Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan ihvertfall forvente en prisøkning på 20% i løpe av våren på det meste av importvarer og utover sommeren kan det bli mer økning.

Spesielt kamerautstyr vil øke betraktelig de neste månedene/årene siden salget har stagnert radikalt, så må produsenten øke inntjeningen pr. enhet for å holde budsjettene som gjør at de fortsatt kan være innovative og konkurrerende.

Tror vi aldri vil se kamerapriser som i 2013/2014 igjen, når salget var på topp.

Lenke til kommentar

Man kan ihvertfall forvente en prisøkning på 20% i løpe av våren på det meste av importvarer og utover sommeren kan det bli mer økning.

Spesielt kamerautstyr vil øke betraktelig de neste månedene/årene siden salget har stagnert radikalt, så må produsenten øke inntjeningen pr. enhet for å holde budsjettene som gjør at de fortsatt kan være innovative og konkurrerende.

Tror vi aldri vil se kamerapriser som i 2013/2014 igjen, når salget var på topp.

Prisene på f.eks Nikon D5 er helt identisk med forrige modell i USD; er bare her i Norge de har steget med over 30% vs forrige modell. Dette henger nok 100% sammen med dollarkursen.

Så når krona styrker seg igjen (det vil den gjøre; så ikke spørsmål om det skjer - men heller når). Vil prisene gå tilbake til normalen igjen. Ulempen for alle som kjøper dyrt nå er at det naturligvis ikke vil slå heldig ut på bruktprisene når den tiden kommer og utstyret skal selges igjen.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Så når krona styrker seg igjen (det vil den gjøre; så ikke spørsmål om det skjer - men heller når). Vil prisene gå tilbake til normalen igjen. Ulempen for alle som kjøper dyrt nå er at det naturligvis ikke vil slå heldig ut på bruktprisene når den tiden kommer og utstyret skal selges igjen.

Hvordan kan du være så sikker på det? Det finnes utallige eksempler på valutaer som ikke har gått tilbake til historiske gjennomsnittsverdier.

Lenke til kommentar

Måtte sjekke med og uten briller når Leica sitt ekstreme 50mm f.0.95 for ett par år siden lå på 75000 nå er noen kroner fra 100000.

Hørt om valutakurs?

... :)

Ja 

Men ser mer imponerende ut i kroner enn i prosent

Lenke til kommentar

Nkr er avhengig av oljeprisene og det tar nok veldig lang tid før vi ser olje på $150 eller mer, økning i eksport av fisk har til et viss punkt holdt Nkr oppadgående, selv om vi "Norge" har store summer på bok kan vi dessverre ikke bruke de for og styrke kronen eventuell kan vi bruke oljepenga på utenlandsk kapitalkjøp for og styrke Nkr men det er en risikosport.

Når det gjelder fotoutstyr spesifikk tror jeg aldri vi vil se priser som på 2013/2014 tallet igjen, ikke så mye pga. av Nkr men mer pga. av at kamerasalget har stupt med ca. 70% siden den gangen og systemkameraer med ca. 30% og er fortsatt i nedgang. kameraprodusentene må forsvare nedgangen for og holde kapitalen på et levelig nivå og dyrere produkter er en vei og gå samt sanksjoner internt. Vi vil nok også se at produktene får en lengre levetid før utskifting samt at enkelt produsenter minimaliserer/spesialiserer utvalget.

Lenke til kommentar

Når det gjelder fotoutstyr spesifikk tror jeg aldri vi vil se priser som på 2013/2014 tallet igjen, ikke så mye pga. av Nkr men mer pga. av at kamerasalget har stupt med ca. 70% siden den gangen og systemkameraer med ca. 30% og er fortsatt i nedgang.

Alt går i bølger, det er vel det eneste sikre man kan si. Det gjelder kronerkurs, kamerasalg og alt annet. Personlig synes jeg kronen er overraskende svak i øyblikket, men er ikke økonom. Uansett, man må jo kjøpe det man trenger/har råd til nå. Nytter ikke å sitte og vente på bedre tider i all evighet.

Lenke til kommentar

Nkr er avhengig av oljeprisene og det tar nok veldig lang tid før vi ser olje på $150 eller mer, økning i eksport av fisk har til et viss punkt holdt Nkr oppadgående, selv om vi "Norge" har store summer på bok kan vi dessverre ikke bruke de for og styrke kronen eventuell kan vi bruke oljepenga på utenlandsk kapitalkjøp for og styrke Nkr men det er en risikosport.

Sist oljeprisen var på 40 dollar (starten av 2004), var dollaren i ca 6.5, i 2013/14 lå den rundt 6.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alt går i bølger; at vi kommer tilbake til "normalen" igjen i løpet av de neste 4 år er jeg rimelig sikker på. Grunn til det; de oljerike nasjonene i midtøsten kan ikke dumpe prisene til evig tid. Det begynner å bli politisk uro i saudi-arabia (og andre slike stater som er bygget opp rundt å smøre befolkningen med penger for å gjøre dem happy); de snakker om å innføre moms for å få staten til å "gå rundt". Så når det etter denne pissekonkurransen om hvem som kan strekke seg langst uten å redusere olje-produksjonen for å øke prisene igjen avsluttes (for det vil den); så vil oljeprisene gå over 100 USD igjen relativt raskt og ting normaliserer seg. Dette med at kameraprodusenter må øke priser for å dekke inn redusert salg tror jeg lite på; prisen i USD er identisk med forrige modeller. 

Det kameraprodusentene derimot må gjøre når salget svikter; er å være innovative. Her synes jeg både Nikon og Canon har vært altfor sløve, og det er større firma enn dem som har gått nedenom grunnet manglende nytenkning og leve på gammel teknologi. Når folk flest er happy med ISO og bildekvalitet; så blir det svært få som gidder kjøpe nye kamerahus så hyppig som før; rett og slett fordi forskjellen mellom forrige og nye modell er for liten (samme trend ser vi med mobiltelefoner).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Som et lite apropos til bildene mine fra Cold Response, jeg innså nylig at som fotograf så får man litt den samme mentaliteten som en sportsfisker. For jeg gikk i flere dager og irriterte meg over "den store som slapp unna".

Bildene av soldatene som trener på å fire seg ned fra Bell 412 og nærbildene av Super Stallion er fra en kveld vi var innom Værnes for å omrokkere på folk og utstyr før vi skulle kjøres ut igjen. Etter at jeg hadde knipset de bildene, så pakka vi rælet vårt (inkludert kamerabag) inn i kjøretøy og gjorde oss klare til å dra. Men siden man benytter alle muligheter til å besøke porselensfasiliteter, så ruslet jeg en tur til en av kasernene. Og akkurat da kommer selvsagt enda en Super Stallion inn fra vest og gjør en liten sving nordover før landing, med nydelig aftenrød himmel (og ingenting annet) i bakgrunnen. Gnah.

Endret av Sutekh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har dere kommet over noen CPL-tester i det siste? Jeg skulle hatt et med 43mm og høy kvalitet til min nyanskaffede herlighet, en 300mm f/2,8.

Gratulerer! Er det AF versjon? Antar du må drop in filter på denne med 43mm, kan du bruke et hvilket som helst 43mm eller er det spesialløsning?

Lenke til kommentar

Takk :)

Det er slot in ja. Vanlig 43mm gjenger, men det ser ut som filterringen ikke bør være noe mer enn ca 3 mm tykk.

Objektivet er en manuellfokus (Tamron adaptall-2 300mm f/2,8 model 60b), men AF har jeg planer om å skaffe med en AF-adapter og kombinert 1,7x TC etter hvert. Inntil videre bruker jeg en smart funksjon som heter catch-in-focus. Det gjør mye av jobben som AF normalt gjør, selv om jeg skrur manuelt på fokusringen. Med den funksjonen holder jeg inne utløserknappen og vrir fokusringen, mens kameraet venter med eksponeringen inntil fokussensoren oppfatter at motivet er i fokus. Det fungerer uavhengig av om motivet beveger seg eller om jeg skrur på fokusringen. Fokus er fokus og det oppfattes.

Med stabilisering i kameraet så har jeg langt på vei et moderne 300/2,8 objektiv. Optisk får det mye god omtale på nett og de første testbildene ser lovende ut. Gleder meg til å teste det ut på fugler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...