tow Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Er på boligjakt, og da dukker det opp litt av hvert av fotografier i de annonsene jeg ser på. Her for eksempel: http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=75324693&fks=75324693 Er det ikke mistenkelig med så blå himmel når du ikke ser noe solskinn på omgivelsene? Og ser ikke himmelen veldig mye gråere ut når du ser den gjennom vinduene innefra? Eller se på bilde 14 og 15 - helt blå himmel på det første, helt grått når du ser gjenskinnet av den samme himmelen i vinduet på neste bilde? Det er mest mangelen på skarpe skygger som er mistenkelig, men såklart, det er tenkelig at bildene er tatt akkurat mens solen var bak en av skyene. For å vri litt på en sang fra søta bror: Alle vil ha blå himmel men ingen vil ha skygge. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) Rent dokumentarisk er boligfoto juks fra ende til annen, men kaller man det kunstnerisk frihet i krysningen mellom foto og fantasi så er det plutselig stuerent. Hadde forsåvidt vært artig om et meglerhus gjorde et PR-stunt og la ut annenhver behandlede og ubehandlede versjoner av bildene i en annonse. Gjerne velge et ekstra overdrevent eksempel. Det hadde garantert blitt plukket opp av avisene fordi det er uhyre billig produsert lesestoff med godt klickbait og da ville de fått enormt mange visninger på den annonsen. Til dere som driver med boligfoto: foreslå dette stuntet! Siden finn.no ikke støtter "skyving" mellom to versjoner av et bilde burde meglerhuset lagt ut bildene et annet sted som støtter det. Endret 4. mai 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) Dette kom opp i media (sikkert igjen) en gang i januar i år. Radioprogrammet P3Morgen hadde litt humor rundt temaet. Programleder Ronny vurderte å legge ut leiligheten sin på Airbnb, men synes bildene han tok ikke var fine nok. Dagen etterpå tok et meglerhus kontakt med Ronny for å si at han kunne låne deres avtale (hele nyhetssaken var at norske meglere sender bilder til østen for redigering), for å friske opp sine bilder. Bildene ligger på facebooksiden til P3Morgen - 22. januar. Bildene er lagt ut på tidslinjen til P3Morgen. Får ikke til å legge link her, så jeg legger bare inn bildene. Usikker på om de fikk beskjed om å gå "All in", eller om de gjorde det på eget initiativ Redigert: Liker spesielt godt bildet i midten. E.T. i månen OG Deathstar på samme nattehimmelen. Ikke hverdags for en boligfotograf vil jeg tippe Endret 4. mai 2016 av Knutgrus 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Er på boligjakt, og da dukker det opp litt av hvert av fotografier i de annonsene jeg ser på. Her for eksempel: http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=75324693&fks=75324693 Er det ikke mistenkelig med så blå himmel når du ikke ser noe solskinn på omgivelsene? Og ser ikke himmelen veldig mye gråere ut når du ser den gjennom vinduene innefra? Eller se på bilde 14 og 15 - helt blå himmel på det første, helt grått når du ser gjenskinnet av den samme himmelen i vinduet på neste bilde? 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Knakende god artikkel om etterbehandling av bilder og det å gi ut "de andre" ubehandlede bildene: https://medium.com/@calebkerr/the-value-of-a-professional-photographer-or-can-i-have-all-the-unedited-photos-1e8dc9980a29 Les! Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Knakende god artikkel om etterbehandling av bilder og det å gi ut "de andre" ubehandlede bildene: https://medium.com/@calebkerr/the-value-of-a-professional-photographer-or-can-i-have-all-the-unedited-photos-1e8dc9980a29 Les! Fasinerer meg at enkelte tror man sitter å ruger på blinkskudd man nekter å gi ut Har skjedd før.... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 (endret) I morgen er det München; alt videostæsj pakket. Blir kun video; så eneste kamera jeg har med er iPhone 6s+ Endret 8. mai 2016 av TGB Lenke til kommentar
Lumanova Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 fotogudene må kødde med meg. seriøst. var en tur i hjembyen og hadde nettopp vært å hentet en 85 1,8G hos en kar på finn, innså at fotobag innkjøpt for sonysystem ikke fikk plass til d4 pluss glass så jeg parkerte i sentrum og ruslet innom japan photo for å finne meg en god sekk. fant ingenting jeg likte, men jeg og fattern ble stående veldig lenge å fikle med demomodell av pentax k1. fattern er gammel pentaxianer, men har mistet interessen, han var ganske hissig på at jeg "måtte" ha pentaxen. Jeg klarte heldigvis å resonnere meg fram til at å kjøpe meg inn i to systemer samtidig var en særs lite kul ide. vender tilbake til bilen og finner en murstein der fotobaggen med alt utstyret hadde vært. en eller annen tjuvradd har åpenbart sett en mulighet. spesielt ergerlig siden vel. jeg jobber med det jeg gjør, jeg har selv gitt folk samme tipset om å ikke ha dyrt stasj liggende synlig i bil og så videre. Heldigvis har jeg kvitteringer og dokumentasjon på alt. så tipper det skal gå veien med forsikring... Enden på visen ble at min svært pentaxivrige far tilsto å ha hjulpet min søster så mye økonomisk i det siste at han fant det rettferdig å spandere nevnte pentax på meg. jeg plukket med meg en sigma 24-70 2,8 til det, den føles kjip ut, men den optiske kvaliteten virker bra på de obligatoriske 350 bildene man tar inne i egen bolig når man nettopp har pakket ut nytt kamera. Mer glass får komme når forsikringspengene er på konto... men altså..skal jeg være så konspiratorisk å tro at fattern har fått noen til å bryte seg inn i bilen for å få meg over på pentax? og hvilken messengerbag anbefaller dere. riktignok har jeg lite utstyr akkurat nå, men den bør ha plass til hus med grep, zoomer fra 15-200mm (Dvs 3) og litt fastopptikk. og om dere får tilbud om å kjøre dritbillig D4 i Bergensområdet, vær så snill å ta kontakt på ett eller annet vis, samme gjelder 24-70 2,8 mk1 og tamron 70-200 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Ouch. Kjip historie :-/ Hvis du har serienummer på utstyret som ble stjålet, så kan du jo legge det inn på foto.no som stjålet i hvert fall. Selv om ikke nødvendigvis "selgeren" bruker en entusiastside som foto.no, så kan det godt være interesserte kjøpere finner på å sjekke der og se om knalltilbudet på finn.no egentlig er tyvegods. og hvilken messengerbag anbefaller dere. riktignok har jeg lite utstyr akkurat nå, men den bør ha plass til hus med grep, zoomer fra 15-200mm (Dvs 3) og litt fastopptikk. Tror du skal slite litt med å finne noe mindre enn en ryggsekk som får plass til såpass. Jeg har Everday Messenger, som vel kanskje er den største messenger-bagen på markedet. Jeg klarer å pakke med meg D750 med grep og Tamron 24-70 påmontert, pluss 70-200/2,8 og 200-500/5,6 i den. Men det er trangt, og blir alltid litt prakk å plukke frem utstyret (i hvert fall så lenge jeg ikke legger igjen motlysblenderne hjemme). Kameraet med grep sitter også ganske toight i bagen, men uten går det helt greit. Dropper jeg 200-500 så skal jeg alltids få pakka med meg 35 og 50 mm art-objektivene i stedet. Kamerahus med grep, 15-30, 24-70 og 70-200 skal gå greit men det kan bli litt prakk å plukke ting frem.. Med smart pakking får du med ett ikke alt for fyldig fastobjektiv (type 85 mm eller en litt kraftig 50mm) i tillegg. Noe mer enn det tror jeg du skal slite med. Lenke til kommentar
Lumanova Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Ouch. Kjip historie :-/ Hvis du har serienummer på utstyret som ble stjålet, så kan du jo legge det inn på foto.no som stjålet i hvert fall. Selv om ikke nødvendigvis "selgeren" bruker en entusiastside som foto.no, så kan det godt være interesserte kjøpere finner på å sjekke der og se om knalltilbudet på finn.no egentlig er tyvegods. og hvilken messengerbag anbefaller dere. riktignok har jeg lite utstyr akkurat nå, men den bør ha plass til hus med grep, zoomer fra 15-200mm (Dvs 3) og litt fastopptikk. Tror du skal slite litt med å finne noe mindre enn en ryggsekk som får plass til såpass. Jeg har Everday Messenger, som vel kanskje er den største messenger-bagen på markedet. Jeg klarer å pakke med meg D750 med grep og Tamron 24-70 påmontert, pluss 70-200/2,8 og 200-500/5,6 i den. Men det er trangt, og blir alltid litt prakk å plukke frem utstyret (i hvert fall så lenge jeg ikke legger igjen motlysblenderne hjemme). Kameraet med grep sitter også ganske toight i bagen, men uten går det helt greit. Dropper jeg 200-500 så skal jeg alltids få pakka med meg 35 og 50 mm art-objektivene i stedet. Kamerahus med grep, 15-30, 24-70 og 70-200 skal gå greit men det kan bli litt prakk å plukke ting frem.. Med smart pakking får du med ett ikke alt for fyldig fastobjektiv (type 85 mm eller en litt kraftig 50mm) i tillegg. Noe mer enn det tror jeg du skal slite med. Jepp, skal ta en runde med serienummer når jeg får summet meg og sluttet å plukke på pentaxen. ender nok opp med ryggsekk som løsning når "alt skal med" men vil ha en messengerbag og da jeg syns det er veldig greit når jeg rusler rundt. blir å se på everyday messenger, syns den virker fin. ellers blir det en ny retrospective. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 (endret) Gratulerer! Det var jo et lykketreff uten sidestykke at far og forsikringen skulle spandere et fantastisk rått kamera og optikk på deg. Nesten så man skulle tro du hadde planlagt det.. (spøk, basert på din spøkefulle mistanke om at faren din står bak) Jeg vet ikke om noen så stor messenger-bag. Husk at de tre nevnte zoomene er veldig store. Med mindre du har veldig mye bruk for de tre zoomområdene til hver sine bruksområder så vil jeg anbefale å vurdere fastobjektiver der det er mulig. Selv om det skulle bli flere fastobjektiver. Vurder også det nye kitobjektivet 28-105mm f/3,5-5,6 som skal være sylskarpt og ekstremt bra for sin klasse. Hvis du for eksempel velger det pluss en serie fastobjektiver så kan det hende både bagen blir lettere og du kommer rimeligere ut og får bedre bildekvalitet. Når jeg tar meg råd til K-1 (eller en etterfølger) så kommer jeg nok til å satse på en superzoom a la 28-200, helst med WR om det dukker opp, og en drøss med lette og knallgode fastobjektiver. Superzoomen til allround-bruk når jeg ikke vil drasse på hele lasset eller har tid til å skifte objektiver. Ellers kommer jeg til å bruke fastobjektivene. I dag har jeg en lignende løsning med K-5 + Pentax 18-135mm til allroundbruk og et passe utvalg fastoptikk (riktignok noe til APS-C og en Sigma 18-35 f/1,8 som praktisk talt er "a stack of primes".) Poenget mitt er at en ny start gir deg mulighet til å tenke gjennom objektivvalg for ulike bruks-case på nytt. Du trenger ikke nødvendigvis "kopiere" det gamle oppsettet. Endret 10. mai 2016 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 blir å se på everyday messenger, syns den virker fin. Jeg er rimelig fornøyd med den. Det du bør være obs på er at den er stor og ganske stiv (høhø), så det funker best å ha den bakpå ryggen mesteparten av tiden. Den ligger ikke så veldig godt mot hoften hvis du bærer den som en skulderveske. Hoftereimen funker ikke så verst. Den er der ikke så mye for å ta vekt, men funker først og fremst til å stabilisere bagen, så den kan ikke helt sammenlignes med en polstret hoftereim på f.eks. en ryggsekk eller hoftebag. Ellers er den omtrent så romslig du kan lage den og fremdeles kalle den en messenger bag, og jeg synes bærereimen er behagelig og grei å bruke. Egentlig litt synd at jeg ikke dro den med meg så du kunne fått ta en titt, for jeg er jo faktisk i fødebyen selv denne uken. Men det er jobbreise, og jeg måtte ha med så mye yrkesrelatert mainnskit at fotoustyret ble værende igjen hjemme. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Den største Think Tank Retrospective får du nesten plass til en Smart 1 generasjon hvis legger den på langs.Problemet er at størrelsen og vekta på denne begynner å bli upraktisk å slepe rundt på, ryggsekk er nesten ett bedre alternativ. Får også fordelt vekta mye bedre. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Har du bruk for plassen i noe større enn Everyday Messenger Bag eller Retrospective 10, så blir det så tungt at du må ha ryggsekk og ikke bag. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 (endret) Trodde hele grunnen med speilløst var og slippe å bære mye og tungt Beklager klarte ikke og dy meg Endret 10. mai 2016 av Nautica Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Jeg bruker tre kameraer litt om hverandre, men oppdaget i stad at jeg har tydeligvis klønet det til med datoen på det ene kameraet slik at det viser en dag feil. Er det noen måte å rette opp dette i exif? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. mai 2016 Del Skrevet 11. mai 2016 Har du bruk for plassen i noe større enn Everyday Messenger Bag eller Retrospective 10, så blir det så tungt at du må ha ryggsekk og ikke bag. Everyday Messenger er vel mer på størrelse med Retrospective 30. De har i hvert fall omtrent samme utvendige mål, men Everyday Messenger er jo ganske fleksibel på volum. Trodde hele grunnen med speilløst var og slippe å bære mye og tungt Øh. Pentax K1 er ikke akkurat speilløst Lenke til kommentar
Lumanova Skrevet 11. mai 2016 Del Skrevet 11. mai 2016 Gratulerer! Det var jo et lykketreff uten sidestykke at far og forsikringen skulle spandere et fantastisk rått kamera og optikk på deg. Nesten så man skulle tro du hadde planlagt det.. (spøk, basert på din spøkefulle mistanke om at faren din står bak) Jeg vet ikke om noen så stor messenger-bag. Husk at de tre nevnte zoomene er veldig store. Med mindre du har veldig mye bruk for de tre zoomområdene til hver sine bruksområder så vil jeg anbefale å vurdere fastobjektiver der det er mulig. Selv om det skulle bli flere fastobjektiver. Vurder også det nye kitobjektivet 28-105mm f/3,5-5,6 som skal være sylskarpt og ekstremt bra for sin klasse. Hvis du for eksempel velger det pluss en serie fastobjektiver så kan det hende både bagen blir lettere og du kommer rimeligere ut og får bedre bildekvalitet. Når jeg tar meg råd til K-1 (eller en etterfølger) så kommer jeg nok til å satse på en superzoom a la 28-200, helst med WR om det dukker opp, og en drøss med lette og knallgode fastobjektiver. Superzoomen til allround-bruk når jeg ikke vil drasse på hele lasset eller har tid til å skifte objektiver. Ellers kommer jeg til å bruke fastobjektivene. I dag har jeg en lignende løsning med K-5 + Pentax 18-135mm til allroundbruk og et passe utvalg fastoptikk (riktignok noe til APS-C og en Sigma 18-35 f/1,8 som praktisk talt er "a stack of primes".) Poenget mitt er at en ny start gir deg mulighet til å tenke gjennom objektivvalg for ulike bruks-case på nytt. Du trenger ikke nødvendigvis "kopiere" det gamle oppsettet. Jeg tror faktisk at jeg skal prøve å høre om jeg kan bytte sigmaen i pentax 28-105,ser den får skryt, og sigmaen er litt klunky, trenger jeg stor blender så ender jeg som regel opp med å bruke fastoptikk uansett. skal innom å plukke opp en messengerbag, men i litt mindre størrelse, også supplerer jeg med ryggsekk når det begynner å dra seg til med glass. faren for at jeg klarer å komme meg ut av fotobutikken uten å dra med meg en 50 1,4 anser jeg desverre som liten. gimme dat bokeh Lenke til kommentar
tow Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Dæng! En times fotografering av en veldig lite samarbeidsvillig konfirmant i dass på grunn av en liten busemann jeg ikke så før jeg åpnet bildene på PC. Jaja, får prøve på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå