tomsi42 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Jeg har sett at noen skjuler kameralogoen med en bit limbånd. Hva er hensikten med det? De fleste gjør det for at det skal være vanskeligere å identifisere modellen - f.eks. er det en gammel 5D eller en flunk ny 5Ds? Skal visstnok gjøre kameraet mindre attraktivt for tyver ... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 (endret) Jeg har sett at noen skjuler kameralogoen med en bit limbånd. Hva er hensikten med det? De fleste gjør det for at det skal være vanskeligere å identifisere modellen - f.eks. er det en gammel 5D eller en flunk ny 5Ds? Skal visstnok gjøre kameraet mindre attraktivt for tyver ... Noen bruker også ikke lanserte modeller; da er dette veldig viktig Det finnes også noen som nekter å reklamere for kameraprodusent; så mange grunner. Endret 25. mai 2016 av TGB Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 http://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/Skulle-onske-medlemmene-en-god-17-mai---fikk-regning-pa-5000-kroner-753220_1.snd Bare jeg som synes dette var i overkant smålig? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 http://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/Skulle-onske-medlemmene-en-god-17-mai---fikk-regning-pa-5000-kroner-753220_1.snd Bare jeg som synes dette var i overkant smålig? Det er eneste måten folk lærer på; man kan ikke bare bruke bilder flatt ut. Synes det er helt innenfor å statuere et eksempel her, selv om det kan virke brutalt. 2 Lenke til kommentar
polljen Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 (endret) http://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/Skulle-onske-medlemmene-en-god-17-mai---fikk-regning-pa-5000-kroner-753220_1.snd Bare jeg som synes dette var i overkant smålig? Det er eneste måten folk lærer på; man kan ikke bare bruke bilder flatt ut. Synes det er helt innenfor å statuere et eksempel her, selv om det kan virke brutalt. Jeg er på ingen måte uenig i at det er tidspunkt der det er behov for å statuere både ett og flere eksempler, men for min del så mener jeg at man skal ta omstendighetene litt i betrakting også. Den som har brukt bildet har tatt seg uriktig til rette og det er ikke feil å ta dette opp med bruker og det er heller ikke feil å kreve betaling for bruken. Men å bruke advokat for å kreve en såpass stor sum når det er snakk om en ikke-kommersiell organisasjon (idrettslag) finner jeg litt overdrevet. Jeg er klar over at min mening er fullstendig subjektiv og jeg aksepterer også at andre som lever av fotografering er av en annen mening, men jeg er ikke i tvil om at denne saken (blant "vanlige" folk) er en meget dårlig reklame for "yrkesfotografer". Jeg finner ingen opplysninger i det jeg leser om at det er prøvd å få til en minnelig ordning med idrettslaget før kravet har blitt sendt via advokat. Men så er vel kanskje hovedmålet med dette kravet å statuere et eksempel og ikke nødvendigvis det økonomiske kompensasjonen, siden jeg antar at advokaten forsvinner med en stor del av summen. Endret 25. mai 2016 av polljen Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Er forsåvidt enig i at en form for reaksjon er på sin plass, men hadde kanskje holdt med en "muntlig" advarsel eller et mye mindre krav, type 500-1000 kroner. Iallefall når det er et sånt vanlig bilde som et rettoppogned-bilde av et flagg på en flaggstang som det finnes sikkert millioner av. Hadde det vært en bedrift hadde saken (for meg iallefall) vært annerledes. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Jeg for min del hadde sannsynligvis ikke orket å bruke energi på det, men all kred til de som orker. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Tror at grunnen for bruk av advokat direkte er for å understreke alvoret i "lånet" av bildet og man slipper å bruke tid på å diskutere med brukeren som kanskje blir og ta et par tre timer totalt. Prinsipielt synes jeg det er greit forlange betalt for uautorisert bruk av bilder og at det har blitt en nyhet gir en preventiv virkning. Eneste uautorisert bruk synes jeg at privatpersoner kan gjøre på sine web-sider sålenge kilden er oppgitt og det ikke har en kommersiell interesse. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Jeg har sett at noen skjuler kameralogoen med en bit limbånd. Hva er hensikten med det? Jeg gjør det i perioder. Stort sett hvis jeg holder på med et prosjekt hvor jeg tar mye bilder på plasser med lite lys. Da vil jeg at kameraet mitt skal være så sort som mulig, slik at det reflekterer mindre lys, slik at jeg kan være så anonym som mulig. Nå reflekterer jo riktig nok glass en del lys, men alle monner drar. Jeg har uansett en rull sort teip i alle kamerabagene/-sekkene mine. Brukbart til mye. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Jeg har sett at noen skjuler kameralogoen med en bit limbånd. Hva er hensikten med det? Stort sett de sære av de særeste fotografene som får sånne idiotiske ideer, mulig de har fått det fra NRK på 80 tallet. En gang Dollie de Lux var på skjermen hadde noen fått ideen om å tape over den svæære EMULATOR logoen som stod på baksiden av sampleren, på den tiden en svær burk. Trist at E-MU hadde brukt ett tykk form for materiale på logoen, for den så man fortsatt, bare nå i sort... Har faktisk møtt en på gata med Nikon D3 hvor var tapet her og der, med den minst nøytrale originale kamerareima som følger med i eska - NIKON D3 i sort og gult rundt halsen... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 D500-anmeldelse på dpreview: http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d500 It be good. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Ser ut som F32.no har stengt ned chattesidene grunnet lite aktivitet. Endret 26. mai 2016 av Nautica Lenke til kommentar
Lumanova Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Sinnsykt happy med Pentax k1. eneste som trekker ned er autofokus som kan beskrives som "god nok" når jeg tar actionbilder og jukser litt (litt større blender, prefokusere på der jeg tror "action blir" og så videre) jeg tror egentlig at AFen er bedre enn jeg tror, jeg bare stoler ikke på den på samme måte som jeg gjorde med D4. byggekvalitet og ergonomi er ekstremt bra, brukt litt tid på å få menyer og sånt inn i fingrene, men alt jeg stiller ofte er der jeg vil ha det. Billedkvalitet og ISO er fantastisk, ekstremt skarpe bilder og tonnevis å gå på for å hente inn skygger og høylys. Pixelshift funker bra når ting står i ro. veldig kos å ta med seg kamera, stativ og 15-30 2.8 og drive med "langsomfoto" ute i naturen. forsikringen var utrolig nok rask og enkel å ha med å gjøre, så jeg gikk for de tre nye zoomene til Pentax (tamron, host) 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Her er en grei måte og slutte å røyke på Endret 26. mai 2016 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Ser ut som ryktene er riktige selv om Sigma ikke har bekreftet de ennå og at vi ser en Sigma 85mm f/1.4 DG Art på Photokina i September. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Det er snart fest igjen Det virker som om det er liten respons denne gangen - nærmer vi oss slutten på en epoke? Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Det er snart fest igjen Det virker som om det er liten respons denne gangen - nærmer vi oss slutten på en epoke? Har planer om å delta, men er jo leeenge til juni fremdeles... 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 http://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/Skulle-onske-medlemmene-en-god-17-mai---fikk-regning-pa-5000-kroner-753220_1.snd Bare jeg som synes dette var i overkant smålig? Vel, saken har et mye større omfang og beløpet er endel større en 5000.- for å si det sånn. Vil si at dette er handlingen til en meget frustrert fotograf. Lenke til kommentar
se# Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Hva er gode fotobutikker i Bergen for tiden? Finnes Ur og Foto fortsatt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå