerastørrelse meg så mye. Hadde jeg hatt nok penger ville jeg nok supplert med et OMD-EM II med et par fastobjektiver som reisekamera. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Personlig håper jeg bare det betyr at jeg kan gå over til 128GB-kort til en fornuftig pris neste gang jeg kjøper nye minnekort. På nettet har 128GB vært greit priset i lang tid, men ikke i Norge Ikke stor nok prisforskjell på skikkelige UHS-2-kort (altså Sandisk og Lexar) til at det er verdt stresset med å få dem sendt fra utlandet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Den nye mappestrukturen/bildearkivet i W10 som har lurt seg inn i siste oppdateringen er jo helt blåst, og kan ikke telle engang den tar alt som begynner med 1 først "1, 11, 12" så alt som begynner med 2 "2, 21, 22" etc. og ikke en to tre fire osv. Edit: det er bildefremvisningen til Windows som ikke har blitt tør bak øra ennå, heldigvis er den opprinnelige mappestrukturen fortsatt intakt. Endret 23. september 2016 av Nautica Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Ble kvitt iPhone 5s'en min tidligere i dag. Finnes heldigvis fornuftige mennesker der ute fortsatt Avsluttet jobbdagen med festpremiere på Kongens nei på Oslo konserthus. Det var fullstendig kaos, og akkurat som i gamle dager - det var virkelig gøy (for første gang på veldig lenge). Eneste gjenstående denne helgen jobbmessig er Skal vi danse i morgen kveld. Kamerahusene er klar; og Profoto B1'ene er klar. Muligens noe mer dukker opp i morgen og/eller søndag, men satser på det blir stille. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Jeg vurderer å bytte min kamerapark inn i noe mer kompakt (feks speilløst). Tar mest bilder, men filmer litt av og til. Canon 5D MK2 Canon16-35mm /2.8L Canon 28-300mm f/3.5-5.6L IS Canon 50mm 1.8 II Vi er alle forskjellige, men kan ikke helt begripe hvordan dette kan vurderes som for mye vekt. Min lette oppakning består av: 2 * D5 med WT6 sendere med et par ekstra batterier AF-S 24-70mm f/2.8 eller AF-S 24-70mm f/2.8E VR AF-S 70-200mm f/2.8 VR II Quantum Turbo3 batteripakke 2 * SB-5000 2 * Quantum kabler SC-29 blitskabel Custom Brackets blits bracket 8 * Sony XQD 64GB XQD-USB-leser 2 * 4G-routere Macbook Pro 15" retina Et par 77mm ND-filter i forskjellig styrke Ladekabel til iPhone Lader til Macbook 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Vi er alle forskjellige, men kan ikke helt begripe hvordan dette kan vurderes som for mye vekt. Min lette oppakning består av: Du vet, de siste generasjonene er oppvokst med X-bok og playstadion og har slitt ut x antall sofaputer ikke rart at de synes et DSLR er kjempetungt. Når vi vokste opp måtte vi opp kl. 4 hver morgen og gå 12 mil hver dag i sludd, snøvær og kun oppoverbakker til skolen samt 30kg skolebøker i sekken, så for oss er ikke et par tre kilo noe og bry seg om. Endret 23. september 2016 av Nautica Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Vi er alle forskjellige, men kan ikke helt begripe hvordan dette kan vurderes som for mye vekt. Min lette oppakning består av: *lang liste* Jeg har da mer enn det på listen, men la til det som var relevant. Blits og ekstrautstyr kan da komme som tillegg uansett kamera-park. Men det er ikke til å stikke under en stol at 5D mk2 + 28-300 blir noen kg hvis man bare skal ut å knipse litt. Fungerer helt fint, men hvis jeg kan få tilnærmet lik bildekvalitet med et nyere og lettere kamera så tar jeg heller det. Jeg er ikke en profesjonell fotograf heller og jeg tror ikke jeg utnytter mitt utstyr til det fulle uansett. Da kan jeg nøye meg med et mindre, speilløst crop-kamera. Og så er det veldig kjekt med et penere design på kamera da jeg liker at mine tekniske duppeditter ser bra ut også. Systemkameraer er jo laget med funksjon i førersete, mens de mindre også kan litt mer hensyn til design. Fint med nyere teknologi i kameraet også (wi-fi, smartere autofokus osv). Nå nevnte jeg vel ikke vekt heller. Er en passe stor kar og har ikke problemer med å bære kamerabaggen min langt. Det er bare kombinasjon av vekt og volum som gjør at det er litt for mye ork å dra med seg kameraet av og til. Og som sagt er jo det beste kameraet det kameraet man faktisk har med seg. Det er litt det jeg håper å oppnå også. Få med meg kameraet noen av de gangene jeg per nå ikke orker å ta det med. edit: Jeg er klar over at det nok er et snev av spøk/ironi i innlegget og alle har egne meninger om hva som er for mye. Hvis det er din lette oppakning vil jeg nødig være med og bære din store. Ville bare påpeke hva jeg mente med for stort kit. De fleste synes det jeg bærer med er umenneskelig uansett så lenge det er større enn et Canon 1100D+50mm. Endret 23. september 2016 av Comma Chameleon Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Vi er alle forskjellige, men kan ikke helt begripe hvordan dette kan vurderes som for mye vekt. Min lette oppakning består av: Du vet, de siste generasjonene er oppvokst med X-bok og playstadion og har slitt ut x antall sofaputer ikke rart at de synes et DSLR er kjempetungt. Når vi vokste opp måtte vi opp kl. 4 hver morgen og gå 12 mil hver dag i sludd, snøvær og kun oppoverbakker til skolen samt 30kg skolebøker i sekken, så for oss er ikke et par tre kilo noe og bry seg om. Du glemte det viktige relatert når vi vokste opp... det var kun oppoverbakker begge veier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå