Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan trøste samboer med at det er langt billigere å ha foto som hobby enn rallycross eller traktorpulling!! :) Så kan det hende at pipa får en annen lyd.. ;)

Den andre hobbyen min er motorcross.... men heldigvis har jeg så lave ambisjoner at jeg stort sett kjører klubbløp på en gammel avdanket sykkel, og stiller fotograf på større løp. 

Lenke til kommentar

Nå har Canon tatt ut en patent på wifi/gps til kameraer laget i metall, mange har jo lurt på hvorfor ikke Canon har levert dette i kameraene tidligere og grunnen er at de ikke har vært fornøyd med kvaliteten som det ville gitt.

Minner litt om patentet til Amazon for å ta bilder mot hvit bakgrunn.

Man behøver ikke og ha større tegnekunnskap en på barnehagenivå når det gjelder patenter, sålenge det er forståelig :)

Lenke til kommentar

Antar han siktet til at dette er noe som er så innlysende at det er underlig om det er patenterbart.

Når det gjelder patenter så er ikke noe innlysende, en måte og kunne legge til funksjoner i kameraet er å ta ut en patent på funksjonen "enkel skjematisk/skisse" og er det ingen som har innvendinger på patenten innen en gitt tidsfrist kan man inkorporere patenten i kameraet.

Det er utallige tvister der et firma har tillagt en funksjon eller en spesifikk design-vri og i etterkant har et annet firma krevd de for millioner for å kopiere en beskyttet patent.

Er ikke så lenge siden Apple krevde hundrevis av millioner av Samsung for at de hadde samme radius på hjørnene i telefonene og den spesifikke radiusen hadde Apple patent på.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvis man forsøker å patentere noe som er en innlysende eller åpenbar løsning på noe, vil patentsøknaden bli avvist.

Saken du refererer til omhandler at Apple ble tilkjent patent på rektangulært design med avrundede hjørner på elektroniske enheter. Nå hører det med til historien at Apple til slutt tapte denne saken, nettopp fordi retten konkluderte med at dette var for innlysende til å bli patentert, og at patentet var feilaktig innvilget. Kilde 1 Kilde 2

Lenke til kommentar

Som nevnt har jeg kjøpt en brukt Nikkor 70-200/2,8 VRII (11 850,- med frakt og Finn betalingsgaranti!). 

Det ser helt ubrukt ut, bare noen småskraper under stativfestet som viser at det ikke kommer rett fra butikken. 

Bare ett spørsmål: Er det normalt med en liten summing fra VR-en? Et klikk når VR starter, konstant summing når den jobber (når utløseren holdes halvveis nede), og et lite klikk når VR stopper, like etter uløseren slippes opp. 

Normalt, eller noe å bekymre seg for?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med det objektivet, men ut i fra hvordan sensorstabiliseringen fungerer hos Pentax så høres det helt riktig ut.

Stabilisatoren er et sett med spoler som fysisk flytter på linseelementer temmelig kjapt, antagelig med en oppdateringsfrekvens i det hørbare frekvensområdet (rundt 1 kHz vil jeg tippe). Jeg hører en tilsvarende summelyd fra Pentaxen når stabilisatoren jobber aktivt.

Stabilisatoren er normalt i hvileposisjon for å spare strøm. Når man trykker utløseren halvt ned så aktiveres blant annet stabilisatoren. Videre så slåes stabilisatoren av når bildet er tatt og utløserknappen slippes helt ut. Linsegruppa ville bare hengt og "dinglet" i løse lufta om det ikke var strøm på spolene og den ikke var låst på noe vis. Det er nok denne hvileposisjon-låsen du hører som et klikk når VR aktiveres og deaktiveres.

Det er altså en teknisk logisk forklaring bak slike lyder, men jeg har som sagt ingen erfaring med ditt objektiv så jeg vet ikke om det er sånn det skal høres ut på det.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at VR fungerer, det ser jeg tydelig gjennom søkeren og på bilder. 

Det som er rart er at lyden er rimelig konstant uavhengig av om VR jobber eller ikke, det er samme lyd om jeg legger kameraet på bordet som om jeg holder det og med vilje er ustø. Jeg antar at det er normalt, og at jeg skal bekymre meg mindre. 

Jeg har ikke tidligere lagt merke til tilsvarende lyd på 24-85/G med VR, men når jeg legger øret inntil objektivet er det samme type lyd fra det også, men mye svakere. Det er nok bare at 70-200 har mye tyngre linser som skal flyttes og at de må flyttes raskere og mer, og dermed trenger en sterkere motor til å gjøre jobben. Betyr det at batteriet brukes raskere også, tro?

Lenke til kommentar

Som nevnt har jeg kjøpt en brukt Nikkor 70-200/2,8 VRII (11 850,- med frakt og Finn betalingsgaranti!). 

Det ser helt ubrukt ut, bare noen småskraper under stativfestet som viser at det ikke kommer rett fra butikken. 

Bare ett spørsmål: Er det normalt med en liten summing fra VR-en? Et klikk når VR starter, konstant summing når den jobber (når utløseren holdes halvveis nede), og et lite klikk når VR stopper, like etter uløseren slippes opp. 

Normalt, eller noe å bekymre seg for?

Dette er helt som det skal være; så ingenting å bekymre seg for.

Har en hel haug VR optikk (også en del IS fra Canon). Det er samme trend og slike det skal/må fungere. 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Merket at både foto og video av Dronning Sonja og Kronprinsesse Mette-Marit i dag ble litt mye. Er ekstremt vanskelig å switche mellom video og foto på sekunder. Ble litt småstressa ;)

Ikke for å glemme styret med å ha med så mye utstyr. Følte meg utslitt før jobben var begynt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Merket at både foto og video av Dronning Sonja og Kronprinsesse Mette-Marit i dag ble litt mye. Er ekstremt vanskelig å switche mellom video og foto på sekunder. Ble litt småstressa ;)

Ikke for å glemme styret med å ha med så mye utstyr. Følte meg utslitt før jobben var begynt.

Er vel derfor folk går over til speilløse systemer..! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...