rogkas Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Rart med det - jo mer du trener, og jo mer du jobber for det, jo heldigere blir du. Merkelig sammenheng det der. Kompetanse og erfaring reduserer behovet for å ha flaks. Men ofte er det såpass mange elementer som ligger langt utenfor vår kontroll skal falle på plass for å få blinkskuddet. Alle de tingene vi ikke har mulighet til å kontrollere, de handler om flaks... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) Sånn som det ser ut nå tror jeg at kamera/objektiver vil stige med ca. 20% utover våren, det på bakgrunn av at stort sett alt av import vil stige i pris i løpe av våren. Endret 19. februar 2016 av Nautica Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) Sånn som det ser ut nå tror jeg at kamera/objektiver vil stige med ca. 20% utover våren, det på bakgrunn av at stort sett alt av import vil stige i pris i løpe av våren. Det har jeg hørt flere si (forhandlere/importører/butikker); så det stemmer nok ganske bra. Endret 19. februar 2016 av TGB Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Men for den fotografen som eventuelt fikk et superbilde av at Brå brakk staven, det er nesten utelukkende flaks.Regnes det som like mye flaks om denne fotografen tilbrakte mer tid i skogen enn Oddvar Brå selv? Det jeg mener er at det ligger nok mer planlegging bak det meste her. Ting er ikke direkte iscenesatt, men hovedkomponenten her er ikke flaks. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Men for den fotografen som eventuelt fikk et superbilde av at Brå brakk staven, det er nesten utelukkende flaks.Regnes det som like mye flaks om denne fotografen tilbrakte mer tid i skogen enn Oddvar Brå selv? Jepp. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Regnes det som like mye flaks om denne fotografen tilbrakte mer tid i skogen enn Oddvar Brå selv? Uansett hvor mye tid han tilbringer i skogen, så kan han ikke være mer enn ett sted om gangen. Hvis han hadde fulgt Brå på snøscooter gjennom hele løypen, da skulle jeg vært enig med deg. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Uansett hvor mye tid han tilbringer i skogen, så kan han ikke være mer enn ett sted om gangen. Hvis han hadde fulgt Brå på snøscooter gjennom hele løypen, da skulle jeg vært enig med deg. Det er påfallende da hvor mye flaks noen har - som dedikerer livet sitt i jakt på det perfekte øyeblikk - enn surmuling i kommentarfelt på nyhetssaker. "Årets pressefoto jah? Flaks! Ikke særlig godt fototeknisk heller..." Å ta som eksempel Brå brakk staven - mjo... Var ikke akkurat så Ivar Aaserud kalkulerte det frem. Men å si det om artikkelen som startet det hele er flaks? Nei!!! Blir som å kalle vm i poker for vm i flaks. Er jo tilfeldig hvordan kortene stokkes. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Men å si det om artikkelen som startet det hele er flaks? Nei!!!Men det er også en helt annen situasjon. Richardson fulgte Brå på snøscooter, for å fortsette på den analogien. Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Jeg var på et foredrag med Merlin Tuttle, en fyr med 5 artikler i National Geographic og 50 års forskning på flaggermus bak seg, og han nevnte at mange mente han var heldig med flaggermusbildene sine. Denne fyren fanget flaggermus, tok de med til sitt improviserte studio på motell/hotellrommet og trente opp de mest villige til å fange åtet på hans signal. Hans erfaring med flaggermus og fotokunnskap ledet til en god drøss rimelig imponerende flaggermusbilder. http://merlintuttle.org/ Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) En fotograf som gjør en dedikert jobb vil jeg heller kalle et blinkskudd for heldig en for flaks, siden alle preferansene er tilstede for å kunne ta en blinkskudd, sannsynligvis skjøt fotografen i serie når uhellet skjedde siden det var en duell med Aleksandr Zavjalov på gang rett før oppløpet. Den gange brå brakk staven ville nok en sports-fotograf ha tre eller flere kameraer hengende over skulderen klare til skudd, jækla kjedelig og gå tom for film når en episode hender. Hva jeg gjorde når Oddvar Brå knakk staven, det husker jeg ikke. Endret 19. februar 2016 av Nautica Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Det er påfallende da hvor mye flaks noen har - som dedikerer livet sitt i jakt på det perfekte øyeblikk - enn surmuling i kommentarfelt på nyhetssaker. "Årets pressefoto jah? Flaks! Ikke særlig godt fototeknisk heller..." Jeg synes det er mye bra foto som blir gjort. Men nevnt bilde av flytninger som sniker seg over grensen synes ikke jeg er noe bra. Samme gjelder tidligere vinnerbilde av f.eks Obama gjennom bilvinduet i forkant av nobelprisutdelingen (som var et ok snapshot med blikk-kontakt). Stusser ofte over hvilke bilder som blir plukket ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Stusser ofte over hvilke bilder som blir plukket ut. Har du vel et navn i bransjen blir du plukket ut over noen ukjente navn.. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) The Cameras That Captured Winning Shots in World Press Photo 2016: http://petapixel.com/2016/02/19/here-are-the-cameras-that-won-world-press-photo-2016/ "Australian photographer Warren Richardson used an older 5D Mark II and a 24mm f/1.4 at ISO 6400. The photo was illuminated by moonlight": Endret 19. februar 2016 av KristianJV 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Rart med det - jo mer du trener, og jo mer du jobber for det, jo heldigere blir du. Merkelig sammenheng det der. Kompetanse og erfaring reduserer behovet for å ha flaks. Men ofte er det såpass mange elementer som ligger langt utenfor vår kontroll skal falle på plass for å få blinkskuddet. Alle de tingene vi ikke har mulighet til å kontrollere, de handler om flaks... Min erfaring er at om man er god til noe så har man også mer flaks. Derfor er det mye som virker som flaks som også handler om å tilrettelegge for at man havner opp i de "heldige" situasjonene tror jeg. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Min erfaring er at om man er god til noe så har man også mer flaks... Det tror jeg nok stemmer ganske bra. Nå er jo flaks mye bedre enn uflaks, så jeg vet hva jeg foretrekker... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Min erfaring er at om man er god til noe så har man også mer flaks... Det tror jeg nok stemmer ganske bra. Nå er jo flaks mye bedre enn uflaks, så jeg vet hva jeg foretrekker... Hvorfor må man ha flaks for og få gode bilder når man er en profesjonell fotograf, er det pga. at fotografering er en uforutsigbart hendelse som man ikke kan lære seg å beherske ? Kan man sammenligne er fotograf med et annet yrke ? hva med foreksempel en snekker, har han flaks at et vindu passer i hullet han lagde i veggen, eller er det at han har lært seg hvordan man skal gjøre dette. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Min erfaring er at om man er god til noe så har man også mer flaks... Det tror jeg nok stemmer ganske bra. Nå er jo flaks mye bedre enn uflaks, så jeg vet hva jeg foretrekker... Hvorfor må man ha flaks for og få gode bilder når man er en profesjonell fotograf, er det pga. at fotografering er en uforutsigbart hendelse som man ikke kan lære seg å beherske ? Kan man sammenligne er fotograf med et annet yrke ? hva med foreksempel en snekker, har han flaks at et vindu passer i hullet han lagde i veggen, eller er det at han har lært seg hvordan man skal gjøre dette. Nei, snekkeren har ikke flaks fordi han har selv kontroll på alle elementer som skal til for å få vinduet til å passe. En fotograf som fotograferer under helt kontrollerte forhold, for eksempel i studio, produserer sine resultater basert på erfaring og kompetanse og har full kontroll på sitt sluttresultat. Men skulle du slumpe til å få et supert bilde av en situasjon som er helt utenfor din kontroll som fotograf, så må du ha en stor dose med flaks for å treffe akkurat det øyeblikket. Det kan ligge mye erfaring og kompetanse som gjør at du befinner deg på omtrent riktig sted, men hendelser som skjer eller ikke skjer kan ikke fotografen kontrollere. Det er nemlig ting som ligger utenfor din kontroll, uavhengig av om du er profesjonell eller hobbyfotograf. Altså må vi alle noen ganger ha en dose flaks for å fange blinkskuddene, noe som selvfølgelig ikke det er noe som helst galt med. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 (endret) Sier ikke at det er noe galt med og ha flaks, men hadde jeg vært en profesjonell fotograf så ville jeg ikke likt å høre "det bilde hadde du flaks med" begrunnet med at jeg anser at man bruker kompetansen man innehar til å finne riktig lokasjon for og ta spektakulære bilder samt har riktig utstyr da burde man produsere spektakulære bilder. Men flaks kan være et formål for at man tar spektakulære bilder siden man ikke har kontroll over hendelsene, det er bare det at jeg som driver i et annet yrke ikke ville likt at andre kaller mitt arbeid flaks selv om det forekommer at personer sier det. Synes heller ordet "heldig" er mer dekkende i en profesjonell sammenheng. Endret 20. februar 2016 av Nautica 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Noen nye objektiver på gang, i følge ryktene blir disse lansert på CP+ messen. Tamron blir og lansere en ny 90 f/2.8 makro og en 85mm F1.8 begge med stabilisering og Sigma kommer med en 50-150 f/1.8 art Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Synes heller ordet "heldig" er mer dekkende i en profesjonell sammenheng. Vi kan gjerne bruke ordet "heldig". Altså i hermetegn... Jeg skjønner hva du sier når det man produserer kan bli kalt for flaks, men jeg tror nok ikke de beste profesjonelle fotografer i verden tar seg spesielt mye nær av det. Ting man ikke kan kontrollere er tross alt ting man ikke kan kontrollere. Da gjelder det å ha litt flaks. Eller "heldig" da, la oss kalle det for det i stedet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå