rogkas Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 Jeg bruker ikke forumet på foto.no, men har en følelse av at det kanskje er litt mer hardcore der? Og litt flere 'godt voksne', altså i alderen 50+? Jeg bruker det forumet, i tillegg til dette her. Inntrykket ditt om alder kan nok stemme, det er nok litt mer voksne folk, eller gjerne folk som KAN noe, om du vil... Om det betyr det samme som "hardcore" er jeg nok mer usikker på. Stort sett syns jeg nok trådene på foto.no er noe mer saklige og holder seg til tema, selvsagt ikke uten unntak. Her inne virker det som følelsene, og kanskje sårheten, sitter litt løsere og da ofte med resultatet av tråder som flyr helt av skaftet. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 Ting sitter kanskje litt løsere her inne for tiden fordi det er så få her nå. Men skal være enig at de få gangene jeg kikker innom foto.no og det er tråder om "såre emner", så har det en tendens til å komme en del skarpe meninger osv Men igjen, som nevt over her, så er det mange med dyp kunnskap om mye rart.Men det har faktisk roet seg der også siste tiden virker det som, var noen "spesielle" der inne som kun var ute etter å lage diskusjoner som tok av. Men om man er glad i litt underholdning, så er fotogrupper på facebook verdt en kikk. Der er det mye rart ute å går, av folk som både "vet" og de som vet noe om foto, samt de som tror mye rart Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 Jeg bruker ikke forumet på foto.no, men har en følelse av at det kanskje er litt mer hardcore der? Og litt flere 'godt voksne', altså i alderen 50+? Eldre mennesker har som regel litt mer erfaring - på godt og vondt - så muligheten for å lære mye på foto.no er stor...... Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 mja, vet ikke om jeg vil være helt enig der. Eldre mennesker kan mye de, men ikke nødvendigvis alltid bedre enn yngre når det kommer til digitale kameraer, PCer og bildebehandligsprogrammer.Noen eldre er faktisk så "eldre" at de er så sta at de ikke vil høre på yngre folk som faktisk kan mye. Sett på både foto.no og fotogrupper på facebook, opptil flere ganger. Men joda, mange på foto.no innehar mye kunnskap selvsagt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 (endret) Canon har lansert en proff storformat skriver. Her er Canon sin presentasjon. Kan også nevne Canon Canada øker prisene på kameraer og utstyr med ca 20% Endret 5. mars 2016 av Nautica Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Søndag formiddag, og madammen er bortreist på noe husflids-greier. Jeg kunne stått opp seint, fikset meg en bedre frokost og en kopp kaffe og så satt meg foran PCen med XCOM 2. I stedet sitter jeg i en feltvogn på en idrettsplass i Nord-Trøndelag med to andre svette mannfolk, holder øye med en radio og lurer på om vi faktisk skal få et oppdrag. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 (endret) Søndag formiddag, og madammen er bortreist på noe husflids-greier. Jeg kunne stått opp seint, fikset meg en bedre frokost og en kopp kaffe og så satt meg foran PCen med XCOM 2. I stedet sitter jeg i en feltvogn på en idrettsplass i Nord-Trøndelag med to andre svette mannfolk, holder øye med en radio og lurer på om vi faktisk skal få et oppdrag. Det er nå du skal støtte den lokale handelstanden ved å kjøpe noen kasser øl Edit, for endel år siden var jeg på en øvelse i Vestfold/Telemark og en liten butikk langs en vei i Kodal fikk storinnrykk av rep-soldater og gikk meget kjapt tom for alt, utover eftermiddagen kom en Ringes-lastebil stappet med øl og eieren var lykkelig, men et par timer senere stengte han butikken og forventet kø dagen etter, problemet var at alle ble flyttet i løpe av natten så han satt igjen med flere paller øl, får håpe han fikk returnert disse. Men jeg tror han tjente mer den ene dagen en det har gjør i løpe av en måned. Endret 6. mars 2016 av Nautica Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 (endret) HV har blitt litt mer profft de siste årene, så drikkekulturen er ikke helt den samme. Men det lokale næringslivet har ikke så mye å klage over. Skulle dog gjerne ønsket meg noe sterkere enn øl etter at jeg sølte kokende vann og pådro meg første- og andregradsforbrenninger på et par fingre i går, for det gjorde jævlig vondt drt første halve døgnet. Men det går rimelig bra nå. Endret 6. mars 2016 av Sutekh Lenke til kommentar
goffen Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Er det noen som vet hva som foregår med cyberphoto.no ? Siden viser kun mobilgreier, og de ser ut til å ha et veldig begrenset utvalg på foto I forhold til cyperphoto.se (Dersom man søker på f.x Panasonic) Har de trappet ned mot norge, eller er det en feil på siden ? Goffen Jeg har sett det samme selv, fikk heldigvis kjøpt et Panasonic G7 kamera til 3999,- i romjula fra dem(det er grisebillig). Kjøpte og et slikt et. Med unntak av G6 til 2999 for et par år siden fra same plass er dette det beste kjøpet ever Goffen Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Cameralabs har sammenlignet Sony A6300 ( venstre ) vs Fuji X-Pro2 ( høyre) : Flere testbilder her og her Testen Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Cameralabs har sammenlignet Sony A6300 ( venstre ) vs Fuji X-Pro2 ( høyre) : Flere testbilder her og her Testen Trist at Sony fortsatt har det kitobjektivet der, det må være ett av de svakeste kitobjektivene spesielt på skarphet som selges nå om dagen. Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 (endret) Ja, men testbildene er ikke tatt med kitobjektivet. Det er tatt med Zeiss 16-70mm ( koster drøye 8 lapper ) Endret 10. mars 2016 av johome Lenke til kommentar
tow Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 "out-of-camera JPEG comparisons using the default settings" Er det forskjeller som kan tilskrives mer enn forskjellig default oppskarping? 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Ja, men testbildene er ikke tatt med kitobjektivet. Det er tatt med Zeiss 16-70mm ( koster drøye 8 lapper ) Men Zeiss 16-70mm er vel et av de få objektivene som har klart å få dårligere karakter på bildekvaltitet hos Photozone enn Sony 16-50mm. Lett å tro de ha testet et mandagseksemplar, men det ville jo være trist hvis kvalitetskontrollen hos Sony er så dårlig på et "Zeiss"-objektiv. Slr Gear kommenterer også ujevn optisk kvalitet, men har likevel en mye mer positiv test. Uansett kanskje ikke det ideelle objektivet for sammenligninger. Det er også brukt korteste brennvidde mens Pro2 er testet med vidvinkelzoom på lengste brennvidde. Har vanligvis sans for Cameralabs, men synes disse sammenligningene lider litt under valg av objektiv/brennvidde og JPG med default (og dermed forskjellig) prosessering gjør det ikke enklere å få noe ut av testresultatene. Siden det er minst 99% sjanse for at det sitter samme sensor i begge kameraer (med unntak av fargefilter) er det lett å tro at mesteparten av forskjellene skyldes prosessering og objektiv. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Ja, men testbildene er ikke tatt med kitobjektivet. Det er tatt med Zeiss 16-70mm ( koster drøye 8 lapper ) Så det nå, veldig rotete formulert test som også kunne tolkes til at begge kameraene var testet med samme objekivet. Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Men Zeiss 16-70mm er vel et av de få objektivene som har klart å få dårligere karakter på bildekvaltitet hos Photozone enn Sony 16-50mm. Lett å tro de ha testet et mandagseksemplar, men det ville jo være trist hvis kvalitetskontrollen hos Sony er så dårlig på et "Zeiss"-objektiv. Slr Gear kommenterer også ujevn optisk kvalitet, men har likevel en mye mer positiv test. Jeg vet ikke hva slags nettside som er best på å teste objektiver , men trodde at objektiver ifra Zeiss var forbundet med kvalitet. Hentet ifra kommentarfeltet : "I absoultly dissagree with this review. I own the 16-70mm lens and it is outstanding in every way. I can only imagine that you received a bad example. The lens I own is hands down the best lens I have ever shot with " Tilbakemeldingene fra 82 brukere på BHPhoto gir den karakteren 4.7 av 5 mulige stjerner. Den får omtrent toppkarakter i testen til Photographyblog Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 "out-of-camera JPEG comparisons using the default settings" Er det forskjeller som kan tilskrives mer enn forskjellig default oppskarping? Ja, så absolutt. Det skjer mye fra lys treffer fremre linseelement til det lagres en digital fil på minnekortet. Spesielt hvis det skal fremkalles og etterbehandles til jpg i kamera. Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Jeg vet ikke hva slags nettside som er best på å teste objektiver , men trodde at objektiver ifra Zeiss var forbundet med kvalitet. Vet ikke om det finnes noen beste til å teste, men oppfatter Photozone og SlrGear som to av de mest seriøse på objektivtester. Finnes flere andre også som http://www.lenstip.com/. DxO og Lensrentals har også seriøse tester, men de tester bare enkelt egenskaper. Photographyblogs tester ville jeg heller kalt omtaler eller noe i den retning. Det er ikke ment negativt, bare at de har litt annen profil på testene som ikke virker like "vitenskapelige", men er mer basert på at testeren har mye erfaring. Photozone stiller selv spørsmål om testresultatene for dette objektivet. At målingene deres er reelle nok tviler jeg ikke på, men de burde muligens ha fått tak i et nytt eksemplar og retestet før de publiserte. Når det gjelder brukertester/kommentarer synes jeg de er vanskelige å forholde seg til. Noen er utvilsomt veldig nyttige, men dessverre er det veldig mange som ser ut til å bare ville forsvare noe de har kjøpt selv og/eller ikke ha anelse om hvordan de skal teste/sammenligne. Problemet ligger i å vite hvilken kategori en brukertest tilhører. Alle produsenter, inklusiv Zeiss leverer med varierende priser og kvalitet. Dette objektivet er jo ganske rimelig til å komme fra Zeiss. Min forventing er likevel at det er et rimelig bra objektiv til å være en standardzoom, men ikke ideelt hvis man skal sammenligne sensorkvalitet på to kameraer, særlig ikke når det andre kameraet har en annen linse. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Da er en EOS 6D og 24-105 i posten! Gleder meg å ta opp hobbyen igjen etter at jeg overraskende nok fant ut at 40D ikke likte saltvann :| note to self: Sjekk at de vanntette posene ikke har hull på neste kajakktur.... 3 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) Glimrende artikkel om kjøp, salg, utskifting og erfaring med objektiver for en Canon-skytende bryllupsfotograf: http://petapixel.com/2016/03/04/buying-selling-camera-lenses-regret/ Høyst lesverdig - også for ikke-Canonanister. Endret 11. mars 2016 av Trondster 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå