Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Hmm - en Peak Design ryggsekk, tro? 20L eller 30L?

Jeg har LowePro Photo Sport Pro 30L AW som jeg er rimelig fornøyd med. Finnes fortsatt i noen butikker selv om LowePro har kommet med to nye, og IMO litt dårligere modeller. Ulempe er lite plass til fotoutstyr, men et hus og to ikke alt for store objektiver går fint. Kanskje en linse til avhengig av størrelse. Fordel er relativt lav vekt og en god del plass til klær osv i øvre del. Ikke noen plass til laptop, som kan være en ulempe, men jeg får plass til et kompakt stativ inne i sekken - noe jeg ser som stor fordel.

https://fstoppers.com/product/fstoppers-reviews-lowepro-photo-sport-pro-30l-adventure-pack-2636

MIndshift har også noen relativt lette kombisekker, blant annet en på 25l og en tilsvarende på 36l. Manfrotto har også et par modeller som nesten ser ut som kopier av LowePro Photo Sport-serien.

Når det er sagt, Peak Design-sekkene ser veldig interessante ut. 20L synes jeg er lite hvis man skal ha plass til litt annet enn fotoutstyr, men det er selvsagt behagelig med minst mulig sekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen av dere som vet hvor jeg kan få fatt i en slik dings? (vinkeladapter til trådet snorutløser)

Jeg skal ta selvportrett i studio, men den lange trykkluftsutløseren jeg da må bruke har er så stor i festet at den ikke passer ved siden av objektivet, der Hasselblad har valgt å plassere utløserknappen.

Lenke til kommentar

Foto+Video i morgen. Spennende pakkeliste (blir sliten bare av å se på alt):

2*Nikon D5 med WT6

ekstra batteri til Nikon D5

2 * SB-5000

Quantum blits-batteripakke

Kabler fra Nikon til Quantum

2 blitsbrackets

AF-S 24-70mm f/2.8

AF-S 70-200mm f/2.8 VR II

AF-S 80-400mm f/4.5-5.6 VR II

AF-S 600mm f/4 VR

TC 1.4x III og TC 2.0x III

Monopod
2 * 4G mobil bredbåndsroutere (telia + telenor)
4 * 64GB Sony XQD G

Minnekortlesere av diverse typer

Batteribank til mobil (andre USB-dingser)

Gitzo Monopod

Sachtler tripod med Sachtler video-hode

Panasonic DVX200

Sennheiser 416 mikrofon

XLR kabel til mikrofon

2 * 128GB til video (kjører speiling)

2 ekstra batteri til DVX200

Macbook Pro 15" retina

iPhone 6s Plus 

Fordelt i en massiv trillekoffert; en sekk og en bag. Tripod løst.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Noen av dere som vet hvor jeg kan få fatt i en slik dings? (vinkeladapter til trådet snorutløser)

Jeg skal ta selvportrett i studio, men den lange trykkluftsutløseren jeg da må bruke har er så stor i festet at den ikke passer ved siden av objektivet, der Hasselblad har valgt å plassere utløserknappen.

Tok et google bildesøk og denne dukket opp, ser ut som de har en igjen på lageret: 

https://shop.graphicart.ch/Kamerazubehoer/Fernausloeser/Drahtausloeser-Adapter--L-Form.html

h

Lenke til kommentar

Tok et google bildesøk og denne dukket opp, ser ut som de har en igjen på lageret: 

https://shop.graphicart.ch/Kamerazubehoer/Fernausloeser/Drahtausloeser-Adapter--L-Form.html

h

Fant en hos Oslo Foto, så jeg slapp heldigvis å bestille langveis fra.

Lenke til kommentar

h

Det er jo lettere, men jeg var veldig fornøyd med å funnet den på nett, så nesten litt irriterende at du skulle finne en så enkel løsning.. God helg!

Lenke til kommentar

Nå har jeg satt opp et skilt på tomten min etter og hatt flere pokemon-spillere som ulovlig entret min private eiendom.

Det som jeg har skrevet på skiltet er som følgende: kun forhåndsavtalte pokemon-spillere med billett har adgang, uautorisert pokemonspilling uten billett blir ilagt et straffegebyr påløpende 350.-

Så da får vi se om det roer seg ned litt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg satt opp et skilt på tomten min etter og hatt flere pokemon-spillere som ulovlig entret min private eiendom.

Det som jeg har skrevet på skiltet er som følgende: kun forhåndsavtalte pokemon-spillere med billett har adgang, uautorisert pokemonspilling uten billett blir ilagt et straffegebyr påløpende 350.-

Er ikke dette heller løsningen?

rottweiler4.jpg

Lenke til kommentar

h

Det er jo lettere, men jeg var veldig fornøyd med å funnet den på nett, så nesten litt irriterende at du skulle finne en så enkel løsning.. God helg!

Så enkelt var det nok ikke, viste det seg. Vinkelen introduserer så mye friksjon at den luftbelgen ikke klarer å bygge opp nok trykk til å utløse kameraet.

Slik jeg ser det har jeg følgende muligheter:

1. Bruke vanlig snorutløser, men med forlengelser. Vet ikke om det finnes, eller om flere forlengelser vil føre til samme problemet. Uansett må de sikkert bestilles fra USA.
  2. Fylle luftbelgen og -slangen med vann. Vann kan som kjent ikke komprimeres, og kan dermed lettere formidle trykket. Problemet er at jeg ikke vet om belgen er vanntett nok, eller om slangen vil tåle det. Ryker noe risikerer jeg dermed også å ødelegge kamera og/eller objektiv.
  3. Basert på en vanlig snorutløser, bygge en fjenstyrt mekanisme i Lego. Jeg har servomotorer og IR-sendere og -mottagere, så dette er faktisk det som fremstår som beste løsning for øyeblikket.
Endret av Aetius
Lenke til kommentar

post-29613-0-20565600-1469287285_thumb.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så enkelt var det nok ikke, viste det seg. Vinkelen introduserer så mye friksjon at den luftbelgen ikke klarer å bygge opp nok trykk til å utløse kameraet.

Mulig dette passer på ditt kamera. Da får du fjernstyring med FW (tror jeg). Alternativt, hva med å koble en trykkluftboks til slangen?

Lenke til kommentar

Annet spørsmål i samme slengen, jeg har et fremmedlegme på sensoren min, ser ut som en liten støvflekk, men den går ikke vekk med blåser, sensorrens koster 600 spenn. Er det verd risikoen å heller gjøre det selv, kjøpe noe kit eller liknende? Hva kan gå galt? Vegrer meg litt for å tafse inne på selve sensoren, kan jeg bare bruke vanlig LCD-rens?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg opplevde et stort prishopp på forsikringen når verdien steg over 50.000.- kan hende andre har lavere grenser ?

Jeg forsikret for 45K og prisen ble på rundt 1000.- i året, men det er noen år siden nå så er ikke helt inne i dette lengre.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Noen som har noen erfaring med konkret fotoutstyrforsikring? De jeg har undersøkt hos er veldig dyre kontra innbo/reiseforsikring. (type et par tusen i året for utstyr til 40 000). Finnes det noe mer edruelig priset opplegg?

AtW

Et par 1000 for verdier opp til 40.000 er da ingenting. Har selv verdigjenstands forsikring for mobilt utstyr (ting jeg tar med ut) gjeldende for hele verden. Betaler vel ca. 20.000 i året for verdi på ca. 1.000.000.

Det som er irriterende er at jeg må knytte den til spesifikke enheter; hvorfor man ikke kunne satt opp en verdi og rotert på utstyr selv er for meg et mysterie. F.eks ha forsikring til 200.000; så var det opp til meg hvilket utstyr jeg tok med meg på tur. 

Lenke til kommentar

Mulig dette passer på ditt kamera. Da får du fjernstyring med FW (tror jeg). Alternativt, hva med å koble en trykkluftboks til slangen?

Jo, det passer det, men det er jo ikke akkurat en BILLIG løsning på problemet...

Lenke til kommentar

Noen som har noen erfaring med konkret fotoutstyrforsikring? De jeg har undersøkt hos er veldig dyre kontra innbo/reiseforsikring. (type et par tusen i året for utstyr til 40 000). Finnes det noe mer edruelig priset opplegg?

AtW

Et par 1000 for verdier opp til 40.000 er da ingenting. Har selv verdigjenstands forsikring for mobilt utstyr (ting jeg tar med ut) gjeldende for hele verden. Betaler vel ca. 20.000 i året for verdi på ca. 1.000.000.

Det som er irriterende er at jeg må knytte den til spesifikke enheter; hvorfor man ikke kunne satt opp en verdi og rotert på utstyr selv er for meg et mysterie. F.eks ha forsikring til 200.000; så var det opp til meg hvilket utstyr jeg tok med meg på tur. 

Er det? Innboforsikringen koster under 1000 og dekker 2 millioner. Det er ganske mye kontra andre typer forsikring.

AtW

Lenke til kommentar

Er det? Innboforsikringen koster under 1000 og dekker 2 millioner. Det er ganske mye kontra andre typer forsikring.

AtW

Det speiler vel risikoen for å miste/ødelegge noe du har med på tur i forhold til å ha noe i en skuff låst i hjemmet :)

Reiseforsikring koster også mindre, og dekker ting på tur, og potensielt veldig store medisinske utgifter.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...