Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

etter å ha kjøpt meg en TC med innebygget AF som praktisk talt gir manuellfokusobjektiver AF)

Link?

Den heter SMC Pentax-F 1.7x AF adapter og er den eneste adapteren i verden som har denne funksjonaliteten. På kamerasiden har den vanlige kontakter og skruebasert AF. På objektivsiden er det ingen AF hverken kontakter eller skruebasert AF. (Men det er kontakter for blenderkommunikasjon)

Bevegelseslengden til autofokusen er relativt begrenset så man må grovfokusere manuelt først. Den kan også brukes med AF-objektiver og fungerer da som kombinert TC og fokus-limiter (også her må man grovfokusere manuelt). Adapteren fungerer i kombinasjon med de aller fleste objektiver, men ikke på de aller videste vidvinklene og ikke i makro-området. Det er en genial sak som absolutt burde eksistert for flere kamerasystem og i form av 3.parts adaptere for massevis av kombinasjoner av kamerafatning + objektivfatning. Her er en liten video som viser at fokusen i adapteren. (Jukset til med binders som "objektiv")

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk dessverre bekreftet fra Japan Photo at det ikke blir noen Nasjonal Fotovandring i år! :(http://nasjonalfotovandring.no/hva-er-nasjonal-fotovandring/ Som en ser i linken så har de ikke lagt ut noen "nyere" info, så da ringte jeg til JP i dag.

(Dette til orientering i tilfelle det er flere enn meg som har savnet info om dette)....

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

etter å ha kjøpt meg en TC med innebygget AF som praktisk talt gir manuellfokusobjektiver AF)

Link?

Den heter SMC Pentax-F 1.7x AF adapter og er den eneste adapteren i verden som har denne funksjonaliteten. På kamerasiden har den vanlige kontakter og skruebasert AF. På objektivsiden er det ingen AF hverken kontakter eller skruebasert AF. (Men det er kontakter for blenderkommunikasjon)

Bevegelseslengden til autofokusen er relativt begrenset så man må grovfokusere manuelt først. Den kan også brukes med AF-objektiver og fungerer da som kombinert TC og fokus-limiter (også her må man grovfokusere manuelt). Adapteren fungerer i kombinasjon med de aller fleste objektiver, men ikke på de aller videste vidvinklene og ikke i makro-området. Det er en genial sak som absolutt burde eksistert for flere kamerasystem og i form av 3.parts adaptere for massevis av kombinasjoner av kamerafatning + objektivfatning. Her er en liten video som viser at fokusen i adapteren. (Jukset til med binders som "objektiv")

Den var jo skikkelig kul!

Ja, dumt at det ikke er flere som kan bruke det prinsippet der, er det noe patent som hindre det?

Lenke til kommentar

Adapteren ble produsert fra 1987 så jeg tviler på at patentbeskyttelsen varer ennå. Det er nok en helt annen grunn til at ikke kameraprodusentene selv gidder å lage en, det kan jo kannibalisere salget av AF-objektiver. I 1987 ga det derimot mer mening for Pentax siden de hadde massevis av gode manuellfokus-objektiver men AF-objektiver var helt nytt. Den fungerte altså som en måte å holde på gamle kunder når de skulle oppgradere kamerahus til et med AF.

Sigma og Tamron produserer AF-objektiver til mange merker men de er sikkert bundet av gamle avtaler som forbyr dem å lage tilsvarende adaptere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Adapteren ble produsert fra 1987 så jeg tviler på at patentbeskyttelsen varer ennå. Det er nok en helt annen grunn til at ikke kameraprodusentene selv gidder å lage en, det kan jo kannibalisere salget av AF-objektiver. I 1987 ga det derimot mer mening for Pentax siden de hadde massevis av gode manuellfokus-objektiver men AF-objektiver var helt nytt. Den fungerte altså som en måte å holde på gamle kunder når de skulle oppgradere kamerahus til et med AF.

Sigma og Tamron produserer AF-objektiver til mange merker men de er sikkert bundet av gamle avtaler som forbyr dem å lage tilsvarende adaptere.

Det er tydeligvis mulig å få det til Sony E og NEX for Canon og Nikon objektiver.

Endret av tow
Lenke til kommentar

Oi, da er ikke Pentax-F 1,7x AF adapter den eneste lengre. Ca 29 år etter Pentax sin adapter ble lansert. Takk for korreksjon. Petapixel påstår riktignok at det er den første i sitt slag, men de må nok mene den første uten glass eller den første for E-mount eller noe sånt.

http://petapixel.com/2016/02/11/techart-unveils-worlds-first-autofocus-adapter-manual-focus-lenses/

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår fra linken har den innebygde motoren i adapter en annen funksjon: Den dytter blender-spaken. AF kun formidles elektronisk akkurat som en extension tube med elektroniske kontakter. Riktignok med E-fatning i den ene enden og F i den andre. Jeg vet ikke kom den elektroniske kommunikasjonen er kompatibel eller må via en prosessor i adapteren som konverterer signalene.

Lenke til kommentar

Savner fargene og tonene fra Olympus. Om noen kunne skru sammen et D500 med sensoren fra et D5 og fargene og tonene fra et 5D mk1, da hadde jeg vært happy.

Velg "vivid", så får du de overdrevne fargene du ønsker :cool:

Sa jeg at jeg var ute etter overdrevne farger?

Jeg snakker om hvordan sensoren leser fargene, og tolker dem, ikke en JPEG-preset som uansett ikke betyr noe når jeg skyter RAW.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...