Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen her som bruker lukkerprioritering under fugle- / dyrefotografering? :)
Jepp, av og til.

F.eks på FIF-bilder (fugl i flukt).

 

Dvs, jeg bruker oftest P på optikk som tilbyr automatikk. På Pentax kan P endres sømløst til blender eller lukkerprioritet. Dermed bruker jeg ofte lukkerprioritet, når det er mest hensiktsmessig.

 

Jeg bruker forresten også mye TAv modus på FIF o.l. Det gir meg full kontroll på lukker og blender, mens ISO styres automatisk. Dette kan du sammenligne med M med aktiv lysmåler, altså full kontroll på lukker og blender, mens lysmåleren styrer ISO.

 

Men svaret er altså ja :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Havner du aldri i den problemstillingen at du har valgt en for rask lukker enn hva blenderen og ISO'en kan muliggjøre på en god måte?

 

Jeg tar meg selv i å bruke bl.pri. i nesten enhver sammenheng. Å sette lukkeren i luk.pri. til f.eks. 1/1000 sek (med overstyring av ISO på) og ende opp med et bilde på 1/1000, f/2.8 og ISO 1000. Da ville jeg heller at bildet skulle vært tatt på 1/500, f/2.8 og ISO 500 eller 1/500, f/3.5 og ISO 800.

Lenke til kommentar
Havner du aldri i den problemstillingen at du har valgt en for rask lukker enn hva blenderen og ISO'en kan muliggjøre på en god måte?

 

Jeg tar meg selv i å bruke bl.pri. i nesten enhver sammenheng. Å sette lukkeren i luk.pri. til f.eks. 1/1000 sek (med overstyring av ISO på) og ende opp med et bilde på 1/1000, f/2.8 og ISO 1000. Da ville jeg heller at bildet skulle vært tatt på 1/500, f/2.8 og ISO 500 eller 1/500, f/3.5 og ISO 800.

Jeg bruker bl.pri. selv i de fleste tilfeller uten om blitsbilder faktisk.

Endret av Djupviken
Lenke til kommentar

Jeg også, men med blits blir det noe helt annet.

 

Poenget mitt er at jeg ikke vil gå i den "fellen" å "ønske" meg en for rask lukkertid og dermed sitte med skjegget i postkassa etterpå grunnet for stor blender og for høy ISO.

 

Med bl.pri. på f/2.8 og ISO 800 i dårlig lys utnytter jeg situasjonen best mulig (i mine øyne). Alt over ISO 800 blir det bare herk av. ISO 1000 kan gå til nød, men da skal det jaggu være dårlig lys. Kommer det en bjørn kl. halv 2 om natten strekker jeg jo strikken så langt jeg kan eller prøver på panoreringer. f/2.8 og ISO 3200 kan gi en lukkertid på 1/10sek med 2 trinns negativ eksponeringskompensasjon - det blir ihvertfall et bilde!

 

I godt lys (selvfølgelig avhengig av hvor lyst det er) bruker jeg som oftest f/4 (ett trinns nedblending gir meg greit resultat) og ISO 400.

 

Er det bare meg som bruker denne teknikken? Takker for innspill på hvordan dere løser problemene, og spesielt ønsker jeg tips om hvordan dere fanger fugler på brikken.

 

(Vi må jo ha litt fotografisk innhold i denne tråden også... :roll: )

Lenke til kommentar
Har eg fortsatt 1.4 i behold etter at trialen er over?
Det har du.

Men det arbeidet du har gjort i betaen vil trolig gå tapt pga kompatibilitetsproblemer. Adobe advarte mot dette. Derfor valgte jeg å ikke hoppe på testrunden, annet enn en enkel utprøving.

Daså.

Chillern litt med å oppgradere.

Lenke til kommentar
Jeg også, men med blits blir det noe helt annet.

 

Poenget mitt er at jeg ikke vil gå i den "fellen" å "ønske" meg en for rask lukkertid og dermed sitte med skjegget i postkassa etterpå grunnet for stor blender og for høy ISO.

 

Med bl.pri. på f/2.8 og ISO 800 i dårlig lys utnytter jeg situasjonen best mulig (i mine øyne). Alt over ISO 800 blir det bare herk av. ISO 1000 kan gå til nød, men da skal det jaggu være dårlig lys. Kommer det en bjørn kl. halv 2 om natten strekker jeg jo strikken så langt jeg kan eller prøver på panoreringer. f/2.8 og ISO 3200 kan gi en lukkertid på 1/10sek med 2 trinns negativ eksponeringskompensasjon - det blir ihvertfall et bilde!

 

I godt lys (selvfølgelig avhengig av hvor lyst det er) bruker jeg som oftest f/4 (ett trinns nedblending gir meg greit resultat) og ISO 400.

 

Er det bare meg som bruker denne teknikken? Takker for innspill på hvordan dere løser problemene, og spesielt ønsker jeg tips om hvordan dere fanger fugler på brikken.

 

(Vi må jo ha litt fotografisk innhold i denne tråden også... :roll: )

I godt lys bruker jeg f/5.6-8 og ISO100. For dybdeskarphetens del, egentlig.

 

Ellers kjører jeg på blenderprioritet til vanlig, blenderen er viktig, og manuell om jeg føler for det, men det er ganske skjelden.

Lenke til kommentar
Tenker ikke så altfor mye på hvilken ISO verdi jeg bruker. Klart har jeg det i bakhode, men jeg vil heller ha et 'skarpt' bilde i fokus med korn enn kornløst rabalder - spesielt om bilde kan brukes i s/h.

Fokus har ingenting med ISO å gjøre. Får du flere ufokuserte bilder med ISO 100 enn med ISO 3200? Jeg vil si at det tvert i mot kan være motsatt - at støyen ødelegger så mye at bildet oppfattes som ufokusert.

Lenke til kommentar
Ellers kjører jeg på blenderprioritet til vanlig, blenderen er viktig, og manuell om jeg føler for det, men det er ganske skjelden.

Manuell er vanskelig, spesielt for fugler i flukt (BIF). Da er lysforholdene forskjellig når du beveger kameraet med fuglen, og resultatet blir alt annet enn bra (selv om man kan ha flaks).

 

På åte bruker jeg som oftest manuell modus da jeg vet at fuglen ikke skal noen sted og lysforholdene er tilnærmet identisk. Da blir det gjerne en del eksprimentering med stor / liten blender og gjerne lange lukkertider hvis fuglen er noenlunde stillestående. Da kan jeg blende godt ned, samtidig som jeg bruker lav ISO og likevel ende opp med et sylskarpt resultat med 1/100sek lukkertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...