TGB Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Nikon D4 hus solgt, flere kommer snart Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 https://hdfx360.com/pre/us/index.html?Affid=789&s1=hdfxfbusa2&s2=&s3=&s4=&s5=30207554 Sjekk ut, jeg liker spesielt grafen i bunnen. 1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Da blir det et par bryllupsfotojobber i sommer, det er mange år siden :-) 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Da kommer like sikkert som kviser på ett skoleball - "hei jeg skal ta mitt første bryllup og syns det høres spennende ut, hva slags linse skal jeg bruke?" Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Hei, jeg skal gjøre min første jobb som bryllupsfotograf, tenker bildene blir gull med en Canon 350D og en Sigma 18-200 gen I og den innebygde blitsen Endret 4. april 2016 av Nautica Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Eller like trolig for TGB: "Jasså, du er også her som fotograf ja! Her er min Nikon D60, like bra som den store greia du bærer på.. Blir bildene noe bedre av det da?" Endret 4. april 2016 av Killswitch 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 DustinAbbott har testet Samyang/Rokinon 21mm f/1.4 på en Canon EF-M Pros:Extremely strong image quality Large aperture Nice size and weight to compliment small mirrorless bodies Nice physical and mechanical construction Focus rings moves smoothly and is nicely damped Low chromatic aberrations Good flare resistance 9 bladed aperture stays round and also produces nice sunbursts Great resolution even at wide apertures Strong contrast Vignette and distortion fairly well controlled Includes lens hood and drawstring bag for lens Cons:Manual focus only No electronic coupling means no EXIF lens data or lens profile A little more expensive than many Samyang/Rokinon lenses The need to change settings within the camera to make the lens properly function – creates confusion for some users. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Eller like trolig for TGB: "Jasså, du er også her som fotograf ja! Her er min Nikon D60, like bra som den store greia du bærer på.. Blir bildene noe bedre av det da?" Bryllupsfoto er alltid angst; uansett hvor mye bilder man tar ellers. Det er alltid en "onkel" eller lignende som aktivt går inn for å sabotere hele jobben din. Det er alltid et spørsmål om tid før jeg får utbrudd for å fortelle hvordan verden virker "hvilke innstillinger bruker du???" "kan jeg få se på bildene dine???" "hvorfor canon er bedre enn nikon!" ---- eller motsatt => Kamera er et verktøy man tar bilder med; sannsynligvis ikke kamera som setter begrensningen. At man er så uheldig å ha en årslønn i optikk styrer vel kanskje mer merke man går for enn hva som er "best" masse blabla fagprat om kamera som i praksis bryr meg lite tråkker meg i hælene kontinuerlig går i veien sørger kontinuerlig for å ødelegge blikkontakt mellom meg som fotograf og brudeparet kommer med "gode idéer" om hvordan det skal gjøres Spør hele tiden om bekreftelse på at bildene de har tatt er bra; om man er ærlig bruker man resten av kvelden på å fortelle hvorfor de ikke er bra Joda, jeg kommer nok til å angre... en grunn til at det er lenge siden siste Endret 4. april 2016 av TGB Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Du får vurdere å ansette en assistent hvis eneste oppgave er å dytte sånne onkler unna:) Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Du får vurdere å ansette en assistent hvis eneste oppgave er å dytte sånne onkler unna:) Har brukt tidligere; men funnet ut at det er enklere å ta en alvorsprat med disse "onklene" så fort man ser dem. Så har man fått klarhet i hvem som har hvilken oppgave før promillenivået går altfor høyt og fornuften forsvinner ut. Går stort sett greit, men det er alltid minst 1 slik "onkel" i hvert bryllup. Edit: Faktisk fungerer det ofte å gi dem en spesifikt oppgave; ta "behind the scenes" bilder og få helt andre vinklinger. Så dekk alt fotograf ikke får med seg Endret 4. april 2016 av TGB Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Er så glad jeg holder meg borte fra bryllup og babybilder.. aldri noen som puster meg i nakken når man fotograferer motorsport, da utøveren selv er særdeles opptatt ute på banen/vannet med å konsentrere seg enda mer med sin jobb. Og de som er med utøverne har nok med sitt i pit-område osv. Veldig kjekt merker jeg Men noen av de vanlige kommentarene får jeg selvsagt. Merker faktisk sine fordeler med en "liten" Canon 400mm f5,6L. Man slipper de der "åh det var en stor linse, så da får du nok bra bilder". Den er jo mindre enn det mange andre amatører løper rundt med, sigma 150-500 osv. Så kjekt å få gjemt seg unna litt, spesielt når man generelt sett ikke er så glad i oppmerksomheten Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Babybilder er veldig utfordrende, mange år siden sist... men husker at man måtte virkelig jobbe for å få de eksponeringene man trengte. Altfor mye jobb for meg; derfor jeg ikke gjør slike jobber lengre. Hørte forøvrig det ene brudeparet jeg skal ta bilder for hadde fått beskjed av annen fotograf at det ville ta 3-4 timer å ta brudebildene; jeg stusser over hvorfor man skal plage et nygift brudepar i 3-4 timer for å få noen bilder? Er bare å ta med seg en studioblits (eller 2) batteripakker og ta litt bilder i 30-45 min. Kan da aldri tenke meg nødvendigheten av å bruke mer tid. Naturligvis ha backup plan om det er drittvær. Edit: Naturligvis har man lokasjon klar; og en viss plan om hvilke bilder man skal ta i forkant. Endret 4. april 2016 av TGB Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Edit: Naturligvis har man lokasjon klar; og en viss plan om hvilke bilder man skal ta i forkant. Det er nok det som er avgjørende på tiden man bruker på jobben, et godt forarbeid på alle aktualiteter/alternativer gjør både fotografen og jobben mer profesjonell og effektiv. Over til noe helt annet. Ikke det gøyeste jeg gjør og jobbe med årsoppgjøret, spesielt når jeg har ca. 1500 varelinjer og redigere/tilføye, skal bli deilig og kunne overlevere dokumentasjonen til regnskapsføreren. Endret 4. april 2016 av Nautica Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Edit: Naturligvis har man lokasjon klar; og en viss plan om hvilke bilder man skal ta i forkant. Det er nok det som er avgjørende på tiden man bruker på jobben, et godt forarbeid på alle aktualiteter/alternativer gjør både fotografen og jobben mer profesjonell og effektiv. Over til noe helt annet. Ikke det gøyeste jeg gjør og jobbe med årsoppgjøret, spesielt når jeg har ca. 1500 varelinjer og redigere/tilføye, skal bli deilig og kunne overlevere dokumentasjonen til regnskapsføreren. Jeg kjører alt regnskap selv. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Babybilder er veldig utfordrende, mange år siden sist... men husker at man måtte virkelig jobbe for å få de eksponeringene man trengte. Altfor mye jobb for meg; derfor jeg ikke gjør slike jobber lengre. Ja mye styr det der, så det holdt med en gang, for kjentfolk, for min del. Det ble som det ble, og så lenge mor ble fornøyd så kan man vel se seg fornøyd selv også. Kanskje.. den gang.. men i ettertid.. tja.. Det kjekke med små babyer er at de sier ikke stort da, så sånn sett er det jo ok Resultatet kan ses her ved interesse https://www.flickr.com/photos/kristianjv/6940389503/in/dateposted-public/ Men måten vi fotograferer på er vel tålig lik, mer over på "dokumentere" det som skjer, modeller på catwalk og biler på bane. De gjør sin ting og vi vår. Kanskje en enkel sammenligning, men vi slipper maset fra de(der og da mens man jobber). Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Babybilder er veldig utfordrende, mange år siden sist... men husker at man måtte virkelig jobbe for å få de eksponeringene man trengte. Altfor mye jobb for meg; derfor jeg ikke gjør slike jobber lengre. Ja mye styr det der, så det holdt med en gang, for kjentfolk, for min del. Det ble som det ble, og så lenge mor ble fornøyd så kan man vel se seg fornøyd selv også. Kanskje.. den gang.. men i ettertid.. tja.. Det kjekke med små babyer er at de sier ikke stort da, så sånn sett er det jo ok Resultatet kan ses her ved interesse https://www.flickr.com/photos/kristianjv/6940389503/in/dateposted-public/ Men måten vi fotograferer på er vel tålig lik, mer over på "dokumentere" det som skjer, modeller på catwalk og biler på bane. De gjør sin ting og vi vår. Kanskje en enkel sammenligning, men vi slipper maset fra de(der og da mens man jobber). Fra en av mine barneshoots for mange år siden: http://www.berlandfoto.no/portfolio/barn/ Joda, må innrømme at å dokumentere er min favoritt. Men det er også gøy å ha full kontroll både på lys og folkene man tar bilde av. Blir lite studiobilder på meg om dagen, men ser helt klart fordeler med denne settingen. Er ikke alltid man bare dokumenterer da; rød løper da skal det være blikk-kontakt; rett vinkel; rett lys. Ikke lett når man har 5 sekunder på å få de 3 bildene (fullfigur; 2/3 figur og portrett) av hver. Disse bildene skal vanligvis sendes ut direkte umiddelbart også (som øker stressnivået). Endret 4. april 2016 av TGB Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Jeg kjører alt regnskap selv. Du har sikkert et enklere årsoppgjør siden du sikkert slipper og føre opp foreksempel ( 148 stk. 3x16mm skruer, 223stk 3x30mm skruer,166 stk. 3x25mm skruer, etc. til du har nådd ca. 1500 varelinjer), du har vel ikke så mange varelinjer og føre opp, litt photopapir, etc. ? Når det gjelder regnskapet så er det litt 2delt hos meg, for det første så det det absolutt mest kjedelige jeg kan holde på med og kostprisen for regnskapfører er faktisk ikke mange hundrelappene mer enn om jeg skulle gjort det selv. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Kan ikke si noe annet enn....*hmm Glamour-kategori jah.. klikke seg kjapt innom for å kikke*.... at de var absolutt godkjente de bildene der Ja, det stressnivået holder jeg meg gjerne unna. Eneste er vel på premieutdelinger, proffe/erfarne atleter vet hvordan de skal være foran kamera når de får premier osv. Unge håpefulle nybegynnere hopper kjapt ned fra podiet så de slipper fortest mulig unna. Så eneste er å være kjapp der for å få knipset noe. men ellers lite stress sånn sett. Liker å være i min egen boble når jeg fotograferer. Da kommer også fantasien og de litt mer kreative bildene Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Jeg kjører alt regnskap selv. Du har sikkert et enklere årsoppgjør siden du sikkert slipper og føre opp foreksempel ( 148 stk. 3x16mm skruer, 223stk 3x30mm skruer,166 stk. 3x25mm skruer, etc. til du har nådd ca. 1500 varelinjer), du har vel ikke så mange varelinjer og føre opp, litt photopapir, etc. ? Når det gjelder regnskapet så er det litt 2delt hos meg, for det første så det det absolutt mest kjedelige jeg kan holde på med og kostprisen for regnskapfører er faktisk ikke mange hundrelappene mer enn om jeg skulle gjort det selv. Du har helt rett... har veldig få ordrelinjer har ikke et eneste fotopapir; orker ikke lengre... leverer bare elektronisk. Kan tjene penger på print; men bruker masse tid man heller kan bruke på mer spennende ting. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Kan ikke si noe annet enn....*hmm Glamour-kategori jah.. klikke seg kjapt innom for å kikke*.... at de var absolutt godkjente de bildene der Ja, det stressnivået holder jeg meg gjerne unna. Eneste er vel på premieutdelinger, proffe/erfarne atleter vet hvordan de skal være foran kamera når de får premier osv. Unge håpefulle nybegynnere hopper kjapt ned fra podiet så de slipper fortest mulig unna. Så eneste er å være kjapp der for å få knipset noe. men ellers lite stress sånn sett. Liker å være i min egen boble når jeg fotograferer. Da kommer også fantasien og de litt mer kreative bildene Bildene er relativt gamle (alle sammen). Har ikke vært veldig ivrig på oppdatering. Noe med motivasjonen ¨ Tror flertallet av bildene er 5+ år gamle. Endret 4. april 2016 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå