Simen1 Skrevet 13. september 2016 Rapporter Del Skrevet 13. september 2016 (endret) etter å ha kjøpt meg en TC med innebygget AF som praktisk talt gir manuellfokusobjektiver AF) Link? Den heter SMC Pentax-F 1.7x AF adapter og er den eneste adapteren i verden som har denne funksjonaliteten. På kamerasiden har den vanlige kontakter og skruebasert AF. På objektivsiden er det ingen AF hverken kontakter eller skruebasert AF. (Men det er kontakter for blenderkommunikasjon) Bevegelseslengden til autofokusen er relativt begrenset så man må grovfokusere manuelt først. Den kan også brukes med AF-objektiver og fungerer da som kombinert TC og fokus-limiter (også her må man grovfokusere manuelt). Adapteren fungerer i kombinasjon med de aller fleste objektiver, men ikke på de aller videste vidvinklene og ikke i makro-området. Det er en genial sak som absolutt burde eksistert for flere kamerasystem og i form av 3.parts adaptere for massevis av kombinasjoner av kamerafatning + objektivfatning. Her er en liten video som viser at fokusen i adapteren. (Jukset til med binders som "objektiv") Endret 13. september 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 13. september 2016 Rapporter Del Skrevet 13. september 2016 (endret) Fikk dessverre bekreftet fra Japan Photo at det ikke blir noen Nasjonal Fotovandring i år! http://nasjonalfotovandring.no/hva-er-nasjonal-fotovandring/ Som en ser i linken så har de ikke lagt ut noen "nyere" info, så da ringte jeg til JP i dag. (Dette til orientering i tilfelle det er flere enn meg som har savnet info om dette).... Endret 13. september 2016 av smort1 1 Lenke til kommentar
tow Skrevet 14. september 2016 Rapporter Del Skrevet 14. september 2016 etter å ha kjøpt meg en TC med innebygget AF som praktisk talt gir manuellfokusobjektiver AF) Link? Den heter SMC Pentax-F 1.7x AF adapter og er den eneste adapteren i verden som har denne funksjonaliteten. På kamerasiden har den vanlige kontakter og skruebasert AF. På objektivsiden er det ingen AF hverken kontakter eller skruebasert AF. (Men det er kontakter for blenderkommunikasjon) Bevegelseslengden til autofokusen er relativt begrenset så man må grovfokusere manuelt først. Den kan også brukes med AF-objektiver og fungerer da som kombinert TC og fokus-limiter (også her må man grovfokusere manuelt). Adapteren fungerer i kombinasjon med de aller fleste objektiver, men ikke på de aller videste vidvinklene og ikke i makro-området. Det er en genial sak som absolutt burde eksistert for flere kamerasystem og i form av 3.parts adaptere for massevis av kombinasjoner av kamerafatning + objektivfatning. Her er en liten video som viser at fokusen i adapteren. (Jukset til med binders som "objektiv") Den var jo skikkelig kul! Ja, dumt at det ikke er flere som kan bruke det prinsippet der, er det noe patent som hindre det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2016 Rapporter Del Skrevet 14. september 2016 (endret) Adapteren ble produsert fra 1987 så jeg tviler på at patentbeskyttelsen varer ennå. Det er nok en helt annen grunn til at ikke kameraprodusentene selv gidder å lage en, det kan jo kannibalisere salget av AF-objektiver. I 1987 ga det derimot mer mening for Pentax siden de hadde massevis av gode manuellfokus-objektiver men AF-objektiver var helt nytt. Den fungerte altså som en måte å holde på gamle kunder når de skulle oppgradere kamerahus til et med AF. Sigma og Tamron produserer AF-objektiver til mange merker men de er sikkert bundet av gamle avtaler som forbyr dem å lage tilsvarende adaptere. Endret 14. september 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
tow Skrevet 14. september 2016 Rapporter Del Skrevet 14. september 2016 (endret) Adapteren ble produsert fra 1987 så jeg tviler på at patentbeskyttelsen varer ennå. Det er nok en helt annen grunn til at ikke kameraprodusentene selv gidder å lage en, det kan jo kannibalisere salget av AF-objektiver. I 1987 ga det derimot mer mening for Pentax siden de hadde massevis av gode manuellfokus-objektiver men AF-objektiver var helt nytt. Den fungerte altså som en måte å holde på gamle kunder når de skulle oppgradere kamerahus til et med AF. Sigma og Tamron produserer AF-objektiver til mange merker men de er sikkert bundet av gamle avtaler som forbyr dem å lage tilsvarende adaptere. Det er tydeligvis mulig å få det til Sony E og NEX for Canon og Nikon objektiver. Endret 14. september 2016 av tow Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2016 Rapporter Del Skrevet 14. september 2016 Oi, da er ikke Pentax-F 1,7x AF adapter den eneste lengre. Ca 29 år etter Pentax sin adapter ble lansert. Takk for korreksjon. Petapixel påstår riktignok at det er den første i sitt slag, men de må nok mene den første uten glass eller den første for E-mount eller noe sånt. http://petapixel.com/2016/02/11/techart-unveils-worlds-first-autofocus-adapter-manual-focus-lenses/ Lenke til kommentar
tow Skrevet 14. september 2016 Rapporter Del Skrevet 14. september 2016 Den gjør visst ikke samme jobben allikevel. http://www.ebay.com/itm/172118708706?rmvSB=true Den gir autofokus bare med autofokusobjektiver, men fungerer med objektiver både med og uten egen autofokusmotor, ved at den har innebygget fokusmotor. Den funger med manuellfokus objektiver også, men gir ikke autofokus. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2016 Rapporter Del Skrevet 14. september 2016 Så vidt jeg forstår fra linken har den innebygde motoren i adapter en annen funksjon: Den dytter blender-spaken. AF kun formidles elektronisk akkurat som en extension tube med elektroniske kontakter. Riktignok med E-fatning i den ene enden og F i den andre. Jeg vet ikke kom den elektroniske kommunikasjonen er kompatibel eller må via en prosessor i adapteren som konverterer signalene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2016 Rapporter Del Skrevet 14. september 2016 (endret) Er det noen her som har lyst på forelesninger i digital fotografering? Marc Levoy har lagt ut hele sin serie på 18 forelesninger på youtube. Her er hele spillelista og her er hjemmesiden med noen demoer, verktøy og ytterligere info. Endret 14. september 2016 av Simen1 1 Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 15. september 2016 Rapporter Del Skrevet 15. september 2016 Er det noen her som har lyst på forelesninger i digital fotografering? Marc Levoy har lagt ut hele sin serie på 18 forelesninger på youtube. Her er hele spillelista og her er hjemmesiden med noen demoer, verktøy og ytterligere info. Kult! Takk Har ikke sett mer enn de fem første minuttene av den første videoen, men han virker dyktig Lenke til kommentar
HSP Skrevet 16. september 2016 Rapporter Del Skrevet 16. september 2016 Noen som har tenkt seg på denne utstillingen? http://www.willas.com/artist/nick-brandt Jeg har ikke sett bildene hans i skikkelig format før, men jeg mistenker at det er veldig høy kvalitet på print utifra hva jeg har lest, så tenkte å ta en tur innom en dag. H Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. september 2016 Rapporter Del Skrevet 16. september 2016 Det har vært ganske liten oppslutning på festene i sommer, men tenker at oktoberfesten vil inspirere mere. Så det blir oktoberfest i år også. 5 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 17. september 2016 Rapporter Del Skrevet 17. september 2016 Er det fortsatt folk i denne tråden? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. september 2016 Rapporter Del Skrevet 17. september 2016 Ja, det er noen som henger her ennå. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 17. september 2016 Rapporter Del Skrevet 17. september 2016 Det er nå liv gamle kollega fra T-A Simon Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. september 2016 Rapporter Del Skrevet 18. september 2016 Riktig. Har blitt Nikon-mann på mine eldre dager. Men det må man kunne leve med. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 18. september 2016 Rapporter Del Skrevet 18. september 2016 Det må vel bare være en fordel. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. september 2016 Rapporter Del Skrevet 18. september 2016 Savner fargene og tonene fra Olympus. Om noen kunne skru sammen et D500 med sensoren fra et D5 og fargene og tonene fra et 5D mk1, da hadde jeg vært happy. Lenke til kommentar
tow Skrevet 18. september 2016 Rapporter Del Skrevet 18. september 2016 Savner fargene og tonene fra Olympus. Om noen kunne skru sammen et D500 med sensoren fra et D5 og fargene og tonene fra et 5D mk1, da hadde jeg vært happy. Velg "vivid", så får du de overdrevne fargene du ønsker Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. september 2016 Rapporter Del Skrevet 18. september 2016 Savner fargene og tonene fra Olympus. Om noen kunne skru sammen et D500 med sensoren fra et D5 og fargene og tonene fra et 5D mk1, da hadde jeg vært happy. Velg "vivid", så får du de overdrevne fargene du ønsker Sa jeg at jeg var ute etter overdrevne farger? Jeg snakker om hvordan sensoren leser fargene, og tolker dem, ikke en JPEG-preset som uansett ikke betyr noe når jeg skyter RAW. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå