Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker som om det er liten respons denne gangen - nærmer vi oss slutten på en epoke?

Juni er mer en "ta masse bilder på noen få tilstelninger"-måned enn en "gå ut og ta bilder ofte"-måned for meg i år.

Blir nok plenty av bilder (er blant annet to middelalderfestivaler på to påfølgende helger), men det går også litt mye tid med på forberedelser og logistikk på hverdagene.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Vel, saken har et mye større omfang og beløpet er endel større en 5000.- for å si det sånn.

Vil si at dette er handlingen til en meget frustrert fotograf.

Tok meg titt på FB siden hennes og linken din, syns virkelig synd i fotografen. Måten folk skriver til hun på er jo nærmest like ille som i diverse samfunnsdebatter. 

Lenke til kommentar

Vel, saken har et mye større omfang og beløpet er endel større en 5000.- for å si det sånn.

Tok meg titt på FB siden hennes og linken din, syns virkelig synd i fotografen. Måten folk skriver til hun på er jo nærmest like ille som i diverse samfunnsdebatter. 

Jeg synes selv jeg synes det er/var smålig, jeg er helt i for opphavsretten, men synes det går litt langt når det blir snakk om ett flaggbilde i forbindelse til 17Mai.

Men er heller ikke for all hatet hun har fått, men må være lov å synes det er smålig. 

(jeg er ikke en av de som har skrevet personlig hets mot fotografen)

Lenke til kommentar

Jeg synes selv jeg synes det er/var smålig, jeg er helt i for opphavsretten, men synes det går litt langt når det blir snakk om ett flaggbilde i forbindelse til 17Mai.

Men er heller ikke for all hatet hun har fått, men må være lov å synes det er smålig. 

Men hvor går grensen? Jeg forstår at folk syns det og det, men jeg forstår utmerket at det er irrelevant. Neste gang er det en blåveis, en ku, eller en vei...jeg tror en bør løfte diskusjonen til noe større; man kan ikke bare ta for seg som en føler for...(ikke at jeg sier du mener det)..men enkelte i de trådene synes å mene det bokstavelig talt.

Lenke til kommentar

Men hvor går grensen? Jeg forstår at folk syns det og det, men jeg forstår utmerket at det er irrelevant. Neste gang er det en blåveis, en ku, eller en vei...jeg tror en bør løfte diskusjonen til noe større; man kan ikke bare ta for seg som en føler for...(ikke at jeg sier du mener det)..men enkelte i de trådene synes å mene det bokstavelig talt.

Godt poeng.

Grensen for meg går ved ett standard "stock" bilde av ett nasjonalt symbol ved nasjonaldag, "stock" bilde av ett juletre i forbindelse med jul.

Så generelt "stock" bilder i forbindelse med høytider.

Det er jo ikke værre egentlig for lag og foreninger til å finne ett bilde som faktisk er gratis å bruke heller. 

Lenke til kommentar

Det er snart fest igjen :)

Det virker som om det er liten respons denne gangen - nærmer vi oss slutten på en epoke?

Folkens!

Det "må" da vel være flere enn et par stykker som blir med, litt stusselig å feste nesten helt alene.... ;)

Litt av problemet med disse utfordringene, sånn jeg ser det, er at ingen egentlig utfordrer seg på noen måte. Din egen "utfordring" for eksempel er å bruke hva enn du har av utstyr til å ta bilder nå og da uten noe spesielt tema. Dette er jo bare hva en vanlig amatørfotograf gjør hver måned, så hele poenget blir borte synes jeg. Kanskje hadde det vært mer inspirerende om det var en definert utfordring som man måtte prøve å løse, men hva vet jeg. Initiativet er fint, men som du selv sier så funker det liksom ikke helt.

H

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snart fest igjen :)

Folkens!

Det "må" da vel være flere enn et par stykker som blir med, litt stusselig å feste nesten helt alene.... ;)

Litt av problemet med disse utfordringene, sånn jeg ser det, er at ingen egentlig utfordrer seg på noen måte. Din egen "utfordring" for eksempel er å bruke hva enn du har av utstyr til å ta bilder nå og da uten noe spesielt tema. Dette er jo bare hva en vanlig amatørfotograf gjør hver måned, så hele poenget blir borte synes jeg. Kanskje hadde det vært mer inspirerende om det var en definert utfordring som man måtte prøve å løse, men hva vet jeg. Initiativet er fint, men som du selv sier så funker det liksom ikke helt.

H

Temaet er jo der, da! ;)

Er jo noe av vitsen at det skal være såpass åpent at det finnes muligheter for "alle".. Å velge nivå på "utfordringen" alt etter tid/lyst/anledning o.a. ligger jo også der, ikke helt uten grunn vil eg tru...

Historisk har det vist seg at det er mange deltakere i festene som en ellers ikke ser poste bilder her inne, i alle fall ikke i BK.... Trenden på deltakelse på dette og hint viser dessverre at er for nedadgående... (ikke enestående for tek/akam, så det er vel "i tiden")..

Ja, ja, blir nok en flott sommer okkesom, i alle fall for oss som ikke skal leve av fotografering.. ;)

Lenke til kommentar

Så om man tar verdens beste og fineste "stock-bilde" i en høytid og ALLE vil bruke akkurat det bildet, så er det greit at de bare tar det?

Eller er det forskjell på slike bilder og?

Et bilde er et bilde, uavhengig hva som er på bildet. Stjele er stjele, uansett hva som er på bildet..

Lenke til kommentar

Det er jo lett å si at vil man ikke at andre skal bruke bildene som man har eierrett over så behøver man bare og ikke poste de på nettet så er den saken løst, problemet er at nettet er en veldig fin plattform for å vise hvem man er og hvilken type arbeid man utfører og for en fotograf er det naturlig og vise porteføljen.

Prinsipielt er jeg synes jeg at bilder som blir delt videre, missbrukt og/eller blir brukt kommersielt uten samtykke fra opphavsmannen skal det gjøres et mottiltak mot og en faktura er nok det mest effektive veien og gå, er det en privatperson som viser et bilde uten samtykke i en setting og gjerne henviser til opphavspersonen ser jeg ingen problemer.

Når det gjelder spesifikke sak så tror jeg at fotografen har påpekt missbruken av bildene til en eller flere av foreningene som har brukt bildet uten respons og som en av de impliserte sa så var de villige og ta dette til forliksrådet, så har stor forståelse for at hun sendte faktura og bruken av en advokat bare understreker alvoret i saken.

Nevnte fotograf har en meget bra portefølje så tror hun titt og ofte ser bildene sine brukt uten samtykke i en eller annen setting, tror hun stort sett lar det forbigå uten oppstyr og er det kommersielt så ordner de sikkert opp i minnelighet, nevnte sak er nok en sak som har "ballet på seg" over tid.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Unik mulighet for det som kunne være interessert. Vurderer selv.

Riggspotting i Nordsjøen eller Norskehavet. 3 dagers cruise fra Haugesund/Stavanger til Molde eller Molde til Svolvær.

Billigste lugar 9000kr/7000kr

http://eddaadventures.no/turer/rig-spotting-nordsjoen/

http://eddaadventures.no/turer/rig-spotting-norskehavet/

Sikkerhetsavstand på 500 meter men oljerigger ser vel realtivt store ut selv på den avstanden?

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Kjøpte Profoto B1 med Air Remote TTL, tenkte å prøve ut på bryllupsjobb i morgen :)

Var mest spent på om Air remote TTL kontrollen fungerte på Nikon D5; stod bare at den støtta opp til D4s. Så puster letta ut over at alt fungerer.

TTL er veldig praktisk for å sett opp lyset; kjør en eksponering med TTL; så slå over på manuell; da beholder den innstillingen fra TTL som utgangspunkt. Gjør at man kan starte jobbingen etter 1-2 testeksponeringer.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Her har Canon fragmentert en EF 200-400mm F4L IS USM Extender 1.4x

Merkelig ingen har kommentert støv på linsene i denne videoen. Ser stadig vekk folk som kjøper brukt optikk at de lyser inn med lommelykt for å se etter støv. All optikk som brukes får støv, bare kjedelig at flertallet av kjøpere på finn.no og lignende ikke har skjønt dette ennå ;)

Lenke til kommentar

Så om man tar verdens beste og fineste "stock-bilde" i en høytid og ALLE vil bruke akkurat det bildet, så er det greit at de bare tar det?

Eller er det forskjell på slike bilder og?

Et bilde er et bilde, uavhengig hva som er på bildet. Stjele er stjele, uansett hva som er på bildet..

Denne trenden med at bilder er gratis finner man også i media-norge, også blant de største. Synes det er flott at noen orker ta opp kampen. Kunne sikkert fakturert noen 100.000 om jeg gikk gjennom diverse blogger og lignende med tyveri av egne bilder - men jeg orker ikke styret.

Ikke unormalt at en blogger stjeler bilde; så bruker media bildene fra bloggen igjen. Har mer enn en gang spurt journalist om han/hun jobber gratis - når de sier de ikke har "budsjett" til å betale for bilder; da skjønner de ingenting ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...