TGB Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Merket at både foto og video av Dronning Sonja og Kronprinsesse Mette-Marit i dag ble litt mye. Er ekstremt vanskelig å switche mellom video og foto på sekunder. Ble litt småstressa Ikke for å glemme styret med å ha med så mye utstyr. Følte meg utslitt før jobben var begynt. Er vel derfor folk går over til speilløse systemer..! Har speilløst; Canon C100 mk2 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Merket at både foto og video av Dronning Sonja og Kronprinsesse Mette-Marit i dag ble litt mye. Er ekstremt vanskelig å switche mellom video og foto på sekunder. Ble litt småstressa Ikke for å glemme styret med å ha med så mye utstyr. Følte meg utslitt før jobben var begynt. Er vel derfor folk går over til speilløse systemer..kameratelefoner! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 (endret) Ikke bra: De har resatt den til fabrikkinnstillinger, så alle de møysommelig konfigurerte innstillingene mine er slettet Det er derfor fornuftige fotografer går over til kameratelefon, så man slipper all dette tullet Endret 25. april 2016 av Nautica Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Ikke bra: De har resatt den til fabrikkinnstillinger, så alle de møysommelig konfigurerte innstillingene mine er slettet Er det mulig.......??? (Det er vel "ingen" som ikke kopierer kamerainnstillingene til minnebrikken ) Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Sakset fra nettet: "My Settings top Here is my settings file which you can download and use to set your D7000 exactly as I set mine. To use this file, download it to your computer, copy it to an SD card, pop it in your D7000, hit MENU > SET UP > Save/load settings > Load settings, and Bingo!, your D7000 is a carbon-copy of mine." Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Load settings, and Bingo!, your D7000 is a carbon-copy of mine." Flott, så hvis han ikke har lagret egne så kan han i hvert fall kopi av innstillingene til Ken Rockwell! Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Merket at både foto og video av Dronning Sonja og Kronprinsesse Mette-Marit i dag ble litt mye. Er ekstremt vanskelig å switche mellom video og foto på sekunder. Ble litt småstressa Ikke for å glemme styret med å ha med så mye utstyr. Følte meg utslitt før jobben var begynt. Du får få deg en assistent som kan ta seg av videodelen Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Merket at både foto og video av Dronning Sonja og Kronprinsesse Mette-Marit i dag ble litt mye. Er ekstremt vanskelig å switche mellom video og foto på sekunder. Ble litt småstressa Ikke for å glemme styret med å ha med så mye utstyr. Følte meg utslitt før jobben var begynt. Du får få deg en assistent som kan ta seg av videodelen Jeg vil gjerne ha oppdrag på enten foto eller video; men vanligvis ender man opp med å måtte gjøre begge deler. Skal man betale for assistent selv så sitter man igjen med veldig lite. Man blir ikke rik på slike jobber Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Merket at både foto og video av Dronning Sonja og Kronprinsesse Mette-Marit i dag ble litt mye. Er ekstremt vanskelig å switche mellom video og foto på sekunder. Ble litt småstressa Ikke for å glemme styret med å ha med så mye utstyr. Følte meg utslitt før jobben var begynt. Du får få deg en assistent som kan ta seg av videodelen Jeg vil gjerne ha oppdrag på enten foto eller video; men vanligvis ender man opp med å måtte gjøre begge deler. Skal man betale for assistent selv så sitter man igjen med veldig lite. Man blir ikke rik på slike jobber Ett ord: Lærling Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Få deg en slik "intern" som de sier i USA. Gratis arbeid der man får læring/erfaring ved å jobbe litt for deg. Kanskje noen få % av betalinga som en bonus. Er vel mange foto/video-elever på div fotolinjer/skoler i Osloområdet som kanskje kunne vurdert å hive seg med på små oppdrag der du evt har behov for hjelp.Skulle til å nevne utplassering via NAV, men etter reglene da så skal det være håp om jobb etter, som regel, endte 3 mnd i praksis. Og bryter man med det bare for å få gratis hjelp i 3 mnd, så blir man svartelista Skal man ha lærling, så koster de og penger. Og man må selv være faglært og inneha de rette papirene(fagbrev e.lign). Endret 26. april 2016 av KristianJV Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Merket at både foto og video av Dronning Sonja og Kronprinsesse Mette-Marit i dag ble litt mye. Er ekstremt vanskelig å switche mellom video og foto på sekunder. Ble litt småstressa Ikke for å glemme styret med å ha med så mye utstyr. Følte meg utslitt før jobben var begynt. Du får få deg en assistent som kan ta seg av videodelen Jeg vil gjerne ha oppdrag på enten foto eller video; men vanligvis ender man opp med å måtte gjøre begge deler. Skal man betale for assistent selv så sitter man igjen med veldig lite. Man blir ikke rik på slike jobber Ett ord: Lærling Men det tar jo evig tid å lære opp noen. Vet hvor blank jeg var selv når jeg gjorde mine første jobber. Edit: Beste alternativet jeg har hørt om så langt var dattera til en kompis som gikk siste året på fotolinje på videregående (ante ikke det fantes engang); hun fikk beskjed av skolen om å finne seg en plass for praksis uten lønn for å få erfaring. Skulle gjøres hele siste skoleåret. Jeg fikk muligheten til å få "gratis" assistent, men med tanke på de ville tidene på døgnet jeg jobber - og enkelte dager det skjer absolutt ingenting... så følte jeg det ikke var så veldig fornuftig. Edit2: Tror folk som skal få praksis mens de er under utdanning; gjør det absolutt mest fornuftig å komme inn i et av de større mediahusene i Norge (eller lokal avis). De har ressurser til å følge opp. Endret 26. april 2016 av TGB Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Canon sitt kamera og printer/skriversalget har falt med 39% i første kvartal i år og kompaktkameraer er mye av grunnen. Endret 26. april 2016 av Nautica Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Canon sitt kamera og printer/skriversalget har falt med 39% i første kvartal i år og kompaktkameraer er mye av grunnen. Epson er bedre på printere; kompaktkamera er det ingen som kjøper lengre.... så naturlig forklaring. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Merket at både foto og video av Dronning Sonja og Kronprinsesse Mette-Marit i dag ble litt mye. Er ekstremt vanskelig å switche mellom video og foto på sekunder. Ble litt småstressa Ikke for å glemme styret med å ha med så mye utstyr. Følte meg utslitt før jobben var begynt. Var en fotograf som stolt kunne annonsere at skulle ta portrettbilder av Kronprinsen og fruen med What Next - Fotograf i det Kongelige Hoff ? Tok meg 3 sek med Googling for å få bekreftet at dette var for godt til å være sant...men heldigvis for han så er jo Facebook full av lykkeønskninger og hvor fantastisk dette er. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Canon sitt kamera og printer/skriversalget har falt med 39% i første kvartal i år og kompaktkameraer er mye av grunnen. Epson er bedre på printere; kompaktkamera er det ingen som kjøper lengre.... så naturlig forklaring. Tja, skal ikke uttale meg på det. Men det er 4 år siden sist jeg kjøpte en skriver m/arkmating "Canon" og 8 år siden jeg kjøpte min første Canonskriver begge er blekk multimaskiner, begge blir brukt daglig og det har blitt endel tusener med utskrifter i løpe av årene har aldri hatt problemer med de to. Har også brukt en avansert Canon laserskriver som skriver ut ferdig stiftet hefter, A2, etc. etc. går som det uler sålenge det er over 11 grader på rommet. Har ihvertfall hatt meget dårlig erfaring med Oki "proffmaskiner" og HP multimaskiner. Endret 26. april 2016 av Nautica Lenke til kommentar
tow Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Canon sitt kamera og printer/skriversalget har falt med 39% i første kvartal i år og kompaktkameraer er mye av grunnen. Epson er bedre på printere; kompaktkamera er det ingen som kjøper lengre.... så naturlig forklaring. Tja, skal ikke uttale meg på det. Men det er 4 år siden sist jeg kjøpte en skriver m/arkmating "Canon" og 8 år siden jeg kjøpte min første Canonskriver begge er blekk multimaskiner, begge blir brukt daglig og det har blitt endel tusener med utskrifter i løpe av årene har aldri hatt problemer med de to. Har også brukt en avansert Canon laserskriver som skriver ut ferdig stiftet hefter, A2, etc. etc. går som det uler sålenge det er over 11 grader på rommet. Har ihvertfall hatt meget dårlig erfaring med Oki "proffmaskiner" og HP multimaskiner. Har både Epson og Canon skrivere, helt ypperlige begge. Det jeg har dårlig erfaring med er uoriginal toner. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Merket at både foto og video av Dronning Sonja og Kronprinsesse Mette-Marit i dag ble litt mye. Er ekstremt vanskelig å switche mellom video og foto på sekunder. Ble litt småstressa Ikke for å glemme styret med å ha med så mye utstyr. Følte meg utslitt før jobben var begynt. Var en fotograf som stolt kunne annonsere at skulle ta portrettbilder av Kronprinsen og fruen med What Next - Fotograf i det Kongelige Hoff ? Tok meg 3 sek med Googling for å få bekreftet at dette var for godt til å være sant...men heldigvis for han så er jo Facebook full av lykkeønskninger og hvor fantastisk dette er. Hehe, for dem som virkelig gjør den type jobber - det ender alltid i kritikk; uansett. Så misunner dem ikke. Edit: Jeg snakker da selvsagt om de offisielle portrettene; det er ganske mange som har tatt portretter av kongefamilien i diverse settinger (meg inkludert). De står som reregel ikke rolig for bilder så veldig mange sekunder om gangen. Tatt med AF-S 80-400mm f/4.5-5.6@1/250. f/5.6, ISO100 med blits (D5 + SB-5000). Bilde raknet ikke på ISO100 selv om det var tatt med D5 ser du Endret 26. april 2016 av TGB Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Merket at både foto og video av Dronning Sonja og Kronprinsesse Mette-Marit i dag ble litt mye. Er ekstremt vanskelig å switche mellom video og foto på sekunder. Ble litt småstressa Ikke for å glemme styret med å ha med så mye utstyr. Følte meg utslitt før jobben var begynt. Var en fotograf som stolt kunne annonsere at skulle ta portrettbilder av Kronprinsen og fruen med What Next - Fotograf i det Kongelige Hoff ? Tok meg 3 sek med Googling for å få bekreftet at dette var for godt til å være sant...men heldigvis for han så er jo Facebook full av lykkeønskninger og hvor fantastisk dette er. Hehe, for dem som virkelig gjør den type jobber - det ender alltid i kritikk; uansett. Så misunner dem ikke. Edit: Jeg snakker da selvsagt om de offisielle portrettene; det er ganske mange som har tatt portretter av kongefamilien i diverse settinger (meg inkludert). De står som reregel ikke rolig for bilder så veldig mange sekunder om gangen. _D513008.jpg Tatt med AF-S 80-400mm f/4.5-5.6@1/250. f/5.6, ISO100 med blits (D5 + SB-5000). Bilde raknet ikke på ISO100 selv om det var tatt med D5 ser du Forskjellen er at du er faktisk der det skjer og gjør en seriøs jobb, jeg kunne sannsynligvis også skaffet en billett til MAK Leadership Forum - uten at jeg hadde presentert meg selv som slottets portrettfotograf av den grunn... Men ord er jo alltid fasinerende, spesielt når man vet litt mer hva som ligger bak de. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 _D513008.jpg Tatt med AF-S 80-400mm f/4.5-5.6@1/250. f/5.6, ISO100 med blits (D5 + SB-5000). Bilde raknet ikke på ISO100 selv om det var tatt med D5 ser du Var flere fotografer tilstede under disse bildene eller? Ser slik ut på Sonja, at ho kikker på en annen fotograf, evt noe annet som trekker bort fokuset. Merker at i slike settinger at det er ofte en uting når det gjelder gruppebilder. En av de kikker som regel ALLTID inn i et annet kamera. Er ekstra irriterende når man selv er hovedfotografen, og alle andre fotografer, onkler, tanter osv osv står å gnåler om oppmerksomheten i bakgrunnen Som et lite eksempel legger jeg ved et bilde som fortsatt irriterer meg når jeg ser det, pga han ene som da ikke ser i "riktig" kamera Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 (endret) _D513008.jpg Tatt med AF-S 80-400mm f/4.5-5.6@1/250. f/5.6, ISO100 med blits (D5 + SB-5000). Bilde raknet ikke på ISO100 selv om det var tatt med D5 ser du Var flere fotografer tilstede under disse bildene eller? Ser slik ut på Sonja, at ho kikker på en annen fotograf, evt noe annet som trekker bort fokuset. Merker at i slike settinger at det er ofte en uting når det gjelder gruppebilder. En av de kikker som regel ALLTID inn i et annet kamera. Er ekstra irriterende når man selv er hovedfotografen, og alle andre fotografer, onkler, tanter osv osv står å gnåler om oppmerksomheten i bakgrunnen Som et lite eksempel legger jeg ved et bilde som fortsatt irriterer meg når jeg ser det, pga han ene som da ikke ser i "riktig" kamera wigwam.jpg Jeg legger da ikke ut de beste bildene her Men ja; det var flere der. Man trenger ikke flere fotografer eller andre mennesker engang; det er _alltid_ en eller annen i en gruppe som bare må se på taket/veggen eller lignende. Endret 27. april 2016 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå