Snikpellik Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Fatter ikke at dere klarer å jobbe opp mot privatmarkedet, jeg takler bare ikke det maset som har vært de få gangene jeg har sagt ja til bryllup eller portretter av folk. Det er helt uutholdelig, dere fortjener et klapp på skulderen som klarer det! 1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 (endret) Fatter ikke at dere klarer å jobbe opp mot privatmarkedet, jeg takler bare ikke det maset som har vært de få gangene jeg har sagt ja til bryllup eller portretter av folk. Det er helt uutholdelig, dere fortjener et klapp på skulderen som klarer det! Av nettopp den grunn jeg gjør dette mindre og mindre. Flertallet av privatkundene er også fornuftige mennesker, men det dukker alltid opp noen med jevne mellomrom som virkelig ødelegger troen på menneskeheten Edit: Det er da en del "luringer" i bedriftsmarkedet også. Har heldigvis noen få jeg gjør 95% av oppdragene for hvor alt går på skinner. Ellers i privatmarkedet må man nesten ha med betalingsterminal, eller holde igjen bilder til betaling er gjennomført. Er man dum nok til å levere ut bilder i forkant så kan det bli en lang og tidkrevende kamp å få inn cash i ettertid. Kjører nå absolutt alt via inkasso etter 1 purring (det koster penger, men man slipper frustrasjonen). Endret 7. april 2016 av TGB Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Edit: Det er da en del "luringer" i bedriftsmarkedet også. Har heldigvis noen få jeg gjør 95% av oppdragene for hvor alt går på skinner. Ellers i privatmarkedet må man nesten ha med betalingsterminal, eller holde igjen bilder til betaling er gjennomført. Er man dum nok til å levere ut bilder i forkant så kan det bli en lang og tidkrevende kamp å få inn cash i ettertid. Kjører nå absolutt alt via inkasso etter 1 purring (det koster penger, men man slipper frustrasjonen). I-zettle er en enkel terminal for mobiltelefoner som er gratis i innkjøp og bruk, men man betaler en liten prosent ved hver transaksjon. Gratisprogrammet Contafaktura har en ok løsning på inkassosaker hvor man betaler et fast beløp pr. sak og/eller betaler man for hele tjenesten kan man forehåndsjekke betalingsviljen til sine kunder i tillegg. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Babybilder er veldig utfordrende, mange år siden sist... men husker at man måtte virkelig jobbe for å få de eksponeringene man trengte. Altfor mye jobb for meg; derfor jeg ikke gjør slike jobber lengre. Hørte forøvrig det ene brudeparet jeg skal ta bilder for hadde fått beskjed av annen fotograf at det ville ta 3-4 timer å ta brudebildene; jeg stusser over hvorfor man skal plage et nygift brudepar i 3-4 timer for å få noen bilder? Er bare å ta med seg en studioblits (eller 2) batteripakker og ta litt bilder i 30-45 min. Kan da aldri tenke meg nødvendigheten av å bruke mer tid. Naturligvis ha backup plan om det er drittvær. Edit: Naturligvis har man lokasjon klar; og en viss plan om hvilke bilder man skal ta i forkant. 3-4 timer ??! Den var ny, knapt noen portrett som tar så langt tid med mindre skal ha 17 ideer og klesskifter, og det er vel ikke så vanlig på bryllupsdagen. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Gratisprogrammet Contafaktura har en ok løsning på inkassosaker hvor man betaler et fast beløp pr. sak og/eller betaler man for hele tjenesten kan man forehåndsjekke betalingsviljen til sine kunder i tillegg. Det er naturligvis langt enklere å forholde seg til seriøse business-kunder; så slipper man alt dette styret. Lenke til kommentar
johome Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Vil bare tipse om at det er mulig å få Corel PaintShop Pro X8 Ultimate til den latterlige lave prisen 119,- Kopier linken under : http://www.paintshoppro.com/en/products/paintshop-pro/ultimate/?promo=seclinkTU85&utm_term=Upsell&utm_medium=IPM&utm_source=540226262-217013&utm_campaign=1454527369251 Åpne så den med IE i privat modus Funker kun med IE , prøver du noe annet , er prisen mye høyere 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Gratisprogrammet Contafaktura har en ok løsning på inkassosaker hvor man betaler et fast beløp pr. sak og/eller betaler man for hele tjenesten kan man forehåndsjekke betalingsviljen til sine kunder i tillegg. Det er naturligvis langt enklere å forholde seg til seriøse business-kunder; så slipper man alt dette styret. Joa, men hvordan kan man vite at kundene er seriøse og hvordan skal man kategorisere/luke ut kundene ? Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Vil bare tipse om at det er mulig å få Corel PaintShop Pro X8 Ultimate til den latterlige lave prisen 119,- Fiffig. Man kan lure på hva prisforskjellen skyldes. Er PaintShop verdt forsøket eller blir det i praksis å kaste bort penger? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Dette må da være billig, Samsung NX500 til 32K og du får faktisk med et objektiv på kjempekjøpet 1 Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Bare å løpe og kjøpe! Et kamera med fremtid det der.. Og til slik ein knallpris ja Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Dette må da være billig, Samsung NX500 til 32K og du får faktisk med et objektiv på kjempekjøpet samsung.jpg Tror heller jeg kjøper en 5-6 stykker her, gitt..... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 (endret) Gratisprogrammet Contafaktura har en ok løsning på inkassosaker hvor man betaler et fast beløp pr. sak og/eller betaler man for hele tjenesten kan man forehåndsjekke betalingsviljen til sine kunder i tillegg. Det er naturligvis langt enklere å forholde seg til seriøse business-kunder; så slipper man alt dette styret. Joa, men hvordan kan man vite at kundene er seriøse og hvordan skal man kategorisere/luke ut kundene ? Vanskelig, men man lærer seg etterhvert å legge merke til signaler om noen er seriøse eller ikke. Ingenting er kjipere enn å bruke masse tid på å få inn penger (eller kaste bort penger på inkasso) etter en godt gjennomført jobb. Selvsagt, har man et veldig bra samarbeid med noen som alltid betaler det de skal på tiden - så er jo verden veldig fin når man får flere oppdrag fra samme oppdragsgiver. Endret 8. april 2016 av TGB Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 (endret) Vanskelig, men man lærer seg etterhvert å legge merke til signaler om noen er seriøse eller ikke. Ingenting er kjipere enn å bruke masse tid på å få inn penger (eller kaste bort penger på inkasso) etter en godt gjennomført jobb. Selvsagt, har man et veldig bra samarbeid med noen som alltid betaler det de skal på tiden - så er jo verden veldig fin når man får flere oppdrag fra samme oppdragsgiver. Trynefaktoren prøver jeg og unngå, men det er veldig vanskelig å skille ut de useriøse kundene uten en bakgrunnsjekk. Problemet med faste kunder "bedriftskunder" er at de kan bli insolvente og ikke at de er upålitelige betalere, opplevde selv her for noen år siden på en kunde som jeg har regelmessige oppdrag for og var ekstrem treg med å sende ut faktura, de hadde plutselig ikke penger igjen og jeg måtte bruke over et halvt år før jeg fikk pengene. Heldigvis så trengte de meg for et hasteoppdrag og jeg nektet å gjøre jobben før tidligere fakturaer var betalt så dermed var det ca. 35K mer på kontoen, rett etterpå ble det en styrt konkurs i den bedriften. Så nå fakturerer jeg umiddelbart etter at oppdragene/jobben er gjort til bedriftskunder og mindre private kun kontant/kort. større privatkunder har jeg heldigvis ikke problemer med siden de stort sett allerede har investert penger i produktet "forskut". Har også som policy og ikke ha større kunder enn 40% av årsomsetningen totalt, det siden det ofte hender at mindre produksjonsbedrifter som "selger" seg med hud og hår til store produsenter for å produsere spesifikke deler og de kan plutselig få levering-stans fra oppdragsgiveren og sitter plutselig med et stort ferdigvarelager og ingen produksjon i en periode siden de ikke har andre oppdrag. Endret 8. april 2016 av Nautica Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Min erfaring er, ironisk nok, at det er de største selskapene som roter mest med å betale. Det er ikke noe problem for et stort selskap å motta inkassovarsler. Ofte har de tungvinte systemer som man tvinges til å bruke for å fakturere også. For eksempel har jeg et av Norges desidert største selskaper som kunde, men har aldri opplevd å få betalt før jeg sender purring. Oftest går det to-tre måneder, og det er noe jeg bare har begynt å regne med. Ellers er det ofte en god løsning å avtale fakturering av halve beløpet på forskudd om det er snakk om oppdrag over en lengre periode, eller om det dreier seg om en stor produksjon med store utgifter. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Nå har jeg fått en luring jeg solgte kamerahus til på Finn.no. Dessverre ble finns betalingsordning brukt. Kjøper klager ikke på kamerahuset, og ingenting er galt... Men det var ikke rett produkt for han. Enkelte tror finns betalingsordning er åpent kjøp som på Elkjøp. Jeg kommer naturligvis ikke til å godta noe heving av kjøp. Hvorfor må verden være full av slike luringer? Ikke bekymret for om jeg vinner frem, men det tar jo evig tid! 3 Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Hva svarer man når man får spørsmål om noen kan bruke et av dine (nordlys)bilder som bildetapet i en heis i et studenthus i Utrecht? Ubetalt... Jeg heller mot å si ja.... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Hva svarer man når man får spørsmål om noen kan bruke et av dine (nordlys)bilder som bildetapet i en heis i et studenthus i Utrecht? Ubetalt... Jeg heller mot å si ja.... Får du navnet ditt på verket vil det jo være topp, men aberet er jo at noen tjener grovt uansett på å bygge bygningen eller så ville de ikke bygget. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Kommer nok til å "kreve" at jeg har en liten,diskret signatur. Tror det er å pynte opp en heis i et eksisterende bygg. Liker jo vanligvis ikke å "gi" bort bilder, men artig å ha et stort bilde i en heis i Utrecht. Og ikke minst at av 100-millioner nordlysbilder som finnes vil man ha et av mine... 3 Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Hva svarer man når man får spørsmål om noen kan bruke et av dine (nordlys)bilder som bildetapet i en heis i et studenthus i Utrecht? Ubetalt... Jeg heller mot å si ja.... Noe så moro! Absolutt ja for min del. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Kult! Hadde det vært meg ville jeg prøvd å få med navn og kontaktinfo så spesielt interesserte kan kikke på flere av verkene og eventuelt kjøpe noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå