Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Reiseforsikring dekker tilnærmet ingenting relatert foto/video-utstyr. Normalt med maks 8.000,-.

Naturligvis er det smart å ha reiseforsikring, men faktum er at alle Nordmenn kan få Europeisk helsetrygdekort (gratis!) som gjelder i hele EØS-området (staten betaler alt). Så om man skal i EØS-området så trenger man ikke reiseforsikring av helsemessige årsaker.

https://helsenorge.no/turist-i-utlandet/europeisk-helsetrygdkort

Dette er EU/EØS-landene:​​

• Belgia
  • Bulgaria
  • Danmark
  • Estland
  • Finland
  • Frankrike
  • Hellas
  • Irland
  • Island
  • Italia
  • Kroatia
  • Kypros
  • Latvia
  • Liechtenstein
  • Litauen
  • Luxembourg
  • Malta
  • Nederland
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Romania
  • Slovakia
  • Slovenia
  • Spania
  • Storbritannia og Nord-Irland
  • Sverige
  • Tsjekkia
  • Tyskland
  • Ungarn
  • Østerrike

I tillegg omfattes Sveits av reglene for koordinering av trygd.​

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reiseforsikring dekker tilnærmet ingenting relatert foto/video-utstyr. Normalt med maks 8.000,-.

Naturligvis er det smart å ha reiseforsikring, men faktum er at alle Nordmenn kan få Europeisk helsetrygdekort (gratis!) som gjelder i hele EØS-området (staten betaler alt). Så om man skal i EØS-området så trenger man ikke reiseforsikring av helsemessige årsaker.

https://helsenorge.no/turist-i-utlandet/europeisk-helsetrygdkort

Dette er EU/EØS-landene:​​

• Belgia
  • Bulgaria
  • Danmark
  • Estland
  • Finland
  • Frankrike
  • Hellas
  • Irland
  • Island
  • Italia
  • Kroatia
  • Kypros
  • Latvia
  • Liechtenstein
  • Litauen
  • Luxembourg
  • Malta
  • Nederland
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Romania
  • Slovakia
  • Slovenia
  • Spania
  • Storbritannia og Nord-Irland
  • Sverige
  • Tsjekkia
  • Tyskland
  • Ungarn
  • Østerrike

I tillegg omfattes Sveits av reglene for koordinering av trygd.​

Min dekker 15 tror jeg. 20 for hele familien. Og gjelder også utenfor Europa. På alle reiser uansett hvor korte. Framstår som en vesentlig bedre deal. Men skal ikke be dere forumbrukere forsvare selskapenes priser. Lurte mer på om det fantes noen som hadde litt billigere alternativ. AtW

Lenke til kommentar

Ikke testet den nye 105mm f/1.4, men jeg synes 85mm f/1.4 er perfekt i de fleste tilfeller. Ser ikke helt gevinsten med å ha 105mm f/1.4 i tillegg. Med mindre det er noe ekstremt ekstraordinært med 105mm f/1.4 da. Hadde den gamle 105mm f/2 DC, ble aldri brukt - benyttet vanligvis 85mm f/1.4 i stedenfor.

Lenke til kommentar

Ikke testet den nye 105mm f/1.4, men jeg synes 85mm f/1.4 er perfekt i de fleste tilfeller. Ser ikke helt gevinsten med å ha 105mm f/1.4 i tillegg. Med mindre det er noe ekstremt ekstraordinært med 105mm f/1.4 da. Hadde den gamle 105mm f/2 DC, ble aldri brukt - benyttet vanligvis 85mm f/1.4 i stedenfor.

Tja, noen foretrekker 105 mm til portretter fremfor 85 mm, så det er jo litt greit med en 1,4-option for de som vil ha 105 mm også.

Lenke til kommentar

Tja, noen foretrekker 105 mm til portretter fremfor 85 mm, så det er jo litt greit med en 1,4-option for de som vil ha 105 mm også.

Det er jeg helt enig i. Synes bare de er for nært hverandre i brennvidde til at jeg ser poenget med å ha begge. Naturligvis, hadde jeg jobbet kun i studio hadde jeg sannsynligvis slått til med begge. Nå om dagen er det minimalt med studiojobbing for min del; så kommer nok ikke til å stå i kø for å få dette objektivet :)

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig i. Synes bare de er for nært hverandre i brennvidde til at jeg ser poenget med å ha begge. Naturligvis, hadde jeg jobbet kun i studio hadde jeg sannsynligvis slått til med begge. Nå om dagen er det minimalt med studiojobbing for min del; så kommer nok ikke til å stå i kø for å få dette objektivet :)

Selv om jeg liker best 85 mm er det mulig en 105 mm kunne vært nyttig for meg, siden studioet mitt er langt men med begrenset plass under taket.

Lenke til kommentar

Mer tele gir deg større muligheter om du har en bakgrunn som ikke er altfor stor, da slipper man å kline modell inn i papirbakgrunnen (om man bruker det). Noe som gjør det mulig å benytte grå bakgrunn som blir veldig mørk om det er stor avstand til modell. Da kan man faktisk slippe unna med å få helt mørk bakgrunn; hvit bakgrunn (eget lys til bakgrunnen) eller mellomgrå. Så det sparer deg for masse tid ved at man slipper unna å bytte ut bakgrunner hele tiden.

Edit:

Skal vel heller ikke legges skjul på at mennesker generelt sett ser penere ut med tele-optikk vs bruk av optikk i normalområdet.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Høres forsåvidt ut som et greit stykke glass som også kan være ganske fleksibel i kombinasjon med telekonvertere. Ca 145mm f/2,0, 210mm f/2,8 og 315mm f/4 er jo helt ok brennvidder til diverse bruk. Prisen er kanskje ikke så gal om man har TC fra før og får "fire" flotte faste brennvidder for prisen av én.

Lenke til kommentar

Mer tele gir deg større muligheter om du har en bakgrunn som ikke er altfor stor, da slipper man å kline modell inn i papirbakgrunnen (om man bruker det). Noe som gjør det mulig å benytte grå bakgrunn som blir veldig mørk om det er stor avstand til modell. Da kan man faktisk slippe unna med å få helt mørk bakgrunn; hvit bakgrunn (eget lys til bakgrunnen) eller mellomgrå. Så det sparer deg for masse tid ved at man slipper unna å bytte ut bakgrunner hele tiden.

Edit:

Skal vel heller ikke legges skjul på at mennesker generelt sett ser penere ut med tele-optikk vs bruk av optikk i normalområdet.

http://petapixel.com/2016/07/28/camera-adds-10-pounds/

Lenke til kommentar

Edit:

http://petapixel.com/2016/07/28/camera-adds-10-pounds/

Adds or removes? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...