Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenker ikke så altfor mye på hvilken ISO verdi jeg bruker. Klart har jeg det i bakhode, men jeg vil heller ha et 'skarpt' bilde i fokus med korn enn kornløst rabalder - spesielt om bilde kan brukes i s/h.

Fokus har ingenting med ISO å gjøre. Får du flere ufokuserte bilder med ISO 100 enn med ISO 3200? Jeg vil si at det tvert i mot kan være motsatt - at støyen ødelegger så mye at bildet oppfattes som ufokusert.

Fokus har ikke et direkte forhold til fokus nei, men lukkertid spiller en rolle om motivet er i bevegelse. Raskere lukker øker sjansen for at motivet er skarpt. Jeg vil heller ha støy med et godt kapret motiv enn lite støy på et bilde som er ødelagt av bevegelse fra motiv eller kameraholder.

 

Så kommer det an på hva en tar bilder av. Fuglefoto i farger kan fort bli ødelagt av støy, mens portretter eller urbane bilder i s/h kan få en ekstra sjarm med litt korn.

 

Oh my! To-skjermsløsningen i Lr 2.0 er fantastisk! Gleder meg så utrolig til å bruke dette aktivt, men gjett hvem som drar i tjeneste om under to uker?

 

post-157128-1217345378_thumb.jpg

 

np: Pink Floyd - Wearing The Inside Out

 

Fudge! En av bøkene i pakken fra Amazon har falt ut under transport. :/

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
Man fack.

Er det nokon måte å få 2 skjermar på MacMini? Eksternt skjermkort? :S

Tja.. Matrox har nok en sneisen dippedutt som fikser det.

 

Kan man installere LR 2.0 og importere den gamle LR-katalogen?

Når du starter Lr 2.0 for første gang blir du spurt om du ønsker å oppgradere katalogen fra tidligere versjoner av Lr eller åpne en ny katalog.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
Fokus har ikke et direkte forhold til fokus nei, men lukkertid spiller en rolle om motivet er i bevegelse. Raskere lukker øker sjansen for at motivet er skarpt. Jeg vil heller ha støy med et godt kapret motiv enn lite støy på et bilde som er ødelagt av bevegelse fra motiv eller kameraholder.

Og blenderen bestemmer dybdeskarphet, så dersom du kan arbeide med en lukkertid på 1/500s på ISO100 og f/2.8 vil du kunne jobbe med en lukkertid på 1/500s med ISO400 og f/5.6 og dermed få økt dybdeskarphet, og større sjanse for å få motivet i fokus.

 

Vet det ikke var poenget ditt, men nevner det lell.

 

Oh my! To-skjermsløsningen i Lr 2.0 er fantastisk! Gleder meg så utrolig til å bruke dette aktivt, men gjett hvem som drar i tjeneste om under to uker?

Det var utrolig tykt. Vil ha to gode skjermer. Fack.

 

np: Pink Floyd - Wearing The Inside Out

np: Pink Floyd - Hey You.

Lenke til kommentar
Havner du aldri i den problemstillingen at du har valgt en for rask lukker enn hva blenderen og ISO'en kan muliggjøre på en god måte?
Sjelden i P modus. For der går jeg som regel tilbake til P ved å trykke Green Button etter en situasjon. Da tar kamera over tenkinga for meg.

I TAv modus derimot, der er det lett å gå seg bort, om jeg ikke hele tida er bevist i forhold til skiftinger i lyset.

Lenke til kommentar
TA som i Telemarksavisa (tidligere Telemark Arbeiderblad).

 

Du får si ifra hvis du får flere bilder i avisa. Morsomt å se folk fra forumet som har bilder i lokalavisa.

 

Haha, Olsen, nei takk.

Jeg hadde et par bilder der for et par uker siden, men pengene venter jeg fortsatt på.

De sa det ikke var avtalt så stiv pris, men når det ikke er avtalt noen pris er det dems problem.

 

Man fack.

Er det nokon måte å få 2 skjermar på MacMini? Eksternt skjermkort? :S

Leste om noen skjermer som du kobla til med USB for en liten stund siden.

Lenke til kommentar
Hva er P? Og hva er Green Button?
Les tidligere innlegg om temaet. Alltid greit å følge med i en diskusjon man selv starter :p

 

Men jeg er ikke særere enn at jeg kan repetere. Jeg er alltid glad for en anledning til å agere Pentax fanboy ;)

 

P er vanlig programautomatikk. Altså som de aller fleste DSRL i markedet. Kamera styrer blender og lukker, brukeren peker og skyter.

Men Pentax har valgt en litt annen løsning. Der kan du gå sømløst over i blendeer eller lukkerprioritet, rett og slett ved å vri på blender eller lukkerhjulet.

 

Green Button er navnet på knappen som deaktiverer programautomatikken.

Poenget er at du får det beste fra begge verdener. Så lenge du er i P modus så er du forberedt på det meste. Hvis du ikke liker kameraet sine valg, tar du selv over kontrollen, helt sømløst uten å behøve å ta kamera fra øyet.

 

Green Button har og andre muligheter, men det ligger utenfor spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...