Knutgrus Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Heldig: Få bilde av Brå stavknekker. Flaks: Gå på måfå å åttå lållipåpp, klø seg i baken hvorpå kameraet faller ut av baklomma, lander på utløseren og knipser et bilde av Brå stavknekker 2 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Heldig: Få bilde av Brå stavknekker. Flaks: Gå på måfå å åttå lållipåpp, klø seg i baken hvorpå kameraet faller ut av baklomma, lander på utløseren og knipser et bilde av Brå stavknekker ...tror ikke helt du har skjønt hva det dreier seg om... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 (endret) Synes heller ordet "heldig" er mer dekkende i en profesjonell sammenheng. Vi kan gjerne bruke ordet "heldig". Altså i hermetegn... Jeg skjønner hva du sier når det man produserer kan bli kalt for flaks, men jeg tror nok ikke de beste profesjonelle fotografer i verden tar seg spesielt mye nær av det. Ting man ikke kan kontrollere er tross alt ting man ikke kan kontrollere. Da gjelder det å ha litt flaks. Eller "heldig" da, la oss kalle det for det i stedet... Fint at du synes dette er gøyalt, så du hadde flaks med dette svaret og sannsynligvis ikke besvart veloverveid For meg spiller det ingen rolle hva man kaller det, men som en profesjonell yrkesutøver liker jeg ikke at folk kaller arbeidet mitt heldig. Vet ikke hva du jobber med men du ville sikkert ikke synes det er ok at du løser problemer utifra ekspertisen du innehar og andre kaller det flaks. En fotograf som kan yrket sitt vil ikke basere arbeidet sitt på flaks men på en veloverveid beslutning basert på kunnskapene han innehar. Hvis jeg fort finner en feil basert på innarbeide prosedyrer er jeg heldig, får jeg reparert feilen ved og sparke i siden på problemet har jeg flaks. Edit: har på følelsen at når personer kaller arbeidet ditt flaks har de i utgangspunktet lite forhåpninger til at du klarer oppgaven, og mener at du ikke innehar rett kompetanse. Endret 20. februar 2016 av Nautica Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Heldig: Få bilde av Brå stavknekker. Flaks: Gå på måfå å åttå lållipåpp, klø seg i baken hvorpå kameraet faller ut av baklomma, lander på utløseren og knipser et bilde av Brå stavknekker Flaks, hell og heldig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 For meg spiller det ingen rolle hva man kaller det, men som en profesjonell yrkesutøver liker jeg ikke at folk kaller arbeidet mitt heldig. Hvorvidt yrkesutøvere liker det eller ikke er ikke noe jeg vekter særlig tungt når jeg velger begrep. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Synes heller ordet "heldig" er mer dekkende i en profesjonell sammenheng. Vi kan gjerne bruke ordet "heldig". Altså i hermetegn... Jeg skjønner hva du sier når det man produserer kan bli kalt for flaks, men jeg tror nok ikke de beste profesjonelle fotografer i verden tar seg spesielt mye nær av det. Ting man ikke kan kontrollere er tross alt ting man ikke kan kontrollere. Da gjelder det å ha litt flaks. Eller "heldig" da, la oss kalle det for det i stedet... Fint at du synes dette er gøyalt, så du hadde flaks med dette svaret og sannsynligvis ikke besvart veloverveid For meg spiller det ingen rolle hva man kaller det, men som en profesjonell yrkesutøver liker jeg ikke at folk kaller arbeidet mitt heldig. Vet ikke hva du jobber med men du ville sikkert ikke synes det er ok at du løser problemer utifra ekspertisen du innehar og andre kaller det flaks. En fotograf som kan yrket sitt vil ikke basere arbeidet sitt på flaks men på en veloverveid beslutning basert på kunnskapene han innehar. Hvis jeg fort finner en feil basert på innarbeide prosedyrer er jeg heldig, får jeg reparert feilen ved og sparke i siden på problemet har jeg flaks. Edit: har på følelsen at når personer kaller arbeidet ditt flaks har de i utgangspunktet lite forhåpninger til at du klarer oppgaven, og mener at du ikke innehar rett kompetanse. Igjen, kan du som yrkesutøver kontrollere alle elementer som skal til for å produsere sluttresultatet,små trenger du ikke flaks. Da trenger du kompetanse, erfaring og den type ting. Men inngår det elementer som ligger helt utenfor din kontroll, så må du ha litt flaks med de elementene. Det ligger ikke noe nedsettende i det. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Men inngår det elementer som ligger helt utenfor din kontroll, så må du ha litt flaks med de elementene. Bruker man (la oss si 5 år) på og ta et spesielt bilde og endelig får tatt det så har man flaks siden alle elementene stemmer ? La oss si at en sportfotograf går igjennom en trase/løype for og finne den rette plassen til å ta bilder, bruker kanskje hele dagen på beslutningen, setter seg tilrette med riktig utstyr for og ta bilder. Plasseringen har har tatt er der det vil skje noe spektakulært på en eller annen måte så han sitter klar med riktig kamera/utstyr og knipser i vei når utøverne kommer til rette plass i påvente at det spektakulære skal skje og når det skjer har han flaks ? For meg er flaks når en situasjon oppstår som er helt uventet og du på en eller annen merkelig måte klarer og få tatt bildet uten helt og vite hva du gjorde, uansett om du er profesjonell eller amatør. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 (endret) La oss si at en sportfotograf går igjennom en trase/løype for og finne den rette plassen til å ta bilder, bruker kanskje hele dagen på beslutningen, setter seg tilrette med riktig utstyr for og ta bilder. Plasseringen har har tatt er der det vil skje noe spektakulært på en eller annen måte så han sitter klar med riktig kamera/utstyr og knipser i vei når utøverne kommer til rette plass i påvente at det spektakulære skal skje og når det skjer har han flaks ? Uansett hvor mye denne fotografen planlegger så kan han ikke kontrollere at Brå brekker staven. Hvis han får et blinkskudd av den situasjonen, så har han flaks... Hvis han da hadde plassert seg i målområdet, eller et hvilket som helst annet sted i løypa, for å få et spektakulært bilde av målgangen eller en såkalt forutsett situasjon som likevel ikke skjedde, så hadde han hatt uflaks... Endret 20. februar 2016 av rogkas Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 La oss si at en sportfotograf går igjennom en trase/løype for og finne den rette plassen til å ta bilder, bruker kanskje hele dagen på beslutningen, setter seg tilrette med riktig utstyr for og ta bilder. Plasseringen har har tatt er der det vil skje noe spektakulært på en eller annen måte så han sitter klar med riktig kamera/utstyr og knipser i vei når utøverne kommer til rette plass i påvente at det spektakulære skal skje og når det skjer har han flaks ? Uansett hvor mye denne fotografen planlegger så kan han ikke kontrollere at Brå brekker staven. Hvis han får et blinkskudd av den situasjonen, så har han flaks... Tja, fotografen har satt seg i riktig posisjon for å ta de beste bildene og sannsynligvis forventet situasjoner, det kunne like gjerne være noe annet som kunne ha skjedd istedenfor staven så fotografen var klar til og fotografere enhver situasjon som ville oppstå. Ville heller si at han hadde flaks at staven knakk og ikke at han hadde flaks med bildet. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Uansett hvor mye denne fotografen planlegger så kan han ikke kontrollere at Brå brekker staven. Hvis han får et blinkskudd av den situasjonen, så har han flaks... Det er ikke på noen måte flaks..... En erfaren fotograf plasserer seg så i lende at man er der hvor "spektakulære" elementer kan oppstå helt plutselig.....iskald beregning kalles det. Fotografen vet at "noe" vil skje, men bare ikke når.....og den som er dyktig nok vil få sitt "blinkskudd" Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Uansett hvor mye denne fotografen planlegger så kan han ikke kontrollere at Brå brekker staven. Hvis han får et blinkskudd av den situasjonen, så har han flaks... Det er ikke på noen måte flaks.....En erfaren fotograf plasserer seg så i lende at man er der hvor "spektakulære" elementer kan oppstå helt plutselig.....iskald beregning kalles det. Fotografen vet at "noe" vil skje, men bare ikke når.....og den som er dyktig nok vil få sitt "blinkskudd" Du har rett, det er ikke flaks, men det forutsetter at fotografen kan gjenskape nøyaktig samme resultat. Da er det en kontrollert situasjon der fotografen kan skape et konsistent og målbart resultat. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Flaksen består i å være på rett sted til rett tid. Erfaring og kunnskap sørger for at kamera er riktig innstilt, man bruker riktig objektiv, og man har en viss ide om hvor blinkskuddene kan dukke opp. Det er kombinasjonen av de to som må til. Og det også vi kan si at man kan trene seg opp til å ha mer flaks 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 The Cameras That Captured Winning Shots in World Press Photo 2016: http://petapixel.com/2016/02/19/here-are-the-cameras-that-won-world-press-photo-2016/ Ha i bakhodet at dette ikke er noen indikasjon på hvilke kamera som gir prisvinnende bildekvalitet, men mer en indikasjon på hvor mange profesjonelle fotografer som bruker hvilke kamera. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 (endret) Finn antall feil!Edit: Klikk her for full oppløsning. Ikke avslør fasiten ennå om du vet, la folk bryne seg litt på oppgaven først. Endret 20. februar 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Finn antall feil! Ikke avslør fasiten ennå om du vet, la folk bryne seg litt på oppgaven først. Artig oppgave... For meg kommer det an på hensikten med bilde. Hvis hensikten er å skape oppmerksomhet for Snickers, så er antall feil=0. Hvis man teller antall feil gjort i etterbehandling er antall feil>0... Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 (endret) Man bør se bildet i full størrelse for å kunne spotte alle feilene bedre http://petapixel.com/assets/uploads/2016/02/fullsizedsnickers.jpg(Det er 6 feil bare fra skuldrene og opp..) Og ang alt dette med flaks, heldig, erfaring osv.. så er det et annet ord man må huske i denne sammenhengen:-> Tålmodighet. Endret 20. februar 2016 av KristianJV Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 (endret) Etter litt studering av det høyoppløste bildet fant jeg de jeg manglet for å komme til fasitens tall. Det vil si at hælen som jeg mistenkte å være delvis transparent bare er refleksjoner i den blanke/lyse huden. Takk for linken Kristian, jeg la den inn i oppgave-innlegget. Endret 20. februar 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 (endret) Huff, den navlen var ekkel Edit: navlen/navelen (begge tillatt?) Endret 20. februar 2016 av ~ David ~ Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 (endret) Ref flaks/være heldig.... står man i optimal posisjon der flertallet av andre fotografer står så får man levert bildene som skal til. Går man en helt annen plass kan man potensielt få noe ingen andre får, men da kan man ende i situasjonen som gjør at man ikke får levert noe fornuftig. Personlig pleier jeg splitte opp jobber i 2; gå for det sikre for å få levert det jeg må levere... så kanskje gjøre noe helt annet enn flertallet i håp om å få blinkskuddet. Så jo; man kan påvirke flaksen selv - men at man har kontroll på alt som skjer kan jeg ikke påstå at jeg har... herav flaks. Eksempel på uflaks; man følger med kontinuerlig på motivet i vente på at noe skjer.... dette gjør man _lenge_; så begynner man å tenke på å switche kamerahus med annen optikk. Akkurat i det man har lagt fra seg kamera (hengt på skulder) og er i ferd med å få på plass det neste så skjer det noe uventet man ikke får... fordi man ikke var klar akkurat de 2 sekundene noe skjer; men man har potensielt ventet 1 time på akkurat dette. Endret 20. februar 2016 av TGB 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå